Gå til innhold

PlayStation 5: Bestilling, levering, forsinkelse og fortvilelse - Frakt og lagerstatus

Gjest Slettet-404071
Melding lagt til av Evil-Duck

Diskusjon om scalping, skryting av sin egen scalping eller scripting for å få tak i konsoller skal ikke diskuteres i tråden her.

Anbefalte innlegg

Theo343 skrev (1 minutt siden):

Du må nesten selv være ansvarlig for hva du "mener jeg mener" og ellers forholde deg til hva jeg faktisk sier. Stråmann argumentasjon bruker jeg ikke tid på lenger.

Vel, du skriver ordrett som tilsvar på mitt spørsmål om hvorfor en bruker ikke kjøper en PS5 fra finn. 

«Hvorfor støtter man ikke oppunder svart arbeid og kriminelle handlinger? Ville du kjøpt iphones fra en skapbil full av disse bak "dekk og co" på en søndag?»

I mitt hode tolker jeg det dithen at du mener man støtter kriminell virksomhet ved å kjøpe fra finn.no - man kan jo argumentere med at det er umulig å si hvem på finn.no som er scalpere, og således bør unngå å handle i sin helhet. For det argumentet kjøper jeg. Jeg er heller ikke for å støtte de som har tilegnet seg en konsoll ved hjelp av ulovlige virkemidler. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Theo343 skrev (35 minutter siden):

@0laf, hvordan ville du rangert de ansvarlige i hvordan situasjonen har blitt under "Covid 2020"?
- Hacker-Scalperne
- Webbutikkene 
- Videresalgsplattformene
- Lovregulering og strafferetslige organer (straffeforfølging av scalping og hacking)
- Produsentene (Sony, Microsoft, AMD, Nvidia)
- Leverandørkjeden (foundries, råvarer etc.)

Produsentene er i hvert fall de som enklest kunne gjøre noe for å unngå situasjonen, så jeg ville satt de øverst for ansvaret.

Butikkene har mulighet til å gjøre mer for å unngå scalping, men ettersom jeg selv har skrevet alt fra omfattende SQLi, scraping m.m til omgåelse av captcha, autofylling av skjemaer og url-manipulering, så er det trolig en tapt kamp, det er ofte lettere å omgå slike ting, enn å finne måter å sikre seg på. Jeg ville uansett hevde at de blir nummer to, ettersom de har en mulighet til å i det minste gjøre dette vanskeligere.

Scalperne utnytter et hull i markedet, jeg ser ikke noe direkte feil med det i seg selv, det skjer hele tiden i alle markeder, selv om jeg synes det er dårlig ovenfor alle de som ønsket seg en konsoll.
Dersom alle hadde et velfungerende moralsk kompass, så ville dette vært unngått, men igjen, slik er ikke verden, det vil alltid være noen som utnytter en mulighet til lettjente penger, men likevel nummer tre.

Finn dott no har etter min mening fint lite med hva ting selges for.
Dersom en kjøper er villig til å betale det en selger forlanger, så er det en sak mellom kjøper og selger, selv om det er ågerpriser.
Plattformene for videresalg kunne kanskje likevel vært litt strengere ovenfor de som åpenbart har mange konsoller til salgs, men da ville vel bare handelen blitt flyttet til Facebook eller lignende i stedet, så egentlig helt nytteløst.

Jeg synes ikke det skulle være ulovlig å kjøpe et produkt som er masseprodusert og selges åpent i butikk, for så å legge det ut til salgs for fire ganger så høy pris. Dersom noen er villig til å gi den prisen, så er det helt greit for meg.

Nå tror jeg en hel del av problemet her ikke nødvendigvis er pandemien, selv om den har ført til større etterspørsel, men at Sony har hatt produksjonsproblemer, samt at de med viten og vilje har begrenset produksjonen betydelig.

Man har sett dette over tid. Med unntak av kanskje Nintendo, så har de andre konsollprodusentene vært stadig mer forsiktig ved å produsere for mange konsoller i starten. Det har blitt verre og verre for hver lansering, samtidig som etterspørselen har gått opp for hvert år.

Jeg tror Microsoft og Sony er redde for et nytt 1983, og at de frykter det er nærmest på overtid.
Jeg sikter da til det store krasjet i 1983, hvor de fleste konsollprodusentene gikk under.
Opp gjennom årene har man jo sett at konsoller flopper nå og da.
Produsenter som Sega, SNK, Atari, Philips, Commodore med flere, har jo nærmest gått under når den siste maskinen de lanserte ikke solgte som forventet.
Med rivende teknologisk utvikling, så er nok MS og Sony redde for å brenne inne med millioner av konsoller de ikke får solgt.

Samtidig så vet vi at de selger disse konsollene med tap, slik at de tjener jo ikke mer på å selge mange konsoller første dagen, tvert i mot, de taper mer.
Det er over tid, over mange år med salg av innhold og spill, at de tjener inn tapet på konsollene igjen, slik at en flopp ville jo vært katastrofalt, og derfor er de nok litt ekstra forsiktige inntil de ser at de får inntektene de forventer fra innholdet de leverer.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
5 minutes ago, iblazeqt said:

Det virker som flere her ikke klarer å forstå hvorfor noen velger å selge til 4-gangen, og argumenterer med at profitten er smårusk. For folk flest vil jeg jo mene at 15k skattefrie kroner ikke er smårusk. Når man videre prøver å tegne et bilde om at man knapt får en jakke til 9000,- da gir man et uttrykk for at man har greit med penger. Da burde det følgelig ikke være noe problem å handle fra en student/kid som kjøpte med intensjon om å anvende, men som fant ut at det var verdt å få betalt 300-400% på å vente et par måneder. Eventuelt så lyver personen, og 10-15k er mye penger å bruke på en konsoll som koster halvparten om man bare venter litt. 

Det er jo ikke opportunistene som legger ut sine PS5 som er problemet her.
Det er scalpere som ikke konkurrerte på samme grunnlag som resten av oss.
Sammenligner saken som å spille mot noen med aimbot, du er sjangseløs.

Ser man på f.eks disse gutta krutt:
https://www.finn.no/user/profile/profile.html?id=1495725420
Ser man tydelig at de er med i en cockgruppe som kjøper opp vha forskjellige verktøy for å selge dyrere. Han ene luringen legger ut 3 stk om gangen som bevist betyr at han skaffet seg maskiner for videresalg.

Litt annerledes med opportunisten på 16 år som faktisk fikk tak i en maskin, 10.000 kr er mye for han.
I min økonomi er 10k ingenting, har andre hobbier som koster vesentlig mer. Men jeg betaler ikke penger inn i dette systemet, helt bevist.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Largie skrev (Akkurat nå):

Det er jo ikke opportunistene som legger ut sine PS5 som er problemet her.
Det er scalpere som ikke konkurrerte på samme grunnlag som resten av oss.
Sammenligner saken som å spille mot noen med aimbot, du er sjangseløs.

Ser man på f.eks disse gutta krutt:
Ser man tydelig at de er med i en cockgruppe som kjøper opp vha forskjellige verktøy for å selge dyrere. Han ene luringen legger ut 3 stk om gangen som bevist betyr at han skaffet seg maskiner for videresalg.

Litt annerledes med opportunisten på 16 år som faktisk fikk tak i en maskin, 10.000 kr er mye for han.
I min økonomi er 10k ingenting, har andre hobbier som koster vesentlig mer. Men jeg betaler ikke penger inn i dette systemet, helt bevist.

Det er jeg helt enig med deg/dere om :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, iblazeqt said:

Vel, du skriver ordrett som tilsvar på mitt spørsmål om hvorfor en bruker ikke kjøper en PS5 fra finn. 

«Hvorfor støtter man ikke oppunder svart arbeid og kriminelle handlinger? Ville du kjøpt iphones fra en skapbil full av disse bak "dekk og co" på en søndag?»

I mitt hode tolker jeg det dithen at du mener man støtter kriminell virksomhet ved å kjøpe fra finn.no - man kan jo argumentere med at det er umulig å si hvem på finn.no som er scalpere, og således bør unngå å handle i sin helhet. For det argumentet kjøper jeg. Jeg er heller ikke for å støtte de som har tilegnet seg en konsoll ved hjelp av ulovlige virkemidler. 

Jeg har vært rimelig klar på at jeg ikke ser på de som har forhåndsbestilt en konsoll i april og velger å selge sin ene konsoll som spekulanter eller scalpere.  Din tolkning når du ikke har fulgt tråden kan ikke jeg være ansvarlig for.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
7 minutes ago, 0laf said:

Butikkene har mulighet til å gjøre mer for å unngå scalping, men ettersom jeg selv har skrevet alt fra omfattende SQLi, scraping m.m til omgåelse av captcha, autofylling av skjemaer og url-manipulering, så er det trolig en tapt kamp, det er ofte lettere å omgå slike ting, enn å finne måter å sikre seg på. Jeg ville uansett hevde at de blir nummer to, ettersom de har en mulighet til å i det minste gjøre dette vanskeligere.

Scalperne utnytter et hull i markedet, jeg ser ikke noe direkte feil med det i seg selv, det skjer hele tiden i alle markeder, selv om jeg synes det er dårlig ovenfor alle de som ønsket seg en konsoll.
Dersom alle hadde et velfungerende moralsk kompass, så ville dette vært unngått, men igjen, slik er ikke verden, det vil alltid være noen som utnytter en mulighet til lettjente penger, men likevel nummer tre.

Jeg er helt enig i at butikkene har det vanskelig med å stoppe dem. Men de kunne da vært ærlig å innrømmet en velkjent utfordring og beroliget kunder med at guarden er oppe neste gang.

Mitt forslag til Elkjøp og de andre kjedene er å inneføre en captcha i lanseringstidspunkt via SMS, som et "2-authentiseringssystem".
Da får du et system der personen(e) må aktiv gjøre noe for gjennomføring av salg, samt du får bekreftet kundens mobilnr og scalpere må plutselig sitte på ørten mobilnr for å kunne gjennomføre. Tenk deg at 10 telefoner sender verifikasjonskode samtidig også må du knotte inn infoen ;)

Lenke til kommentar
Largie skrev (3 minutter siden):

Mitt forslag til Elkjøp og de andre kjedene er å inneføre en captcha i lanseringstidspunkt via SMS, som et "2-authentiseringssystem".
Da får du et system der personen(e) må aktiv gjøre noe for gjennomføring av salg, samt du får bekreftet kundens mobilnr og scalpere må plutselig sitte på ørten mobilnr for å kunne gjennomføre. Tenk deg at 10 telefoner sender verifikasjonskode samtidig også må du knotte inn infoen ;)

Da kjøper man seg SMSEagle, FoxBox eller lignende, å automatiserer SMS-mottaket, eller tilbyr det som en tjeneste til de som bruker scripts.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, iblazeqt said:

Da har jeg tydeligvis misforstått deg, og det var ikke min intensjon. 

Lett å snakke forbi hverandre i en så travel tråd med mange argumenter. Alltid flott å oppklare noe. 

Men du nenver jo et aktuelt punkt. Hvordan skal man skille på de som er spekulanter/scalpere og de som velger å selge den ene konsollen de forhåndsbestilte fordi markedet er villige til å betale. Det er ingen lett sak men det blir litt i samme gata som å bedømme hvem som vil forsøke å svindle deg på eks. finn.

I løpet av over 10 år på Finn har jeg blitt svindlet 1 gang og det var når jeg overså de instinktene jeg ellers lytter til når jeg selger eller kjøper noe. Jeg var oppmerksom på at noe var shady, ting andre bagatelliserte. Jeg måtte få ting ut av huset raskt for å gjøre klar til ting som skulle inn og hadde mange baller i luften samtidig. Heldigvis var det snakk om så lite penger at jeg kun politianmeldte og rapporterte til finn.

Det man kan oppfordre alle til er å være vesentlig mer oppmerksom på handelen nå enn man normalt sett ville vært.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 minutt siden):

Hvordan skal man skille på de som er spekulanter/scalpere og de som velger å selge den ene konsollen de forhåndsbestilte fordi markedet er villige til å betale. Det er ingen lett sak men det blir litt i samme gata som å bedømme hvem som vil forsøke å svindle deg på eks. finn.

Dette burde vel strengt tatt finn gjort noe med.

Stoppet noen fra å legge ut samme vare flere ganger, eller i det minste vist folk hvor mange ganger en person har solgt samme vare.

Nå er vel eneste løsning å se hvilke produkter de har for salg for øyeblikket?

Lenke til kommentar
Just now, Iki said:

Stoppet noen fra å legge ut samme vare flere ganger, eller i det minste vist folk hvor mange ganger en person har solgt samme vare.

En kamerat/kollega ble stoppet i går fra å helt legitimt legge ut sin forhåndsbestilte konsoll. De krevde ting han ikke har opplevd på sine 10 år på finn og det viser at Finn nå hvertfall forsøker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (6 minutter siden):

Lett å snakke forbi hverandre i en så travel tråd med mange argumenter. Alltid flott å oppklare noe. 

Men du nenver jo et aktuelt punkt. Hvordan skal man skille på de som er spekulanter/scalpere og de som velger å selge den ene konsollen de forhåndsbestilte fordi markedet er villige til å betale. Det er ingen lett sak men det blir litt i samme gata som å bedømme hvem som vil forsøke å svindle deg på eks. finn.

Japp, definitivt :) 

Ja, i annonsen som ble lenket et par poster opp her, så er det vel ikke noe tvil, og således enkelt å boycotte. Men hadde jeg vært en scalper, og sett at dette fikk mye oppmerksomhet i media, så hadde jeg trolig laget meg flere finn-profiler, også i håp om å unngå evt skatt. Husker ikke hvorvidt man må verifisere via OTP SMS når man registrerer en finn-bruker(?). Det vil uansett være en smal sak å opprette kontantkort i noen andres navn. 

Endret av iblazeqt
Lenke til kommentar
Iki skrev (3 minutter siden):

De kunne i alle fall synliggjort salgshistorikk. Tror man kun kan se hva hver enkelt bruker selger i det aktuellet øyeblikket, ja...

Lenke til kommentar
1 minute ago, 0laf said:

Da kjøper man seg SMSEagle, FoxBox eller lignende, å automatiserer SMS-mottaket, eller tilbyr det som en tjeneste til de som bruker scripts.

Det er jeg kjent med, men et slikt lag gjør steinen i skoen kanskje litt vond.
Samt hvor kreativ man lager captchaen har jo alt å si. Prøv å scripte deg ut av f.eks meldinger som "BÆ BÆ LILLE ..... skrevet baklengs", "DU KJØPER 2 RØDE EPLER FOR 5 KR, HVILKEN FARGE HAR DE?" osv.... Samt at du legger inn flere varianter av samme ting, umulig å forutse. Samtidig bruker man bare systemet ved større lanseringer. Da har de et svare strev med manuell behandling, noe som gjør at andre slipper til. Nå går det 1-2 sekunder så orderen gjennom.

Lenke til kommentar

Men hadde jeg vært en scalper, og sett at dette fikk mye oppmerksomhet i media, så hadde jeg trolig laget meg flere finn-profiler, også i håp om å unngå evt skatt. Husker ikke hvorvidt man må verifisere via OTP SMS når man registrerer en finn-bruker(?). Det vil uansett være en smal sak å opprette kontantkort i noen andres navn. 

Finn slår ned på de som oppretter nye profiler for å selge konsoller nå. Som er bra.

Det opplevde en annen bekjent som nylig har blitt svindlet på finn. Han forhørte seg den gang med finn om det var mulig for han å blokke finn-profilen til de som hadde svindlet han (som ikke var mulig) slik at disse kriminelle svindlerne ikke kunne følge med på hvilke ting han la ut i fremtiden. Finn krever også politianmeldelse samt flere svindelrapporter på profilen før den blir stengt. Mange kvier seg for å politianmelde folk som ikke respekterer loven og som kan komme på døra med balltre, spesielt om man har små barn hjemme.

Det var ikke mulig sa Finn. og dermed følte han seg nødt til å opprette en ny profil for å unngå  å få disse på døra når han skulle selge en attraktiv konsoll. Han fikk ikke lagt ut konsollen på den nye profilen og valgte å beholde den selv da han har fått litt nok av Finn opplevelser for en stund.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til de av dere som handlet på Komplett i vår og lot være å handle da forhåndsbestillingene åpnet tidligere i år:

Takk!

Jeg er en av dem som ikke orker så mye stress og klarte bekymringsfritt å handle en på Elkjøp i september (eller når det enn var). Maskinen var til meg og mine to små, og denne helga har vi hatt bestevennene til det ene barnet på overnatting og de har storkost seg med Astro og Miles Morales.

Så i dag var hele gjengen lykkelige for at de har fått spille PS5 og prøvd den nye kontrollen (tror grafikken ikke betydde så mye, i hvert fall kommenterte de ikke det). Kontrollen var kjempekul syns de!

Hadde jeg måtte kjempe på lik linje som dere har gjort denne gangen hadde jeg nok aldri fått tak i en. Så om det betyr noe for dere som ble snytt, så har dere i hvert fall gledet mine to barn og en bråte av vennene deres.

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...