Gå til innhold

FEATURE: Hvor mye koster det å bygge en PS5-PC?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Craxmerax skrev (23 timer siden):

Liten detalj fra artikkelen:

PS5 og Xbox Series X bruker begge en Zen 2 basert CPU. Altså basert på Ryzen 3000 serien, ikke 2000.

Jepp og da kjøper man 5600X til ca samme pris, noe som forandrer gamet helt til noe annet ang. PC ;)

(5600 kommer snart, til lavere pris og vil slå 3700X i spillene)

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Ser man på tester for en rask NVMe-SSD kontra en rimelig, eller selv en SATA SSD, er det i praksis liten forskjell på "dagligdages oppgaver" og lastinger knyttet til spill. I praksis - du kunne utstyrt PC-en med en ganske rimelig SSD, og ikke opplevd noen spesiell praktisk forskjell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Santiano skrev (På 19.11.2020 den 22.07):

Dere bruker seriøst ordet strålesporing dere også? Hvorfor må alt på død å liv ha en norsk variant? Akkurat som strømming. Er det virkelig vanskeligere enn å bare si streaming?

Fordi norskspråket er i større og større grad døande fordi me ikkje gidd å oversette ord. Bit etter bit blir språket meir amerikansk, og eg likar godt norsk. Ja takk, begge deler. 

Lenke til kommentar
On 11/20/2020 at 3:28 AM, Aiven said:

Hvorfor ikke? Gamer har i alle år vært flinke til å anvende norske termer der hvor de finnes og dette er en god ting. Det gir ingen fordeler å anvende engelske termer og dermed innføre nye ord i språket som vi egentlig har fra før av.

Men likevel sier de "gamer" i stedet for "spiller"? :dontgetit:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (5 timer siden):

Men likevel sier de "gamer" i stedet for "spiller"? :dontgetit:

Ikke bare sier , men kaller nettsiden sin gamer dått no istedet for spiller dått no.

Huff nei, nå må jeg gå inn på den personlige datamaskinen min, logge inn på vinduer 10, starte mozilla brannrev å surfe litt på verdensveven.

Endret av Ghost pirate LeChuck
Lenke til kommentar

Jeg elsker norsk i alle varianter. Bokmål, riksmål og nynorsk har alle sin sjarm.

Jeg synes de fleste dialektene vi har her i landet er nydelige - hver på sin måte.

Men alvorlig talt - "strålesporing" er en vederstyggelighet. Det gir assosiasjoner til å gå rundt med en geigerteller og måle radioaktivitet etter en atomulykke.

Dette har ikke med "jammen norsk!!!" å gjøre.  Det er ikke slik at enhver fornorsking automatisk er et gode for det norske språk. "Strålesporing" finnes det intet forsvar for og om man ikke kan finne  bedre ord, så er det langt bedre å holde seg til de eksisterende engelske.

Endret av Zork
Lenke til kommentar
Tåka skrev (10 timer siden):

Ja det ser ut som en kreft byll at "alt " MÅ ha en norsk variant som strålesporing osv i norske medier jeg var fornøyd med "corner" fotball nå heter det hjørnespark osv osv er en gru å lese disse oversettelsene haha :p

Et kjapt søk på retriever.no viser at ordet hjørnespark har vært i bruk siden slutten av 1940-tallet, så her tror jeg du bommer på mål.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 11/19/2020 at 11:25 PM, Pallehysa said:

Du skal ikkje sjå vekk ifra at det er konsollene som drar spel designen til eit nytt nivå dei neste årene.

Det var vel gjerne det akkurat det som var store deler av poenget mitt. Ingen av de virkelig store utgiverne vil satse på noe som helst uten å ha så stor kundebase som overhodet mulig. Og dette er mere enn synsing, da jeg jobber i bransjen.

Fremskritt er fremskritt for alle uansett hva man spiller på og noe alle burde med interesse burde være begeistret for på linje med andre utelukkende positive ting. "Fanboy-isme" er en ikke bare latterlig, det er en uting som ikke gagner en eneste forbruker :)

 

On 11/21/2020 at 9:05 AM, NULL said:

Ser man på tester for en rask NVMe-SSD kontra en rimelig, eller selv en SATA SSD, er det i praksis liten forskjell på "dagligdages oppgaver" og lastinger knyttet til spill. I praksis - du kunne utstyrt PC-en med en ganske rimelig SSD, og ikke opplevd noen spesiell praktisk forskjell.

Dette relaterer direkte til mitt tidligere poeng. Spillskapere kan ikke bygge kode rundt 2% av markedetet.

Om et par år vil det forundre meg å ikke se SSD som minimumkrav og nVme som anbefalt for flere og flere spill, da spillmotorer fremover forhåpenligvis vil dra nytte av det. Alt er fremdeles kodet i bunnen for trege surredisker i konsollene, laptoper og OEM maskiner. De fleste som spiller vet ikke hva nVme eller API er.

SX12 Ultimate som forøvrig støttes av både Ampere og RDNA2 innebærer også DirectStorage som i steor grad er  samme teknikk støttet i de nye konsollene for GPU å kunne hente data direkte fra hurtig lagring (nVme).

Per i dag er det som du sier marginal forskjell (og bil tro det har mer å gjøre med at OS, drivere og API har mye bedre IOPS/latency enn hvor spillet selv er lagret) men jeg både tror og håper dette er en av flere punkter de nye konsollene vil stå for ett kraftig skift fremover som forhåpentligvis vil gagne alle spillinteresserte!

 

Endret av Daysleeper
Multisitat
Lenke til kommentar
Lord_Kremmerhus skrev (På 20.11.2020 den 14.31):

@Gringorilla: Irrelevant? Ja og nei.

Med en ren sammenligning utsalgspris mot utsalgspris, kan man selvfølgelig hevde at slike elementer ikke har noe å si. Å kjøpe en PlayStation koster X, og å kjøpe en PC koster Y. Men i og med at konsoller selges med tap, er det åpenbart at de tjener pengene gjennom andre kanaler enn selve konsollsalget, og man sitter med en maskin som egentlig koster mer enn det man betaler, og man subsidierer dette prisavslaget gjennom fremtidige kjøp. Dette er jo en av fordelene ved å ha eierskap over hele maskinen, i stedet for en PC hvor hver komponent skal selges med overskudd siden hw-utviklerne og - produsentene tjener lite eller ingen ting på programvaren komponenten/maskinen brukes til.

Igjen: Dette er bare nok et element som gjør det vanskelig å sammenligne prisene direkte mot hverandre, da man på konsoller faktisk får dyrere maskinvare enn prislappen tilsier - i hvert fall den første tiden. PC og konsoll har ikke bare forskjellige muligheter og bruksområder, de prises også etter forskjellige modeller.

Men du nevner jo allerede de dyrere spillene. Du kan jo ikke ta det med to ganger. Du kan ikke si at "en PS5 koster 5000, men egentlig 25000 fordi de selger med tap, og dessuten er spillene dyrere".

Totalt sett i levetiden koster maskina akkurat det du betaler for den, ikke hvor mye den er verdt eller hvor de henter pengene fra. PS4 kostet meg totalt 100 000, inkludert maskiner og nesten 1000 spill. Så setter du det opp mot hvor mye du hadde betalt for en (eller flere) tilsvarende PC inkludert like mange spill over like lang tid. Så om en tilsvarende PC koster 25 000, så har du igjen 75 000 å kjøpe spill for, som da havner på en gjennomsnittspris på ca 80 kr per spill. Spørsmålet da er om du for samme pris for like "gode/nye" spill for pengene. I tillegg er det et uromoment i regnestykket om hvor ofte man oppgraderer PC normalt sett. I utgangspunktet bør man jo sammenligne den samme maskinvaren opp mot specs, men om man tenker på tvers av konsollgenerasjoner, så har i alle fall jeg en tendens til å kjøpe ny PC (eller komponenter nok til en god hakket oftere, kanskje hvert femte år. Tar vi hensyn til diverse oppgraderinger av komponenter underveis kompliserer det enda mer, enten den ene eller andre veien.

Men vi er jo egentlig enig; at det er et vanskeligere regnestykke enn å bare slenge sammen tilsvarende komponenter. Til syvende og sist tror i alle fall jeg at man ender opp med å betale omtrentlig det samme over tid.

Forøvrig trenger ikke nødvendigvis tapet deres på konsollene være tilsvarende den summen som det ville kostet å bygge en tilsvarende PC. Siden alle konsollene er prikk like, så blir det billigere å produsere komponentene, all den tiden man får "stordriftsfordeler".

Endret av Gringorilla
Lenke til kommentar

Om man skal gjengi faktisk ytelse i cross-platform spill er vel flere av disse komponentene noe overdrevet? PCIe 4.0 er jo enn så lenge ikke spesielt nyttig, og bluetooth adaptere er jo også bare en 2-300 kroner, så du trenger strengt tatt ikke et hovedkort til 2300,- kun for dette. Også gjenstår det jo å se hvilke andre spill enn Ratchet & Clank som drar faktisk nytte av en super rask NVMe, men enn så lenge ser det ut som en vanlig 2.5" duger om sekundene ikke brenner.

RTX 2060S + Ryzen 5 3600X med en hvilken som helst SSD gir vel omtrent samme opplevelse i både AC: Valhalla, Watch Dogs Legion og CoD: Cold War. Blir spennende å se mer 1:1 analyser av ytelse og grafikk.

Poenget er vel bare at man strengt tatt ikke trenger å bygge seg en ny PC til 17k for en like komfortabel spill opplevelse på PC, spesielt ikke om man har en PC fra før du kan oppgradere. Også får man jo alle fordelene PC har med på kjøpet, som for min del er vel verdt pengene.

Å kunne velge komponenter selv, bytte sømløst mellom spilling med mus og tastatur på en 144Hz skjerm, til sofaen med kontrolleren jeg vil på 4K TV. Et nært endeløst bibliotek av spill med fornuftige priser, og ikke minst en arbeidsstasjon, det er definitivt fordeler jeg uten problem legger ekstra penger i.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Nå er det riktignok andre aspekter enn bare ren skrive/lese-hastighet som spiller en rolle her. De nye konsollene, samt med radeon 6000 eller rtx 3000 på PC, kan laste inn og dekomprimere data direkte fra disk til VRAM uten at det først må gå via CPU og systemminne først. Det er her flaskehalsen har ligget.

Dette kombinert med at omtrent ingen spill så langt har vært designet med SSD som basis har gjort forskjellene mellom SATA og M2/NVME minimale. Blir spennende å se hvordan, eller om, dette endrer seg med åra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...