Solveig R Skrevet 23. november 2020 Del Skrevet 23. november 2020 Hei! Trenger hjelp til hvordan jeg skal formulere meg og løse denne oppgaven i rettslære: Michel og Mariann giftet seg i 1947. De fikk under ekteskapet tre barn, Margit født i 1956, Magnus født i 1958 og Miriam født i 1960. I 2015 døde Michel. Da var Miriam død, men hun etterlot seg ektefellen Brynjulf og barna Rolf og Frikk. Michel og Mariann hadde felleseie. Den samlede verdien av deres eiendeler utgjorde kr 4 900 000. Boligen var den største verdien ektefellene hadde. Boligen hadde opprinnelig tilhørt Michels foreldre, men Michel arvet den da foreldrene døde med kort mellomrom i 2000. Boligen er verdt kr 3 000 000. Resten av boet er innbo og løsøre. Mariann har bestemt seg for at hun ikke vil sitte i uskiftet bo. Folketrygdens grunnbeløp settes til 100.000. Hvor stor er arven etter Michel og fordel arven. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 26. november 2020 Del Skrevet 26. november 2020 At Michael har arvet boligen, har ikke noe å si, så lenge det ikke er snakk om særeie. Her er det snakk om felleseie og da eier man boligen sammen. Mariann ønsker ikke å bo i boligen, ref.:"ikke vil sitte i uskiftet bo", som betyr at hun ikke vil sitte på verdiene til sin avdøde ektemann. Dette er typisk i tilfelle Mariann har funnet seg en ny partner eller rett og slett vil bo i en enklere bolig. Gjenlevende som sitter i uskiftet bo kan ikke gi bort fast eiendom, og kan heller ikke selge fast eiendom til en rimeligere pris enn markedspris ( gavesalg). Da kan de andre arvingene kreve omstøtelse. Dette følrger av arvelovens bestemmelser. Dødsboets verdi er da 4 900 000 kroner. Mariann ønsker at dødsboet skal gjøres opp, og da har Marianne rett på 1/4, men minimum 4G som er 4x100 000 kr, som da blir 1 225 000. Resterende 3 675 000 skal da fordeles på resten av arvingene. Her må andre ta over.... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 26. november 2020 Del Skrevet 26. november 2020 15 minutes ago, Luske_Ludvig said: Mariann ønsker at dødsboet skal gjøres opp, og da har Marianne rett på 1/4.... Hvorfor har Mariann rett på bare 1/4 av boet? Har hun ikke rett til 1/2-parten? Slik at den andre halvparten fordeles mellom arvingene? Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 26. november 2020 Del Skrevet 26. november 2020 Hei er langt fra ekspert, men syns dette er interessant å sette seg inn i: Min første kilde var: Leste om dette her: https://www.gjensidige.no/godtforberedt/content/dette-ma-du-vite-om-arveloven Her er også link til Lovdata: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2019-06-14-21/KAPITTEL_3-4-4#§111 UTRAG: Kapittel 3. Ektefellers arverett § 8.Ektefellens arverett når arvelateren etterlater seg livsarvinger Ektefellen har rett til en firedel av arven når det er livsarvinger etter arvelateren, men ektefellen har uansett rett til en minstearv på fire ganger folketrygdens grunnbeløp ved arvefallet. Fører retten til minstearv til at ektefellen arver alt, har livsarvingene likevel de samme rettighetene som arvinger har etter reglene i §§ 92, 93, 104, 108 og 121. §§ 105 til 107 gjelder tilsvarende. En livsarving kan kreve verdsettelse ved skiftetakst etter § 106 også av eiendeler som ektefellen skal overta, hvis det er grunn til å tro at verdsettelsen kan ha betydning for livsarvingens arverett. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 26. november 2020 Del Skrevet 26. november 2020 Interessant lesing, dette var jeg ikke klar over. I mitt hode er det logisk at når den ene halvparten av ektefellene faller fra, vil den gjenlevende part arve den ene halvparten, og den andre halvparten går til barna (forutsatt skifte). Men jeg har jo tatt feil før. Nå venter vi spent på oppklaring av noen som kan dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå