ScandiFlick Skrevet 21. november 2020 Del Skrevet 21. november 2020 (endret) Noen har ikke etisk kompass, jeg avslutter denne diskusjonen nå, for meningene her inne, bekrefter bare det de fleste av oss mener.. At det er lov betyr ikke at det er moralsk riktig. Endret 21. november 2020 av ScandiFlick Skrive leif 2 Lenke til kommentar
Groundbreaking-Maize Skrevet 21. november 2020 Del Skrevet 21. november 2020 tigerdyr skrev (10 timer siden): Så barnslig. Hva med hellere å oppfordre folk til å opptre voksent? Løsningen er utrolig enkel: Om ikke folk kjøper til disse tåpelige priser, forsvinner problemet helt av seg selv! Dette er en av få problemer i livet som løses av å gjøre ingen verdens ting. Hva kan være bedre enn det? Groundbreaking-Maize skrev (12 timer siden): Det kommer alltid til å finnes folk med mer penger enn vett som skaper dette markedet, derfor er det en poppis talking point for rottene. "Vi må stoppe etterspørselen" skriver de, vel vitende om at det selvsagt aldri kommer til å skje. "Vi må gjøre det vanskelig å videreselge" skriver de som ønsker å fikse problemet. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 21. november 2020 Del Skrevet 21. november 2020 ScandiFlick skrev (1 time siden): Noen har ikke etisk kompass, jeg avslutter denne diskusjonen nå, for meningene inne, bekrefter bare det de fleste av oss mener.. At det er lov betyr ikke at det er moralsk riktig. Jeg har ikke sagt at det er 100% moralsk riktig. Det er sleipt, men problemet er ikke at de selger videre. Problemet er at de fikk kjøpe for mange konsoller. Og prøver du å forby å tjene penger på dette så tar du mange uskyldige som bare kjøpte en konsoll og ønsker å selge den for å tjene litt. At du gir deg er bare å innrømme at du har tapt. Argumentet ditt er 'jeg liker det ikke' og forsvaret ditt er å dele ut skjellsord. Det er ikke godt nok 4 Lenke til kommentar
Urealistisk Skrevet 21. november 2020 Del Skrevet 21. november 2020 Ser ikke hvordan hverken vi eller finn skal klare å kontrollere om noe selges til en pris over verdi. Butikkene gjør jo også dette. Du ser en ting i en butikk, men så finner du den samme i en annen butikk til halv pris. Men det fine med forbudet er at da slipper vi kanskje at folk flyr som tullinger etter en vare bare for å kjøpe den billig for så å få solgt for mer... Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 21. november 2020 Del Skrevet 21. november 2020 (endret) Stående applaus til artikkelforfatter. Så bør man samtidig rette en liten "skjerp dere" til alle nettbutikker som ikke tar dette problemet på alvor som vi nå har avslørt. Finn.no er ikke alene i dette selv om de også bidrar til å muliggjøre det. Endret 21. november 2020 av Theo343 2 Lenke til kommentar
ScandiFlick Skrevet 21. november 2020 Del Skrevet 21. november 2020 (endret) https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/arbeid-trygd-og-pensjon/hobby-ekstrainntekt-og-smajobber/veiviser/ Er man i tvil på lovlighet eller ikke så kan denne sjekkes. Har du kjøpt en playstation og selger, så nei du er innafor loven hvertfall, moral kan diskuteres. Har du kjøpt for å tjene penger og har dette som hensikt, da er du ikke innafor vis om dersom du ikke er mva pliktig og registrert. Vis du ikke er registrert og bedriver kjøp og salg med profitt hensyn, da bedriver du svart handel, svart handel er ulovlig. Her er det skjønn som benyttes, men felles er at gjentakende handler med profitt hensyn er registreringspliktig. Endret 21. november 2020 av ScandiFlick 1 Lenke til kommentar
Groundbreaking-Maize Skrevet 21. november 2020 Del Skrevet 21. november 2020 (endret) En får fulle navn ved å kontakte folk på finn via telefonnummer. Skatteetaten kan tipses online her: https://www.skatteetaten.no/tipsoss/ De fleste er for dumme til å benytte alias. Endret 21. november 2020 av Groundbreaking-Maize 1 Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 21. november 2020 Del Skrevet 21. november 2020 Jeg synes det er på sin plass med prisvern når folk åpenbart spekulerer på denne måten. Ikke at jeg bryr meg om Playstation, men det er jo åpenbart umoralsk. Nå har jeg jo fått med meg at det tydeligvis er full panikk blant salget av disse her. Det er vel sånn at det har blitt verre og verre med åra når disse lanseres? Hvordan har det seg at de ikke "klarer" å mette markedet? Er det for å presse prisene opp når de slippes? De kan jo ikke være så dårlige på markedsanalyser siden dette er "giganter" i markedet. Det må vel være bevisst for å skape mediahysteri og kjøpegalskap hos forbrukerne? Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 21. november 2020 Del Skrevet 21. november 2020 Manglende produksjonskapasitet, og så vil jeg tippe corona har forsinket ting noe. Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 21. november 2020 Del Skrevet 21. november 2020 (endret) Kvalheim prøver å tegne opp en slags parallell mellom videresalg av PS5 og svartebørssalg av konsertbilletter. Det blir feil. Bakgrunnen for loven om forbud mot prispåslag ved videresalg av billetter til kulturarrangementer var at kjøperne ofte ikke visste om billettenes pålydende verdi. Kjøperne ble i praksis lurt til å betale overpris. I tillegg var dette også et virkemiddel som konsertarrangørene etterspurte, da svartebørshandlerne ofte skapte falsk etterspørsel hvilket igjen førte til at arrangørene satte opp ekstrakonserter som det ikke var belegg for. Kjøperne av PlayStation 5 som ligger på Finn.no er utmerket klar over konsollens utsalgsverdi. De er også fullt klar over at det kommer nye konsoller for salg. Altså tar kjøperne av overprisede konsoller et bevisst og informert valg om å kjøpe til overpris. Det synes jeg er ganske annerledes. Personlig synes jeg ikke det er noe galt i å selge konsollen for høyere pris enn man kjøpte den for. Jeg synes imidlertid ikke at bruk av teknologiske hjelpemidler for å få tak i konsollene er fair play. Derfor synes jeg det er mer riktig å rette pekefingeren mot forhandlerne som burde implementere tiltak mot bruk av boter. I tillegg bør produsenten produsere flere konsoller til lansering - Sony er ikke akkurat uten skyld her. Sony er faktisk nærmest av alle å forhindre problemet. Følgelig blir det feil å si at det er en lovgiveroppgave (eller handelsplattformoppgave) å forhindre overprissalg av konsoller. Avslutningsviser lurer jeg på hvordan forfatteren har tenkt at regelen han skisserer skal praktiseres i praksis. Skal det være en ventetid fra lansering på X antall dager før en konsoll skal kunne selges videre? Eller skal det være lov å selge videre, men bare til pålydende verdi? En kombinasjon av disse? Endret 21. november 2020 av Star Fox 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 21. november 2020 Del Skrevet 21. november 2020 Star Fox skrev (6 minutter siden): Kvalheim prøver å tegne opp en slags parallell mellom videresalg av PS5 og svartebørssalg av konsertbilletter. Det blir feil. Bakgrunnen for loven om forbud mot prispåslag ved videresalg av billetter til kulturarrangementer var at kjøperne ofte ikke visste om billettenes pålydende verdi. Kjøperne ble i praksis lurt til å betale overpris. I tillegg var dette også et virkemiddel som konsertarrangørene etterspurte, da svartebørshandlerne ofte skapte falsk etterspørsel hvilket igjen førte til at arrangørene satte opp ekstrakonserter som det ikke var belegg for. Avslutningsviser lurer jeg på hvordan forfatteren har tenkt at regelen han skisserer skal praktiseres i praksis. Skal det være en ventetid fra lansering på X antall dager før en konsoll skal kunne selges videre? Eller skal det være lov å selge videre, men bare til pålydende verdi? En kombinasjon av disse? Virker ut som flere her selger og unytter greia, ellers ville nok flere vært i mot det? største problem finn fremstår som useriøst å ikke gjøre noe med dette, når både konsertbillett overpris og corona munnbind ble nektet, men kan jo håpe det skjer noe snart. Lenke til kommentar
Groundbreaking-Maize Skrevet 21. november 2020 Del Skrevet 21. november 2020 LMH1 skrev (1 time siden): Virker ut som flere her selger og unytter greia, ellers ville nok flere vært i mot det? Korrekt, diskusjon.no springer ut fra gamle hardware.no, og det er nok kodeaper her inne til å fylle en dyrehage. At noen titalls av dem er amoralske i tillegg (du må ikke innom ex.phil på EDB-akademiet) er ikke overraskende. 2 Lenke til kommentar
iblazeqt Skrevet 21. november 2020 Del Skrevet 21. november 2020 Groundbreaking-Maize skrev (6 minutter siden): Korrekt, diskusjon.no springer ut fra gamle hardware.no, og det er nok kodeaper her inne til å fylle en dyrehage. At noen titalls av dem er amoralske i tillegg (du må ikke innom ex.phil på EDB-akademiet) er ikke overraskende. Mener du scalperne er umoralsk, eller også Ola Nordmann som kjøpte med intensjonen om å anvende, men ombestemte seg og solgte når han innså han kunne få 300% ROI på et par minutters arbeid? Lenke til kommentar
Groundbreaking-Maize Skrevet 21. november 2020 Del Skrevet 21. november 2020 (endret) Det kommer selvsagt hovedsaklig an på antallet. Kjøper du en og selger en er det selvsagt helt ok. Kjøper du to og selger en er du amoralsk. Kjøper du mangelvarer med hensikt å videreselge er du amoralsk. Endret 21. november 2020 av Groundbreaking-Maize 1 Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 21. november 2020 Del Skrevet 21. november 2020 Bør være hastesak for stortinget å få igjennom en lov så at de som vil selge noe på finn, først må spørre sytepavene på diskusjon.no om det er greit og hvor mye tap de skal påtvinges. 5 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 21. november 2020 Del Skrevet 21. november 2020 (endret) Ta det rolig nå.... Endret 21. november 2020 av Jarmo 1 Lenke til kommentar
unicorndeath Skrevet 21. november 2020 Del Skrevet 21. november 2020 (endret) Ser ikke ut som noe nytter, kanskje vil alle skulle begynne å gjøre dette så luringene får litt konkurranse, får vi noen konsoller og gpuer til overs så kan vi selge de til andre forum medlemmer for ordinær pris. https://chrome.google.com/webstore/detail/auto-refresh-plus-arp/hgeljhfekpckiiplhkigfehkdpldcggm Endret 21. november 2020 av unicorndeath 1 Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 21. november 2020 Del Skrevet 21. november 2020 Groundbreaking-Maize skrev (58 minutter siden): Korrekt, diskusjon.no springer ut fra gamle hardware.no, og det er nok kodeaper her inne til å fylle en dyrehage. At noen titalls av dem er amoralske i tillegg (du må ikke innom ex.phil på EDB-akademiet) er ikke overraskende. Ganske barnslig. Tror de fleste som synes det må være lov å selge ps5 til prisen de ønsker ikke har noe i det selv. Jeg skal ikke ha ps5 på et par år så jeg bryr meg ikke personlig, men jeg mener av prinsipp at det må være lov å selge til valgfri pris. Merk at jeg ikke liker de som utnytter svakheter hos nettsidene til å kjøpe flere eller kjøpe tidlig. 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 21. november 2020 Del Skrevet 21. november 2020 (endret) 24 minutes ago, Comma Chameleon said: Ganske barnslig. Tror de fleste som synes det må være lov å selge ps5 til prisen de ønsker ikke har noe i det selv. Jeg skal ikke ha ps5 på et par år så jeg bryr meg ikke personlig, men jeg mener av prinsipp at det må være lov å selge til valgfri pris. Merk at jeg ikke liker de som utnytter svakheter hos nettsidene til å kjøpe flere eller kjøpe tidlig. Den enkleste måten å finne det ut på er å lage en avstemming. Endret 21. november 2020 av Theo343 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå