Gå til innhold

PlayStation 5: Bestilling, levering, forsinkelse og fortvilelse - Frakt og lagerstatus


Gjest Slettet-404071
Melding lagt til av Evil-Duck

Diskusjon om scalping, skryting av sin egen scalping eller scripting for å få tak i konsoller skal ikke diskuteres i tråden her.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
dno004 skrev (17 minutter siden):

Jeg fikk bestilt en PS5 med optisk drev hos CDON i forrige runde. Med stor glede fikk jeg melding om at pakken var sendt sist onsdag. Etterpå skjedde det ingenting på sporingen og fikk idag beskjed fra PostNord at det "ikke finner" pakken min, men kan opprette en sak på det😑. Flere i samme båt?

"Kan opprette sak på det"? Det er en vare til 6000 kr med liten mulighet til å få erstattet den. Selvfølgelig skal de opprette sak. 

Kritikken er ikke rettet mot deg altså, men mot speditør. 

Endret av RaptorStrike
  • Liker 1
Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (5 minutter siden):

"Kan opprette sak på det"? Det er en vare til 6000 kr med liten mulighet til å få erstattet den. Selvfølgelig skal de opprette sak. 

Kritikken er ikke rettet mot deg altså, men mot speditør. 

Ja, kundeservicen, når man faktisk kommer igjennom er upåklagelig😂 PostNord hadde tenkt å sende pakken med Posten og skylder på Posten. Posten sier de aldri fikk pakken, og CDON svarer meg ikke. Blir nok ikke så mye PS5 før jul her i gården.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, dno004 said:

Ja, kundeservicen, når man faktisk kommer igjennom er upåklagelig😂 PostNord hadde tenkt å sende pakken med Posten og skylder på Posten. Posten sier de aldri fikk pakken, og CDON svarer meg ikke. Blir nok ikke så mye PS5 før jul her i gården.

Mange fulle lagre rundt omkring på den tiden og utover. Jeg ville ikke fryktet det verste riktig enda. 

Lenke til kommentar
Billon skrev (16 minutter siden):

gratulerer til de som klarte å få tak i ps5. For resten av oss som vil spille demon souls på ps5, har noen hørt noe fra norske retailers om det kommer flere ps5 før jul?

Sjansene er vel relativt små. Vil håpe og tro at de PS5 som kommer i løpet av desember går til de som har forhåndsbestilt. Men man vet jo aldri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mye rykter som går rundt, her er et til.

Alle Elkjøp kunder som fikk kjøpt 19.11 får rundt 08.12 Alle skal vel ha fått Mail om man er fornøyd med kjøpe fra Elkjøp. Ja hørt noen bitte små rykter om at, hvis det kommer noe part (liten sansynelig) går til forhåndsbestilte å ikke ny runde som 19.11 å det kaoset, selv om dem får inn mest disk versjon, vil kunder få automatisk den dyre versjonen selv om man kjøpte den billige. Men dette er bitte bitte små rykter. 

Lenke til kommentar
On 11/30/2020 at 12:01 PM, Sjalottløk said:

Hvordan ser du deg for en slik lov? Hvordan skal man definere produkter som ikke er lov å selge videre? Og hva om jeg kjøper et produkt jeg ikke er fornøyd med, skal ikke jeg få lov til å selge mine egne ting til den prisen markedet er villig til å betale? Jeg har problemer med å se en slik lov som ikke går på bekostning av dette.

Videresalg i seg selv skal selvfølgelig være lov og er fullt lovlig . Det er videresalg av produkter over innkjøpspris som er problemet. Dette finnes det allerede lover imot, som billetter og nå "nylig", helsepersonellsaker som munnbind etc.

Eneste grunnen til slikt videresalg er egen vinning og griskhet, hvis man støtter det så er det greit, men da er du også en grisking.

Lenke til kommentar

Jeg bestilte ps5 digital fra Elkjøp i september og fikk nå beskjed av de på chatten om at jeg ikke ville få min før 05/01. Utrolig amatørmessig av elkjøp. Før lanseringsdagen i november spurte jeg tom om jeg kunne betale prisdifferansen og bytte over til den med disk, men det kunne jeg jo ikke. Nå ser det altså ut som om de bryter avtalen de har til meg som kunde for andre gang, dette etter at de sendte en sms der de nærmest lovte at den ville komme innen jul, samtidig har de siden det solgt flere hundre konsoller til andre kunder. Jeg orket ikke engang å bruke så mye energi på å skaffe meg en på lanseringsdagen siden jeg trodde at min uansett ville komme før jul

Jeg kan ingenting om juss, men det Elkjøp har gjort her må være veldig i gråsonen av loven spesielt mtp at de altså har solgt flere hundre konsoller til nye kunder uten å prioritere oss som allerede ventet på vår, og nå ser det ut som de heller ikke klarer å levere innen jul som de lovte at de skulle . Avventer med å ta kontakt med forbrukerrådet siden jeg fortsatt ikke har mottatt en «offisiell» melding fra Elkjøp om utsettelse så jeg har fortsatt et naivt håp om at den kommer før jul. Planen er å sende en mail i løpet av neste uke der jeg sender mail og etterspør status for å få det bekreftet skriftlig om at leveransen blir utsatt igjen før jeg tar kontakt med forbrukerrådet. Trodde først at det sto 05.12 på chatten og fikk hakeslepp når jeg innså at det faktisk sto 05.01 to sek etterpå.
 

Vet noen om jeg har noen rettigheter som kunde i dette tilfellet?

Endret av Diami
Lenke til kommentar

Lurer på hva du forventer å få ut av dette med Forbrukerrådet. Nå er dette en vare det er produsert et begrenset antall av og hvor mange ønsker varen. 
 

Du skriver at Elkjøp nærmest har lovet deg konsoll, men alle reklamer jeg har sett fra Elkjøp er at de har vært åpen om svært lite antall konsoller og stor etterspørsel. Jeg forstår ikke helt hvordan de har gitt inntrykk av noe annet. Jeg klarer ikke helt å se hva du mener er gråsonen her?
 

Når det gjelder å «oppgradere» til disc-varianten så er det ingen som har hindret deg i å bestille denne? 

Kan alltids trekke frem litt av jussen:
 

Sitat

Forbrukerkjøpsloven:

§ 19.Forbrukerens krav ved forsinkelse

Dersom tingen ikke blir levert eller blir levert for sent og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side (forsinkelse), kan forbrukeren

a) holde kjøpesummen tilbake etter § 20
b) kreve oppfyllelse etter § 21
c) kreve heving etter § 23
d) kreve erstatning etter § 24.

 

§ 21.Rett til oppfyllelse

Er leveringstiden kommet uten at tingen er levert, kan forbrukeren likevel fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse.

Dette gjelder ikke om det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller om en oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selgeren at det står i vesentlig misforhold til forbrukerens interesse i at selgeren oppfyller. Faller vanskene bort innen rimelig tid, kan forbrukeren kreve oppfyllelse.

Dine rettigheter er vel ikke mer at du kan kreve å heve avtalen. Rett til oppfyllelse av avtalen blir vanskelig i dette tilfellet.

Ellers når det gjelder erstatning:
 

Sitat

§ 24.Erstatning

Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av forsinkelse fra selgerens side.

Her ser du at du ikke har krav på noen erstatning da du ikke lider noe tap som følge av forsinkelsen av konsollen.

Endret av CaZpeR
  • Liker 1
Lenke til kommentar
CaZpeR skrev (11 minutter siden):

Lurer på hva du forventer å få ut av dette med Forbrukerrådet. Nå er dette en vare det er produsert et begrenset antall av og hvor mange ønsker varen. 
 

Du skriver at Elkjøp nærmest har lovet deg konsoll, men alle reklamer jeg har sett fra Elkjøp er at de har vært åpen om svært lite antall konsoller og stor etterspørsel. Jeg forstår ikke helt hvordan de har gitt inntrykk av noe annet. 
 

Når det gjelder å «oppgradere» til disc-varianten så er det ingen som har hindret deg i å bestille denne? 

De sendte SMS på telefon der de skriver ordrett «Kjære kunde som har bestilt PS5 Digital. Grunnet ekstrem pågang solgte vi litt mer enn det som leveres til oss 19.11. Du er derfor blant de som dessverre får PS5 levert i desember, innen jul. Vi er lei oss, og beklager veldig forsinkelsen. Mvh Elkjop». Jeg leser dette som at den helt sikkert vil komme før jul og at dette må være bekreftet med Sony. Når jeg i tillegg har tilbudt å betale får prisdifferansen mellom versjonene for å bytte fra digital til den med disk synes jeg det at det er et begrenset antall er et dårlig argument når de har solgt flere hundre konsoller til nye kjøpere. 

Endret av Diami
Lenke til kommentar
Diami skrev (3 minutter siden):

De sendte SMS på telefon der de skriver ordrett «Kjære kunde som har bestilt PS5 Digital. Grunnet ekstrem pågang solgte vi litt mer enn det som leveres til oss 19.11. Du er derfor blant de som dessverre får PS5 levert i desember, innen jul. Vi er lei oss, og beklager veldig forsinkelsen. Mvh Elkjop». Jeg leser dette som at den helt sikkert vil komme før jul og at dette må være bekreftet med Sony. Når jeg i tillegg har tilbudt å betale får prisdifferansen mellom versjonene for å bytte fra digital til den med disk synes jeg det at det er et begrenset antall er et dårlig argument når de har solgt flere hundre konsoller til nye kjøpere. 

Det kan jeg forstå, men at de ikke har levert pga. noe har oppstått kan alltid skje. Men det er ikke innenfor Elkjøp sin kontroll og blir derfor ikke noe "gråsone". De kunne sikkert ha ordlagt seg litt annerledes, men dersom du får en ny melding som tilsier at det har oppstått noe og at de beklager den nye forsinkelsen så er de nok godt innenfor hva som er normalt.

Det jeg ikke forstår er at du legger det på Elkjøp at du ikke har fått endret til et annet produkt. Hvorfor ikke bare bestille når disse har blitt lagt ut? Den 19. november så la Elkjøp ut kun disc-baserte utgaver for salg og det var ingen som hindret deg i å bestille fra dette partitet?

Lenke til kommentar
CaZpeR skrev (Akkurat nå):

Det kan jeg forstå, men at de ikke har levert pga. noe har oppstått kan alltid skje. Men det er ikke innenfor Elkjøp sin kontroll og blir derfor ikke noe "gråsone". De kunne sikkert ha ordlagt seg litt annerledes, men dersom du får en ny melding som tilsier at det har oppstått noe og at de beklager den nye forsinkelsen så er de nok godt innenfor hva som er normalt.

Det jeg ikke forstår er at du legger det på Elkjøp at du ikke har fått endret til et annet produkt. Hvorfor ikke bare bestille når disse har blitt lagt ut? Den 19. november så la Elkjøp ut kun disc-baserte utgaver for salg og det var ingen som hindret deg i å bestille fra dette partitet?

Jeg prøvde å bestille den 19 november fra flere nettbutikker men pågangen var så stor at det viste seg å være nesten helt umulig. Forutså på forhånd at pågangen kom til å bli veldig stor og det var derfor jeg tok kontakt med elkjøp før lansering i håp om å bytte. For meg var det som sagt viktigst å få den innen jul siden jeg pga stor arbeidsbelastning frem mot jul neppe vil hatt særlig mye tid til gaming før juleferien uannsett, så jeg kunne sikkert brukt litt mer energi på å prøve å skaffe meg en slik som andre her som satt og refresha sidene i flere titalls minutter.

Lenke til kommentar

Alle som har forhåndsbestilt, har forhåndsbestilt Digital versjonen. Maskinen som ble tilgjengelig 19.11 Var kun Ps5 disk versjonen som ikke har noe med forhåndsbestillingene å gjøre. Alle hadde mulighet å prøve og bestille ps5 disk versjonen 19.11 Du kunne prøvd å bestilt 19.11 å hadde du fått, kunne du avbestilt den andre, dette er din egen feil. Bestiller man flere plasser, har man mulighet å avbestille eller sende i retur innen gitt tid fra butikken. Mange som har bestilt flere plasser for p sikre seg en maskin før jul å i tillegg prøvd å kjøpe 19.11

Lenke til kommentar
babjorn skrev (42 minutter siden):

Alle som har forhåndsbestilt, har forhåndsbestilt Digital versjonen. Maskinen som ble tilgjengelig 19.11 Var kun Ps5 disk versjonen som ikke har noe med forhåndsbestillingene å gjøre. Alle hadde mulighet å prøve og bestille ps5 disk versjonen 19.11 Du kunne prøvd å bestilt 19.11 å hadde du fått, kunne du avbestilt den andre, dette er din egen feil. Bestiller man flere plasser, har man mulighet å avbestille eller sende i retur innen gitt tid fra butikken. Mange som har bestilt flere plasser for p sikre seg en maskin før jul å i tillegg prøvd å kjøpe 19.11

Ser ikke helt hvordan dette skal være min egen feil. Pågangen var som sagt så stor at sannsynlighet for å få kjøpt den 19 nov. var så liten at det var omtrent som å vinne i lotto. Da synes du også sikkert det er helt greit og rimelig at at jeg rent hypotetisk en gang i fremtiden selger deg huset mitt, men en dag før du skal overta så holder jeg en ny budrunde der jeg selger den til en annen, du har i god tro om at du har kjøpt huset mitt solgt ditt eget, og plutselig så står du igjen uten noenting. Jeg kunne og ville ha kjøpt av power dersom jeg visste at at Elkjøp egentlig var tomme på det tidspunktet de solgte meg noe de ikke hadde, så jo det er Elkjøps som har gjort feil når de har solgte for mange konsoller, det er Elkjøp som har gjort feil nå de har solgt produktet til nye kunder uten å prioritere folk som allerede hadde kjøpt og fått forsinket levering, og det er i hvertfall ikke min feil at Elkjøp ikke klarer å levere innen avtalt tid ikke bare en gang, men to ganger.

Endret av Diami
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...