Gå til innhold

Huslån uten inntekt

Gjest 09c05...001

Anbefalte innlegg

Gjest 09c05...001

Hei.

Jeg og samboer har lyst til og bygge hus , vi bor per idag i tomanns bolig og jeg har gjeld på ca kr 2.000.000.
Denne skal nå selges og vi håper kjøpesum på nytt hus blir ca 3.000.000kr, men om vi nå vil bygge blir dette litt lite. (Her i området inkl tomt og alt får man nytt hus for 3,5-4.000.000kr)

Mitt spm er som følge:
Jeg er i fast jobb og har egenkapital(20%), min samboer er student uten egenkapital. Er det mulig at hun får, med kausjonist på hele lånet, 2.000.000kr i lån som blir 100%fryst fram til hun er i arbeid? da får vi en byggesum på 4.000.000kr. Eventuelt at vi kun betaler renter på hennes del av lånet?  Mitt lån blir naturligvis betalt som det skal.

Har ikke snakket med noen bank om dette, vil først høre om det er helt uaktuelt. 

Anonymous poster hash: 09c05...001

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 09c05...001
Gjest 63700...6be skrev (2 minutter siden):

Joda:

Snakk med banken. 

Anonymous poster hash: 63700...6be

Ja er det det skulle ende med men ville vite om vi var helt på bærtur som tenkte dette kunne gå eller om det er en faktisk kjangs. 

Lenke til kommentar

Hvis dere søker sammen om lån så vil hennes manglende inntekt påvirke din låneevne siden det da er 2 stk som skal forsørges på samme inntekt. Studielån telles ikke som inntekt.

Ved realkausjon så stiller man bare sikkerhet, men dette løser ikke likviditetskravene/betalingsevnen som er stilt som krav i boliglånsforskriftene.

Så hvis dette skal være realistisk så må hun ha med seg medlånetakere på hele hennes lån.

Da dette fort blir komplisert med mange parter involvert så er det ikke alle banker som gjør det.

I forhold til byggelån så er det ofte enda vanskeligere å få en størrelse på lånet da det ofte kreves større sikkerhet, bedre likviditet og mer egenkapital. 

Husk at byggelån ikke er vanlige lån og at disse lånene ofte har en mye høyere rente.

I deres situasjon så ville jeg rådet dere til å vente til hun er i fast jobb. Bruk heller tiden på å opparbeide dere mer egenkapital på konto. En byggeprosess er dyr og alltid med overraskelser.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 09c05...001
Loko skrev (20 timer siden):

Hvis dere søker sammen om lån så vil hennes manglende inntekt påvirke din låneevne siden det da er 2 stk som skal forsørges på samme inntekt. Studielån telles ikke som inntekt.

Ved realkausjon så stiller man bare sikkerhet, men dette løser ikke likviditetskravene/betalingsevnen som er stilt som krav i boliglånsforskriftene.

Så hvis dette skal være realistisk så må hun ha med seg medlånetakere på hele hennes lån.

Da dette fort blir komplisert med mange parter involvert så er det ikke alle banker som gjør det.

I forhold til byggelån så er det ofte enda vanskeligere å få en størrelse på lånet da det ofte kreves større sikkerhet, bedre likviditet og mer egenkapital. 

Husk at byggelån ikke er vanlige lån og at disse lånene ofte har en mye høyere rente.

I deres situasjon så ville jeg rådet dere til å vente til hun er i fast jobb. Bruk heller tiden på å opparbeide dere mer egenkapital på konto. En byggeprosess er dyr og alltid med overraskelser.

Takket for utfyllende svar. Sendte en mail til min rådgiver i banken så får vi ser hva hun svarer. :) 

Lenke til kommentar

Hvis partneren din er student og med stor sannsynlighet kan få jobb kan de hende de gir dere unntak fra endel bestemmelser. Ville avtalt et (nett)møte hos banken for å se hva de kan få til.  Ikke trekk opp kausjonsistkortet før dere må. Banken vil gjerne ha økt sikkerhet og tar det rått om de kan. Jeg kjørte mange runder med banken tidligere, og tilslutt fikk jeg lånet som jeg "ikke kunne få" uten kausjonist siden de gjorde unntak (student med deltidsjobb, og kommende høy lønn).

Lenke til kommentar

Nybygg gir større risiko enn andre bygg som allerede står oppført. Det er ikke sjelden huseier havner i juridisk konflikt med boligbygger - så jeg vil sterkt anbefale at dere bruker en kjent entreprenør med et godt repertoar. 

4 millioner på en person er mye. Din samboer har fremdeles ikke jobb, og man bør ikke ta slike kalkulasjoner inn i regnestykket på forhånd. Det er ikke for gitt at man får jobb den dagen man er ferdig uteksaminert. I tillegg kommer det så godt som alltid økonomiske overraskelser med slike prosjekter.

Her spekulerer dere både på salg av eksisterende bolig. Samtidig som at din samboer skal få jobb. I tillegg til nybyggprosjekt. Alt på en gang. Det er lett å bli litt vel ivrig og ambisiøs om man er ung. :) Det lønner seg å "roe seg litt ned". 

Jeg vil også anbefale på det sterkeste at dere får dere uføreforsikring begge to! Uten det, kan dere risikere å miste drømmehuset om uhellet skulle være ute. Tro meg, jeg vet hva jeg snakker om her. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...