Gå til innhold

Hvilke banker utsteder bankid for utlending med d-nummer?

Anbefalte innlegg

Du kan lese med MinID.

Masterspace skrev (1 minutt siden):

samme gjelder vel skattekontoraltin? Skatten blir aldri riktig for meg...tidliger fikset ved å oppsøke lokale skattekontor, men det er stengt fordi koronasituasjonen...så da kan man jo 'bare' bruke bankid og endre online...ha!

Dette er værre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Legger til..

jeg har selvsagt ordnet dette minid...men det gir ikke tilgang til det jeg beskriver over her.

Jeg har aldri tenkt over dette før nå...alle kontor (nav,skatt etc) er stort sett stengt for korona og alle brukere forventes å 'bare bruk bankid' og fikse ting selv🙄

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (6 minutter siden):

Buypass og Commfides kan brukes til dette (samt levere endret skattemelding) i steden for bankid, men det koster litt.

Jeg synes det er merkelig at du ikke får lest brev på nav.no med MinID.

Det går ikke nei....mulig det går på brev uten konfidensielle opplysninger, men jeg har et par uleste brev liggende der som de sier at jeg må opp litt på sikkerhetsskalaen...altså bankid...

Lurer jo litt på Buypass, prisen får jeg tåle, det er verre at jeg da må en tur til Oslo for å identifisere meg?

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (8 minutter siden):

Ja.

Ja...da får jeg benytte sjangsen neste gang jeg er i transit via Oslo. Koster litt, men dette må jeg bare løse 🙂

Takker for tipset...og takk til alle dere andre som har vært med også...nå er det kvelden her, tidligvakti morgen!

Godnatt 🙂

Lenke til kommentar
Masterspace skrev (1 time siden):

I disse dager kan det være fint å kunne til eksempel lese brev fra offentlige kontor..som nav. De sender brev i elektronisk postkasse som jeg ikke får lest uten bankid

På reservasjonsregistret kan du reservere deg mot elektronisk kommunikasjon, noe som betyr at all post kommer som papir. Også skattemeldingen. Det holder med innlogging med MinId

Masterspace skrev (1 time siden):

samme gjelder vel skattekontoraltin? Skatten blir aldri riktig for meg.

Her holder det med innlogging ved MinId. Du trenger ikke BankId for å fylle ut skattemeldingen, endre skattekort, eller foreta adresseendring i folkregistret.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
  • 1 år senere...
  • 1 år senere...
Gundeman skrev (På 3.11.2022 den 12:10 PM):

@Masterspace

En gammal tråd men jag pröver ändå. 

Fannn du en bank som accepterar D-nummer for BankID? Jag er i samme situasjon og har behov for bankid og vipps. 

Tråden er vel gammel igjen nå, men fant noen av dere en løsning på dette?

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Gjest 541ef...9e4
erikerikerikerik skrev (6 timer siden):

Prøver å gjenopplive tråden, vi kan jo si alle bankene som ikke funker?

DNB, Nordea, Sparebank1 gir ikke BankID uten fødselsnummer.

Helsenorge godtar Buypass.

Vipps krever BankID, og hevder det finnes banker som utsteder det til folk med D-nummer. De vet ikke hvilke banker.

Må man ikke ha inntekt/jobb også for å få bankkonto/bankid?

Anonymous poster hash: 541ef...9e4

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 12.9.2024 at 3:08 PM, erikerikerikerik said:

Prøver å gjenopplive tråden, vi kan jo si alle bankene som ikke funker?

DNB, Nordea, Sparebank1 gir ikke BankID uten fødselsnummer.

Helsenorge godtar Buypass.

Vipps krever BankID, og hevder det finnes banker som utsteder det til folk med D-nummer. De vet ikke hvilke banker.

Sparebank 1 utstedte BankID til en nabo med D-nummer for en måned siden, han ble sendt til den banken spesifikt fordi disse har en kjapp og grei håndtering av BankID til utlendinger, etter at de offisielt snudde om BankID til D-nummer i april i år.

Skjema for Sparebank 1 Sør-øst her: https://www.sparebank1.no/nb/sorost/privat/kundeservice/bestill/bli-kunde/bli-kunde-med-utenlandsk-pass/kunde-med-utenlandsk-statsborgerskap.html

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...