Arild1289 Skrevet 18. november 2020 Del Skrevet 18. november 2020 Heisann. Vi er i prosessen av å bytte de fleste gamle panelovnene i huset da de er veldig slitne og brannfare begynner å bli en bekymring. Har google en del rundt for å finne alternativer, og vi kom over noe vi synes virker ganske interessant. https://www.solvarm.no/product-page/kopia-ir-varmepanel-veggbilde-paneloven-3 Falt veldig for denne, men har ikke sett mye til dette produktet i Norge før. Er det noen her som har erfaring med disse produktene og er det noe spesielt man bør være obs på i forhold til montering, plassering og brannsikkerhet? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. november 2020 Del Skrevet 18. november 2020 Var ikke rare effekten de hadde. maks 700W er knapt nok til små soverom. Vanlige panelovner er jo opp til 2kW. Lenke til kommentar
Arild1289 Skrevet 18. november 2020 Forfatter Del Skrevet 18. november 2020 sedsberg skrev (1 time siden): Var ikke rare effekten de hadde. maks 700W er knapt nok til små soverom. Vanlige panelovner er jo opp til 2kW. Har lest at de ikke kan sammenlignes på samme måte, da de varmer forskjellig. Ifølge flere kilder så varmer ikke IR opp luften, men alt som er i luftlinje direkte. Ser flere sammenligninger med måten solen varmer. Jeg valgte å bestille en 450W til soverommet for å teste, så krysser fingrene på at det ligger noe i det Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 18. november 2020 Del Skrevet 18. november 2020 Dette er jeg skeptisk til. Hvis dette er så bra, hvorfor har ikke de store produsenten tilsvarende løsninger med IR? Det jeg tidligere har sett av IR-ovner er terrassevarmere, og de varmer ikke opp rommet. Men de har synlig element. Ovnene som vises her ser lukket ut. Hvordan funker det...? Har også en mistanke om at disse ovnene ikke er lov å selge i henhold til økodesignregelverket, som krever avanserte styringsmekanismer (f.eks. ukesprogrammering) for å oppfylle regelverket. Det står også "Yttersiden på et varmepanel blir varmet opp til ca. 80C, og i ekstreme tilfeller kan de nå helt opp til 100C". Dette er vel for varmt etter gjeldende regler? Det er et ukjent firma som selger dette. Når man slår opp så er det et enkeltpersonforetak opprettet 12.02.2020. Det er ikke særlig betryggende hvis noe er feil om man må reklamere om noen år. Særlig når det er så dyre ovner av ukjent opphav... 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 19. november 2020 Del Skrevet 19. november 2020 Gjorde noen kjappe søk, og fant ut at IR-ovner er best på utedoen eller andre plasser man er sjelden, men vil ha litt ekstra varme når man er der, da de gir varme med en gang, men slutter også å gi varme med en gang de slåes av. Panelovn vil varme hele rommet, IR vil varme rett foran ovnen Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 19. november 2020 Del Skrevet 19. november 2020 (endret) Det er i prinsippet ikke noe annet enn en god, gammeldags stråleovn eller infravarmer. De fungerer ved å sende elektromagnetisk stråling som får atomene i alt det treffer til å "vibrere" og generere varme. Som nevnt over brukes de der man ikke vil varme opp hele rommet men kun det eller de som befinner seg rett foran. F.eks. på utedoen eller på arbeidsplasser hvor man vil ha det varmt der man står uten å måtte varme opp hele industrihallen. Eller på uterestauranter. Dog ser det ut til at dette snart blir forbudt. Og watt er den varmen man får ut av panelet. Spiller ingen rolle hvordan. Man får ikke på magisk vis mer varme av disse bare fordet man kaller de noe fancy. Endret 19. november 2020 av sedsberg Lenke til kommentar
Arild1289 Skrevet 19. november 2020 Forfatter Del Skrevet 19. november 2020 Takk for alle svar Som sagt så valgte jeg å bestille en mindre variant igår, så vi får se hvordan det går. Ble litt skeptisk når dere skriver om at den kan bli opptil 100C på overflaten så jeg sendte en e-post og fikk svar om at den har TUV NORD og CE godkjenning. Så burde være trygg å bruke Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 19. november 2020 Del Skrevet 19. november 2020 Finnes slike ovner med vifte som ikke blir varm på utsiden Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 19. november 2020 Del Skrevet 19. november 2020 Strengt tatt er vel CE ingen godkjenning men... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 19. november 2020 Del Skrevet 19. november 2020 28 minutes ago, Dubious said: China Export Myte som er avkrefta for evigheter siden. Lenke til kommentar
StineH Skrevet 11. april 2021 Del Skrevet 11. april 2021 Arild1289 skrev (På 18.11.2020 den 19.50): Jeg valgte å bestille en 450W til soverommet for å teste, så krysser fingrene på at det ligger noe i det Hei Arild.. Hvordan gikk det med varmepanelet du bestilte? Jeg har lest mange kommentarer fra skeptikere når det gjelder IR-paneler, men er mer interessert i den faktiske erfaringen folk har, og du er en av få jeg har funnet som faktisk har prøvd.. 🙂 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå