Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frontruta skal skiftes

Anbefalte innlegg

Etter 20 år er det på endelig tide.  Pga. alle de pittesmå hakkene i ruta er det fryktelig vanskelig å se skikkelig ved lav sol som jo vinterhalvåret har mye av, så bet i det sure eplet og gikk for ny frontrute uten å involvere forsikringsselskapet (har ansvar) Det ble kanskje ikke helt et femsifret beløp men ikke langt unna. Er det noe spesielt jeg bør tenkte over etter å ha fått ny frontrute annet enn å kjøpe de grommeste viskerne på markedet? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
13 hours ago, Labelle said:

Isskraping sliter på frontruten. Selv installerte jeg defa kupe og motorvarmer for å slippe skrapingen og skåne motoren. Viskere forventer jeg nesten de bytter samtidig for en slik pris. 

Hmm takker for tips, ikke tenkt over at isskraping kan bryte ned et bilvindu. Kanskje derfor endel folk bruker det teppetrikset. Trodde nok steinsprut etc. var synderen her. Kan du utdype hvordan du mener isskraping sliter på frontruten? Har selv en myk elastist plastikk kakepyntesak for isskraping. Kupe varmer funker vel kun om man vet på forhånd når man skal avgårde noe som ikke er tilfelle i mitt tilfelle. Har en slik 5m lang grønn Defa ledning og en dings som skal skrues fast i selve motoren men er egentlig ikke kaldt nok her på søndmørskysten til å bry seg om dette. Blir vel å se seg rundt etter vindusviskere, tror ikke på at man får noe "gratis" her i verden.       

Lenke til kommentar

Clearview er bra også. Varer jævlig lenge. Bruker akltid dette vår-høst. Deilig å se vannet preller av. Må være nøye med påføring. Ruten vil bli helt "desinfisert" og viskerne kan plutselig få litt mere "tak" i frontruten hvis det er lite vann på.  Kommer da en ekkel hylelyd. 

Endret av Labelle
Lenke til kommentar
4 hours ago, ChristR said:

Med en ny og ren rute ville jeg lagt på en forsegling, slik at en slipper å bruke vindusviskerne i over 60km/t.

Rain-X og diverse nano-løsninger fungerer bra. Selv bruker jeg denne: https://bas-shop.no/produkt/angelwax-h2go-100-ml/ 

Heh, har faktisk prøvd den Rain-X. Et smart produkt som helt klart kommer til sin rett, men kun om man ferdes mest på motorveien. Jeg kjører mest i 50 soner, så vil påstå at denne da kun er til bryderi. Husker ikke helt men det var noe med at regnet ble liggende på ruta pga. det du sier at man må opp i enn viss hastighet før effekten fungerer i praksis og hele poenget er jo at man ikke skal bruke viskerne. Om man begynner å bruke viskerne så slites vel Rain-X vekk relativt fort. Husker det mellomstadiet fra da jeg ville tilbake til "pre Rain-X tid" som en ganske kjip tid. Tok vel noen mnd. før produktet var helt borte. Kommer nok ikke til å bruke det mer. Om Rain-X fungerer som en beskyttende hinne fra utvendige traumer er jeg egentlig i tvil om. Angel Wax har jeg ikke vært borti men har testet noe som heter "Polish Angel" fra Tyskland, vel og merke på frontlyktene mine. Ser helt klart at det nano greiene har noe for seg. Dette dreier seg virkelig "seeing is believing"  https://www.polishangel.co.uk/products/polishangel-connoisseur-rapidwaxx

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jaja folkens, shit happens. Frontruta kom fra Nederland i dag, men det ser visst ut til at det var en aldri så liten hake ved det hele så da blir det nye uker med ulidelig venting. Måtte selvsagt avbestille timen på verkstedet og satse på en mer helhetlig leveranse neste gang.

Daewoo damaged windshield 2.jpg"When the shit hits the fan, the fan will need cleaning" (ancient chinese proverb)

Endret av Gjest Baardsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...