Gå til innhold

Kongsberg vant fregatt-kontrakt hos verftet som bygde Fridtjof Nansen-klassen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om Kongsberg leverer propellanlegg burde det kunne forventes at eventuelle hule akslinger ikke blir glemt, til glede for andre lands kjøpere...

Det er vel snakk om justerbare propellvinger her uten trekktein.

Da må stigning på vinger justeres fra utsiden direkte på propell.

Dette skal vere mulig med dykker.

Det gjøres en eller få ganger for å få riktig belastning på fremdriftsmaskineri i forhold til skrogfart, en tilpasning altså.

Man "girer" propellen i forhold til sjøen.

Endret av KjeRogJør
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ser at artikkelen omtaler cpp som justerbar, men er det aktiv bruk av stigningkontroll så er det snakk om omstyring som likeverdig alternativ til reverserbart gear.

Kan godt ha begge som ekstra sikkerhet.

Hydraulisk omstyring er som andre omstyringer et lukket system som ikke spolerer for vanntette skott. Tett i begge ender.

Her går olje hele veien og kan trykksmøre bladlagre.

Det skulle også H.I. hatt, da hadde den heller ikke behøvd å synke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...