Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Nytt hus. Død DSL-inngang?

Anbefalte innlegg

Skal kjøre opp en ruter jeg fikk i posten fra Telenor i ny (gammel. 1982) enebolig. På «kontoret» står det en cat6-boks i veggen og en merkelapp som sier «Nett inn» på boksen. Se bilde for å se hvordan den er koblet (never mind alle de andre kablene. De hører til innenhus LAN, og går til nabokontakten - og den som er tvinna rundt er en ekstra kabel). I mitt hode ser det riktig ut at blå/rødt par terminerer på denne måten i cat6-stikket. Men, får ikke respons når ruteren kobles i. 

Jeg har derfor åpnet et deksel i stua, der jeg vet at koblingsboksen ute står, og finner en skjøt mellom svart uteledning (som jeg regner med går til uteboksen og sjølvaste kobbernettet) og en hvit inneledning (som forsvinner inn i veggen og som jeg mistenker er den som forsyner «nett inn» cat6en som jeg beskriver i første avsnitt. Skjøtene ser greie ut de. Hva kan være problemet? Og hvordan får jeg testa om det er liv i dette her?

Takker på forhånd, o vise hobbytelemontører!

BACB5B0A-3264-410C-B3F8-FA5EA8E55CEB.jpeg

E249E3EB-7168-4E4E-9236-04BDC87E5994.jpeg

DD1CE758-CD72-41E4-8197-6391CF45479F.jpeg

F79572FD-87DC-49D7-A5B8-84D7AAE15D3F.jpeg

E940A1F0-5417-4E39-B5C4-AC1B1AA10312.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mest fordi Telenor ikke er så glade i å selge nye adsl abonnement (det virker som du nylig har flyttet inn) og at forbindelsen vanligvis blir deaktivert når den avsluttes (montør må aktivere igjen i sentralen).

Det er selvfølgelig mulig at jeg tenkte feil da jeg leste innlegget ditt.

Hva er den hvite kabelen som går sammen (i samme rør) med den svarte?

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Er det bare fargene i bildet som er rare her? Ser jo ikke ut som det er samme kabel som kommer ut i kat. 6-veggkontakten, men snarere et tynnere blå/orange par?

Den letteste måten å finne kabelen på er vel en kabelsøker det man henger en signalgenerator på kabelparet i skapet uti gata, så kan man med en induktiv søker enkelt sjekke hvor / hvor langt signalet plukkes opp. De fleste montører bør ha dette i verktøykassa. :)

Skal du utføre samme søk på egen internkabling kan du skaffe et sett selv, men du kommer jo ikke inn i fordelingsskapet og får testet om linja faktisk er levert inn til huset. Det bør jo leverandørens montør ta seg av.

https://www.kjell.com//no/produkter/nettverk/installasjonsmateriell/verktoy/tester-for-begrensningskabel-p38098?gclid=CjwKCAiA7939BRBMEiwA-hX5J_TSA2h8yTkR4oE3n-vL0DObec6XiWexnaN41E4gVzv3dWRbB3CK0BoCE60QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (20 timer siden):

Det er mest fordi Telenor ikke er så glade i å selge nye adsl abonnement (det virker som du nylig har flyttet inn) og at forbindelsen vanligvis blir deaktivert når den avsluttes (montør må aktivere igjen i sentralen).

Det er selvfølgelig mulig at jeg tenkte feil da jeg leste innlegget ditt.

Hva er den hvite kabelen som går sammen (i samme rør) med den svarte?

Ja, den virker død, så regner med at den er deaktivert, som du sier. Jeg bare trodde du kunne se det utifra bildene :p 

Den ene hvite kabelen, som er skjøtet på den svarte, går til kontoret og terminerer i cat6-en der. Tipper det bare er for å ha telefon/internettuttak et annet sted i huset enn i stua. Den andre hvite er en nettverkskabel som tilfeldigvis ligger der. Det er lagt opp LAN-mulighet i hele huset. Er nettverkskabeluttak i de fleste oppholdsrom (og garasjen, faktisk :))

Lenke til kommentar
inside_446486 skrev (10 timer siden):

Er det bare fargene i bildet som er rare her? Ser jo ikke ut som det er samme kabel som kommer ut i kat. 6-veggkontakten, men snarere et tynnere blå/orange par?

Den letteste måten å finne kabelen på er vel en kabelsøker det man henger en signalgenerator på kabelparet i skapet uti gata, så kan man med en induktiv søker enkelt sjekke hvor / hvor langt signalet plukkes opp. De fleste montører bør ha dette i verktøykassa. :)

Skal du utføre samme søk på egen internkabling kan du skaffe et sett selv, men du kommer jo ikke inn i fordelingsskapet og får testet om linja faktisk er levert inn til huset. Det bør jo leverandørens montør ta seg av.

https://www.kjell.com//no/produkter/nettverk/installasjonsmateriell/verktoy/tester-for-begrensningskabel-p38098?gclid=CjwKCAiA7939BRBMEiwA-hX5J_TSA2h8yTkR4oE3n-vL0DObec6XiWexnaN41E4gVzv3dWRbB3CK0BoCE60QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Ja, fargene er rare pga blitz. Paret som går inn i boksen er helt klart rødt og blått, og ikke oransje, som den bak (som er en vanlig nettverkskabel) (bilde 1). Samme på bilde 2-5. Den som kommer ut av svart ledning og skjøtes videre er rød.

Takk for tips!

Endret av Diafragma
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...