Redaksjonen. Skrevet 20. november 2020 Del Skrevet 20. november 2020 Britene forbyr fossilbiler om ni år. Det kan gi en dominoeffekt i Europa Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 20. november 2020 Del Skrevet 20. november 2020 Politikerne elsker el biler. Går budsjettet med litt underskudd vips øk el avgiften I Norge gir 10øre pr kwh 15milliarder i statskassen. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 20. november 2020 Del Skrevet 20. november 2020 For en tullete overskrift. De forbyr overhode ikke fossilbiler, de forbyr salg av nye fossilbiler. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 20. november 2020 Del Skrevet 20. november 2020 Kajac skrev (9 minutter siden): For en tullete overskrift. De forbyr overhode ikke fossilbiler, de forbyr salg av nye fossilbiler. Bør de ikke heller forby fossilt drivstoff? Dessuten har jeg ikke sett biler som frakter passasjerer som ikke har co2 utslipp. Det må jo komme snart! Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 20. november 2020 Del Skrevet 20. november 2020 (endret) Gode nyheter, og artig å se både EU og Storbritannia være på ballen her. Legger også merke til at dem øremerker midler til utbygging, noe som antagelig er nøkkelen til mye bra. Endret 20. november 2020 av The Very End 6 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 20. november 2020 Del Skrevet 20. november 2020 (endret) Trestein skrev (1 time siden): Bør de ikke heller forby fossilt drivstoff? Dessuten har jeg ikke sett biler som frakter passasjerer som ikke har co2 utslipp. Det må jo komme snart! I artiklen står det å lese : «I dag står en elbil for noe under halvparten av CO2-utslippet en tilsvarende fossilbil gjør.» Går Du Oslo Trondheim i steden for kjøre batteribil vil utslipp øke...., å sykle vil hjelpe noe på. Man kan si det slik at for 1 000 år siden ville strekningen vært CO2 fri, så er man miljøfrik så vet man hva man må gjøre..... Men joda, det er og blir knullingen som er avgjørende for CO2 utlepp. Til og med Paven er for kondom og p - piller nu, men ikke vår statsminister. Endret 20. november 2020 av Halvor Sølvberg- the MOV 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 20. november 2020 Del Skrevet 20. november 2020 Halvor Sølvberg- the MOV skrev (36 minutter siden): I artiklen står det å lese : «I dag står en elbil for noe under halvparten av CO2-utslippet en tilsvarende fossilbil gjør.» Går Du Oslo Trondheim i steden for kjøre batteribil vil utslipp øke...., å sykle vil hjelpe noe på. Man kan si det slik at for 1 000 år siden ville strekningen vært CO2 fri, så er man miljøfrik så vet man hva man må gjøre..... Men joda, det er og blir knullingen som er avgjørende for CO2 utlepp. Til og med Paven er for kondom og p - piller nu, men ikke vår statsminister. Det er jo dette jeg frykter når co2 har blitt en så forferdelig gass. Når vi har kuttet alt forbruk av fossilt brennstoff og co2 nivået fortsatt stiger. Da begynner vi å se på hverandre å spørre hva faen er det som kommer ut av kjeften din? 1 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 20. november 2020 Del Skrevet 20. november 2020 (endret) Trestein skrev (5 minutter siden): Det er jo dette jeg frykter når co2 har blitt en så forferdelig gass. Når vi har kuttet alt forbruk av fossilt brennstoff og co2 nivået fortsatt stiger. Da begynner vi å se på hverandre å spørre hva faen er det som kommer ut av kjeften din? Tror 25% MVA på mat kunne redusert CO2 like mye som batteribil, størrelse og vekt teller jo både på bil og pasasjer. Endret 20. november 2020 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 20. november 2020 Del Skrevet 20. november 2020 Halvor Sølvberg- the MOV skrev (25 minutter siden): Tror 25% MVA på mat kunne redusert CO2 like mye som batteribil, størrelse og vekt teller jo både på bil og pasasjer. Ja leste nettop at et menneskes føde i ett år ga ca 2000kg CO2. I tillegg puster vi ut ca 500kg co2. Bare pusten alene ga ca 25 gigatonn CO2 globalt. Hadde 30% moms på mat gitt 20% reduksjon i matforbruk hadde det gitt 400kilo mindre co2 PR individ. Nok til å kjøre 4000km med en liten bil. Hadde vi betalt like mye i co2 avgift på mat som for biler hadde prisen økt med 24 000kr i året. Mye for en familie på 4.96 000kr En motor i en bil er forbausende lik et menneske. Virkningsgrad luftforbruk ytelse er omtrent som en bensinmotor. Utslippene er omtrent like også. Stort sett nitrogen,oksygen, CO2 og litt uforbrente hydrokarboner. 1 Lenke til kommentar
Viggo Stenbekk Skrevet 20. november 2020 Del Skrevet 20. november 2020 (endret) Opprinnelig innlegg postet i feil tråd. Endret 21. november 2020 av Viggo Stenbekk Postet i feil tråd. Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 20. november 2020 Del Skrevet 20. november 2020 (endret) Trestein skrev (1 time siden): Ja leste nettop at et menneskes føde i ett år ga ca 2000kg CO2. I tillegg puster vi ut ca 500kg co2. Bare pusten alene ga ca 25 gigatonn CO2 globalt. Hadde 30% moms på mat gitt 20% reduksjon i matforbruk hadde det gitt 400kilo mindre co2 PR individ. Nok til å kjøre 4000km med en liten bil. Hadde vi betalt like mye i co2 avgift på mat som for biler hadde prisen økt med 24 000kr i året. Mye for en familie på 4.96 000kr En motor i en bil er forbausende lik et menneske. Virkningsgrad luftforbruk ytelse er omtrent som en bensinmotor. Utslippene er omtrent like også. Stort sett nitrogen,oksygen, CO2 og litt uforbrente hydrokarboner. Tja, det ville nok stige litt om gikk gode 38 km for dag, mer vask, gnagsår, klær og skor. Og gitt kortere avstand til hytta, med trillebår eller ryggsekk. (20% av 2 000 + 500 = 500, mer klær og økt vegslitasje grunnet vekt kommer i tilegg) Ser vi på at en Polo for en Chineser oppfattes som en Suburban for en i US tja, da. Og i China er der 500 000 batteribusser. Endret 20. november 2020 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 20. november 2020 Del Skrevet 20. november 2020 (endret) @Viggo Stenbekk Av nysgjerrighet for oss som ikke fikk med oss den talen eller er usikre på om vi gjorde det, hva var det hun snakket om / kunngjorde? Endret 20. november 2020 av The Very End Lenke til kommentar
terje-lk Skrevet 20. november 2020 Del Skrevet 20. november 2020 Forsøk en el-bil Brommer lite men vinner på alt mulig annet. El-bilen er rett og slett rasjonell. Uavhengig av grønn politikk. Med grønn politikk blir den bare enda mer tilgjengelig. 5 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 20. november 2020 Del Skrevet 20. november 2020 Trestein skrev (4 timer siden): Bør de ikke heller forby fossilt drivstoff? Dessuten har jeg ikke sett biler som frakter passasjerer som ikke har co2 utslipp. Det må jo komme snart! Det ville vært mye bedre å forby fossilt drivstoff og erstatte det med miljøvennlige diesel- og bensin-erstatninger. Men det blir sikkert for dyrt eller noe sånt. Lenke til kommentar
Viggo Stenbekk Skrevet 21. november 2020 Del Skrevet 21. november 2020 The Very End skrev (12 timer siden): @Viggo Stenbekk Av nysgjerrighet for oss som ikke fikk med oss den talen eller er usikre på om vi gjorde det, hva var det hun snakket om / kunngjorde? Berettiget spørsmål. Klarte faktisk å poste kommentaren i feil tråd. 1 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 21. november 2020 Del Skrevet 21. november 2020 (endret) Kajac skrev (21 timer siden): Det ville vært mye bedre å forby fossilt drivstoff og erstatte det med miljøvennlige diesel- og bensin-erstatninger. Men det blir sikkert for dyrt eller noe sånt. Tja, da må jo det komme fra vekster eller hydrogen «greier» i forbindelse med noe som høster energi fra sol, vind eller bølger. Norsk skogsavvirkning på ca 2 m^3 pr hode vil til dømes ikke være nok: ref.: http://www.norsk-skogbruk.no/2017/01/26/treforedlingsindustrien-vil-doble-verdiskapningen-i-2050-men-bare-oke-hogsten-til-15-millioner-m3/ Prinsippielt vil man måtte regne marginalforbruk av strøm fra Tysk (eller global) kullbruk : Det gjenstår å se om hva Britene babler om alle reie er avlegs teknologi (gir for mye svinn, koster mer en det smaker), heller ikke vi er med i det kappløpet grunnet billig strøm og reservoar. ref: https://www.chiyodacorp.com/en/about/story/sustainability/spera-hydrogen.html 45 kg hydrogen lager pr 1 m^3 ved normal temperatur og trykk ad en «absorbent» (kan være feil, kjemi er ikke min greie), men hva koster det til og fra i svinn av energi ? Noen som vet..... Endret 21. november 2020 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 21. november 2020 Del Skrevet 21. november 2020 9 år var ganske slapt. Norge skal jo forby om 4 år. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 21. november 2020 Del Skrevet 21. november 2020 sedsberg skrev (33 minutter siden): 9 år var ganske slapt. Norge skal jo forby om 4 år. Ganske rart om ikke el biler blir såpass bra om 9 år at et forbud er nødvendig. Det viser litt om hvordan politikere tenker. Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 21. november 2020 Del Skrevet 21. november 2020 sedsberg skrev (1 time siden): 9 år var ganske slapt. Norge skal jo forby om 4 år. Nei det er svært raskt, både infrastruktur og batterifabrikker trengst. Markedet på verdensbasis er på rundt 100 000 000 biler og en omlegging krev minst like mykje innsats som en årsproduksjon av biler, om ikke 3 - 4 ganger dette. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 21. november 2020 Del Skrevet 21. november 2020 Halvor Sølvberg- the MOV skrev (34 minutter siden): Nei det er svært raskt, både infrastruktur og batterifabrikker trengst. Markedet på verdensbasis er på rundt 100 000 000 biler og en omlegging krev minst like mykje innsats som en årsproduksjon av biler, om ikke 3 - 4 ganger dette. Det går helt fint. Vi kommer til å ende opp som Cuba. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå