Gå til innhold

Bør vi drepe katter? Er det umoralsk å ha katt?

Anbefalte innlegg

Taurean skrev (8 timer siden):

Helt enig med trådstarter. Har diskutert dette med mange på facebook under lignende artikler mange ganger, fra et empatisk ståsted. Altså at det er greit å ha kjæledyr, men man må tenke på etikken involvert på alle områder. Ens egen egoisme skal ikke komme først, hensynet til omgivelsene skal komme først. Å kastrere en katt synes jeg også er uetisk. Man tar fra dem en svært grunnleggende livsfunksjon. Så om man ikke kan ha en katt uten at den ødelegger for økosystemet, så mener jeg man ikke bør få seg katt i det hele tatt. Egoismen må ikke komme i forsetet, men i baksetet, når det kommer til slike avgjørelser.

Nok en grunn til å få lærdom om psykologi og alt involvert rundt det, inn som fag i skolen, tidlig.

Katter kan tvert imot ha et langt bedre liv etter kastrering. Har sett mange eksempler på det. Mindre stresset og rastløs atferd. Hannkatter blir mindre aggressive og havner mye sjeldnere i slåsskamper. Både hann- og hunnkatter kan vandre langt, og bli lenge borte fra hjemmet sitt, om dette ikke er gjort, og får oftere mer sykdom, havner oftere i trøbbel og ulykker,. Etter kastrering/sterilisering stoppes denne, vandringen, og de holder seg oftest veldig nær hjemmet sitt, og er mer inne.  Hunnkatter får vel som regel et par kull i året, vanligvis 3-5 i hvert kull. Det er derfor vi har dette problemet med for mange katter. Tenker man på kattens og andre katters ve og vel, og er bekymret for at det er for mange katter (som også tar fugl, som var hovedpoenget i artikkelen), tar man ansvar og kastrerer/steriliserer katten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Xorak skrev (8 minutter siden):

Katter kan tvert imot ha et langt bedre liv etter kastrering. Har sett mange eksempler på det. Mindre stresset og rastløs atferd. Hannkatter blir mindre aggressive og havner mye sjeldnere i slåsskamper. Både hann- og hunnkatter kan vandre langt, og bli lenge borte fra hjemmet sitt, om dette ikke er gjort, og får oftere mer sykdom, havner oftere i trøbbel og ulykker,. Etter kastrering/sterilisering stoppes denne, vandringen, og de holder seg oftest veldig nær hjemmet sitt, og er mer inne.  Hunnkatter får vel som regel et par kull i året, vanligvis 3-5 i hvert kull. Det er derfor vi har dette problemet med for mange katter. Tenker man på kattens og andre katters ve og vel, og er bekymret for at det er for mange katter (som også tar fugl, som var hovedpoenget i artikkelen), tar man ansvar og kastrerer/steriliserer katten.

Det er ikke godt nok. Klarer man ikke å legge til rette for ethvert kjæledyr man har tenkt å skaffe seg, uten å måtte fjerne livsverdige funksjoner for det, så må man la være. Etikk først, egoisme etterpå.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (På 22.11.2020 den 23.04):

Absolutt. Men jeg vil nok tro at det er prisen som er problemet for folk.. 

Kastrering/sterilisering koster vel fra rundt 1300-2500 kr. Pakke med kastrering/sterilisering, ID-chip og vaksine = ca 2000-3000. Om man har fått seg katt, skulle man fint ha råd til det. Om ikke, skulle det ikke ta lange tiden å spare opp et slikt beløp. Mange veterinærer vil dessuten  godta betalingsutsettelse på faktura eller at man deler opp beløpet. Jeg tror ikke det handler om det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Taurean skrev (2 minutter siden):

Det er ikke godt nok. Klarer man ikke å legge til rette for ethvert kjæledyr man har tenkt å skaffe seg, uten å måtte fjerne livsverdige funksjoner for det, så må man la være. Etikk først, egoisme etterpå.

"Livsverdige funksjoner?" Les igjen. Katter kan tvert imot få det bedre, tryggere og dessuten et lengre liv. Har du noen erfaring med katt som tilsier at de får et så dårlig liv pga. kastrering/sterilisering at livet deres ikke er verdt å leve? Ja, den siste setningen din bør du kanskje tenke litt grundigere over. Det du ellers skriver, promoterer nemlig det stikk motsatte!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Kris85 skrev (18 timer siden):

Jeg filosoferte litt over dette for noen uker siden. Etter at jeg leste at et viktig argument for motstandere var at de dreper fugler. Ca 250 000 i året. Mens katter da tar knerten på rundt 2,4 milliarder. 

Men i det store bildet er det faktisk vi mennesker som er det største "rovdyret" på planeten. Ikke bare dreper vi. Vi utrydder og rydder av plass og former jordkloden slik vi ønsker å ha den, med veier, kabler og kunstige elver og kanaler. Dyrene blir stadig presset ut av sitt naturlige element. De som ikke klarer seg, dør. Vi har utryddet en rekke dyrearter og om 25 år er det estimert at minst 10% av alle eksisterende arter også forsvinner. Ingen vet konsekvensen av dette ennå. Men dette påvirker hele økosystemet til planeten, og noen hevder til og med at Covid-19 er et resultat av dette. Jeg støtter ikke konspirasjonsteorier - men jeg er ikke overrasket om det stemmer. 

I år 2000 var vi 6 milliarder. I 2020 er vi 8. Når vi kommer til 2050 er vi på 10.

Så det er vel heller vi mennesker som bør drepes om dyrelivet skal bevares. Katter var i gamle dager ganske nyttige for gårdshus da de drepte og spiste opp små skadedyr som mus o.l. Etter noen tusen år med evolusjon har katter tilpasset seg oss mennesker akkurat som hunden. Joda, de er egoistiske og sta - bryr seg lite om andre. Men det er jo akkurat slik mennesket også fungerer. :)

At katter truer økosystemet er nok ikke tilfelle. Kanskje med en promille dersom menneskeheten står for 99%. Fugler formerer seg fort, de kan legge flere kull i året og så lenge det er mat tilgjengelig går det helt fint.

https://forskning.no/biologisk-mangfold-fugler-okologi/3-milliarder-fugler-har-forsvunnet-i-usa-og-canada/1565435

Det er vi mennesker som har skyld i elendigheten. 

Godt reflektert og skrevet!

Lenke til kommentar
Xorak skrev (10 minutter siden):

"Livsverdige funksjoner?" Les igjen. Katter kan tvert imot få det bedre, tryggere og dessuten et lengre liv. Har du noen erfaring med katt som tilsier at de får et så dårlig liv pga. kastrering/sterilisering at livet deres ikke er verdt å leve? Ja, den siste setningen din bør du kanskje tenke litt grundigere over. Det du ellers skriver, promoterer nemlig det stikk motsatte!

Hva du mener er livsverdig funksjon, er det som passer deg og oss som samfunn. Men ikke de som katter. De skal leve et mest mulig naturlig liv etter -deres- gen og dna, ikke etter -våre- liv. Vi skal ta fra dem minst mulig og gi dem mest mulig. Akkurat som livet selv. Man skal -gi- .. ikke -ta-.

Med din logikk så kan vi jo begynne massekastrering av alle slags dyr, fordi de da vil bli mindre aggressive og mer passive. Det er jo galskap.

Jeg tror nok du argumenterer mest ut fra et ståsted om at du vil forsvare din tilknytning til katter. Noe jeg har empati for, men sannhet er sannhet... og noen ganger svir den. Å ha intelligens nok til å innse sannheten kan være en fordel. Jeg har også nektet meg mange ting i livet på grunn av realiteter. Mye av problemer i verden oppstår fordi folk velger ut av egoisme og troen på at de har rett til det .. uten å tenke over omstendighetene rundt først.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Xorak skrev (27 minutter siden):

Kastrering/sterilisering koster vel fra rundt 1300-2500 kr. Pakke med kastrering/sterilisering, ID-chip og vaksine = ca 2000-3000. Om man har fått seg katt, skulle man fint ha råd til det. Om ikke, skulle det ikke ta lange tiden å spare opp et slikt beløp. Mange veterinærer vil dessuten  godta betalingsutsettelse på faktura eller at man deler opp beløpet. Jeg tror ikke det handler om det.

Jeg er enig, men det er nok dette som stopper dem fra å gidde å gjøre det. Derfor bør det være lovpålagt. 

Lenke til kommentar
Taurean skrev (17 minutter siden):

Hva du mener er livsverdig funksjon, er det som passer deg og oss som samfunn. Men ikke de som katter. De skal leve et mest mulig naturlig liv etter -deres- gen og dna, ikke etter -våre- liv. Vi skal ta fra dem minst mulig og gi dem mest mulig. Akkurat som livet selv. Man skal -gi- .. ikke -ta-.

Som sagt: Vær så snill og les hva jeg har skrevet. Du svarte ikke på spørsmålet mitt ang din påstand om "livsverdig funksjon." Påstår du at katter ikke har "livsverd" om de er kastrerte/steriliserte? Og hvor har du det fra? Ja, man GIR katten og andre katter et bedre liv ved å kastrere/sterilisere, og unngår mye elendighet og lidelse for mange katter. Det vil også bli tatt langt mindre fugl som var utgangspunktet for artikkelen. VINN-VINN-VINN. 😉

Endret av Xorak
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Xorak skrev (4 minutter siden):

Som sagt: Vær så snill og les hva jeg har skrevet. Du svarte ikke på spørsmålet mitt ang din påstand om "livsverdig funksjon." Påstår at katter ikke har "livsverd" om de er kastrerte/steriliserte? Og hvor har du det fra? Ja, man GIR katten og andre katter et bedre liv ved å kastrere/sterilisere, og unngår mye elendighet og lidelse for mange katter. Det vil også bli tatt langt mindre fugl som var utgangspunktet for artikkelen. VINN-VINN-VINN. 😉

Ja, men jeg svarte faktisk. Du skriver ut fra ditt eget egoistiske ståsted over at du vil beholde kjæledyret ditt til enhver pris. Du forsvarer etiske prinsipper basert på din egoisme - ikke kattens naturlige identitet og oppførsel. Noe jeg mener er det riktige å gjøre. Vi mennesker har ingen rett til å endre deres adferd til å passe våre egoistiske behov. Jeg stilte også spørsmål du ikke svarte på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (9 minutter siden):

Jeg er enig, men det er nok dette som stopper dem fra å gidde å gjøre det. Derfor bør det være lovpålagt. 

Ja, det har du nok rett i. Handler nok mye om det, uansett beløp.. Nedprioritering. Men også mange som ikke har satt seg nok inn i det å ha katt, og ikke vet hvor viktig det er. Og noen gir vel bare f...

Lenke til kommentar

Taurean: Evolusjon er en fin-fin ting. Det er helt vanlig at dyr tilpasser seg sine omgivelser og andre arter. Det kan gi dem en massiv fordel. Vi har fugler som har lært å samarbeide med alligatorer. Dette er min favoritt evolusjonshistorie fra dyreriket. Les her: https://no.wikipedia.org/wiki/Krokodillevokter. Akkurat denne historien er ikke helt bekreftet fra vitenskapelig hold, men både fugler og alligatorer stammer fra dinosaurusen. Så de er nok nærmere beslektet enn vi tror. Det er ikke uvanlig at dyrearter på tvers av artsform har lært å utnytte hverandres egenskaper. 

Så når du skriver at katten "ikke skal tas ut av deres naturlige element / dna" - vell, da får vi sende katten tilbake til ørkenen. Det er der dem hører hjemme. De er ørkendyr fra gammelt av. Men da får vi mennesker også komme oss tilbake til naturen, der vårt "naturlige element" finner sted. Hva med hunden? Ingen annen dyreart har tilpasset seg mennesket mer enn bikkjene. Det ser ikke ut som de lider noen nød. Kattene også. De får kos og mat. I retur holder dem går og hus fri for skadedyr og ymse. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kris85 skrev (1 time siden):

Dobbeltmoral finner du hele tiden, over alt - hele tiden. De ønsker å bevare naturen, som er forståelig nok. Det gjør dem ved å blokkere veien for anleggsmaskiner med bilene sine. Biler ødelegger miljøet. Du ser folk på tv som utrykker stor bekymring for plast i havet, mens de uttaler seg står de der med de fine tekniske polyester-jakkene sine. Klimaforkjempere som drikker kaffe (kaffe er en av råvarene som skader miljøet mest her i verden...). Selv Greta Thunberg som nektet å ta fly til USA, og heller ville seile. Hu hadde med seg et stort crew på seilaset over atlanteren. Hele crewet tok fly hjem etterpå. 😜

Det finnes millioner av slike dobbeltmoralske eksempler. 

Bare se på plast forsøpling gjennom bleier så står MDG'ere stolte fram med egne barn, de er ikke smarte nok til adoptere eller forstå hvor ironisk det er.

Som med katter, Adopt don't shop. At man skal ha egne barn bunner i ren egoisme..

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Taurean skrev (7 minutter siden):

Ja, men jeg svarte faktisk. Du skriver ut fra ditt eget egoistiske ståsted over at du vil beholde kjæledyret ditt til enhver pris. Du forsvarer etiske prinsipper basert på din egoisme - ikke kattens naturlige identitet og oppførsel. Noe jeg mener er det riktige å gjøre. Vi mennesker har ingen rett til å endre deres adferd til å passe våre egoistiske behov. Jeg stilte også spørsmål du ikke svarte på.

God dag, mann økseskaft. 😉 Nei, det gjorde du ikke. Du leser ikke, kommer med påstander ut av løse lufta uten belegg, og vrir og vender på det jeg skriver til å bli det stikk motsatte. Det her blir for useriøst, og det er ikke noe poeng for meg å fortsette. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (19 minutter siden):

Bare se på plast forsøpling gjennom bleier så står MDG'ere stolte fram med egne barn, de er ikke smarte nok til adoptere eller forstå hvor ironisk det er.

Som med katter, Adopt don't shop. At man skal ha egne barn bunner i ren egoisme..

Jeg har ikke barn. Noen mener DET er egoistisk - at man velger å ikke ha barn.  

For at Norge skal "overleve" er vi nødt til å produsere flere barn. Noe som igjen fucker opp planeten vår - ironisk nok. Men dette er typisk for rike land. Negativ befolkningsvekst. Da får vi et stort problem når eldrebølgen inntreffer. Adopsjon er ikke like vanlig som det var på 80-90 tallet. Det er en lang, komplisert og omfattende prosess. Ironisk nok (kan man tenke seg) - er det ingen som tar kvalitetssjekker om folk er egnet til å lage egne barn. Her er det mange vinkler man kan se situasjonen fra. Men som du sier, fra et miljømessig perspektiv er det absolutt ikke bra for klimaet.

Vi bor i kanskje det mest forurensende landet i Europa totalt sett. Met tanke på det gigantiske overforbruket vårt, konsumet av elektriske duppeditter og andre ting vi importerer fra miljøfiendtlige land. Samt oljen vi eksporterer som igjen skal brennes. Se bare på hvor mye av maten vår som er pakket i plast. Der ligger EU langt foran oss. Vi flyr mest, reiser mest, forbruker mest, bruker mest. Vi er rett å slett håpløse. Så har vi ministere på stortinget som gjør et stort poeng av avgiftslette på elbiler og bompenger som "miljøtiltak". Det betyr INGENTING - det er tvert i mot usolidarisk fordi det er vi som har minst som betaler prisen for dette. 

Greit, det var kanskje litt vel off topic.

Nei - la katten leve. Vi har større ting å bekymre oss for enn søte små pusekatter. 

Non-sense fun fact: Fant ved en tilfeldighet ut at Bjørnar Moxnes, partileder for Rødt følger en konto med søte kattepuser på Twitter. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Xorak skrev (1 time siden):

God dag, mann økseskaft. 😉 Nei, det gjorde du ikke. Du leser ikke, kommer med påstander ut av løse lufta uten belegg, og vrir og vender på det jeg skriver til å bli det stikk motsatte. Det her blir for useriøst, og det er ikke noe poeng for meg å fortsette. 

Jeg vrir ikke og vender, jeg står fast på det jeg skriver og lar meg ikke manipulere.

Nei, det er ikke noe poeng å fortsette når man nekter å gidde å prøve å ta motpartens poeng innover seg. Jeg forstår dine poeng, men du nekter å prøve å forstå mine.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kris85 skrev (1 time siden):

Taurean: Evolusjon er en fin-fin ting. Det er helt vanlig at dyr tilpasser seg sine omgivelser og andre arter. Det kan gi dem en massiv fordel. Vi har fugler som har lært å samarbeide med alligatorer. Dette er min favoritt evolusjonshistorie fra dyreriket. Les her: https://no.wikipedia.org/wiki/Krokodillevokter. Akkurat denne historien er ikke helt bekreftet fra vitenskapelig hold, men både fugler og alligatorer stammer fra dinosaurusen. Så de er nok nærmere beslektet enn vi tror. Det er ikke uvanlig at dyrearter på tvers av artsform har lært å utnytte hverandres egenskaper. 

Så når du skriver at katten "ikke skal tas ut av deres naturlige element / dna" - vell, da får vi sende katten tilbake til ørkenen. Det er der dem hører hjemme. De er ørkendyr fra gammelt av. Men da får vi mennesker også komme oss tilbake til naturen, der vårt "naturlige element" finner sted. Hva med hunden? Ingen annen dyreart har tilpasset seg mennesket mer enn bikkjene. Det ser ikke ut som de lider noen nød. Kattene også. De får kos og mat. I retur holder dem går og hus fri for skadedyr og ymse. 

Jeg har skrevet at kjæledyr er greit, så lenge man ikke berøver dem livsfunksjoner.

Hvis man kan ha katt som ikke dreper fugler, som ikke produserer løskatter osv ... da er det greit. Men hvis dét ikke er en mulighet, så må og -bør- man la være å få seg katt. Jeg tenker også på de stakkars fuglene som dør.

Det virker som at folk skal forsvare kattens rettighet uansett hvor mange andre dyr og funksjoner som lider. Vi forsvarer kastrering så glatt, liksom.

Hunder dreper ikke småfugl.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (På 22.11.2020 den 17.47):

Mange som leser dette, er nok allerede i ferd med å finne måter å bortforklare ansvaret vi har for dette. Katter må jo være katter. Vi stopper jo ikke løver fra å spise gaseller...

Hadde katter fått være katter, så hadde de ikke eksistert i slike enorme antall. Vi mennesker gir dem mat, og hus så de kan formere seg, så kan de bedrive drepingen sin som ren fornøyelse og underholdning på fritiden.

Katte og hundehold må være noe av det dummeste vi mennesker bedriver. Bruker tid og krefter og enorme summer på mat og utstyr, veterinær, og jaggu vasker vi etter dem også! Tenker de ler godt av disse nyttige idiotene de har "trent opp"!

• Liker 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (57 minutter siden):

Katte og hundehold må være noe av det dummeste vi mennesker bedriver. Bruker tid og krefter og enorme summer på mat og utstyr, veterinær, og jaggu vasker vi etter dem også! Tenker de ler godt av disse nyttige idiotene de har "trent opp"!

Du kan aldri ha hatt kjæledyr ser jeg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
ozone skrev (5 timer siden):

Hadde katter fått være katter, så hadde de ikke eksistert i slike enorme antall. Vi mennesker gir dem mat, og hus så de kan formere seg, så kan de bedrive drepingen sin som ren fornøyelse og underholdning på fritiden.

Mat og hus så de kan formere seg? Meg bekjent er det ikke det at vi gir dem mat og et hjem som gjør at de formerer seg. Hjemløse og ukastrerte katter derimot...

Om du synes det er det dummeste mennesket bedriver, kan du ikke ha tenkt særlig langt. 😉

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...