Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Regler om karantenehotell

knipsolini

Anbefalte innlegg

Har diskutert denne problemstillingen i den store coronatråden, men det ble mer en diskusjon om hvordan det burde være enn hva regelverket sier. 

Man skal fra 9. november i utgangspunktet tilbringe ti dager i innreisekarantene på karantenehotell. Det finnes noen unntak, listet opp i link under. Et av dem er om man er registret bosatt i Norge eller eier en bolig her. Unntaket for dem som eier bolig er spesielt for dem ikke er bosatt, men likevel eier en bolig i Norge.

Mitt spørsmål er om man er bosatt i utlandet, men eier en bolig man leier ut i Norge, slipper man da karantenehotell og kan dra hjem til familie for å ta karentene der? Det står heller ikke spesifisert at man må oppholde seg i boligen man eier, da det er lagt til "eller annet egnet sted". 

Formålet med karantenehotell er naturligvis at man skal forhindre at den som har reist inn i landet tar med seg smitte som videreføres til dem man bor med under karantenetiden. Men det er altså unntak som sier at blant annet dem som er registrert bosatt i Norge ikke behøver å dra på karantenehotell, selv om det naturligvis er samme risiko for at de skal smitte familiemedlemmer og burde vært på karantenehotell om man vil minimere risiko for importsmitte.

https://www.regjeringen.no/contentassets/03933d7e89e541bbb153699a6a8fbd27/g-26-2020-_revidert_rundskriv_om_karantenehotell.pdf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror i utgangspunktet man mener at bolig som brukes av andre enn en selv (inkludert families bolig) ikke er "egnet oppholdssted". Men har familien et slott, eller ikke bruker huset selv, så tviler jeg på at det du beskriver vil være forbudt.

Det er mulig man kan hevde at man må innfortolke et "og disponerer" i kravet til eierskap, men siden forskriften er straffesanksjonert tror jeg det vil være i strid med legalitetsprinsippet. 

Det er fullt av både rare smutthull og rare "motsatte smutthull" (situasjoner man har forbudt etter forskriftens ordlyd som man ikke mente å ramme) i covid 19-regelverket, både sentralt gitt og lokalt gitt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...