Gå til innhold

Britene forbyr fossilbiler om ni år. Det kan gi en dominoeffekt i Europa


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kajac skrev (9 minutter siden):

For en tullete overskrift. De forbyr overhode ikke fossilbiler, de forbyr salg av nye fossilbiler.

Bør de ikke heller forby fossilt drivstoff?

Dessuten har jeg ikke sett biler som frakter passasjerer som ikke har co2 utslipp. 
 

Det må jo komme snart!

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Bør de ikke heller forby fossilt drivstoff?

Dessuten har jeg ikke sett biler som frakter passasjerer som ikke har co2 utslipp. 
 

Det må jo komme snart!

I artiklen står det å lese :

«I dag står en elbil for noe under halvparten av CO2-utslippet en tilsvarende fossilbil gjør.»

 

Går Du Oslo Trondheim i steden for kjøre batteribil vil utslipp øke...., å sykle vil hjelpe noe på. Man kan si det slik at for 1 000 år siden ville strekningen vært CO2 fri, så er man miljøfrik så vet man hva man må gjøre.....

Men joda, det er og blir knullingen som er avgjørende for CO2 utlepp. Til og med Paven er for kondom og p - piller nu, men ikke vår statsminister.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV skrev (36 minutter siden):

I artiklen står det å lese :

«I dag står en elbil for noe under halvparten av CO2-utslippet en tilsvarende fossilbil gjør.»

 

Går Du Oslo Trondheim i steden for kjøre batteribil vil utslipp øke...., å sykle vil hjelpe noe på. Man kan si det slik at for 1 000 år siden ville strekningen vært CO2 fri, så er man miljøfrik så vet man hva man må gjøre.....

Men joda, det er og blir knullingen som er avgjørende for CO2 utlepp. Til og med Paven er for kondom og p - piller nu, men ikke vår statsminister.

Det er jo dette jeg frykter når co2 har blitt en så forferdelig gass.

Når vi har kuttet alt forbruk av fossilt brennstoff og co2 nivået fortsatt stiger.

Da begynner vi å se på hverandre å spørre hva faen er det som kommer ut av kjeften din?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (5 minutter siden):

Det er jo dette jeg frykter når co2 har blitt en så forferdelig gass.

Når vi har kuttet alt forbruk av fossilt brennstoff og co2 nivået fortsatt stiger.

Da begynner vi å se på hverandre å spørre hva faen er det som kommer ut av kjeften din?

Tror 25% MVA på mat kunne redusert CO2 like mye som batteribil, størrelse og vekt teller jo både på bil og pasasjer.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV skrev (25 minutter siden):

Tror 25% MVA på mat kunne redusert CO2 like mye som batteribil, størrelse og vekt teller jo både på bil og pasasjer.

Ja leste nettop at et menneskes føde i ett år ga ca 2000kg CO2. I tillegg puster vi ut ca 500kg co2. Bare pusten alene ga ca 25 gigatonn CO2 globalt. Hadde 30% moms på mat gitt 20% reduksjon i matforbruk hadde det gitt 400kilo mindre co2 PR individ. Nok til å kjøre 4000km med en liten bil.

Hadde vi betalt like mye i co2 avgift på mat som for biler hadde prisen økt med 24 000kr i året. Mye for en familie på 4.96 000kr

En motor i en bil er forbausende lik et menneske. Virkningsgrad luftforbruk ytelse er omtrent som en bensinmotor. Utslippene er omtrent like også. Stort sett nitrogen,oksygen, CO2 og litt uforbrente hydrokarboner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Ja leste nettop at et menneskes føde i ett år ga ca 2000kg CO2. I tillegg puster vi ut ca 500kg co2. Bare pusten alene ga ca 25 gigatonn CO2 globalt. Hadde 30% moms på mat gitt 20% reduksjon i matforbruk hadde det gitt 400kilo mindre co2 PR individ. Nok til å kjøre 4000km med en liten bil.

Hadde vi betalt like mye i co2 avgift på mat som for biler hadde prisen økt med 24 000kr i året. Mye for en familie på 4.96 000kr

En motor i en bil er forbausende lik et menneske. Virkningsgrad luftforbruk ytelse er omtrent som en bensinmotor. Utslippene er omtrent like også. Stort sett nitrogen,oksygen, CO2 og litt uforbrente hydrokarboner. 

Tja, det ville nok stige litt om gikk gode 38 km for dag, mer vask, gnagsår, klær og skor. Og gitt kortere avstand til hytta, med trillebår eller ryggsekk.

 

(20% av 2 000 + 500 = 500, mer klær og økt vegslitasje grunnet vekt kommer i tilegg)

Ser vi på at en Polo for en Chineser oppfattes som en Suburban for en i US tja, da. Og i China er der 500 000 batteribusser. 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Trestein skrev (4 timer siden):

Bør de ikke heller forby fossilt drivstoff?

Dessuten har jeg ikke sett biler som frakter passasjerer som ikke har co2 utslipp. 
 

Det må jo komme snart!

Det ville vært mye bedre å forby fossilt drivstoff og erstatte det med miljøvennlige diesel- og bensin-erstatninger. Men det blir sikkert for dyrt eller noe sånt. 

Lenke til kommentar
Kajac skrev (21 timer siden):

Det ville vært mye bedre å forby fossilt drivstoff og erstatte det med miljøvennlige diesel- og bensin-erstatninger. Men det blir sikkert for dyrt eller noe sånt. 

Tja, da må jo det komme fra vekster eller hydrogen «greier» i forbindelse med noe som høster energi fra sol, vind eller bølger.

 

Norsk skogsavvirkning på ca 2 m^3 pr hode vil til dømes ikke være nok: ref.: http://www.norsk-skogbruk.no/2017/01/26/treforedlingsindustrien-vil-doble-verdiskapningen-i-2050-men-bare-oke-hogsten-til-15-millioner-m3/

 

Prinsippielt vil man måtte regne marginalforbruk av strøm fra Tysk (eller global) kullbruk :

79F682C7-B90A-46A6-AD9F-33DDEC2D0EF1.png.2c95c312a91729dd11d9e33027daded1.png

 

Det gjenstår å se om hva Britene babler om alle reie er avlegs teknologi (gir for mye svinn, koster mer en det smaker), heller ikke vi er med i det kappløpet grunnet billig strøm og reservoar.

ref: https://www.chiyodacorp.com/en/about/story/sustainability/spera-hydrogen.html

45 kg hydrogen lager pr 1 m^3 ved normal temperatur og trykk ad en «absorbent» (kan være feil, kjemi er ikke min greie), men hva koster det til og fra i svinn av energi ? Noen som vet..... 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV skrev (34 minutter siden):

Nei det er svært raskt, både infrastruktur og batterifabrikker trengst. Markedet på verdensbasis er på rundt 100 000 000 biler og en omlegging krev minst like mykje innsats som en årsproduksjon av biler, om ikke 3 - 4 ganger dette.

Det går helt fint. Vi kommer til å ende opp som Cuba. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...