Mathias Klingenberg Skrevet 22. november 2020 Del Skrevet 22. november 2020 Test: Tesla Model S er en av de beste elbilene du kan kjøpe, selv etter syv år på markedet Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 22. november 2020 Del Skrevet 22. november 2020 Tidligere denne uken Consumer Reports is no longer recommending Tesla’s Model S and is panning the reliability of the new Model Y Normalt så blir kvaliteten bedre på aldrende modeller. 2 Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 22. november 2020 Del Skrevet 22. november 2020 Byggkvaliteten ei heller service har vel ikke vært noen slager for Tesla gjennom hele livsspennet, det viser hvor alene Tesla har vært i markedet lenge nå når slike ting ikke hindrer salg. 2 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. november 2020 Del Skrevet 22. november 2020 "Noen av ladestolpene i Lyngdal har 400V tilkobling til strømnettet, og ikke 480V. Det begrenser makseffekten til 120 kW. De fleste av ladestolpene her har 480V, men vi valgte altså tilfeldigvis en med 400V. " Stusser litt på denne forklaringen. Har vi 480V noen steder i Norge? Det er et system de har i USA. Og hva har egentlig det med saken å gjøre i det hele tatt? Noen som blander sammen AC og DC lading? 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Simen1 Skrevet 22. november 2020 Populært innlegg Del Skrevet 22. november 2020 (endret) Min mening: - Model S er alt i alt en fantastisk bil til tross for sine svakheter - Enig med artikkelforfatter om at betjeningen er bedre balansert mellom skjerm og fysisk i S enn i 3. - Uenig angående "mobilnøkkel". Det øker bare fallhøyden i tilfelle det skulle skje noe med telefonen. Alle eggene i samme kurv osv. - Uenig i at det er en "klar begrensning" at navigasjonen kun viser Teslas superladere. Jeg har aldri hurtigladet på noe annet, har ikke behov eller lyst til det i framtida og det er bare en fordel at kartet ikke kludres til med irrelevante ladere. Dette er en fordel! - Hvordan kan dere påstå at Audi e-tron lader raskere? Dere fikk da vitterlig bare i gjennomsnitt 7,125 km reell rekkevidde per minutt lading hos e-tron, men 8,963 km reell rekkevidde per minutt lading med Model S. Selv om vær og temperaturer var mye gunstigere når dere testet e-tron. - Porsche Taycan kan i teorien lade raskere med god margin, men i praksis finnes det veldig få av 800V-laderne deres. Dvs at man i praksis stort sett lader på lavere hastigheter. Tesla har til sammenligning svært mange flere 150 eller 250 kW-ladere, så det er ladehastigheter man oppnår i praksis nesten uansett hvor man kjører. Det gir en helt annen opplevelse enn Taycan der man må innom 50 kW-ladere titt og ofte for å få langkjøringa til å "gå opp". Korrekturlesing: Sitat Bilen fikk 76,6 kWh på 43 minutter, noe som gir en gjennomsnittlig ladeeffekt på 106,4 kW i timen. Jeg får 76,6*60/43 = 106,9 ikke 106,4 Endret 22. november 2020 av Simen1 9 2 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 22. november 2020 Del Skrevet 22. november 2020 36 minutes ago, Hårek said: "Noen av ladestolpene i Lyngdal har 400V tilkobling til strømnettet, og ikke 480V. Det begrenser makseffekten til 120 kW. De fleste av ladestolpene her har 480V, men vi valgte altså tilfeldigvis en med 400V. " Stusser litt på denne forklaringen. Har vi 480V noen steder i Norge? Det er et system de har i USA. Og hva har egentlig det med saken å gjøre i det hele tatt? Noen som blander sammen AC og DC lading? Tesla set opp ein eigen trafo til superladarane. Den kan ha kva utgangsspenning som helst, sidan han ikkje vert brukt til noko anna. Å kople ein superladar på det vanlege lågspente distribusjonsnettet trur eg ikkje er tilrådeleg. 4 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. november 2020 Del Skrevet 22. november 2020 Det gjelder antagelig de fleste superladere. Men det som ble forklart var "400V tilkobling til strømnettet" og "ladestolpe". Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. november 2020 Del Skrevet 22. november 2020 Hårek skrev (32 minutter siden): "Noen av ladestolpene i Lyngdal har 400V tilkobling til strømnettet, og ikke 480V. Det begrenser makseffekten til 120 kW. De fleste av ladestolpene her har 480V, men vi valgte altså tilfeldigvis en med 400V. " Stusser litt på denne forklaringen. Har vi 480V noen steder i Norge? Det er et system de har i USA. Og hva har egentlig det med saken å gjøre i det hele tatt? Noen som blander sammen AC og DC lading? Tesla masseproduserer tydeligvis superladerne i USA og baserer de på 480V som passer der borte. I Europa løser de det med å installere trafoer som transformerer fra høyspent og ned til 480V i stedet for vanlige 400V. Jeg tipper trafoene koster omtrent det samme. Standard trafoer kan forsyne ca 12 ladestolper. I Lyngdal er det 20, så der har de tydeligvis mer enn én trafo. Aner ikke hvorfor de gikk for to ulike spenninger, men det kan hende denne ladestasjonen er bygget ut i to trinn og at tilgangen på trafoer avgjorde valget. 3 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. november 2020 Del Skrevet 22. november 2020 OK, på Tesla stasjoner heter det visst ladestolpe. Jeg tenkte på Fortum etc hvor ladestolpe er en Type-2 uttak. Takk for oppklaringen. 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 22. november 2020 Del Skrevet 22. november 2020 Model S vart lagt for å vere ein premiumbil med avgrensa produksjon, i tråd med Master Plan. I Noreg hamna han på toppen av listene pga svolten på elektriske bilar. Den gong som no den beste elbilen i sin klasse, men absolutt dyr. 3 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 22. november 2020 Del Skrevet 22. november 2020 1 hour ago, Sampson said: Byggkvaliteten ei heller service har vel ikke vært noen slager for Tesla gjennom hele livsspennet, det viser hvor alene Tesla har vært i markedet lenge nå når slike ting ikke hindrer salg. Tesla Model S er det få klager på i det siste. Servicen har vore upåklageleg den tida eg har hatt min bil, med unnatak av 2018 og litt ut i 2019 då kapasiteten var for liten og det var lang kø for å få service-time. 3 Lenke til kommentar
mrxx Skrevet 22. november 2020 Del Skrevet 22. november 2020 Det er litt merkelig at Model 3 bygget i Kina er den mest feilfrie bilen noen gang testet med 3 feil pr 10 000 biler, mens US modellene ofte fulle av uforståelige feil. F.eks skitt støv og hår i lakken? Burde ikke være mulig! Kanskje de serverer tequila i lunsjpausen? Ellers har vi ikke opplevd noen større problemer med vår P85 fra 2013 som nå er kjørt 133 000 km. Ingen driftsstans, og de 5 første årene fikk vi vasket bilen innv/utvendig + oppladet bil når den var på verksted. Lånebil har de stort sett også alltid hatt, senest forrige mnd da vi fikk skiftet motor(DU) på garanti pga ulyd. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 22. november 2020 Del Skrevet 22. november 2020 https://fd.nl/ondernemen/1364587/taxi-s-zijn-mankementen-tesla-zat-en-eisen-1-3-mln Man risikerer å kjøpe biler med lavere km stand enn det dem har tydeligvis. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 22. november 2020 Del Skrevet 22. november 2020 37 minutes ago, oophus said: https://fd.nl/ondernemen/1364587/taxi-s-zijn-mankementen-tesla-zat-en-eisen-1-3-mln Man risikerer å kjøpe biler med lavere km stand enn det dem har tydeligvis. Lenke til en Nederlandsk? nettside man må registrere seg for å få lese artikkelen på? 8 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 22. november 2020 Del Skrevet 22. november 2020 Complexity skrev (2 minutter siden): Lenke til en Nederlandsk? nettside man må registrere seg for å få lese artikkelen på? Google translate og jeg fikk lest den uten at jeg har registrert meg? Er flere taxi operatører som saksøker Tesla pga flere problemer og noe litt kritisk med at km stand ikke stemmer. Er dog enig i artikkelen her angående TMS, den holder seg godt, men det ligger litt problemer der om man skal kjøpe brukt. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 22. november 2020 Del Skrevet 22. november 2020 23 minutes ago, oophus said: Google translate og jeg fikk lest den uten at jeg har registrert meg? Er flere taxi operatører som saksøker Tesla pga flere problemer og noe litt kritisk med at km stand ikke stemmer. Er dog enig i artikkelen her angående TMS, den holder seg godt, men det ligger litt problemer der om man skal kjøpe brukt. Får bare opp dette? Og oversetter jeg til Norsk står det Registrer deg for å lese artikkelen. Du har kansje konto der? Har du en annen kilde enn denne nederlanske man ikke får lest? 3 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 22. november 2020 Del Skrevet 22. november 2020 Complexity skrev (45 minutter siden): Har du en annen kilde enn denne nederlanske man ikke får lest? Kanskje linken jeg trykte på var delt og åpnet. Her er Twitter posten jeg brukte for å få lest det. https://twitter.com/CGrantWSJ/status/1329804384985894918?s=19 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 22. november 2020 Del Skrevet 22. november 2020 3 minutes ago, oophus said: Kanskje linken jeg trykte på var delt og åpnet. Her er Twitter posten jeg brukte for å få lest det. https://twitter.com/CGrantWSJ/status/1329804384985894918?s=19 Ja den linken fungerte. Takker. Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 22. november 2020 Del Skrevet 22. november 2020 Utfra emnetittelen til artikkelen så trudde jeg at dere hadde testen en 7 år gammel brukt model s, ikke en splitter ny en som er oppgradert på utallige mange områder kontra de første modellene. Forresten, lykke til de som er modige nok til kjøpe en brukt model s som er utenfor garantiperioden. Dere trenger det. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 22. november 2020 Del Skrevet 22. november 2020 (endret) 6 minutes ago, freddy85 said: Utfra emnetittelen til artikkelen så trudde jeg at dere hadde testen en 7 år gammel brukt model s, ikke en splitter ny en som er oppgradert på utallige mange områder kontra de første modellene. Forresten, lykke til de som er modige nok til kjøpe en brukt model s som er utenfor garantiperioden. Dere trenger det. Bjørn Tesla jo en 2013 modell i September om det var av interesse. Endret 22. november 2020 av Complexity 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå