Gå til innhold

PlayStation 5: Bestilling, levering, forsinkelse og fortvilelse - Frakt og lagerstatus


Gjest Slettet-404071
Melding lagt til av Evil-Duck

Diskusjon om scalping, skryting av sin egen scalping eller scripting for å få tak i konsoller skal ikke diskuteres i tråden her.

Anbefalte innlegg

Kanelbollemannen skrev (13 minutter siden):

Hei folkens!

 

Har bare noen spørsmål angående garantier og reklamasjon. Tenker å få kjøpt meg PS5 med supportavtale på 3 år hos Power, men da må jeg vinne en loddtrekning, og vi vet jo alle hvordan sjansene er der😛 Etter å ha søkt litt på nett forstår jeg det slik at det er 1 år garanti på PS5 (alt for kort i mine øyne). Forstår det slik at det også er 5 år reklamasjonsrett på PS5. Hvor gunstig er reklamasjonsretten? Hvis for eksempel masse støv har kommet seg inn i maskinen slik at den slutter å virke, er det da reklamasjonsrett? Har noen erfaringer med at det går bra i reklamasjonsaker?

 

Kan jo legge til at jeg spør om dette fordi jeg føler at det er mye rart rundt produksjonen til PS5, og det kan jo føre til produksjonsfeil. Kanskje det tar 1 år og 6 måneder, kanskje det tar 5 år, men vil helst være sikker på at konsollen virker i minst 3 år. Er jo derfor fint med en supportavtale som sikrer at den skal virke i 3 år.

 

Takker for svar på forhånd😁

Supportavtale på ps5? Høres ut som svada og bortkastede penger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kanelbollemannen skrev (7 minutter siden):

Er det noen butikker som tilbyr forsikring/supportavtale hvis jeg har kjøpt det hos en annen butikkjede, og kan bevise at produktet er helt splitter-nytt?

Tviler. Kanskje et forsikringsselskap? Hva er det du skal med en supportavtale på PS5?

Lenke til kommentar
Kanelbollemannen skrev (9 minutter siden):

Forklarte hvorfor i meldingen litt tidligere i tråden. Men vil egentlig bare ha det for å være sikker på å kunne ha konsollen i 3 år uten problem. 

Som sagt, reklamasjonen din dekker det. Forsikringer er bokstavelig talt penger ut av vinduet (med mindre du skulle være uheldig å søle på konsollen, eller skade den på en eller annen måte). 

 

Edit: reklamasjon

Endret av ekeleee
Lenke til kommentar
1 minute ago, ekeleee said:

Som sagt, garantien din dekker det. Forsikringer er bokstavelig talt penger ut av vinduet (med mindre du skulle være uheldig å søle på konsollen, eller skade den på en eller annen måte). 

Garantien er bare på 1 år, på Power får man 3 år supportavtale.

Lenke til kommentar
Kanelbollemannen skrev (3 minutter siden):

Forklarte hvorfor i meldingen litt tidligere i tråden. Men vil egentlig bare ha det for å være sikker på å kunne ha konsollen i 3 år uten problem. 

Hva er problemet? Reklamasjonsretten dekker produksjonsfeil i 5 år. Jeg har aldri ødelagt en maskin på alle de årene jeg har hatt konsoller, så i min verden er en slik avtale verdiløs.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kanelbollemannen skrev (13 minutter siden):

Garantien er bare på 1 år, på Power får man 3 år supportavtale.

Riktig, ble litt krøll her. Men hvilke tilfeller tenker du at garanti/supportavtale dekker forhold som ikke allerede er dekket av reklamasjonsrett, utover selvforskyldte uhell?

Endret av ekeleee
Lenke til kommentar
Kanelbollemannen skrev (3 minutter siden):

Forklarte hvorfor i meldingen litt tidligere i tråden. Men vil egentlig bare ha det for å være sikker på å kunne ha konsollen i 3 år uten problem. 

Hvis man leser i papirene som følger med maskinen så gir vel Sony 1 års garanti på produktet. Derimot står Norges forbrukerkjøpslov over Sony sin garanti. I Norge har man 2 år garanti og 5 år reklamasjon på spillkonsoller (og masse annet).  Feil som skyldes svakheter ved produktet, f.eks. at maskinen slutter å lese disker og grafikkort ryker ved forventet/normal bruk, Xbox sin Red ring of death, etc dekkes både av garanti og reklamasjon. Altså, er det en fabrikasjonsfeil eller du har ikke fått det du har betalt for, skal selgeren ordne opp. Alt skal være som selgeren har sagt gjennom annonsering, i butikken og andre steder, og du skal ha fått all viktig informasjon.

Hvis du kjente til feilen, eller den skyldes noe du har gjort, eller et uhell, må du ta regningen selv. Du kan eventuelt sjekke om du har en forsikring du kan benytte.

Her kan en supportavtale dekke. Jeg erfarte at min PS2 plutselig ikke klarte å spille av disker -> reklamasjon og OK. Guttungen mistet telefonen min ned trappa så telefonen døde. Det var ikke garanti eller reklamasjon, og gikk heller ikke på innboforsikringen. Her ville en supportavtale kunne ha dekket. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En konsoll koster 5000-6000kr. Hva koster en "supportavtale"? Har du tilsvarende forsikringer på TV, mobil, kjøleskap, stekeovn, mikrobølgeovn, skrutrekker, stueteppe og spisebord? 

En forsikring koster penger, og man bør i utgangspunktet kun forsikre gjenstander man ikke har råd til å dekke gjenskaffelsesverdi på selv. Et hus er dyrt. Tilogmed biler, som gjerne koster 50-100'000kr gidder man ikke å ha annet en lovvpålagt ansvarsforsikring, rett og slett fordi forsikringspremien blir for høy til at det lønner seg på sikt. 

Om du stadig tar med konsollen på badet for å bade med den kan en slik avtale være verdt det, samt hvis du liker å ha den på en ustabil krakk med fire nesehorn løpende rundt i stua. Men om den primært skal stå under tv'n ser jeg INGEN situasjoner hvor en slik avtale kan gi deg noe mer enn hva en garantiordning på 12 måneder og reklamasjonsrett på 5 år gir. På toppen har man innboforsikring i huset som dekker konsoller. Bruk heller pengene på å oppgradere innboforsikringen så du får lavere egenandel og større dekning. 

Min innbo dekker knust mobilskjerm OG fri bruk av Dr.Dropin på videokonsultasjon... Pluss alt annet i huset

 

Hvorfor tror du Power selger slike forsikringer? Det er ihvertfall ikke fordi de er bekymret for at du står rettsløs om det skulle være noe galt med konsollen... De tjener penger på det. Mange vil kalle det gratispenger

Endret av newman221
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare være obs på forsikring. Reiseforsikringen min dekket skade på PC etter at niesen min var uheldig på hytta. Hadde det derimot vært meg eller en i min faste husstand ville ikke reiseforsikringen dekket det. Egentlig skulle niesen min sin reiseforsikring dekket det, men siden hun var såpass liten så gikk det greit. På innbo er det også relevant hvem som står bak uhellet. Jeg har brent meg ett par ganger på at noe jeg tar som en selvfølge dekkes av forsikring, nettopp ikke gjør det. Jeg har plussforsikringer hos Gjensidige. 

Men nå drar vel dette litt vel lang vekk fra emne i tråden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...