Gå til innhold

Noen med peiling på olivenolje her?

Anbefalte innlegg

Liker det på salater. Kjøpte på Coop sist, Coop italiensk. Tok ikke det dyreste rett og slett..men ikke det billigste heller. Er Xtra/first price bra? 

Er det forskjell på spansk, italiensk og gresk? Jeg vet ikke hvem jeg skal velge i den jungelen der. Jeg er veldig opptatt av at de som lager de har bra arbeidskår. Og at oljen er ganske miljøvennelig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ingen olivenolje-ekspert, men om du skal bruke den på salater så anbefaler jeg en olje som er extra virgin, som er olje uten tilsetninger og med lav surhet. Det er også viktig at oljen er så fersk som overhode mulig, så det er bedre å kjøpe små billige flasker med fersk olje, fremfor å ha ei stor og gammel flaske med dyr/fin olje som har surnet selv.

Mange produsenter jukser også med extra virgin merkingen sin, så velg produsent med omhu: https://www.pengenytt.no/mattilsynet-seks-av-14-testede-olivenoljer-holdt-ikke-mal/

Klikk hadde en stor test i 2015: https://www.klikk.no/mat/test-av-olivenolje-3687341

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det er visstnok fugler som har størst risiko for å lide i forbindelse med produksjonen av oliven olje, da mange bruker en slags støvsuger for å suge frukten av trærne på natten, (fordi man visstnok konsumerer smaken bedre om man høster dem når temperaturen er lav.) denne maskinen suger visst til seg fugler som hviler på reisen mellom nord og sør.
Eu driver og diskuterer hvordan man skal håndtere problemet.
Hellas bruker visstnok ikke disse metodene, verken med maskiner, eller praksisen hvor de plukker om natten.

Det er visst bare en olivenolje som er sertifisert med fairtrade-merket; (som innebærer en demokratisk organisasjon der produsenten har maksimal kontroll over deres land og er ofte formet til kooperativer.
Fagforeninger er tillatt, og ingen barnearbeid brukes i produksjonen, samt at en anstendig lønn er betalt til arbeiderne)
Zaytoun, håndplukket i Palestina.

Dersom du finner en økologisk olivenolje slipper du å bekymre deg over effekten sprøytemidler og andre giftstoffer har på faunaen og dyreriket.

Forskjellen i produksjonsland er gjerne forskjell på oliventyper; europaea (Europa) cuspidata (fra Eritrea og Etiopia sørover mot Øst-Afrika, også i Iran til Kina) guanchica (Kanariøyene) maroccana (Marokko) laperrinei (Algerie, Sudan, Niger) også finnes det hundrevis av kultiverte varianter som er avlet frem med spesialegenskaper som smak, sykdomsresistens, størrelse, vekst etc.

Jeg kunne avsluttet med et kåseri om billig olivenolje; Jeg skjønner ikke hva man skal bruke den til, man kan ikke steke med den, og den gjør maten vondere hvis den tilsettes.

Kudos for å være bevisst på effekten av eget konsum.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...