Gå til innhold

Angående abb og viderføring?


Anbefalte innlegg

Hallo!

 

 

Jeg har planer om å kjøpe meg en ny telefon på Elkjøp snart. Mora mi har Telenor abb, bare så det er sagt. Hun kjøpte seg en Noka 5210 tidlig i sommer med 12 måneders bindings tid. Så gikk telefonen hennes i stykker og hun kjøpte samme telefonen på Elkjøp til 1 krone med bindings 12 måneders bindingstid...Viderføring på det forrige abb altså.

 

Skal det igrunn være mulig?

 

Har jeg mulighet for å kjøpe meg en telefon nå med viderføring på mora mi da?

 

MVH BjaA

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei.

 

Telenor har sperre for toppen 18 mnd'er bindingstid.

Dem driver dog å "forhandler" om at du kan kjøpe opptil 3 telefoner per år, nettopp pga mange telefoner er kjøpt med bindingstid.

Jeg er ikke sikker på om det skulle tre i kraft etter nyttår (04) eller om det først skulle diskuteres da.

 

Egentlig så skulle ikke det vært mulig å få kjøpt den telefonen.

Nå kan det være litt anderledes med 12mnd enn 18mnd (som har vært vanlig siden høst). Fikk mamma'en din no egen avtale for de 12 ekstra månedene ?

Det du kan gjøre er å sjekke med telenor hvor mye det er igjen av bindingstiden.

 

Til syvende og sist lønner det seg heller å kjøpe telefonen uten abbonement et sted på nettet.

Lenke til kommentar
Egentlig så skulle ikke det vært mulig å få kjøpt den telefonen.

Nå kan det være litt anderledes med 12mnd enn 18mnd (som har vært vanlig siden høst). Fikk mamma'en din no egen avtale for de 12 ekstra månedene ?

Det du kan gjøre er å sjekke med telenor hvor mye det er igjen av bindingstiden.

Hun hadde ingen egen avtale ellernoe med Telenor/Elkjøp da hun kjøpte den andre Nokia 5210'n. Hun skulle bare viderføre, og de sa ingen ting om å utvide bindings tiden eller noen ting. Jeg får ringe Telenor Imorgen om jeg får tak i de. (er best jeg ringer, for når mamma ringer, så legger telenor kjerringene bare på etterhvert)

 

Til syvende og sist lønner det seg heller å kjøpe telefonen uten abbonement et sted på nettet.

Jepp, det er det om du skal kjøpe deg en dyr telefon. Men i dette tilfelle skulle mutter bare ha en telefon som det går ann å ringe med, og hun har alltid hatt "dyrt" abbonement, så det gjorde ingenting da. Men jeg bryr meg igrunn ikke om mora mi må binde seg i 3 år :p

Lenke til kommentar

bjaa :

 

Det som trolig har skjedd her :

 

Moren din kjøpte en telefon første gang, uten bindingstid på abbonementet, men en telefon som er låst til telenor-simkort i 12mnd.

 

Denne andre gangen, kjøpte hun en telefon til en pris som tilsa at hun videreførte abbonementet med 18mnd. binding (Denne telefonen kan også være låst til Telenor i 12mnd). Dette er ikke mulig om du allerede har binding fra før, du kan altså ikke "utvide" bindingstiden.

 

Mvh

Helge

Lenke til kommentar
bjaa :

 

Det som trolig har skjedd her :

 

Moren din kjøpte en telefon første gang, uten bindingstid på abbonementet, men en telefon som er låst til telenor-simkort i 12mnd.

Jau, jeg glemte å informere helt 100% om det første kjøpet. Da kjøpte hun telefonen for 499 var det vell, på elkjøp. Det er ganske rimlig, hvertfall i forrhold til pris uten abbonement. Da koster den fort over 1000 kroner...

Så jeg tipper igrunn det da har skjedd en eller annen feil hos Telenor/Elkjøp og at hu da har hatt veldig flaks.

Lenke til kommentar
Du kan vel videreføre et nummer som bare har noen måneder igjen av bindingstiden (2-3 mnd). Slik at viss du binder for 18 mnd, så blir bindingstiden 18 mnd pluss den bindingstiden du har igjen. (20-21 mnd)

I 2003 kunne du det ikke, men nå i 2004 veit jeg sødern meg ikke.

Telenor er sparsomme på opplysningene.

 

Uten å avsløre for mye så ser du lett om du kan utvide bindingstiden eller ikke når telefonen registreres hos telenor.

Enten så står det krysset over Bindingstid, eller så gjør det det ikke.

Er du heldig gjør det det ikke og du kan registrere videføring med bindingstid.

Hvis det derimot er krysset av har ikke selger noen andre steder å huka av for ny 18mnd bindingstid :(

Lenke til kommentar
Du kan vel videreføre et nummer som bare har noen måneder igjen av bindingstiden (2-3 mnd). Slik at viss du binder for 18 mnd, så blir bindingstiden 18 mnd pluss den bindingstiden du har igjen. (20-21 mnd)

I 2003 kunne du det ikke, men nå i 2004 veit jeg sødern meg ikke.

Telenor er sparsomme på opplysningene.

 

Uten å avsløre for mye så ser du lett om du kan utvide bindingstiden eller ikke når telefonen registreres hos telenor.

Enten så står det krysset over Bindingstid, eller så gjør det det ikke.

Er du heldig gjør det det ikke og du kan registrere videføring med bindingstid.

Hvis det derimot er krysset av har ikke selger noen andre steder å huka av for ny 18mnd bindingstid :(

Jeg jobber daglig med Online Forhandler, som er verktøyet selgere bruker i butikker rundt om i Norge, og jeg kan garantere at du ikke har fått to billige "bindingstelefoner", i allefall ikke med bare 12 mnd bindingstid. Mulig du har fått opplyst dette, men ta en titt på papirene fra Telenor du.

 

Det som har skjedd er rett og slett som forklart ovenfor, nemlig ved at du har kjøpt en SIM-SPERRET telefon første gang. Det betyr ikke annet enn at du kun kan bruke Telenor SIM-kort i telefonen. Koden for å fjerne denne sperren får du først etter 12 mnd., dersom du spør.

 

Før var det slik at alle operatører i Telenor sitt nett kunne benyttes på Telenor sperrede telefoner, men nå har Telenor begrenset denne mulighet til KUN å gjelde Telenor Mobil SIM-kort. Det fordi blant annet Chess oppfordrer folk til å kjøpe TnM låste telefoner, for så å benytte Chess kort i dem.

 

Andre gangen hun kjøpte telefon har hun ikke tegnet 12 måneders bindingstid. Her sitter hun garantert med 18 måneders bindingstid. Telenor har ikke satt igang 12 månders binding, og operer i dag kun med 18 måneders binding.

Eneste operatør i dag som har 12 måneders binding (av de store) er Netcom. Sense, Telenor og Tele2 har alle 18 måneders binding. På bedriftskunder har Netcom 24 måneders binding.

 

 

Når det gjelder dette med å selge binding på et abb. som allerede er bundet som er ikke det lov, men systemet er ikke 100% sikkert slik at hvis det f.eks. er en ny selger på jobb så kan han misse på dette.

Som det blir påpeket lenger opp i tråden er det en boks for avkryssing av bindingstid, og dersom denne boksen er avkrysset (ved at man har bindingstid fra tidligere) vil det ikke være mulig å krysse av på nytt.

 

Likevel er det mulig for en uerfaren selger å kjøre bestillingen gjennom, og få ut papirene på dette. Bindingstid har kunden imidlertid ikke fått på nytt, slik at den som taper på dette er den aktuelle Elkjøp-butikk.

Endret av joenohr
Lenke til kommentar

Takk for bra svar joenohr (Gjelder dere andre og da=)

 

Var å ringte med Telenor igår, og det viste seg at hun kun hadde bindingstid ifra i April/Mai i fjord. Så da har de rett og slett glemt å gi oss binding da vi kjøpte denne siste telefonen for ikke så lenge siden (ble en billig telefon da :) ). For det skal jo ikke la seg gjennomføre..

 

Da anslår jeg mitt "problem" som oppklart :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...