Gå til innhold

Kjøp av bærbar ?


Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe bærbar, men det er et par ting jeg lurer på. Har ikke peil på laptoper så. Er det mulig å skifte ut f.eks. skjermkort, ram, prosessor når disse blir gammle og modne for utskifting ? Er dette noe man kan gjøre selv ? Har bygd maskinen jeg sitter ved nå så kan jo litt. Man må vel kjøpe en hel bærbar, det går ikke ann å kjøpe del for del ? Det er vel isåfall spesial deler ? Er det mulig å kjøpe en til hd og sette inn selv ? Kommer vel egentlig inn under ovenstående spørsmål men. Alt til bærbare er velt spesielt til bærbar slik at ingenting passer om hverandre fra vanlige maskiner ? Har sett litt på denne : Komplett.no Fujitsu Siemens Amilo A7620 Noen som har noen innvendinger og komme med ? Tips ? Tenkte å bruke ca. 10 - 12 000,- Og det er vel minstepris man får en bærbare for ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det eneste jeg med sikkerhet kan si at det er mulig å oppgradere/bytte ut er Ram og harddisk.

På enkelte maskiner kan du bytte skjermkort, men de maskinen kan nok telles på en hånd. De fleste maskiner har sokkel til prosessoren, så den kan muligens oppgraderes. Men da ryker nok garantien.

 

Råder deg derfor til å satse litt høyt nå, kjøp en maskin som holder i 2-3 år uten oppgradering. Da er det på tide med en ny! :thumbs:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Den maskinen du linket til har en del negative sider som; AMD prosessor (blir varm og sluker batteri), bare 256 mb ram, XGA skjerm (dvs max 1024x768 oppløsning og det synes jeg er for lite på en 15" skjerm) og treig harddisk.

 

Denne maskinen fra mulitcom gir veldig mye for pengene. Den har en kjappere harddisk, bedre skjerm, penere design (smak og behag), mer ram og bedre prosessor selv om den og blir varm og sluker batteri.

Lenke til kommentar

Jeg har også lenge tenkt på å kjøpe meg en bærbar pc.

 

Den skal bare(for det aller meste) brukes til skolearbeid, tekstbehandling og lignende. Så det viktigste er vel skjerm, minne og cpu.

 

Jeg sa pc, men jeg er usikker på om jeg skal velge mac eller pc.

 

Forslag?

 

ergo :thumbup:

Lenke til kommentar

 

Denne maskinen fra mulitcom gir veldig mye for pengene. Den har en kjappere harddisk, bedre skjerm, penere design (smak og behag), mer ram og bedre prosessor selv om den og blir varm og sluker batteri.

Verdt å huske på at denne maskinen veier 3.7 kg... er nok ikke blandt i minste og letteste som finnes....

Lenke til kommentar
Den maskinen du linket til har en del negative sider som; AMD prosessor (blir varm og sluker batteri), bare 256 mb ram, XGA skjerm (dvs max 1024x768 oppløsning og det synes jeg er for lite på en 15" skjerm) og treig harddisk.

 

(...) bedre prosessor selv om den og blir varm og sluker batteri.

Har vi ikke sluttet å påstå at AMD XP-m cpu'ene blir veldig varme? En XP-m skal angivelig tilsvare P4m både med hensyn til varmeutvikling og strømforbruk. Har selv eid en maskin med XP1800-m, og denne ble ikke plagsomt varm.

 

Hadde utvilsomt forestrukket en XP-m fremfor den stasjonære CPU'en i Green P4-2667, hvertfall hvis linux støtte for PowerNow! kommer snart. Fordelen med Green maskina er bl.a. høyere skjermoppløsning og mer minne.

 

Hadde vurdert Green C1400 fremfor begge disse, hvis du har mulighet til å strekke deg opp mot 13.000kr

 

Demobrukt FS C1110 er og et bra kjøp, hvis du ikke er avhengig av et bedre skjermkort.

 

Knut

Lenke til kommentar

Den c1400 har jo også Intel prosessor. Er denne kjøligere ? Et bra skjermkort er å foretrekke siden det nok blir endel spilling. 13 000,- er nok den absolutte maks-sum. Tyngde spiller ikke noen stor rolle for meg, har dog aldri hatt bærbar så vet jo ikke om det kommer til å gjøre det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Den c1400 har jo også Intel prosessor. Er denne kjøligere ?

Den er Centrino basert og er mye bedre egnet for bærbare enn vanlig stasjoner P4 og AMD prosessorer. Denne er nok en del kjøligere og med tanke på at vif¨ta går nærmest konstant på C1400 tror jeg ikke varme skal være noe problem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Skjekka litt rundt og ser ut som centrino'en er kraftigere enn p4. Så vurderer c1400 sterkt nå ja. Eneste forskjellen jeg fant var at den bare hadde 2x USB 2.0 mens den andre hadde 4.

I tillegg til at Barbara ikke anbefaler den. Derimot anbefaler de den andre ECS maskinen som jeg linket til.

Lenke til kommentar
Vurderer å kjøpe bærbar, men det er et par ting jeg lurer på. Har ikke peil på laptoper så. Er det mulig å skifte ut f.eks. skjermkort, ram, prosessor når disse blir gammle og modne for utskifting ? Er dette noe man kan gjøre selv ? Har bygd maskinen jeg sitter ved nå så kan jo litt. Man må vel kjøpe en hel bærbar, det går ikke ann å kjøpe del for del ? Det er vel isåfall spesial deler ? Er det mulig å kjøpe en til hd og sette inn selv ? Kommer vel egentlig inn under ovenstående spørsmål men. Alt til bærbare er velt spesielt til bærbar slik at ingenting passer om hverandre fra vanlige maskiner ? Har sett litt på denne : Komplett.no Fujitsu Siemens Amilo A7620 Noen som har noen innvendinger og komme med ? Tips ? Tenkte å bruke ca. 10 - 12 000,- Og det er vel minstepris man får en bærbare for ?

Jeg har den lapptoppen. og d er mulig å bytte prosessor og ram. rambrikkene er akkurat d samme som sitter i vanlige pcer + at du kan bytte prosessor er bare å ta av heatsinken og bytte. :D

 

ps putta inn extra 512mb ram :thumbs:

Lenke til kommentar

Tror jeg går for Green 732 da siden 551 fikk så dårlig kritikk på Barbara, og 736 ble en smule dyrere enn jeg hadde tenkt meg. Men hva er forskjellen på de 5 732 maskinene de har på multicom da ? Bare prossesor hd og dvd/cd-r ? Hvilken er mest fornuftig å satse på ? Kanskje dumt spørsmål siden den største er vel den beste ? Tenker på de 3 billigste da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...