Svein-Erik Hole Skrevet 21. november 2020 Del Skrevet 21. november 2020 Elsyklene blir bedre: Dette kan vi forvente av de kommende modellene Lenke til kommentar
Populært innlegg hermljos94 Skrevet 21. november 2020 Populært innlegg Del Skrevet 21. november 2020 Har solgt elsykkel i en Sport 1 forretning i 7-8 år nå, det er gøy å se utviklingen som har skjedd siden da! Dette kommer dog ikke i nærheten av gleden av å se effekten disse syklene har hatt på folks helse. Vi har hatt kunder som har gått til innkjøp av elsykkel, som var i skikkelig dårlig fysisk form, som nå er sprekere enn på flere tiår. Det gleder jeg meg virkelig over! Kan legge til at det kommer sykler med Shimano EP8 og 750Wh batteri til våren, en av de står det mitt navn på. 10 Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 21. november 2020 Del Skrevet 21. november 2020 God utvikling, spesielt dette med tyveriskikring er viktig. Det er jo veldig omdiskutert men syns 25 km.t oppeves litt kunstig sakte. Vanlige folk sykler fortere enn 25. man kunne satt hastighet opp til 20 miles som i usa, ca 32 km.t samt at man greit kunne hatt kraftigere motorer så lenge hastighet er begrenset. er man 100kg og sykler barn til barnehage med drøye bakker er det ok med litt mere krefter. 3 Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 21. november 2020 Del Skrevet 21. november 2020 (endret) Noen beveger seg mot noe annet enn en "sykkel", men jeg håper at andre beholder troen på sykkelen som et alternativ! Hastighetsbegrensningen er jo sikring mot dårskap. Det handler vel også om å begrense bruken av ressurser. Er man ute etter egenskapene til en moped, så kan man kanskje heller kjøpe en moped og underordne seg et annet regelverk og ansvar. Endret 21. november 2020 av NERVI 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 21. november 2020 Del Skrevet 21. november 2020 hermljos94 skrev (2 timer siden): Vi har hatt kunder som har gått til innkjøp av elsykkel, som var i skikkelig dårlig fysisk form, som nå er sprekere enn på flere tiår. Derfor burde det være momsfritak på elsykler, på lik linje med elbiler Staten vil spare millioner 5 Lenke til kommentar
eivinds Skrevet 21. november 2020 Del Skrevet 21. november 2020 Håper det blir fokus på å få ned mengden vedlikehold. Nå er det litt for ofte at gir må justeres eller tannhjul må skiftes. Det hadde også vært fint å få en dekket til kjedet bedre (eller enda bedre, byttet det ut med en annen mekanisme). Navgir gjør vel ting litt bedre, men det er ikke mye å velge mellom der. Bortsett fra det er den største bekymringen tyverifaren for min del. 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 21. november 2020 Del Skrevet 21. november 2020 eivinds skrev (5 minutter siden): Bortsett fra det er den største bekymringen tyverifaren for min del. Derfor burde det være krav om lukket sykkelparkering både i boliger og på arbeidsplasser Nå er det kun krav om bilplasser i boliger Alle butikker som har parkeringsplasser for biler burde vært pålagt å ha sikker parkering for sykler, noe svært få har i dag De fleste setter bare ut stativ hvor man setter fronthjulet, uten mulighet for låsing til fast gjenstand 2 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 21. november 2020 Del Skrevet 21. november 2020 (endret) Eg har litt sans for Vello med 250 W motor og berre 160 Wh batteri. Han ladar batteriet når du bremsar ved å trø bakover og i nedoverbakkar. Du kan trø ekstra på i nedoverbakkane for å lade meir. På flata kan eg gjerne trø sjølv, det er berre i bratte motbakkar i motvind eg gjerne skulle ha litt hjelp. Sidan sykkelen ladar sjølv med mi muskelkraft og nedbremsing, treng eg ikkje tenkje på å lade batteriet. (Batteriet kan ladast frå nettet òg. I konvensjonell elsykkel-modus med meir hjelp frå motoren er rekkjevidda 80 km.) Finst det andre elsyklar som fungerer bra med berre muskelkraft og er svært kompakte når dei er lagt saman? Sykkelen samanleggbar slik at eg lett kan få han med på tur i både bil og småfly. Eg har sakna eit enkelt transportmiddel på flyturar, sidan flyplassen gjerne er nokre km frå staden eg skal til og tilbodet av offentleg transport på små flyplassar som regel er magert. Ein vanleg sykkel får ikkje plass i eit småfly, men denne skal det gå greitt å få med når han er samanlagt. Endret 21. november 2020 av Sturle S 1 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 21. november 2020 Del Skrevet 21. november 2020 (endret) 26 minutes ago, eivinds said: Håper det blir fokus på å få ned mengden vedlikehold. Nå er det litt for ofte at gir må justeres eller tannhjul må skiftes. Det hadde også vært fint å få en dekket til kjedet bedre (eller enda bedre, byttet det ut med en annen mekanisme). Navgir gjør vel ting litt bedre, men det er ikke mye å velge mellom der. Bortsett fra det er den største bekymringen tyverifaren for min del. Hvis du vil ha lite vedlikehold er det vel navgir (eller girkasse i front som er på vei) med beltedrev som er tingen. Finnes i en del forskjellige utgaver, og girnavet i seg selv koster fra 1500 til 15 000 avhengig av merket og kvalitet. Problemet er fort at når du faktisk trenger vedlikehold, så blir det vanskelig. Og de fleste slike nav-gir trenger ny olje hvert år med aktiv kjøring hver dag, og hvor enkelt dette er kan variere. Ellers er kindernay (https://kindernay.com/) ganske spennende. Norsk navgir med støtte for stikkaksle (slik at en enklere kan bytte bakhjul). Når det gjelder tyverifare ville jeg påstå at skikkelig sykkelregister (bikemember.no og bikeindex.org), to gode sykkellåser (ulås), samt muligens en BikeFinder hjelper mye. Endret 21. november 2020 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 21. november 2020 Del Skrevet 21. november 2020 Gode nyheter. Særlig fra Buddy. 48V batteri/controller er en bra oppgradring. Prisene er ikke så horrible heller. Modeller med og uten eldrift til 80k++ er jo overpriset kanskje, men jeg tipper at kundegruppen her er velstående menn med nok penger å bruke på hobbyen sin Som andre påpeker er det da kanskje like greit å gå til innkjøp av en scooter, men de er jo ikke av carbon og proppet med eksklusive komponenter (for de som bryr seg om slikt). Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 21. november 2020 Del Skrevet 21. november 2020 Sitat småfly Der er vel batteriet som er problemet? hvis du da ikke har småfly selv?? eller er 160 Wh batteri godkjent i fly? Sitat Derfor burde det være momsfritak på elsykler, på lik linje med elbiler En av de store mysteriene horfor det er sånn Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 21. november 2020 Del Skrevet 21. november 2020 3 minutes ago, leifeinar said: Der er vel batteriet som er problemet? hvis du da ikke har småfly selv?? eller er 160 Wh batteri godkjent i fly? Kva som er lov og ikkje lov av batteri på rutefly i innsjekka bagasje og handbagasje har eg mista oversikta over, men i flyklubben sitt småfly kan eg ha med akkurat kva eg vil. Til og med passasjerar med våpen. 1 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 21. november 2020 Del Skrevet 21. november 2020 leifeinar skrev (10 timer siden): - sinp - Det er jo veldig omdiskutert men syns 25 km.t oppeves litt kunstig sakte. Vanlige folk sykler fortere enn 25. - snip - Det skal være noen fordeler med manuelle sykler, og det å kunne sykle forbi elsykler på flatene er god motivasjon for oss som fortsatt bruker sykkel uten batteri. 1 Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 21. november 2020 Del Skrevet 21. november 2020 ...og det må man betale moms på, mens elbil som gir null helseeffekt (eller bare negativ) er momsfri. Staten setter pris på at du kjøper elbil, men ikke elsykkel som i praksis kan spare staten for store helseutgifter. Forstå det den som kan. 3 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 22. november 2020 Del Skrevet 22. november 2020 13 hours ago, Xantippe said: ...og det må man betale moms på, mens elbil som gir null helseeffekt (eller bare negativ) er momsfri. Niks, byte frå eksosbil til elbil har stor helseeffekt for mange fleire enn kjøparen. Skadeverknadane av mange avgassar vert eksponensielt verre med konsentrasjonen. Når berre 10% av bilparken er skifta ut med elbilar, har det stor positiv effekt for veldig mange som korkje har bil eller sykkel. 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 22. november 2020 Del Skrevet 22. november 2020 Sturle S skrev (53 minutter siden): Niks, byte frå eksosbil til elbil har stor helseeffekt for mange fleire enn kjøparen. Skadeverknadane av mange avgassar vert eksponensielt verre med konsentrasjonen. Når berre 10% av bilparken er skifta ut med elbilar, har det stor positiv effekt for veldig mange som korkje har bil eller sykkel. Men de fleste bytter ikke ut eksosbilen, de kjøper en elbil i tillegg for å kjøre gratis i bommen og kan kjøre i kollektivfeltet Ville fått mange færre eksosbiler på veien med fri moms på elsykler, men ingen gidder å prøve engang Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 22. november 2020 Del Skrevet 22. november 2020 31 minutes ago, Dubious said: Men de fleste bytter ikke ut eksosbilen, de kjøper en elbil i tillegg for å kjøre gratis i bommen og kan kjøre i kollektivfeltet Ville fått mange færre eksosbiler på veien med fri moms på elsykler, men ingen gidder å prøve engang Det er ikkje sant. I fylgje undersøkinga til TØI frå 2016 kjøper dei fleste (78%) elbil fordi dei byter ut ein eksosbil. Av dei som kjøper ein ekstra bil er dei vanlegaste grunnane skifte av arbeidsplass, at ein person til i husstanden har fått sertifikat eller at dei må køyre meir rundt på ungane (idrettsturneringar og liknande). For kjøparar av eksosbilar er det tilsvarande tal. 1 2 Lenke til kommentar
mixtape Skrevet 22. november 2020 Del Skrevet 22. november 2020 Kjøpte første elsykkelen min ut i 2000 tallet, en Kina sak på 700 Watt. Funka den, kostet 2500kr. Idag har jeg to sammenleggbare billige Pedal Antoner til under 5k stykk, og en til, som kostet 3150,- på Jula Juger ikke. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 22. november 2020 Del Skrevet 22. november 2020 Sturle S skrev (2 timer siden): Det er ikkje sant. I fylgje undersøkinga til TØI frå 2016 kjøper dei fleste (78%) elbil fordi dei byter ut ein eksosbil. Alle lyger i slike undersøkelser Jeg kjenner ingen som har kvittet seg med fossilbilen, og jeg kjenner mange som har elbil Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 22. november 2020 Del Skrevet 22. november 2020 Sturle S skrev (4 timer siden): Niks, byte frå eksosbil til elbil har stor helseeffekt for mange fleire enn kjøparen. Skadeverknadane av mange avgassar vert eksponensielt verre med konsentrasjonen. Når berre 10% av bilparken er skifta ut med elbilar, har det stor positiv effekt for veldig mange som korkje har bil eller sykkel. Hvis det stemmer så kan man oppnå det samme bare ved å redusere utslippene fra biler med forbrenningsmotorer med 10%. Og det har man forlengst gjennomført. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå