Redaksjonen. Skrevet 19. november 2020 Del Skrevet 19. november 2020 PSA investerer ikke lenger i utvikling av forbrenningsmotorer Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 20. november 2020 Del Skrevet 20. november 2020 En helt naturlig utvikling. Pengene må jo investeres i batteri- og elbil-teknologi nå. 👍 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. november 2020 Del Skrevet 20. november 2020 Ja, investeringer skal jo være for framtiden, ikke fortiden. Dumt å investere i f.eks Windows Phone OS nå. 4 Lenke til kommentar
Gjest Baardsen Skrevet 20. november 2020 Del Skrevet 20. november 2020 Hva skjer hvis det blir krig? Skal man kjøre rundt i elektriske tankser og ha ladestasjoner på slagmarken. Tror den teknologiske drivkraften raskt vil skifte tilbake til fossilt straks tidene blir litt tøffere. El motorer er vel strengt talt ikke like robuste som f.eks. en dieselmotor. Elkraft kommer riktignok til sin rett i et moderne samfunn, men bare så lenge man klarer å leve i fred med hverandre noe som ikke alltid er tilfellet. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 20. november 2020 Del Skrevet 20. november 2020 Gjest Baardsen skrev (1 time siden): Hva skjer hvis det blir krig? Skal man kjøre rundt i elektriske tankser og ha ladestasjoner på slagmarken. Tror den teknologiske drivkraften raskt vil skifte tilbake til fossilt straks tidene blir litt tøffere. El motorer er vel strengt talt ikke like robuste som f.eks. en dieselmotor. Elkraft kommer riktignok til sin rett i et moderne samfunn, men bare så lenge man klarer å leve i fred med hverandre noe som ikke alltid er tilfellet. Man må jo se fordelene. Blir man angrepet er det bare å stenge ned noen atomkraftverk så får ikke fienden ladet tanksene sine. Eller våpenhvile pga lite vind. Litt verre. Befolkningen kunne ikke evakueres fordi fienden hadde sprengt to høyspent master utenfor byen. Tror det blir mere fred med elektrifisering 2 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 20. november 2020 Del Skrevet 20. november 2020 Gjest Baardsen skrev (1 time siden): Hva skjer hvis det blir krig? Skal man kjøre rundt i elektriske tankser og ha ladestasjoner på slagmarken. Tror den teknologiske drivkraften raskt vil skifte tilbake til fossilt straks tidene blir litt tøffere. El motorer er vel strengt talt ikke like robuste som f.eks. en dieselmotor. Elkraft kommer riktignok til sin rett i et moderne samfunn, men bare så lenge man klarer å leve i fred med hverandre noe som ikke alltid er tilfellet. Herlig! Elsker at argumentasjonen for fossilt drivstoff nå er marginalisert til Sitat Hva skjer hvis det blir krig? Men for å ta ditt "brennaktuelle" argument; tror du ikke at det er en ørliten sjanse for at forsvaret får dispensasjon til å kjøre tanksene sine på bensin/diesel? Tror nok ikke at vi skal begrense miljøinnsatsen hverken i Norge eller Europa p.g.a. "Hva skjer hvis det blir krig?"... 3 Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 20. november 2020 Del Skrevet 20. november 2020 6 hours ago, Hanhijnn said: En helt naturlig utvikling. Bensinmotorene er effektive og forurenser knapt, det holder med en treveis katalysator for å behandle eksosen og det er ingen NOX. Dieselmaskiner i personbiler vil vi ikke ha så det er ikke noe vits i å forske mer på avgassrensing av de. Det som trengs er nye batterikjemier som har myye bedre energitetthet enn dagens. Forsvinner forbrenningsmotorene, niks.... Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 20. november 2020 Del Skrevet 20. november 2020 6RCURCGB skrev (12 minutter siden): Forsvinner forbrenningsmotorene, niks.... Ikke momentant nei. Vi må nok gi det litt tid. Men forbrenningsmotorer forsvinner ut av NYE personbiler i løpet av noen få år. 2 Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 20. november 2020 Del Skrevet 20. november 2020 4 minutes ago, Hanhijnn said: Ikke momentant nei. Vi må nok gi det litt tid. Men forbrenningsmotorer forsvinner ut av NYE personbiler i løpet av noen få år. Forbrenningsmotoren vil antaglig først "forsvinne" fra kompakt og mellom segmentet som markedsføres i Europa. For småbiler er prisen viktig så der er nok elektrisk ikke salgbart i endel markeder. I store personbiler er diesel dessverre helt dominerende i Europa. Iom. at elektrisk foreløpig ikke er ett praktisk alternativ for disse burde avgiftene vris slik at bensin blir fordelaktig istedenfor diesel ved kjøp av ny bil. Lenke til kommentar
Cleanupordie Skrevet 20. november 2020 Del Skrevet 20. november 2020 Gjest Baardsen skrev (7 timer siden): Hva skjer hvis det blir krig? Skal man kjøre rundt i elektriske tankser og ha ladestasjoner på slagmarken. Tror den teknologiske drivkraften raskt vil skifte tilbake til fossilt straks tidene blir litt tøffere. El motorer er vel strengt talt ikke like robuste som f.eks. en dieselmotor. Elkraft kommer riktignok til sin rett i et moderne samfunn, men bare så lenge man klarer å leve i fred med hverandre noe som ikke alltid er tilfellet. Håpløs argumentering så lenge dette handler om personbiler, ikke stridsvogner. Dessuten: Drivstoffknapphet kjenner man fra flere kriger, det er ikke så ulikt om strømnettet skulle gå ned i konfliktsonen f.eks. pga. sabotasje. Det er også naturlig å anta at flere elementer vil være på plass dersom militæret går over til fullelektrisk stridsvognflåte, bl.a. kontinuerlige forsyningslinjer til fronten med ladebiler, altså lastebiler med store, fulladete batterier som kan brukes til å lade flere kjøretøyer, omtrent som tankbiler man bruker i dag. Dette finnes det allerede eksempler på, leste en artikkel en gang om en ladetilhenger med mange hurtigladeuttak som ble brukt et sted i Norge. Militæret vil selvfølgelig være forberedt på alt, f.eks. med mobile kraftverk av flere typer. Russerne har jo f.eks. flytende atomkraftverk som kan flyttes på sjøen, her er det bare fantasien som setter grenser. Når det gjelder robustheten til elmotorer og dieselmotorer klarer jeg ikke å se i hvilke situasjoner diesel skulle være bedre enn elektrisk? 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 20. november 2020 Del Skrevet 20. november 2020 Bensinmotorene er effektive og forurenser knapt, det holder med en treveis katalysator for å behandle eksosen og det er ingen NOX. "Dieselmaskiner i personbiler vil vi ikke ha så det er ikke noe vits i å forske mer på avgassrensing av de. Det som trengs er nye batterikjemier som har myye bedre energitetthet enn dagens. Forsvinner forbrenningsmotorene, niks...." . . . Vel, nå har det vel vært opplest og vedtatt noen år at bensinmotorer må ha direkteinnsprøytning for å få ned forbruk 0g co2. Da må man med nye avgassregler også ha partikkelfilter. I tillegg må man ha EGR for For å få få ned nox-utslippet, og gjerne turbo pga den etterhvert så obligatoriske downsizingen. Plutselig sitter man igjen med en drittmotor som er like lite driftssikker, og like kjøredynamisk elendig som en diesel. Eneste som er bedre er lukta og lyden. Det er etter min mening fullstendig unødvendig å forby salg av forbrenningsmotorer. Den passerte middagshøyden teknologisk sett allerede for 10 år siden og kommer snart til å dø ut av seg selv. 1 Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 20. november 2020 Del Skrevet 20. november 2020 (endret) 4 hours ago, AL123 said: Vel, nå har det vel vært opplest og vedtatt noen år at bensinmotorer må ha direkteinnsprøytning for å få ned forbruk 0g co2. Da må man med nye avgassregler også ha partikkelfilter. I tillegg må man ha EGR for For å få få ned nox-utslippet, og gjerne turbo pga den etterhvert så obligatoriske downsizingen. Plutselig sitter man igjen med en drittmotor som er like lite driftssikker, og like kjøredynamisk elendig som en diesel. Eneste som er bedre er lukta og lyden. Det er etter min mening fullstendig unødvendig å forby salg av forbrenningsmotorer. Den passerte middagshøyden teknologisk sett allerede for 10 år siden og kommer snart til å dø ut av seg selv. Bensinmotorer HAR direkteinnsprøytning. CO2 påvirkes ikke av type innsprøytning men du tenker kanskje på CO og HC? EGR er unødvendig på en moderne bensinmotor, ingen har det idag såvidt meg bekjent. Det som er fint med bensinmotorer er at avgassrensingen er enkel og utprøvd. For dieselmotorer derimot har man enda ikke funnet noen optimale løsninger og det er komplekst. Det er noen interessante bensinmotor konsepter som potensielt kan øke virkningsgraden. Den dagen det kommer alternativer som kan matche en bensinmotor på vekt/effekt og som bruker en energibærer med omtrent lik energitetthet kan det begynne å spøke for bensinmotoren generelt. Men per idag er det ingen alternativer som er i nærheten engang. Endret 20. november 2020 av 6RCURCGB Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 20. november 2020 Del Skrevet 20. november 2020 "Bensinmotorer HAR direkteinnsprøytning. CO2 påvirkes ikke av type innsprøytning men du tenker kanskje på CO og HC? EGR er unødvendig på en moderne bensinmotor, ingen har det idag såvidt meg bekjent. Det som er fint med bensinmotorer er at avgassrensingen er enkel og utprøvd. For dieselmotorer derimot har man enda ikke funnet noen optimale løsninger og det er komplekst. Det er noen interessante bensinmotor konsepter som potensielt kan øke virkningsgraden. Den dagen det kommer alternativer som kan matche en bensinmotor på vekt/effekt og som bruker en energibærer med omtrent lik energitetthet vil bensin kan det begynne å spøke. Men per idag er det ingen alternativer som er i nærheten engang." . . . De har det, ja, det er jo det jeg skriver, og det gir store driftsutfordringer bla med gjensotede motorer. Direkteinnsprøytning ble vanlig for 15 år siden for nettopp å få ned co2 utslippet, som jo som kjent følger forbruket. Resultatet er partikkelutslipp på linje med diesel, som nå fører til at alle motorer må ha partikkelfilter. Snart er moderne bensinmotorer like komplekse som diesel. Batteridrift trenger ikke konkurere like for like med bensinmotorer da den har andre fordeler. Få batteriprisen ned på 50 euro/kwh og 25% økning i energi/vektforhold så er masseproduserte bensinbiler en saga blott. 1 Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 20. november 2020 Del Skrevet 20. november 2020 37 minutes ago, AL123 said: Direkteinnsprøytning ble vanlig for 15 år siden for nettopp å få ned co2 utslippet, som jo som kjent følger forbruket. Resultatet er partikkelutslipp på linje med diesel, som nå fører til at alle motorer må ha partikkelfilter. Såvidt meg bekjent er ikke partiklene fra en bensinmotor potensielt kreftfremkallende slik partiklene fra en dieselmaskin er. Tror det er siste utgave av EURO 6 som stiller så strenge krav til partikkelutslipp at selv de ørsmå partiklene fra en bensinmotor må håndteres. Jeg regner med at en gjennomsnittlig norsk vedovn har langt farligere partikkelutslipp enn noen bensinbil. 37 minutes ago, AL123 said: Snart er moderne bensinmotorer like komplekse som diesel. En moderne bensinmotor i seg selv er mer kompleks enn en diesel vil jeg si. Variable ventiltider, variabelt ventilløft, variabel løftehøyde, variabel kompresjon etc. En dieselmaskin er enklere mekanisk sett. 37 minutes ago, AL123 said: Batteridrift trenger ikke konkurere like for like med bensinmotorer da den har andre fordeler. Få batteriprisen ned på 50 euro/kwh og 25% økning i energi/vektforhold så er masseproduserte bensinbiler en saga blott. Det er diesel i personbiler vi må få til å bli en saga blott. Noen større framsteg ang. energitetthet i batterier ligger nok et stykke foran oss. Iom. at batterier veier 50 ganger mer enn bensin per kWh er batteridrift per idag ett enormt kompromiss men såklart den beste løsningen i småbiler som kjører mye i tettbebygd, byer osv. Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 21. november 2020 Del Skrevet 21. november 2020 On 11/20/2020 at 10:50 AM, Gjest Baardsen said: Hva skjer hvis det blir krig? Skal man kjøre rundt i elektriske tankser og ha ladestasjoner på slagmarken. Elektriske stridsvogner med 1 kilometers rekkevidde. Erstatt gjerne kanonen med en vannkanon som lager rosa skum. Elektriske jagerfly som kun greier å blåse bort høstløvet. Elektriske krigsskip som må heise seil for å ikke drive vekk med tidevannet. Elektriske ubåter som må returnere til basen etter noen timers seilas... Jeg synes elektrisk militærmateriell høres genialt ut. All fremtidig krigføring vil foregå med Toyota Land Cruiser og Humvee... Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 21. november 2020 Del Skrevet 21. november 2020 6RCURCGB skrev (9 minutter siden): Elektriske stridsvogner med 1 kilometers rekkevidde. Erstatt gjerne kanonen med en vannkanon som lager rosa skum. Elektriske jagerfly som kun greier å blåse bort høstløvet. Elektriske krigsskip som må heise seil for å ikke drive vekk med tidevannet. Elektriske ubåter som må returnere til basen etter noen timers seilas... Jeg synes elektrisk militærmateriell høres genialt ut. All fremtidig krigføring vil foregå med Toyota Land Cruiser og Humvee... Bare vent det løser seg. Internett sider som Abetterwarplanner.com vil nok hjelpe på angrepsplaner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå