Gå til innhold

Bytte vifter på swich?


LMH1

Anbefalte innlegg

Noen som vet: TRENDnet TEG 30284

For finnes dyre vifter på ebay:

https://www.ebay.com/itm/1-Pack-Quiet-Replacement-Fan-for-TRENDnet-TEG-30284-28-Port-Gigabit-Switch/174066978745?hash=item2887334fb9:g:oaUAAOSw2LBfYwQ4

Sitat

Sunon Quiet fan, 12~18dBA noise vs. 31.5 dBA on your stock fan.

Så bør noe slikt fungere? Virker ut som kabingen har forskjellig farge mellom svart og rød.

Bra det er stillegående men vet noen om det forkorter levetiden?

Sunon MagLev KDE1204PKVX MS.AF.GN 3pin DC12V 1.4W 40*40*20MM Super Silence Fan

Om det kun er å bytte kabel og lodde eller om de er forskjellig?

hva med intel 12200-18 switch? for det er forskjell kabel? kan man lodde viften eller vil det ikke virke?

Er det riktig modellnummeret på viften sier om den er kompaktibel eller ikke? For vet viften ikke vil gå, men usikker om det er bare kabelene som er feil eller om det er flere ting? Klarer noen å finne erfaringer hvorfor produsenten ikke går for beste viftene? For er mange som utnytter det å ta overpris fordi kjøperen ikke vet løsningen.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Produsenter bryr seg ikke så mye om støy på vifter da gjennomsnittskunden skal ha utstyret på datarom eller andre steder hvor støy ikke er noe man bryr seg om. I tillegg er stort sett switcher 1U noe som gir begrenset med plass til vifter. Små vifter må ofte ha høy hastighet for å flytte nok luft til kjøling som igjen gir mye lyd.

Prøvd meg selv på å få tak i nye vifter til en HPE 2930-24G switch jeg kjøpte brukt. (Kulelager ikke helt friske....) Var desverre ikke så lett å få tak i utenfor HPE systemet. Fant noen på aliexpres, men de viste seg å være sansynligvis piratkopier. Torde ikke å sette disse inn i switchen og kjører derfor enda på de som kom sammen med switchen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tja finnes jo ekstra flate:

KH12H-P 4 Pin Speed Control Chassis PWM Heatsink 8cm Computer PC Case Thin Fan

Så det er ikke problemet,  problemet er vel heller produsentene gjør det vanskelig og tilpasse og ikke gir informasjon hva slags vifter er kompatibel. Så er verste problem hvis man går for feil vifte kan man i verstefall ødlegge hovedkortet til switchen blir fort dyrt å bytte.

Så du tror det er nødvendig mye kjøling for 10 gigabit switch eller er det kun for best ytelse?

Men er det billig eller dyrt med tempratursensor så hvis tempraturen blir for varm ødlegger det ikke maskinvaren men kan gi dårlig ytelse?

Så du mener vifter under 100 kr er størst sansynlig piratkopi.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Bytte av vifter er en mer eksakt vitenskap en jeg kan godt. Man må se på ting som strømtrekk, luftmengde som flyttes og statisk trykk. (Sikkert mer også, men her stopper min kunnskap.)

Større switcher utvikler fort lit varme som det er viktig å få flyttet unna. Produsenter monterer i varierende grad temperatursensorer eller RPM sensorer på vifter så det er ikke noe automatikk i at ting ordner seg selv om det blir for lite kjøling. I verste fall stryker elektronikken med.

Problemet mitt med piratkopi var at jeg ville erstatte viftene med samme type som de originale. Når jeg fikk erstatningene var det så mye som virket forskjellig at jeg sterkt mistenkte priatkopi over nyere produksjons serie av samme modell. Endte derfor med å kaste de nye viftene og beholde de originale inntill videre.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...