Gå til innhold

Nissan Ariya skal kunne sende vekselstrøm tilbake til nettet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

V2G har ventet lenge på seg. Kanskje dette endelig blir bilen som starter det?

Men ... Litt kritisk er jeg samtidig. Her presenteres det som at man bare kan plugge i bilen, og voila få strøm i huset. Er det så enkelt? Må man ikke gjøre en mengde oppgraderinger i ledningsnett og sikringsskap først? Huset mitt forventer ikke å motta strøm på en av kursene i dag. Dersom jeg matet masse strøm inn igjen en stikkontakt i dag, hva ville da skjedd? 

I dag lader jeg min elbil sakte og rolig over 10A, altså 2,4kW. Ganske mye tregere enn nevnte 22kW. Antar at det kreves 400V og 3-fase for å kunne komme i nærheten av 22kW? Over normalt 240V ville det jo nemlig tilsvart 91Ampere, og det høres bare ut som ren galskap i mine ører..!

Skal bilen leveres ut strøm i ca samme effekt? Ser som sagt for meg kostbar investering i huset. Kanskje bedre egnet for hytter og andre steder som i dag er helt kobler fra nettet? Tenk å kunne supplere/erstatte det gamle solcelle-opplegger på hytta med et batteri på ca 90kWh? (Og etter en kort kjøretur, kan man kanskje returnere tilbake til hytten med fullt batteri?)

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (7 timer siden):

V2G har ventet lenge på seg. Kanskje dette endelig blir bilen som starter det?

Men ... Litt kritisk er jeg samtidig. Her presenteres det som at man bare kan plugge i bilen, og voila få strøm i huset. Er det så enkelt? Må man ikke gjøre en mengde oppgraderinger i ledningsnett og sikringsskap først? Huset mitt forventer ikke å motta strøm på en av kursene i dag. Dersom jeg matet masse strøm inn igjen en stikkontakt i dag, hva ville da skjedd? 

I dag lader jeg min elbil sakte og rolig over 10A, altså 2,4kW. Ganske mye tregere enn nevnte 22kW. Antar at det kreves 400V og 3-fase for å kunne komme i nærheten av 22kW? Over normalt 240V ville det jo nemlig tilsvart 91Ampere, og det høres bare ut som ren galskap i mine ører..!

Skal bilen leveres ut strøm i ca samme effekt? Ser som sagt for meg kostbar investering i huset. Kanskje bedre egnet for hytter og andre steder som i dag er helt kobler fra nettet? Tenk å kunne supplere/erstatte det gamle solcelle-opplegger på hytta med et batteri på ca 90kWh? (Og etter en kort kjøretur, kan man kanskje returnere tilbake til hytten med fullt batteri?)

Det er litt seint på kveld :

 

Tja, om man har kjøpt litt billig strøm til en liten maskin. Ville brukt strømmen selv, med 220 - 240 V uttak, forutsatt at HZ var god nokk...(fordi batteriet er dyrt, ikke molten salt, eller designet).:

https://www.youtube.com/watch?v=_hcjx-i7rWk

 

Veit Du ka V2G (gjeld bilkjøperne) gir i forentning på investert kapital pr i dag ?

Lat de ikke stå ubesvart.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (14 timer siden):

V2G har ventet lenge på seg. Kanskje dette endelig blir bilen som starter det?

Men ... Litt kritisk er jeg samtidig. Her presenteres det som at man bare kan plugge i bilen, og voila få strøm i huset. Er det så enkelt? Må man ikke gjøre en mengde oppgraderinger i ledningsnett og sikringsskap først? Huset mitt forventer ikke å motta strøm på en av kursene i dag. Dersom jeg matet masse strøm inn igjen en stikkontakt i dag, hva ville da skjedd? 

I dag lader jeg min elbil sakte og rolig over 10A, altså 2,4kW. Ganske mye tregere enn nevnte 22kW. Antar at det kreves 400V og 3-fase for å kunne komme i nærheten av 22kW? Over normalt 240V ville det jo nemlig tilsvart 91Ampere, og det høres bare ut som ren galskap i mine ører..!

Skal bilen leveres ut strøm i ca samme effekt? Ser som sagt for meg kostbar investering i huset. Kanskje bedre egnet for hytter og andre steder som i dag er helt kobler fra nettet? Tenk å kunne supplere/erstatte det gamle solcelle-opplegger på hytta med et batteri på ca 90kWh? (Og etter en kort kjøretur, kan man kanskje returnere tilbake til hytten med fullt batteri?)

Det blir omtrent som på solcelleanlegg. Ladestasjonen må enten kutte spenningen om nettspenningen forsvinner, eller om den skal fortsette å levere under strømbrudd så må den koble fra nettet først slik at det ikke føres spenning ut på nettet. 

Den må være dimensjonert for strømmen den skal fære, en 10A ladestasjon kan da også bare levere 10A tilbake, mens en 3x32A (22kW) kan levere 3x32A. Elektriker må selvsagt sjekke at sikrskap er dimensjonert for strømmen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...