Gå til innhold

Britene forbyr fossilbiler om ni år. Det kan gi en dominoeffekt i Europa


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
sedsberg skrev (6 minutter siden):

Og eneste måten å oppnå den målsetninga på er med et forbud.

Det er Norge vi snakker om. Dette løses nok med avgifter. Grunnen til at det ikke er et et forbud, er fordi politikerne vet at dette ikke vil være mulig å gjennomføre. Jeg kan garantere det vil bli solgt biler med forbrenningsmotor også etter 2025 i Norge. Men helt sikkert ikke mange. Det vil heller ikke være lovlig med et slikt forbud pga. EØS-avtalen slik jeg har forstått det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å forby biler med forbrenningsmotor i 2025 blir som at norge i 1975 skulle forby treski etter 1985.Tåpelig.

Hadde man tenk på miljø og kostnader burde piggdekk vert forbudt. 
 

Men det går jo ikke fordi noen 80åringer påstår at de føler seg utrygge uten piggdekk om vinteren.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Trestein said:

Å forby biler med forbrenningsmotor i 2025 blir som at norge i 1975 skulle forby treski etter 1985.Tåpelig.

Hadde man tenk på miljø og kostnader burde piggdekk vert forbudt. 
 

Men det går jo ikke fordi noen 80åringer påstår at de føler seg utrygge uten piggdekk om vinteren.

Begynner vel å komme piggdekkavgift flere plasser så det fases nok ut det og etterhvert.

Selv i Tromsø hvor biler og busser seiler ned bakkene hver vinter skal det nå komme piggdekkavgift.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (På 22.11.2020 den 0.39):

Og eneste måten å oppnå den målsetninga på er med et forbud.

Neiiii , formidling av stoda.

 

Liten bil og 300 000 km.

Batteribilen VW e-Up koster 5 000,- , mer enn en Polo bensiner fra samme merke om begge belastes med MVA. Det er rimelig å anta at bensin utgifter er vertfall 5 kr mer en strømutgifter pr 10 km, dette gir (30 000mil x 5 kr/mil) 150 000,- spart på dette punkt. Litt ekstra serviceutgifter på bensinbilen og man runder 200 000,-

Ref, Polo (bensiner) pris 274 900,- https://www.volkswagen.no/no/biler/polo.html?---={"biler_polo_featureappsection"%3A"%2F%2B%2F0"}

Ref, e - Up (batteri) pris 225 120,- https://www.volkswagen.no/no/biler/e-up.html

 

Kjøper man større bil kommer batteribilen enda betre ut. I praksis er ikke en bensinbilen (Poloe´n) verdt mer en vrakpanten etter at første settet med bremseklosser må byttes her i Norge (Du taper jo 150 000,- i løpende driftsutgifter + ekstra servicekostnad og den er 50 000,- dyrere i innkjøp i forhold til batteribil nevnt over), men ved eksport til Afrika er det jo råd å oppnå en høyere pris.

 

Joda, en gavepakke fra den norske Stat og FrP......

 

Oppsumering (spart ved å kjøpe batteribil jfr de to biler over)

Driftsutgifter + 200 000,- (ved 300 000 km, er 150 000,- norsk drivstoffgavepakke)

Lavere pris bil  50 000,- (MVA gavepakken)

+ (flere gavepakker) fordeler i bomring, ved parkering, på ferger, lading hos arbeidsgiver, årsavgifter osv osv

 

Joda, insitamentene er bra; lang over 250 000,- billigere bilhold pr småbil om Du velger batteribil, langt mer for større.

35,- kr spart hver jævla dag Du har bilen, langt mer om Du parkerer gratis, lader gratis, kjører billigere i bomring osv.

Tar neppe 5 minutt å sette i + å dra ut kontakten og ha varm bil.

 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
17 hours ago, Trestein said:

Ganske rart om ikke el biler blir såpass bra om 9 år at et forbud er nødvendig.

Bilane er bra nok som det er, men enkelte insisterer på å kjøpe eksosbil likevel.  Dei kostar samfunnet mykje pengar.  Med eit forbod kan vi spare mykje pengar på infrastruktur.  Mindre lufting i tunnelar til dømes.  Ved å kutte ned på halen av etterslengarar kan staten spare ei formue.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (17 timer siden):

Bilane er bra nok som det er, men enkelte insisterer på å kjøpe eksosbil likevel.  Dei kostar samfunnet mykje pengar.  Med eit forbod kan vi spare mykje pengar på infrastruktur.  Mindre lufting i tunnelar til dømes.  Ved å kutte ned på halen av etterslengarar kan staten spare ei formue.

Min neste bil skal være en elbil, forhåpentligvis om 10+ år
Vil ikke være lønnsomt å selge min nåværende bil, ihvertfall ikke til det blir forbudt å kjøpe nye biler, hvorpå bruktbilmarkedet vil stige i pris

Lenke til kommentar
Dubious skrev (7 minutter siden):

Min neste bil skal være en elbil, forhåpentligvis om 10+ år
Vil ikke være lønnsomt å selge min nåværende bil, ihvertfall ikke til det blir forbudt å kjøpe nye biler, hvorpå bruktbilmarkedet vil stige i pris

Kan nesten garantere deg at bruktbilmarkedet for fossilbiler ikke kommer til å stige i pris. Det vil heller gå rett til bunns.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (18 timer siden):

Enig! Det vil bli oversvømt av ukurante fossilbiler.

Hallo, for akkurat en båt med ca 2 000 godt brukte ICE (internal combustion engine) biler fra Norge til Afrika no i høst. Til en rundt 10 000,- pr stykk, som er 3 ganger så meget som er økonomisk verdi til 90% av rene ICE biler som nye.

 

Man går jo med tap om man tar i mot en NY VW bensin Polo gratis og kjører den 300 000 km, sett i forhold til å kjøpe en batteribil (e-Up) fra samme merke. (Obs ! Gjelder her i norge)

Også før man regner inn gratis parkering, billig / gratis bompasering, gratis ferger, lading fra arbeidsgiver osv.

 

Og nei, Englenderne har produksjon og kultur for bil i motsetning til oss som er «ola dunk» på bilområdet, så dei omstiller seg lett på 9 år. Også Svenskene er langt fornuftigere en oss ved bilkjøp, så har det vore i minst 70 år og er det fortsatt, og slik vil det være.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Dette lar seg ikke gjennomføre. 

For det første er ikke logistikken med tanke på kraftforsyning god nok. Nok ladepunkter og biler som har lang nok rekkevidde til de som trenger å kjøre store avstander på kort tid. Fremdeles er det store miljøutslipp knyttet til produksjonen av batterier - som igjen gir bidrar til store miljøutslipp i kretsløpet. Motorsport, kjøretøy av historisk og kulturell betydning - samt de som er avhengig av bil, men som ikke har strømtilførsel der de bor. Det finnes fremdeles fastboende på hytter og lignende uten fast strømtilførsel.

I tillegg vil fossile biler øke i verdien ved et forbud. Det blir litt Cuba-tilstander som tidligere nevnt der eldre biler går i omløp til det uendelige, noe som fører til store sikkerhetsutfordringer. Ved forbud eller begrenset tilgang vil markedet øke. Dessuten kan det åpne for smutthull der biler med utenlandske skilt besøker UK midlertidig, men i realiteten kun brukes der. 

Det er heller ikke nok elbiler, batterifabrikker eller noe som helst til tilsvarer at det er mulig å dekke et slikt marked. 

Bilkultur som egen hobby skal dermed også forbys antar jeg? Hvem syns det er kjekt å skru på en elmotor? Det å få litt olje på henda og lukte bensin og kjenne på denne energien når gasspedalen stemples i bunn skal ikke undervurderes. 

En mellomting er bedre. F.eks. kan økte avgifter på drivstoff stimulere til kjøp av elbiler. Men et totalt forbud er ikke veien å gå. De som absolutt ønsker det skal få lov til å fortsette. Men det bør være store fordeler med elbil slik at markedet snur naturlig og ikke med tvang.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (12 minutter siden):

Når folk ikke skjønner sitt eget beste og tviholder på neandertalerbilene sine så må det brukes tvang.

Her i Norge så gjør vi det nok sånn som vi alltid har gjort det, nemlig med avgifter. Settes drivstoffavgiftene høyt nok så blir nok fossilbilene en sjeldenhet på veiene.

Ser for meg en "kvoteordning" for veteranbiler, hvor de kan få kjøpt drivstoff noe rimeligere. Men ikke så billig at det frister til daglig bruk.

Bønder, maskinentrepenører o.l. må få en overgangsordning til deres type maskinpark er elektrifisert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
38 minutes ago, Luske_Ludvig said:

God nyhet! Endelig slutt på å kjøre bak eksosbiler. Hva med MC og andre kjøretøy? 

Begynner å komme litt elektrisk der og.

Elektriske crossere er veldig populære siden man kan herje i timesvis i skogen bak naboen uten å lage en lyd, og dermed slippe å bli annmeldt like lett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...