Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Føler jeg glir hele tiden med vinterdekk


sjl123

Anbefalte innlegg

Kjøpte bil i sommer men etter noen uker nå så har jeg testet å kjøre med vinterdekk, for det er påkrevd på vinterføre.

Merket helt i starten at jeg glir hele tiden uansett om det er snø eller litt is som ligger på bakken, det kan til og med være strødd men jeg glir forde.

Som oftest glir jeg når jeg skal starte i 1. gir fra f.eks lyskryss og lignende. Forrige bilen jeg hadde var gamlere model og dårligere vinterdekk men de gle aldri på slikt føre, mye bedre feste. 

Har en vw passat stasjonsvogn 1.8 2000 modell. 195/65 R 15 piggfri. Hadde piggfri på forrige bil også.

Prøvde å sjekke om pilene på dekkene men de bare peker nedover mot midten av hjulet på alle dekkene.

Dekkene er så si nye. De er festet skikkelig. Når de ble levert så var det merket hvor på bilen de skulle monteres, så fulgte det.

Endret av sjl123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Merke på dekk? (Helst alt av merking)
Kan være helårs

Du sier at du har sjekket at retningen er rett?
Er det ikke rulleretning, og dekkene har vært brukt før, så kan det ta noen dager, etter hvor langt du kjører, før du får full effekt, om noen av dekkene har blitt snudd (F.eks venstre foran var på høyre foran før)
Samme om dekkene er nye (Ikke brukt før)

Prøvd å vaske de med avfetting?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (11 minutter siden):

Merke på dekk? (Helst alt av merking)
Kan være helårs

Du sier at du har sjekket at retningen er rett?
Er det ikke rulleretning, og dekkene har vært brukt før, så kan det ta noen dager, etter hvor langt du kjører, før du får full effekt, om noen av dekkene har blitt snudd (F.eks venstre foran var på høyre foran før)
Samme om dekkene er nye (Ikke brukt før)

Prøvd å vaske de med avfetting?

Hei. Husker ikke helt hele navnet med merke i hodet, kan sjekke senere. Men når jeg googlet de tidligere så står det at de er vinterdekk og "en legende" av vinterdekk i dens tid.. Som jeg nekter å tro etter min erfaring.

Prøvde å sjekke etter pilen(e) på dekkene, men de peker bare nedover mot midten av hjulet. Altså ikke venstre eller høyre.

Har vært brukt før og tenkte det samme selv at det kunne ta litt tid. Men nå har det gått noen uker. Har kjørt mange mil med vinterdekkene etter at de har blitt byttet fra sommerdekk. 

Har ikke vasket av med avfetting, kun kjørt fullvask i sånn drive thru vask. Hvor tenker du jeg kan prøve å vaske med avfetting?

Kan være de er byttet f.eks venstre foran med høyre foran men skal det utgjøre så stor forskjell? Vet at det er litt forskjell men på min forrige bil så byttet jeg ofte side på de uten at jeg gle noe særlig.

Lenke til kommentar

Vinterdekk er mye mykere enn sommerdekk.  Har kjørt dekk med pil feil vei. Merker ikke forskjell i praksis, men har leset det kan foringe vannplaningssegenkaper.

Alt det du nevner over med bytting frem og bak har ingen ting å si. 

Regner med lufttrykk er ok.

Nordiske vinterdekk og særlig Michelin og Continental har veldig myk gummi for å optimalisere egenskaper på is. 

Det er vanlig at det er glatt når det er snø og is og strødd. 

Dersom du opplever bilen som utrygg på bar vei, og ustabil, kan det være at bilen trenger sjekk på verksted. Kan være noe i opphenget som er slitt. Sjekk også hjulene du tok av. Dersom de er skeivt slitt, kan det tyde på at bilen trenger hjulstilling. 

 

BTW: VELKOMMEN SOM BRUKER AV FORUMET sjl123! :thumbs: Flott om du oppdaterer profilen din, det gjør forumet koseligere! Håper du trives her. 

 

 

Lenke til kommentar
sjl123 skrev (14 minutter siden):

Hei. Husker ikke helt hele navnet med merke i hodet, kan sjekke senere. Men når jeg googlet de tidligere så står det at de er vinterdekk og "en legende" av vinterdekk i dens tid.. Som jeg nekter å tro etter min erfaring.

Høres ut som at dekkene er gamle og da mister de mye effekt

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Luske_Ludvig skrev (1 minutt siden):

Vinterdekk er mye mykere enn sommerdekk.  Har kjørt dekk med pil feil vei. Merker ikke forskjell i praksis, men har leset det kan foringe vannplaningssegenkaper.

Alt det du nevner over med bytting frem og bak har ingen ting å si. 

Regner med lufttrykk er ok.

Nordiske vinterdekk og særlig Michelin og Continental har veldig myk gummi for å optimalisere egenskaper på is. 

Det er vanlig at det er glatt når det er snø og is og strødd. 

Dersom du opplever bilen som utrygg på bar vei, og ustabil, kan det være at bilen trenger sjekk på verksted. Kan være noe i opphenget som er slitt. Sjekk også hjulene du tok av. Dersom de er skeivt slitt, kan det tyde på at bilen trenger hjulstilling. 

 

BTW: VELKOMMEN SOM BRUKER AV FORUMET sjl123! :thumbs: Flott om du oppdaterer profilen din, det gjør forumet koseligere! Håper du trives her. 

 

 

Hei, lufttrykk er ok.

Dekkene er myke. Min forrige bil hadde veldig harde og nedslitte dekk men gle aldri på slikt føre som i dag. Var litt sent ute med å bytte til vinterdekk så ble 1 dag med sommerdekk på litt glatt føre, men gle heller ikke da. Er kun vinterdekkene som glir. De er så si nye, kun brukt en halv vintersesong av tidligere eier. Vet det er vanlig å gli men føler ikke at den skal gli absolutt hele tiden, da er sommerdekkene bedre enn vinterdekkene for øyeblikket på slikt føre. Eneste forskjellen e at tok av navringene for å få på vinterdekkene, siden sommerdekkene måtte ha de for å passe.

Lenke til kommentar
Malvado skrev (3 minutter siden):

Hadde testet selv med litt kontrollert kjøring i en halvtime i et trygt og greit område, føler du fortsatt at ting ikke fungerer greit burde du få sjekket at det er ordentlige vinterdekk du har hos en forhandler.

 

Dekkene ble kjøpt hos vw forhandler så regner med de vet hva de selger som skal passe til min bil. Tror egentlig bare det er jeg som kanskje har montert de feil (de har merket feil på plasten som var utenpå dekkene), noe annet feil med bilen? eller at det bare faktisk skal gli på slikt føre.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (6 minutter siden):

Jeg tenker at her er det flere ting som må sjekkes av kompetent person:

1) Alderen på dekka

2) Rulleretningen

3) Monteringen

4) Lufttrykket

5) Rett dimensjon?

Eneste som ikke er sjekka nøye er rulleretningen. Har kun sjekket et pilen som viser retning men den peker kun nedover mot midten av hjulet. Men tenker at jeg skal sjekke om f.eks den V peker nedover mot bakken og ikke opp mot bilen osv.

Resten er jeg 100% sikker på at er riktig.

Men jeg har kanskje en annen mulig på problemet. På høyre side bak på bilen så virker det som bremseklossene er slitt for selve bremseskiven er ikke blank. Alle de 3 andre er blank. Så kan være noe der som sitter litt fast pga rust eller noe. Kan det være en mulighet for problemet her?

Lenke til kommentar

Stort sett skal bremseskivene være blanke, og hvis en er brun så er den nok rusta pga lite bruk. Er det lite så kan du prøve en hard nedbremsing i trygge omgivelser for å se om det sliper skiva blank. Hvis det ikke gjør det må du nok få sjekka bremsene.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
unik42 skrev (24 minutter siden):

Stort sett skal bremseskivene være blanke, og hvis en er brun så er den nok rusta pga lite bruk. Er det lite så kan du prøve en hard nedbremsing i trygge omgivelser for å se om det sliper skiva blank. Hvis det ikke gjør det må du nok få sjekka bremsene.

 

Har kjørt en god stund med dette, å bremset hard flere ganger. Kanskje jeg skal bare bytte de?

Lenke til kommentar
unik42 skrev (26 minutter siden):

Antispinn eller TCS skal lyse når du begynner å spinne ja. Hvis du glir så vil du kjenne at ABS gjør jobben sin (dunking i bremsepedalen), såfremt du bremser.

Får ingen lampe, kjenner ingen dunking. Men så vet ikke jeg om jeg har antispinn heller da. Men om jeg, så virker ikke den?

Lenke til kommentar
sjl123 skrev (1 time siden):

Eneste som ikke er sjekka nøye er rulleretningen. Har kun sjekket et pilen som viser retning men den peker kun nedover mot midten av hjulet. Men tenker at jeg skal sjekke om f.eks den V peker nedover mot bakken og ikke opp mot bilen osv.

Resten er jeg 100% sikker på at er riktig.

Men jeg har kanskje en annen mulig på problemet. På høyre side bak på bilen så virker det som bremseklossene er slitt for selve bremseskiven er ikke blank. Alle de 3 andre er blank. Så kan være noe der som sitter litt fast pga rust eller noe. Kan det være en mulighet for problemet her?

Hvor gamle er dekka? Står et 4-sifra tall på siden. F.eks. 2316. Det betyr uke 23 i 2016. Hva står det på dine dekk?

Er det originale felger? Kan det være sentreringsring med feil størrelse? Manglende sentreringsring?

Kan nok være at du har et problem med bakre høyre bremsekalipper, men det skal ikke gi sånne problemer som du skisserer. Men den bør sjekkes av et verksted. Kanskje er det nok å demontere og smøre opp delene/stempel.

Rulleretningen skal være anvist med en pil omtrent som dette:

image.png.0f2c337f4f464b218af02b9f697f2226.png

Endret av Hanhijnn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...