Redaksjonen. Skrevet 18. november 2020 Del Skrevet 18. november 2020 Kongsberg vant fregatt-kontrakt hos verftet som bygde Fridtjof Nansen-klassen Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 18. november 2020 Del Skrevet 18. november 2020 (endret) Om Kongsberg leverer propellanlegg burde det kunne forventes at eventuelle hule akslinger ikke blir glemt, til glede for andre lands kjøpere... Det er vel snakk om justerbare propellvinger her uten trekktein. Da må stigning på vinger justeres fra utsiden direkte på propell. Dette skal vere mulig med dykker. Det gjøres en eller få ganger for å få riktig belastning på fremdriftsmaskineri i forhold til skrogfart, en tilpasning altså. Man "girer" propellen i forhold til sjøen. Endret 18. november 2020 av KjeRogJør 1 Lenke til kommentar
4ZOOWZKB Skrevet 19. november 2020 Del Skrevet 19. november 2020 På en CPP propell så justeres pitchen på bladene med oljetrykk via oljerør i senter av aksel. Dette oljerøret fungerer også som en feedback på pitchen. 1 Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 19. november 2020 Del Skrevet 19. november 2020 Ser at artikkelen omtaler cpp som justerbar, men er det aktiv bruk av stigningkontroll så er det snakk om omstyring som likeverdig alternativ til reverserbart gear. Kan godt ha begge som ekstra sikkerhet. Hydraulisk omstyring er som andre omstyringer et lukket system som ikke spolerer for vanntette skott. Tett i begge ender. Her går olje hele veien og kan trykksmøre bladlagre. Det skulle også H.I. hatt, da hadde den heller ikke behøvd å synke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå