Gå til innhold

Teknisk fagskole lønn

WilliamF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
WilliamF skrev (6 timer siden):

Hei.

Er det noen som vet omtrent hva man kan forvente i lønn som nyutdannet fagskoleingeniør/fagteknikker? 

Hvilke jobber kan man forvente å få? Er det flere som får jobb før de er ferdig utdannet? 

Stillingstittel: Konsulent (Statlig sektor).

Erfaring: 2 år

Sertifisering: 0

Arbeidsoppgaver: Kundestøtte.

Utdanning: Fagbrev IKT

Årsinntekt: 295 000 i prøvetid

Lenke til kommentar
WilliamF skrev (På 19.11.2020 den 14.52):

Hei.

Er det noen som vet omtrent hva man kan forvente i lønn som nyutdannet fagskoleingeniør/fagteknikker? 

Hvilke jobber kan man forvente å få? Er det flere som får jobb før de er ferdig utdannet? 

Andelen studentar som får jobb før sluttført utdanning er nok forholdsvis liten ettersom etterspørselen ikkje er like stor lenger. Så lenge det er arbeidsledige ingeniørar i arbeidsmarkedet så er det nok få bedrifter som gambler på å tilsette ein student utan garantiar for om studenten i det heile tatt består utdanninga til avtalt tid.

Som fagskuleingeniør vil du stort sett være kvalifisert til det meste av ingeniørjobbar som ikkje har formelle krav til bachelor eller mastergrad. I mange tilfeller vil du nok kunne oppleve å bli utkonkurrert av ingeniørar med høgare utdanningsnivå.
Nisjen som dei fleste fagskuleingeniørar sikter seg inn på er nivået mellom fagarbeidar og ingeniør, altså en som kan jobbe ute på byggeplassane og som både har innsikt i den praktiske utføringa av arbeidet og forståing for teiningar og prosjektering.

Lønnsnivået vil nok variere ein del, men ein bør sjølvsagt forvente ei lønn som ligg mellom den tariffesta garantilønna for fagarbeidarar og det lokale lønnsnivået for ingeniørar med bachelor.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
WilliamF skrev (På 19.11.2020 den 14.52):

Hei.

Jeg startet på 500 000,- 

Etter 3 mnd så gikk jeg opp til 590 000,- og etter et par år opp til 700 000,- i ny stilling.

Sistnevnte i offentlig. 

Kommer veldig an på bransje vil jeg tro. Jeg har hatt samme som/eller mer enn de med bachelor på samme arbeidsplass.

Lenke til kommentar
Prosjektlederen skrev (22 timer siden):

Jeg startet på 500 000,- 

Etter 3 mnd så gikk jeg opp til 590 000,- og etter et par år opp til 700 000,- i ny stilling.

Sistnevnte i offentlig. 

Kommer veldig an på bransje vil jeg tro. Jeg har hatt samme som/eller mer enn de med bachelor på samme arbeidsplass.

Kan du fortelle litt om den offentlige stillingen din?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...