Gjest c8aad...317 Skrevet 21. november 2020 Del Skrevet 21. november 2020 God morgen! Vet godt at det å stille et spørsmål om helse her inne ikke erstatter et legebesøk. Men kanskje noen opplever det samme og kan dele lignende hendelser, berolige meg, eller si kom deg til legen. Om natta når jeg sover så mister jeg ofte blodomløpet i armene. Jeg kan våkne av at armene bare henger der. Kan ikke bevege på dem og har ingen følelse i dem. Må riste på hele overkroppen sånn at armene blir slengt side til side for å få tilbake blodomløpet. Som regel går det ganske fort. Armene pleier å være normale igjen i løpt av et drøyt minutt vil jeg tro. Men i natt så bråvåknet jeg med panikkangst, eller dødsangst. Kan ikke huske å ha drømt noe spesielt skummelt. Da var armene nummene igjen. Men ikke så ille som vanlig. Det var litt redusert følighet og de var veldig svake. Hvis jeg strakk dem rett ut fremmover fra kroppen så så jeg at de sank sakte men sikkert nedover ende jeg gjorde alt for å holde dem oppe. Det skremmende var at det ikke gikk over som vanlig. Jeg måtte stå opp og gå rundt i huset i noen minutter før armene kom til seg selv. Da jeg la meg igjen og sovnet skjedde dette på nytt etter bare noen minutter søvn. Til slutt sovnet jeg ordentlig og alt var normalt da jeg våknet i dag tidlig. De ubehagelige hendelsene skjedde ca en time etter at jeg la meg. Har alltid hatt diverse merkelige opplevelser om natta og vet ikke om jeg spenner meg veldig. At armene spenner seg hele tiden og at det kan ha noe med det å gjøre. Er jo ikke nummen i for eksempel bena når dette skjer. Det som gjør at jeg håper at det ikke har noe med hjertet å gjøre: *Når dette skjer så er det kun i armene. *Når jeg leser om hjertesvikt så kjenner jeg meg ikke noe særlig igjen i dette: hoste. vektforandringer. kortpustethet i hvile eller når du ligger flatt. søvnvansker. manglende matlyst. mer hevelse i bena enn vanlig. Det eneste her jeg har er søvnvansker. Men finnes sikkert en rekke flere syptomer på dårlig hjerte enn dette. *Akkurat dette skjer bare når jeg sover selv om jeg fort kan dovne bort diverse steder hvis jeg sitter lenge i samme stilling. Men da kommer blodsirkulasjonen tilbake så fort jeg beveger meg. *Hjertet slår godt og raskt under fysisk aktivitet Det som gjør at jeg frykter det verste: *Har veldig lav puls om natta. *Er egentlig en varm person som tåler at det er kaldt, men blir jeg stående stille litt når det er kaldt kan jeg bli ganske lilla på hendene. *Dovner som sagt fort bort flere steder på kroppen hvis jeg ikke beveger meg. *Til tider ereksjonsproblemer, kald hud uten synlige blodårer, veldig svimmel når jeg reiser meg, svimmel hvis jeg trener styrke (akkurat som det ikke blir pumpet ut nok blod til både muskler og resten av kroppen på likt. Blir ikke svimmel av å anstrenge meg, kun når musklene trenger mye blod). Jeg er ikke hypokonder. Men tenker mye på dette etter hendelsen i natt. Anonymous poster hash: c8aad...317 Lenke til kommentar
Kryptodebunker Skrevet 21. november 2020 Del Skrevet 21. november 2020 Du bør dra til lege så fort som mulig. Du kan ha dette: https://www.blodkreftforeningen.no/essensiell-trombocytose/ Eller noe annet alvorlig. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 21. november 2020 Del Skrevet 21. november 2020 (endret) Begge armene eller en arm om gangen? Det er ikke uvanlig å sove på armen slik at man kutter blodtilførselen innen man har våknet. Blodpropp er veldig uvanlig blant unge, aktive og normalvektige mennesker. Om du føler at dette er akutt og du kommer til å være våken hele natta pga. angst så kan du vurdere en tur til legevakten. Ring de først. Endret 21. november 2020 av Gavekort 1 Lenke til kommentar
Kryptodebunker Skrevet 21. november 2020 Del Skrevet 21. november 2020 Gavekort skrev (3 minutter siden): Begge armene eller en arm om gangen? Det er ikke uvanlig å sove på armen slik at man kutter blodtilførselen innen man har våknet. Blodpropp er veldig uvanlig blant unge, aktive og normalvektige mennesker. Trådstarter lister opp mange symptomer på dårlig blodsirkulasjon. Dette kan være veldig alvorlig. Jeg ville dratt til en lege i dag om mulig. 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 21. november 2020 Del Skrevet 21. november 2020 (endret) Har du noe unormalt med produksjonen av blodplatene dine kan du sjekke med en INR test av blodprøve. Høres mest ut som du burde ta en generell helsesjekk og få målt viktige parametre i blodet. Lav puls ved hvile får en gjerne av å være godt trent. Endret 22. november 2020 av vidor 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 21. november 2020 Del Skrevet 21. november 2020 Kryptodebunker skrev (12 minutter siden): Trådstarter lister opp mange symptomer på dårlig blodsirkulasjon. Dette kan være veldig alvorlig. Jeg ville dratt til en lege i dag om mulig. Dette er et godt eksempel på hvorfor man ikke vil lete etter diagnoser på internett, fordi man bare ender opp med angst. Essensiell trombocytemi er en sjelden arvelig sykdom som 0.6-2.5 av 100.000 har, og det starter med en medianalder på 65 til 70 år. Det er ikke en dianose man får på internett av ufaglærte. 2 Lenke til kommentar
Kryptodebunker Skrevet 21. november 2020 Del Skrevet 21. november 2020 Gavekort skrev (4 timer siden): Dette er et godt eksempel på hvorfor man ikke vil lete etter diagnoser på internett, fordi man bare ender opp med angst. Essensiell trombocytemi er en sjelden arvelig sykdom som 0.6-2.5 av 100.000 har, og det starter med en medianalder på 65 til 70 år. Det er ikke en dianose man får på internett av ufaglærte. Jeg har en kamerat som holdt på å dø av det udiagnostisert i 40 årene så synes det er verdt å nevne. Alle symptomene TS lister burde få alle alarm bjeller til å ringe. Dette er ikke normalt i der hele tatt at armer sovner når man sitter stille. Lenke til kommentar
Kryptodebunker Skrevet 21. november 2020 Del Skrevet 21. november 2020 Men TS kom deg til legen, mest sannsynlig er det ikke noe dødsalvorlig. Det er bedre å finne ut av det enn å engste seg. Diabetes kan også passe med symptomene dine. Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 21. november 2020 Del Skrevet 21. november 2020 Kjære TS, dette er jo egentlig ganske vanlig. Og jeg skal ikke være noen "det jeg sier er sant", men jeg kan jo komme med mine tanker: Jeg tror ikke du har dårlig blodsirkulasjon, men du ligger i en stilling som klemmer på noen nerver på overarmene. Det skal ganske mye til for at armene får dårlig blodsirkulasjon, blodtrykket er relativt høyt og det skal presses ganske hardt på arteriene for at blodsirkulasjonen skal opphøre. Hjertesvikt manifesterer seg ikke på denne måten overhode. Hjertesvikt viser seg ofte med redusert pumpekraft som gjør at man hoper væske opp i kroppen - da blir man tungpusten, væske i beina og svært redusert ytelse ved anstrengelse. I forhold til svimmelheten du opplever, så må man prøve ut det vanligste først - drikke godt med vann og få i seg næring før trening. En person med for lite blodvolum (dehydrert) vil oppleve akkurat dette, samt om man har mangel på næring. I første omgang ville jeg forberedt meg bedre til trening - spise og drikke godt, være utvilt. Dersom de tiltakene du gjør ikke har noen effekt, ja så kan det være aktuelt med et legebesøk for å ta noen blodprøver evt undersøkelse og de om blodårene har litt trange forhold. Nå jeg vet ikke hvor gammel du er, eller hvilken livsstil du har, det har stor betydning. Jeg har selv opplevd mange ganger å våkne midt på natta med totalt visne armer, tror det er 20 år siden første gang, og det skjer sånn innimellom. 1 Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 21. november 2020 Del Skrevet 21. november 2020 7 hours ago, Kryptodebunker said: Du bør dra til lege så fort som mulig. Du kan ha dette: https://www.blodkreftforeningen.no/essensiell-trombocytose/ Eller noe annet alvorlig. En av de viktigste oppgavene legen har, spesielt ved førstegangskonsultasjon er å tenke bredt og hvilke forskjellige diagnoser som kan være mulig ut fra pasientens historie. Å komme opp med én konkret diagnose, som i tillegg er enormt sjelden, mener jeg er å gå ganske blindt i feil spor. Her må man tenkte bredt - og det vanligste først. Når tilstanden reverseres så lett og fort som den gjør, så høres det ikke veldig alvorlig ut. Vi vet heller ikke om det er noe galt med blodsirkulasjonen en gang - tap av følelse og kraft er relatert til nerver og ikke nødvendigvis årer. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå