Gå til innhold

Buddy og Eker Design skal revolusjonere markedet med denne elsykkelen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ingen revolusjon før jeg evt. ser prisen...

"Vi har skapt et premiumprodukt som kjennes igjen og som har designbeskyttelse i Europa."

Håper ikke det reflekteres i prisen for da blir det ett eliteprodukt som "revolusjonerer" vedlikeholds jobben for de få og ikke de mange. En sykkel som koster det samme som en liten bil er ikke av interesse. Min grense går ved 15k for en sykkel. Sikkert en del overbetalte kondom ryttere som vil betale mer men en revolusjon skal som regel gjøre livet bedre for de mange og ikke de få, sånn til orientering. Men ellers en fin sykkel.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Også må den ha ett system hvor man kan kjøre sykkelen på bare strøm uten å tråkke på pedalene. Tenker på f.eks ett vanlig gasshåndtak på Høyre side av styret,slik som på en moped. Dette for at sykkelen kan brukes for personer med nedsatt funksjonsevne i føtter/ledd/muskler. Det vil selvfølgelig gå med meir strøm og gi kortere rekkevidde,men det vil utvide bruksområdet for sykkelen til flere mennesker i samfunnet siden endel har problemer med å tråkke på sykkelen. Maksfart på 25 eller 45 km/t må jo selvfølgelig være det samme for en elsykkel med «gasspådrag». 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, ACYBN18O said:

Også må den ha ett system hvor man kan kjøre sykkelen på bare strøm uten å tråkke på pedalene. Tenker på f.eks ett vanlig gasshåndtak på Høyre side av styret,slik som på en moped. Dette for at sykkelen kan brukes for personer med nedsatt funksjonsevne i føtter/ledd/muskler. Det vil selvfølgelig gå med meir strøm og gi kortere rekkevidde,men det vil utvide bruksområdet for sykkelen til flere mennesker i samfunnet siden endel har problemer med å tråkke på sykkelen. Maksfart på 25 eller 45 km/t må jo selvfølgelig være det samme for en elsykkel med «gasspådrag». 

Skal en sykkel ha dette må den registreres som moped. En el-sykkel er per definisjon en sykkel hvor du får motorassistanse ved pedaltråkking.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Skavold skrev (16 minutter siden):

Skal en sykkel ha dette må den registreres som moped. En el-sykkel er per definisjon en sykkel hvor du får motorassistanse ved pedaltråkking.

Nei den må ikke registreres som moped hvis den kutter på 25 km/t. Hvis den kutter assistanse på 45 km/t må den registreres som moped. 

Lenke til kommentar
18 minutes ago, ACYBN18O said:

Nei den må ikke registreres som moped hvis den kutter på 25 km/t. Hvis den kutter assistanse på 45 km/t må den registreres som moped. 

Dette stemmer ikke.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1990-02-19-119

Quote

Som sykkel regnes også kjøretøy som nevnt i første ledd og som er utstyrt med elektrisk hjelpemotor med maksimal nominell effekt på høyst 0,25 kW hvor hjelpemotorens effekt reduseres gradvis og opphører når kjøretøyet oppnår en hastighet på 25 km/t, eller tidligere hvis syklisten slutter å trå/veive. Det tillates at kjøretøyet har fremdrift kun ved motorkraft opp til 6 km/t. Kjøretøy som nevnt i dette ledd anses ikke som motorvogn etter vegtrafikkloven § 2

Skal den kunne gå fortere enn 6 km/t ved ren motordrift, så regnes den som en motorvogn.

Den vil heller ikke falle inn under unntaket for elsparkesykler, siden det ikke er tillatt å ha sete på en elsparkesykkel hvis den skal falle inn under samme kategori som en sykkel og ikke motorvogn.

Endret av Sutekh
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sutekh skrev (8 minutter siden):

Dette stemmer ikke.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1990-02-19-119

Skal den kunne gå fortere enn 6 km/t ved ren motordrift, så regnes den som en motorvogn.

Den vil heller ikke falle inn under unntaket for elsparkesykler, siden det ikke er tillatt å ha sete på en elsparkesykkel hvis den skal falle inn under samme kategori som en sykkel og ikke motorvogn.

Javel. Men hvis den registreres som moped 45/km/t kan den ha også ha assistanse fra kun motor? 

Lenke til kommentar
40 minutes ago, ACYBN18O said:

Javel. Men hvis den registreres som moped 45/km/t kan den ha også ha assistanse fra kun motor? 

Klart. Da er den per definisjon en motorvogn og følger de relevante reglene. Men det stiller også en del ekstra krav til utstyr, sånn som speil og blinklysbremselys.

Endret av Sutekh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sutekh skrev (Akkurat nå):

Klart. Da er den per definisjon en motorvogn og følger de relevante reglene. Men det stiller også en del ekstra krav til utstyr, sånn som speil og blinklys.

Ja speil og bremselys har vel de pedalec syklene som går i 45 km/t,men blinklys er vel kansje verre. 

Lenke til kommentar
29 minutes ago, ACYBN18O said:

Ja speil og bremselys har vel de pedalec syklene som går i 45 km/t,men blinklys er vel kansje verre. 

Det var egentlig bremselys jeg tenkte på, bare skrev feil. Det er fredag ettermiddag.

Kravene til retningslys på moped har jeg skjønt er litt sånn alt etter hva kjøretøyet i utgangspunktet er typegodkjent med. Altså, er det typegodkjent med blinklys så må det ha dem. Med mindre kravene har blitt oppdatert.

Lenke til kommentar

Skal sykkelen være en moped er det krav til førerkort for den som skal kjøre det, samt at sykkelen må typegodkjennes som en moped. Det er en prosess langt utover det å lage en (el-)sykkel ...

Dessuten krever en moped bruk av motorsykkel-hjelm og ikke minst registrering - noe som igjen fører til krav om forsikring, inkludert årsavgift (trafikkforsikringsavgift).

Og da kan man vel strengt tatt bare ... tja ... kjøpe en el-moped?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sutekh skrev (3 timer siden):

Dette stemmer ikke.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1990-02-19-119

Skal den kunne gå fortere enn 6 km/t ved ren motordrift, så regnes den som en motorvogn.

Den vil heller ikke falle inn under unntaket for elsparkesykler, siden det ikke er tillatt å ha sete på en elsparkesykkel hvis den skal falle inn under samme kategori som en sykkel og ikke motorvogn.

Så det betyr at hvis systemet lages slik at det er ett øvre trinn på effekt som f.eks kalles max boost og hvor motorkraften utgjør 95% og pedaltråkk-kraften utgjør 5%,så er den å regne som elsykkel?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Dovreekspressen said:

Pedelec kan vel heller ikke kjøre på fortau og sykkelvei? Hvis den er som en moped..

"Pedelec" er betegnelsen på "vanlige" elsykler, altså med assistanse opp til 25 km/t. De kan kjøre alle steder vanlige sykler kan.

 "S-Pedelec" (assistanse opp til 45 km/t) må kjøre på vei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, ACYBN18O said:

Så det betyr at hvis systemet lages slik at det er ett øvre trinn på effekt som f.eks kalles max boost og hvor motorkraften utgjør 95% og pedaltråkk-kraften utgjør 5%,så er den å regne som elsykkel?

Ja, så lenge motordriften holder seg innenfor effektgrensene. I praksis vil nok de fleste motordriftene redusere det prosentvise bidraget når du nærmer deg hastighetsgrensen. Hvis ikke får du en veldig rykkete opplevelse når du ligger rundt 25 km/t.

Men jeg vil tro at hvis jeg skrur sykkelen min på maks, så ligger den nok rundt 80/20 i lav hastighet.

Lenke til kommentar

Til å være en driftssikker sykkel egnet for nordisk vinterbruk viser den presenterte versjonen en trist mangel på skjermer og integrerte lykter, så jeg håper det ikke er denne versjonen som kommer i salg. Jeg ser heller ikke noe feste for bagasjebrett. Positivt med en støtte som ikke kommer i veien for sykkelvognfeste på bakaksling. For meg blir det nok likevel prisen som er grunnen til at jeg ikke kommer til å kjøpe denne sykkelen. Synd at man ikke kan få reim- eller akseldrift på billigere sykler. Jeg tipper den første som prøver seg på å masseprodusere billige sykler med reim- eller akseldrift kommer til å gjøre det bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...