Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lovlig å være mellommann?

Gjest e825d...804

Anbefalte innlegg

Gjest e825d...804

Hei

Jeg kjenner noen som har en side-jobb der han tilbyr en tjeneste innenfor digitale løsninger.

Jeg fant nylig ut at noen jeg vet om (men kjenner ikke så godt), ønsker å ta i bruk en slik tjeneste. Jeg fortalte den potensielle kunden at jeg kunne utføre tjenesten for det dobbelte av hva personen jeg kjenner tar betalt for. Kunden ble mer enn glad for den "gode" prisen og arbeidet har startet. Når jeg får betalt av kunden går altså 50/50 til meg og vennen min. 

Er dette først og fremst lovlig? Ingen av partene vet at jeg er mellommann.

Bør jeg i det minste informere vennen min? Jeg ga jo han tross alt en ny kunde og han fikk den betalingen som han vanligvis tar betalt for.

Anonymous poster hash: e825d...804

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 84ccd...f40

Det er ikke ulovlig, firma tar på seg oppdrag hele tiden  som de sender videre til innleid arbeidskraft.

Du blir derimot skyldig mva til staten og holdes ansvarlig om noe går skeis i selve prosjektet.

Anonymous poster hash: 84ccd...f40

Lenke til kommentar

Ut fra det lille du skriver så er det ikke ulovlig, men høres veldig risikabelt ut uten erfaring.

For det første vil du ha det fulle ansvaret for tjenesten som leveres til kunden din. Leverer vennen din et dårlig produkt, dårlig oppfølging eller på noen måte ikke oppfyller "din" del av avtalen, så er det du som står ene og alene ansvarlig til kunden.

Deretter så spørs det på en del forhold, men du kan pådra deg avgiftsforpliktelser og skatteplikter. Dvs at du må kanskje betale mva avgift for salget? Og du må kanskje skatte av overskuddet?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge du selv lovlig kan tilby produktet til kunden er det relativt vanlig å drive mellommannsvirksomhet. Det er tross alt det varehandelen gjør - kjøper varer fra grossist og selger til deg. 

Det du må være obs på er at det i praksis er umulig å skjule mellommannsvirksomheten fra kontraktspartene dine. Som nomore skriver er du ansvarlig for å oppfylle avtalen overfor din kunde, din venn er bare ansvarlig for å oppfylle overfor deg. Selv om du kjører "back-to-back"-avtaler (dvs. at din avtale med din kunde er klin lik den avtalen du har med din leverandør) vil forventninger mv. være annerledes. Din kunde betaler mer, og forventer mer. 

En mindre risikabel ordning for deg vil være å inngå en fee split-avtale med din venn. "Hei, jeg har noen som er interessert i X, og er villig til å betale Y. Jeg formidler kontakt mot Z prosent av honoraret."

• Liker 3
Lenke til kommentar

Er dere sikre på lovligheten her?

La oss si jeg leier inn byens beste snekker til å bygge huset mitt. Siden han er byens beste, så koster han mer. Er det da virkelig lovlig for han å "selge" kontrakten sin videre til byens dårligste snekker og beholde mellomlegget selv uten at jeg er klar over dette?

La oss si at dette har med sikkerhet/sensitivdata å gjøre. Da er det jo naturlig å sjekke opp hvem man gjør forretninger med, noe kunden ikke har mulighet til her ettersom kunden ikke vet om at det er andre involvert i prosjektet.

Lenke til kommentar

For sikkerhetssensitive arbeider, arbeider etter anbud, og lignende er det vanlig at begrensninger i bruk av underleverandører tas inn i kravspec eller inn i avtalen. I avtaler som involverer nasjonal sikkerhet er det langt fra uvanlig å kreve at samtlige personer og virksomheter som involveres i prosjektet skal være sikkerhetsklarert. Det kan du også ta inn i dine avtaler. 

Byens beste snekker kan fint hyre inn byens dårligste snekker, men han er da ansvarlig for at du får det du betaler for. Han kan putte mellomlegget i egen lomme, ja, men han må betale for oppretting osv. av egen lomme også. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...