Buffelo Skrevet 21. november 2020 Del Skrevet 21. november 2020 Dama jobbet i en 80 % stilling fra kl 07.30 - 14 før hun blei sykmeldt 2012. Gjekk sykmeldt 1 år før hun gjekk over på AAP , og fekk innvilget 100 % uføretrygd des. 2015 Like etter at hun vart sykmeldt begynte hun å legge om livstilen. Når hun var i jobb gjekk hun regelmessig til sengs omlag kl. 23 hver kveld, men etter at hun vart sykemeldt begynte hun gradvis å endre leggetida til kl. omlag kl. 01.30. Står opp omlag kl 10 eller 11, og legger seg igjenn utpå ettermiddagen 1 times tid. Nå er det ikkje uvanleg eg tidvis vakner når hun kommer å legger seg, og har registrert at klokken kan vera både 03 eller 04 før hun legger. Barna er forlengst flyttet ut, og det er bare oss 2 hjemme, og det meste av dagene for hennes del går m/ til strikking ettersom hun har strikkemani. Eg for min del har hatt for vane å legge meg kveld omlag kl. 23 for dermed å ha overskudd til å neste dags på jobbing kl. . 07.30 -15.30 m/ tidvis mye overtidsarb. kl. 07.30-19.30 Har oppfordret dama om å endre på leggerutinene , og kome seg opp av lenestolen å gå seg en tur 1-2 ganger i uka, men det er som å snakke til døve ører. Sjølv går eg regelmessig turer på fjellet, sykling m.m, og det handler for meg om helseforbyggende tiltak som tvilsamt har vist seg å ha effekt. Har registrert at både psyken , og fysikken har endret seg betrakteleg hos henne siste årene, og hun lever i sin egen boble, og det at hun også røyker har ikkje noen forbyggende på effekt på helsen. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 21. november 2020 Del Skrevet 21. november 2020 I det aller fleste tilfeller må livsstilsendringer starte innenfra. Hun er nok klar over hva hun burde gjøre. Det eneste du kan gjøre er å spørre om du på noen måte kan hjelpe henne å gjennomføre de endringer hun ønsker. Har hun ingen ønsker, da har du ditt på det tørre og kan fortsette med ditt liv. Da må du tenke at hun skal få lov å leve sitt liv som hun ønsker, og selv erfare de konsekvensene det medfører. Du skrev i en annen tråd: "Såfremt ein ikkje er "bitre fiender" så bør det vera muleg å leve saman som venner, og innordne livet sitt der etter.". Lenke til kommentar
unicorndeath Skrevet 21. november 2020 Del Skrevet 21. november 2020 Det er ikke uvanlig at folk som havner på uføre forandrer søvnrutinene, hun har jo i motsetning til deg ikke en jobb å stå opp til, og kanskje hun liker å ha litt alene tid på kveldene ? Det er nå uansett ikke bra å ha dårlig søvnrutiner, men får hun nok søvn ellers så er det vel likegyldig om man kommer seg opp klokka 6 eller 10 om morgenen, hun er voksen så det er pent lite du kan gjøre med det, om du ikke takler en slik livsstil så passer dere kanskje ikke sammen ? 1 Lenke til kommentar
Buffelo Skrevet 22. november 2020 Forfatter Del Skrevet 22. november 2020 Ja, du har eit poeng i at livstilendringer er noe som må komme innenfra, og ikkje utanfra. For noen år sidan så vart røykeloven vedatt, og før den tid så var røyking tillatt på busser, tog , fly , kafeer. o.l. Idag har vi pandemien, og vi blir oppfordret å m.a. bruke munnbind, 1 m avstand av omsyn til smittefaren å vise omsynet til andre. En lege hevdet at mange som møter hos legen idag hadde hatt langt bedre utbytte av en resept på eit trenningsenter, en resept på piller på apoteket. Endring av livsstilen har utvilsamt ført til at mange par har gliidd ifra hverandre, og de innser at de ikkje lenger passer saman. Her handler det ofte om ein vanskeleg balansegang, og eit moralske ansvar , og eit vanskeleg valg mange må ta . Dersom partneren blir råka av en ulykke, belastningskader, alsheimer, demente. Ja, da pakker ein ikkje bare kofferten å flytter for eg selv, og skyver dermed ansvaret over på andre. Lenke til kommentar
NorsknRev Skrevet 22. november 2020 Del Skrevet 22. november 2020 Det eneste mennesket du kan forandre er deg selv... 1 Lenke til kommentar
Buffelo Skrevet 22. november 2020 Forfatter Del Skrevet 22. november 2020 (endret) beladinka skrev (56 minutter siden): Det eneste mennesket du kan forandre er deg selv... Og her kjem det mye an på øyet som ser. Endret 22. november 2020 av Flipper 1 Lenke til kommentar
Lakrisen Skrevet 23. november 2020 Del Skrevet 23. november 2020 (endret) Du kan ikke endre livsstilen hennes, det må hun ville selv. Hvorfor er hun ufør? Det er vanskelig å legge om livsstilen om man ikke føler man har noe å leve for. Er hun deprimert så kan det forklare hvorfor leggerutinene er dårlige og hun ikke vil gå tur. Endret 23. november 2020 av Lakrisen Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 23. november 2020 Del Skrevet 23. november 2020 Kommunikasjon. Må prate om det, og fremtiden. Legge noen planer. Lenke til kommentar
Buffelo Skrevet 24. november 2020 Forfatter Del Skrevet 24. november 2020 (endret) Lakrisen skrev (På 23.11.2020 den 13.36): Du kan ikke endre livsstilen hennes, det må hun ville selv. Hvorfor er hun ufør? Det er vanskelig å legge om livsstilen om man ikke føler man har noe å leve for. Er hun deprimert så kan det forklare hvorfor leggerutinene er dårlige og hun ikke vil gå tur. Nei, eg kan nok ikkje legge om livsstilen hennes utan vilje fra hennes side. Eg synes ikkje det er relavante opplysninger å brette ut hvorfor hun er blitt ufør. Endret 24. november 2020 av Flipper Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 24. november 2020 Del Skrevet 24. november 2020 Du skriver du har oppfordret .. men har du kommunisert? Prøvd å snakke rolig, prøve å forstå, være empatisk? Det er alltid en grunn. Ikke forvent noe i starten .. i starten er det kun å støtte og være empatisk som gjelder. Å bygge tillitsbånd. Eller styrke det som er der. Må møte folk der dem er. Nytter ikke å prøve å tvinge folk, virker bare mot sin hensikt. Lenke til kommentar
Buffelo Skrevet 24. november 2020 Forfatter Del Skrevet 24. november 2020 Taurean skrev (4 minutter siden): Du skriver du har oppfordret .. men har du kommunisert? Prøvd å snakke rolig, prøve å forstå, være empatisk? Det er alltid en grunn. Ikke forvent noe i starten .. i starten er det kun å støtte og være empatisk som gjelder. Å bygge tillitsbånd. Eller styrke det som er der. Må møte folk der dem er. Nytter ikke å prøve å tvinge folk, virker bare mot sin hensikt. Har aldri hatt til hensikt å prøve å tvinge noen å endre sine holdninger. Har imidlertid oppfordre henne igjennom holdningskapende arbeid å endre sin livsstil utifra ærfaringer . Etter mange år i yrkeslivet så er omstillinger i forhold til arbeidsoppgaver, kompetansehevning, arbeidsrutiner m.m blitt eindel av kvardagen, og her står ein som ansatt overfor 1 av 2 alternativ. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 24. november 2020 Del Skrevet 24. november 2020 Flipper skrev (4 timer siden): Har aldri hatt til hensikt å prøve å tvinge noen å endre sine holdninger. Har imidlertid oppfordre henne igjennom holdningskapende arbeid å endre sin livsstil utifra ærfaringer . Etter mange år i yrkeslivet så er omstillinger i forhold til arbeidsoppgaver, kompetansehevning, arbeidsrutiner m.m blitt eindel av kvardagen, og her står ein som ansatt overfor 1 av 2 alternativ. Jeg sier ikke at du skal tvinge, men jobbe sammen med. Det er to forskjellige ting. Du er hennes livspartner, sjelevenn og trofaster partner. Det er faktisk innenfor å bry seg på en helhjertet og empatisk måte. Spørre hva som er feil hvis noe er feil og begynne å bli mer støttende, hvis det mangler. Du vet sikkert også at privat og jobb er to 100% forskjellige ting. Hjemme er det riktig og lov å snakke om problemer og følelser, på jobb skal man holde seg profesjonell. Basert på hvilken jobb man har, selvfølgelig. Lenke til kommentar
Buffelo Skrevet 25. november 2020 Forfatter Del Skrevet 25. november 2020 Taurean skrev (11 timer siden): Jeg sier ikke at du skal tvinge, men jobbe sammen med. Det er to forskjellige ting. Du er hennes livspartner, sjelevenn og trofaster partner. Det er faktisk innenfor å bry seg på en helhjertet og empatisk måte. Spørre hva som er feil hvis noe er feil og begynne å bli mer støttende, hvis det mangler. Du vet sikkert også at privat og jobb er to 100% forskjellige ting. Hjemme er det riktig og lov å snakke om problemer og følelser, på jobb skal man holde seg profesjonell. Basert på hvilken jobb man har, selvfølgelig. Privat og jobb er ikkje to 100% forskjellige ting. Alle som har en jobb å gå til må forholde seg til den på eit eller annet vis, også i eit hvilket som helst hjem har ein jobb som skal gjøre. Mange mennesker er veldi tilpassning / omstillingsdyktig, meden noen er det som å snakke m/ gråsteinen i fjæra Lenke til kommentar
Buffelo Skrevet 25. november 2020 Forfatter Del Skrevet 25. november 2020 (endret) Taurean skrev (12 timer siden): Jeg sier ikke at du skal tvinge, men jobbe sammen med. Det er to forskjellige ting. Du er hennes livspartner, sjelevenn og trofaster partner. Det er faktisk innenfor å bry seg på en helhjertet og empatisk måte. Spørre hva som er feil hvis noe er feil og begynne å bli mer støttende, hvis det mangler. Du vet sikkert også at privat og jobb er to 100% forskjellige ting. Hjemme er det riktig og lov å snakke om problemer og følelser, på jobb skal man holde seg profesjonell. Basert på hvilken jobb man har, selvfølgelig. Nei, privat og jobb er ikkje to forskjellige ting. Ein bør ikkje dra med jobben hjem, men innenfor de fleste arbeidsplasser så handler det også om å kunne snakke saman om problemer. De psykososiale forhold på arbeidsplassen. blir vektlagt stor betydning, og det handler ofte om teamarbeid , kommunikasjon , kompetansehevning m.m . Noen mennesker har en postive holdning , og ser mulighetene , og har omstillingsevne, og er ekstremt tilpassningsdyktige. Andre igjenn har en negativ holdning til alt nytt som skjer rundt seg. Vi lever i en tid der det vert stilt stadig mer krav til enkelt menneske for å "henge med" og helsemyndighetene er blitt langt mer bevist på samanhengen mellom livsstil å sykdomer. Mine ektefelle hevdet at ein skal ikkje prøve å forandre noen. Ikkje skulle hun ta førerkort - Ikkje skulle hun lære seg m/ mobilen - Ikkje skulle hun lære seg noe om data. Med ein slike grunnleggende holdning er det sanneleg ikkje enkelt. Endret 25. november 2020 av Flipper Lenke til kommentar
Lakrisen Skrevet 25. november 2020 Del Skrevet 25. november 2020 Flipper skrev (På 24.11.2020 den 14.51): Nei, eg kan nok ikkje legge om livsstilen hennes utan vilje fra hennes side. Eg synes ikkje det er relavante opplysninger å brette ut hvorfor hun er blitt ufør. Jeg spurte fordi om det er depresjon og psykisk sykdom så er man gjerne litt selvdestruktiv, ergo er det vanskelig å legge om livsstilen fordi man selv føler at det er poengløst. 1 Lenke til kommentar
Buffelo Skrevet 25. november 2020 Forfatter Del Skrevet 25. november 2020 (endret) Lakrisen skrev (2 timer siden): Jeg spurte fordi om det er depresjon og psykisk sykdom så er man gjerne litt selvdestruktiv, ergo er det vanskelig å legge om livsstilen fordi man selv føler at det er poengløst. Hva er psykisk ?. Har tatt del i en rekke arbeidsmiljøkurs der det m.a. har vert reist spørsmål omkring psykisk / psykososiale forhold. Psykisk er diagnose satt av psykologer / psykiatere, men ingen av dem har kompetanse til å sjå samanhengen mellom tankesettet, og den fysiske formen hos en passient. En høy andel av de som faller utenfor arbeidslivet blir det sagt at det ligger en psykisk diagnose til grunn eller. Mange har en samansatt psykisk / fysisk diagnose. Personleg så kjenner eg ikkje eitt menneske som ikkje sliter med fysiske / psykiske problemer (inkl. meg sjølv) i en eller annen form. Endret 25. november 2020 av Flipper Lenke til kommentar
J!nx Skrevet 25. november 2020 Del Skrevet 25. november 2020 Kanskje det hjelper om du kan vise henne hvorfor du synes hun bør legge om livstilen? At du er glad i henne og helst vil ha henne med deg videre inn i fremtiden? Lenke til kommentar
Buffelo Skrevet 25. november 2020 Forfatter Del Skrevet 25. november 2020 J!nx skrev (3 minutter siden): Kanskje det hjelper om du kan vise henne hvorfor du synes hun bør legge om livstilen? At du er glad i henne og helst vil ha henne med deg videre inn i fremtiden? Dersom du noen gang har greidd å overtale en som røyker å slutte å røyke å dermed legge om livsstilen så må du gjerne dele den historie her med andre. For noen år tilbake så var det innført røykelov i alle offentlige rom, og dersom en oppfordrert en som røykte å "gå ut" før røykeloven fekk ein umiddelbar svar på tiltale. 1 Lenke til kommentar
J!nx Skrevet 25. november 2020 Del Skrevet 25. november 2020 Det var nettopp det jeg sa, hun må overtale seg selv, men du kan hjelpe henne ved å gi henne mange flere gode grunner til å endre sin livsstil. Lenke til kommentar
Buffelo Skrevet 25. november 2020 Forfatter Del Skrevet 25. november 2020 (endret) Det har såvist ikkje manglet på flere gode agumenter / grunner til det å forsøke endre hennes livsstil, men utan å lykkes. Endret 27. november 2020 av Flipper Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå