Gå til innhold

Fuduns neste hjemmenettverk - tips?


fudun

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte jeg skulle høre om noen har noen tips til hva jeg burde gjøre for å forbedre det trådløse nettverket i huset.

Det jeg har i dag:

Viken Fiber/Altibox 300mbit og medfølgende router Zyxel P2812ac

Det jeg ønsker meg:

  • Bedre signal i mancaven
  • Signal i garasjen - som står ca 20 meter fra midten av huset, der router står i dag
  • God generell 5 Ghz AC dekning i huset - de fleste gadgetene støtter det
  • Gjerne WIFI 6 hvis jeg først skal bytte router eller gå for mesh - har foreløpig få ting som støtter det men det kommer jo mer

Mer detaljer

  • 200 kvm hus over 3 etasjer. Dekkes i dag ganske godt selv på 5 GHz ved router i sweet spot midt i 1. etasje
  • Huser fire personer og en drøss med pc-er, nettbrett, telefoner, tv-er, Shield, Sonos, Hue og endel annet som bruker nettet. Vanlig familie, med andre ord.
  • Streamer av og til spill med Steam link eller Gamestream fra kjellerstue til Nvidia Shield i stua. Fungerer faktisk greit nok når pcn er på 5 Ghz, men får noen drops av og til.
  • Selv gårdsplassen er greit dekket, men inne i garasjen forsvinner signalet
  • Pc i mancave funker greit nok når den først får koblet seg på 5 Ghz, men det tar noen minutter fra oppstart til den finner det nettverket. 2.4 Ghz finner den med en gang, men hvis jeg dropper det nettverket blir jeg sittende uten nett i flere minutter. Laptop i samme rom har ikke det problemet, så wifi på hk funker ikke optimalt.
  • Kunne godt tenkt meg å få fulle 300 mbit i kjeller også, i dag får jeg ca 180 ned når 5 GHz først er oppe og går
  • Kablet nett er ikke en option

Ideer

  • Et PCI eller USB nettverkskort i mancave kunne kanskje forbedret påkobling til nett
  • Prøvde meg for noen år siden med nettverks-extender via strømnettet i garasjen. Det funka veldig halvveis, da nettverket hoppa mellom, og jeg trenger jevnt signal for at bilen skal holde seg påkobla når jeg kjører den inn og ut av garasjen. Så der ute må det nok mesh til for å dekke.
  • Er det mulig å kjøre en meshløsning der jeg henter kablet signal rett fra mesh-boksene, og er det bedre enn et WIFI 6 nettverkskort?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig det å bruke en annen ruter enn P2812ac alene kunne hjulpet noe med dekningen og ytelsen. Men med et hus av denne størrelsen, vil nok mesh gjerne være løsningen for å få bedre dekning. Hvis ytelse er viktig og det ikke er kablet nett til noen steder, bør mesh-løsningen ha eget radio for backhaul.

Steder der man har en rekke enheter som kan kobles til med kabel, kan det være en fordel å kjøre de med kabel inn i en svitsj som kobles til en av mesh-aksesspunktene. Eksempel PC-en i mancaven kan kanskje få bedre nett ved å være kablet til mesh-AP-et, og man er egentlig generelt snillere med trådløsnettet jo mindre enheter som er på det, selv om da trafikkmengden her ikke blir noe mindre. Har man mesh med dedikert backhaul, vil enhetene som står med kabel til mesh-ap-ene bruke backhaul for kommunikasjon i stedet for det "vanlige trådløsnettet".

Så vidt jeg husker i farta har i hvert fall NEtgear, TP-Link og Asus mesh-kits med dedikert backhaul, samt wifi 6-støtte.

Lenke til kommentar

Takker for svar! Kjørte med zyxel i bro-modus og egen router før. Den hadde faktisk god nok dekning til å dekke alt fra kjelleren - men den hadde ikke 5Ghz, så jeg kvittet meg med den da jeg gikk opp til 300Mbit.

Det hadde egentlig vært gull å bli kvitt hele Zyxel-routern. Den er veldig ustabil når det er mange koblinger (sockets) i bruk. Må ofte resette den for å få full hastighet.

Den her virker interessant: https://www.komplett.no/product/1148935/datautstyr/nettverk/routere/asus-rt-ax92u-aimesh-system

Lenke til kommentar
On 11/20/2020 at 2:51 PM, fudun said:

Det er forøvrig Coax-kabler i alle etasjer her. Kanskje jeg kunne kjørt wired backhaul over coax.

I teorien ja, via MoCA. Men MoCA-adaptere er det ikke noe stort utvalg av her til lands, og blir vel normalt ganske dyrt å bestille fra eksempelvis USA, hvor MoCA er veldig vanlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...