Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

PlayStation 5: Bestilling, levering, forsinkelse og fortvilelse - Frakt og lagerstatus


Gjest Slettet-404071
Melding lagt til av Evil-Duck

Diskusjon om scalping, skryting av sin egen scalping eller scripting for å få tak i konsoller skal ikke diskuteres i tråden her.

Anbefalte innlegg

RaptorStrike skrev (11 minutter siden):

Vanskeligere for vanlige kunder? Absolutt ikke. Grupper som Limited Heat baserer seg på bots som omgår køsystemer osv. En captcha-sertifisering vil ikke gjøre det noe vanskeligere for vanlige folk, men umulige for bots. Dette er ansvarsfraskrivelse.

Det finnes botter med Captcha-script også, men hvor effektive de er skal jeg ikke uttale meg om. Ser at folk betaler opp mot 1000 USD i mnden for de beste bottene, som også er i begrenset opplag (fri tilgang vil si at botten også blir mindre effektiv).
Men å ihvertfall som et minimum ha en manuell prosess i utsjekk er da faen ikke vanskelig. Dette la jeg inn selv via utvikler for noen tusenlapper da jeg drifta en nettbutikk for noen år siden, der kundene kun kunne kjøpe en ting av bestemte varer. Her var brukerinnlogging, kort og adresse samt et manuelt kontrollspørsmål påkrevd for å gjøre det vanskelig for automatiske prosesser, og på brukerkontoen satte vi en sperre på 1 SKU pr kunde.
Vil tro at dette lille tiltaket er det som skal til for at vi skal slippe dette problemet, og jeg er imponert over at nettbutikker ikke implementerer dette. I forbrukerfientlige land som USA skjønner jeg at dette ikke er et alternativ da butikkene er likeglade så lenge penga kommer inn, men i et mindre land som Norge bør butikkene ta vare på kundene sine. Det har knapt noen gjort av den ene årsaken (preorder) , eller den andre (release).

Endret av Retroman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
RaptorStrike skrev (39 minutter siden):

Vanskeligere for vanlige kunder? Absolutt ikke. Grupper som Limited Heat baserer seg på bots som omgår køsystemer osv. En captcha-sertifisering vil ikke gjøre det noe vanskeligere for vanlige folk, men umulige for bots. Dette er ansvarsfraskrivelse.

For nettbutikker er det 100% viktig å redusere antall klikk involvert i et kjøp, for hver eneste ting du må gjøre i løpet av prosessen mister de salg, dette er det mye dokumentasjon på. Selfølgelig ville ikke dette påvirket salget på PS5, men hvorfor skal Elkøp, Dustin og Komplet ect bruke tid og penger på å utvikle en løsning som dette når de selger ut uansett.

Hadde de klart å stoppe botter 100% hadde Limited Heat bare betalt en clicker farm til å spamme køen.

Lenke til kommentar
brogamer skrev (4 minutter siden):

For nettbutikker er det 100% viktig å redusere antall klikk involvert i et kjøp, for hver eneste ting du må gjøre i løpet av prosessen mister de salg, dette er det mye dokumentasjon på. Selfølgelig ville ikke dette påvirket salget på PS5, men hvorfor skal Elkøp, Dustin og Komplet ect bruke tid og penger på å utvikle en løsning som dette når de selger ut uansett.

Hadde de klart å stoppe botter 100% hadde Limited Heat bare betalt en clicker farm til å spamme køen.

Man kan jo ha forskjellige løsninger i forskjellige situasjoner. Det handler om å være tilpasningsdyktig.

I retrospekt viser det seg at det eneste rettferdige rundt denne lanseringen var om butikkene (eller Sony selv) hadde liste der man måtte registrere seg, og det var loddtrekning.

Lenke til kommentar
kuda skrev (1 minutt siden):

Tror dere det er noe håp for at coop klarer løse "oversalget" sitt da og sende ut konsoller før jul?

Jeg er veldig usikker altså. Snakkes jo om et nytt slipp i USA nå, så man kan jo håpe. Jeg har beholdt plassen min i køen hos Coolshop, men er forberedt på å vente til godt utpå våren. Noe som er litt traurig mtp at det nok blir en vinter med lite annet å gjøre enn innesitting og turgåing pga covid-19, og når maskina (kanskje) endelig dukker opp så er restriksjonene lettet på og sommeren kommer i møte.

Jeg nekter uansett å betale mer enn utsalgspris for den.

Lenke til kommentar
moggi92 skrev (2 timer siden):

Noen andre her som fortsatt venter på ps5 sin som har bestilt fra power ? har bestilt til power butikk i bergen 

Fikk opp på my power at den ble send fra hovet lageret 20.11, og når jeg snakket med de på chatten i dag så sa de at den skulle komme frem på mandag eller tirsdag, og når jeg ringte til de i ste så sa de at den har blitt forsinket og er enda ikke kjørt fra hovet lageret, blir kjørt fra hovet lageret den 24.11 

veldig rart snakker med 2 forskjellige  personer i power og begge 2 gir forskjellige  svar,  

Jeg venter også på å hente i butikk i Bergen. På myPower står det at den ble sendt på fredag, med forventet levering i morgen. Jeg har ikke hørt noe om at den er blitt forsinket. Power Bergen får leveringer på mandag, onsdag og torsdag, håper de kommer en av de dagene.

Ringte du butikken eller sentral kundeservice?

Lenke til kommentar
2 hours ago, MrCradock said:

Det var en Twitter-bruker i USA som postet bilde av seg selv med minst 33 stk PS5.

Det aller beste hadde vært om INGEN kjøpte overpriset PS5 på Finn slik at de ble sittende med haugevis av maskiner. Men lite trolig at det skjer siden folk er desperate og Sony kommer neppe til å klare å produsere et stort antall konsoller innen kort tid uansett.

Det aller beste er at de som har manipulert nettbutikkene for å snike seg først i køen blir anmeldt av butikkene under paragraf om hacking eller slik man har blitt tiltalt via "salg for egen vinning" på Finn :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
sjefsrotta skrev (2 minutter siden):

Når fikk du ordrebekreftelse? Lurer på om de går etter hvem som fikk bestilt først eller ikke.

Noen som hadde bestilt 10:55 har fått den, så tydelig at de går etter hvilken butikk du har bestilt den til. Folk i Trondheim har allerede fått den sendt til butikk

Lenke til kommentar
2 hours ago, brogamer said:

Disse gruppene kommer aldri til å stoppe så lenge kundene er der for å kjøpe varen for dobbel pris, det eneste butikkene oppnår ved å gjøre det vanskelig for botter å bestille er å også gjøre det vanskeligere for vanlige kunder. Den eneste måten å bli kvitt problemet er at ingen er villig til å betale prisen som gjør at Limited Heat tjener penger på å gjøre dette, men det kommer heller aldri til å skje.

Litt sånn som gamere griner og klager over DLC og microtransactions men fakta er at DLC og microtransactions er der fordi folk kjøper dem.

Dette er ikke en gang i samme gata som DLC og mikrotransaksjoner.

Dette kan man helt fint bli kvitt uten at det skal  gå utover vanlige kunder. Jeg tipper at folk fortsatt kjøper Limited edition sneakers i USA selv om de ble kvitt bot problemet med tiltak.

De første skrittene er at butikker gjør noe med dette aka hva de har gjort andre steder samt undersøker hvorvidt noe av manipuleringen av nettsiden kan anmeldes. Det samme med Finn at de anmelder der de kan gjøre dette som nevnt eksempler på.

Dette er en uting man må ta head-on. I verste fall må man pynte på noen lover for å komme i mål

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...