Gå til innhold

Kjøpe billig brukt Gaming PC

Anbefalte innlegg

Hei,

Skal hjelpe en nevø som vil kjøpe seg gaming PC. Budsjettet er så lite som mulig, han har 6000 kr, det er også inkludert en skjerm. Så jeg tenker at man burde få en ok PC til rundt 4000 kr?

Spiller nok mest Fortnite, men det er sikkert andre spill som også er aktuelle. 

Hvor mye PC får man for dette? Er jeg optimistisk når jeg ser for meg en i5 7.-8. generasjon og GTX 1070?

Kikka på denne her på finn: https://www.finn.no/153873483

Må nok koste på en SSD, men spec ellers er jo bra. Post gjerne linker til andre PCer :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå håper jeg at jeg ikke bryter noen regler på forumet her, men tillater meg å nevne at jeg fremdeles ikke har solgt den gamle PCen min. Denne selges inkludert en helt grei skjerm, og har langt høyere spesifikasjoner enn den du linket til.

Laget en egen tråd om dette for ikke så lenge siden. Alle spesifikasjonene Finnes i denne tråden. PM meg om det er av interesse. :)

https://www.diskusjon.no/topic/1884594-er-6000-en-helt-urimelig-pris-for-dette-datautstyret/?tab=comments#comment-25568180

Lenke til kommentar
On 11/19/2020 at 10:10 PM, Splitter said:

Nå håper jeg at jeg ikke bryter noen regler på forumet her, men tillater meg å nevne at jeg fremdeles ikke har solgt den gamle PCen min. Denne selges inkludert en helt grei skjerm, og har langt høyere spesifikasjoner enn den du linket til.

Laget en egen tråd om dette for ikke så lenge siden. Alle spesifikasjonene Finnes i denne tråden. PM meg om det er av interesse. :)

https://www.diskusjon.no/topic/1884594-er-6000-en-helt-urimelig-pris-for-dette-datautstyret/?tab=comments#comment-25568180

Får du denne til 5000 med skjerm er det et røverkjøp dersom den er pent brukt og evt ikke OC.

Det eneste man bør være litt obs på når man kjøper brukt er at det er brukt og er allerede på halflife stadiet. Dvs du burde be om en Samsung Magic skjermdump rapport på SSDen, noe liggende på HDDen. Ha i hodet at deler som GTX1080 (kapasitator popp etter garanti tid) eller PSU på 750W kan gå i stykker. CPUen er bra, men det står ikke om det er en closed loop med eller annet som kjøler. Closed loop er igjen en sånn del som kan vare i evigheter eller ca 3 år.

5000NOK for kjøpet og 1000NOK som backup dersom noe går i stykker innen et år kan være en grei deal for kompisen din.

Generelt ved brukt vill jeg hevde:

+Gå for så bra og up to date tech CPU du kan. Det er dette og hovedkortet som vill begrense senere oppgradering muligheter.

+Se etter OC hardware hvor selgeren sier han ikke har OCet ol. Dette er fordi OC bygget hardware er laget for å tåle høyere temperaturer som igjen gjør at dem har lenger levetid enn "vanlig" hardware. Altså, ikke 100% garantert, men du har lavere risiko for slike temperatur over time hardware feil som stort sett tar kvelden på PC hardware når kvalitets deler har operert på lavere temperaturer enn design.

+Gå litt overkill på PSUen i WATT. Ikke kjøp brukt PCen med "ukjent" PSU produsenter. Med år tappes Watt effekten i PSUen. Dette kan igjen bety et ustabilt system om den ble kjøpet på grensen av hva PCen trenger, men også at du må oppgradere PSU sammen med 3D kort dersom den er for lav. Feks, PCen til Stiller må nok ha ny PSU dersom du skal ha et RTX3080 senere. Betyr ikke at det er et dårlig kjøp, men man bør ha det i tanken slik at men muligens ser at en bedre PSU kan spare penger ved oppgradering senere også. Ukjent PSU = Fire hazard! Hold deg unna!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...