AlfH Skrevet 22. november 2020 Del Skrevet 22. november 2020 Har akkurat kjøpt meg Samsung sin QLED 85-tommer. Skal også ha Sonos Arc, sub og høyttalere. Men sliter med å finne en fornuftig setup for å streame egne 4K-filer til TVen. Dette er det jeg har vurdert: Kjøpe nvidia shield og bruke Plex. Denne har vel alt av apper jeg trenger bortsett fra itunes. Så første spørsmål blir om shield har støtte for noen formater som Apple TV mangler? Andre spørsmål blir hvordan jeg sender filer til plex for å se på TVen. Er det tilstrekkelig å bruke rasperry PI og sette opp en Plex server til APV eller Shield? Vil jeg da kunne spille av 4K filer med Atmos? Forslag til andre rimelige løsninger i samme prisklasse om det ikke går? Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 22. november 2020 Del Skrevet 22. november 2020 Jeg har AppleTV selv, og det meste funker bra der, bortsett fra at jeg måtte kjøpe Infuse Pro for å kunne streame 4K HDR fra Plex-servern min. Jeg tror det skal funke med Plex-klienten nå, spesielt dersom man har Plex-pass, men jeg tror fortsatt de sliter med subs (og jeg ser alt med subs). Dette gjelder da spesifikt 4K HDR. Vanlig 1080p remux går fint, selv om det også blir transcoda (siden jeg har på subs). Så Plex må jobbe med klienten sin fortsatt på AppleTV. Jeg tror litt av greia er at de bruker Apple sin native video player i stedet for å ha laget sin egen (noe Infuse Pro har gjort). Videre så tror jeg TVen støtter AirPlay nå. De fleste store TV-produsenter har nå implementert AppleTV-tjenesten og AirPlay rett i TVene sine. Så du vil komme langt med en Shield og bare TVen. Andre drawbacks med AppleTVen er at den bruker HDMI 2.0b og det blir en del skifte av refresh rate når man starter videoer i alt fra Netflix til NRK. Dvs. skjermen går i sort, så tar det 1 til 2 sekunder før bildet faktisk kommer. Usikker på om Shield gjør dette noe raskere, siden den bruker samme HDMI versjon, men tror HDMI 2.1 skal takle dette mye raskere. Ergo må man da vente på en nyere AppleTV (som forhåpentligvis er rundt hjørnet). Lenke til kommentar
AlfH Skrevet 22. november 2020 Forfatter Del Skrevet 22. november 2020 MrMarbles skrev (3 timer siden): Jeg har AppleTV selv, og det meste funker bra der, bortsett fra at jeg måtte kjøpe Infuse Pro for å kunne streame 4K HDR fra Plex-servern min. Jeg tror det skal funke med Plex-klienten nå, spesielt dersom man har Plex-pass, men jeg tror fortsatt de sliter med subs (og jeg ser alt med subs). Dette gjelder da spesifikt 4K HDR. Vanlig 1080p remux går fint, selv om det også blir transcoda (siden jeg har på subs). Så Plex må jobbe med klienten sin fortsatt på AppleTV. Jeg tror litt av greia er at de bruker Apple sin native video player i stedet for å ha laget sin egen (noe Infuse Pro har gjort). Videre så tror jeg TVen støtter AirPlay nå. De fleste store TV-produsenter har nå implementert AppleTV-tjenesten og AirPlay rett i TVene sine. Så du vil komme langt med en Shield og bare TVen. Andre drawbacks med AppleTVen er at den bruker HDMI 2.0b og det blir en del skifte av refresh rate når man starter videoer i alt fra Netflix til NRK. Dvs. skjermen går i sort, så tar det 1 til 2 sekunder før bildet faktisk kommer. Usikker på om Shield gjør dette noe raskere, siden den bruker samme HDMI versjon, men tror HDMI 2.1 skal takle dette mye raskere. Ergo må man da vente på en nyere AppleTV (som forhåpentligvis er rundt hjørnet). Takk for svar. Hva salgs server kjører du Plex på? Vet du om shield takler 4K HDR bedre enn APV? Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 22. november 2020 Del Skrevet 22. november 2020 AlfH skrev (1 time siden): Takk for svar. Hva salgs server kjører du Plex på? Vet du om shield takler 4K HDR bedre enn APV? En Xeon E5 2760 8 kjerners Sandy Bridge-E med 32GB ECC RAM. Så den klarer ikke å transcode 4K HDR remux, er for treg. Jeg vet ikke, men jeg tror den kjører bedre enn APV-appen etter hva jeg har forsått fra andre brukere her. Samsung har vel også Plex app, men det er en del begrensninger der også, mtp på lydformat og subs. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå