Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp/råd ønskes - Feil info gitt på nykjøpt bil.


H3ndrix

Anbefalte innlegg

Håper dere kan hjelpe meg litt med en ting e har på mine skuldre i dag siden det er litt toft å få svar på dette.  
 
4 måneder siden kjøpte jeg en 2015 modell bil for rundt 500.000 nok. Selger solgte bilen med masse glitter rundt hele prosessen kos bra han var og at bilens service program har vært fulgt og alt tatt i henhold til fabrikkens retningslinjer. På toppen var reklamen på Finn med alt det samme info. 
 
Derfor tenkte jeg ikke så mye på det når e kjøpte bilen og det var ikke før par dager siden at jeg fant e ut at det var ikke sant i det hele. Var e sikkert om at dette var feil (serviceboka) og tok kontakt med de til slutt om det. Deretter er statusen sånn: 
 
Bilen har kun fått 2 Olje service de først 5 årene. 
I forhold til service program skal det skje hver 12.000 km eller 1 gang hvert år. Som betyr at når e kjøpte bilen skulle han ha hatt 5 services. 
Fakta: Første i 20.000 km og den neste i etter 70.000 km (50.000 km mellom service).
På toppen av dette så fant e ut også at de har kun tatt ett rust garanti på bilen (i 21.000 km) etter første året og det var det OG derfor er den 7 års garantien ugyldig nå. 
 
Ja jeg føler meg lurt... og long story short - så har jeg ikke kjøpt hva var på papirene og jeg føler meg nå ha en bil som kan være ustabil på grunn av sånn slurv, pluss potentiel problemer e kommer til med å ha når e selger bilen med sånn dårlige historia.  
Har tatt kontakt med NAF og de er enige med salg prosessen, men uansett så trenger e hjelp fra dere med følgende:
 
  • Er det mulighet og finne ut hvis dette har hatt noe å si i dag på motoren? (tester, utvask av motor, kjetting begynt å bli dårlig?)
  • Hvilken muligens konsekvenser kan dette ha på bilen/motoren og hva snakker vi om i pris hvis motoren går kaputt etter x tid?
  • Hva hadde du gjort i den situasjonen? Krav på prisavslag og hva mye da? dra kjøpet tilbake? eller bare håpe at alt blir bra......!

Takk i forkant til de som tar seg tid å se på dette. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikker på den bare har fått to oljeskift? Er det bare to stempel i serviceheftet siden bilen var ny?

"Oljeservice" spesifikt er jo ofte noe man kaller en "service" hvor man kun bytter olje og filter, men ikke utfører de andre punktene i serviceprogrammet. Er det stemplet for ordinær service når det skal, er det byttet olje.

Lenke til kommentar

Dersom du er sikker på at det serviceprogrammet du oppgir stemmer for den aktuelle bilen, så ville jeg i første omgang kontaktet selger. Du skriver du har gjort det, men hva svarte de? Uansett er det ingen tvil om at det ikke skal være 50.000 km mellom service. Sikker på at ikke noe er registrert i et digitalt servicehefte? Synes bare det er merkelig at noen har kjøpt en såpass dyr og ny bil og ikke fulgt bilens serviceprogram.

Dersom dette er riktig hadde jeg krevd å få hevet kjøpet. Det er umulig for noen å si konkret hvilke konsekvenser dette vil kunne ha for bilen, men bilen er jo vesentlig mindre verdt i og med at garantien ikke er gyldig lenger og det er usikkerhet knyttet til hvilke konsekvenser manglende service vil ha.

Hva slags bil er det snakk om?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kun to service (oljeskifte) tatt på bilen generelt siden den var ny - bekreftet av selger når jeg tok kontakt med de etterpå med følgende setning til meg til slutt: "Håper dette ikkje ødelegger levetida på bilen"....... og det var det. 
Ikke hørt mer fra de, uansett om at jeg har sent de mail om misfornøyelsen og at det må enten bli et stort prisavslag eller vi heve kjøpet - Ikke hørt noe og nå er det snart uke siden.

Enige, han er mye mindre verdt etter den funnen og med den usikkerheten så hadde det vært best å heve kjøpte. Er iallefall ikke i nærheten av å ha peiling om prisavslag på sånn ting.... 

Vi snakker om en Jeep Grand Cherokee. 

Lenke til kommentar
9 hours ago, 0laf said:

På den andre siden burde du vel strengt tatt kikket i serviceheftet før du kjøpte bilen, ikke 4 måneder etterpå.

Det er sant at kjøper har en undersøkelsesplikt, samtidig har han kjøpt av en forhandler som må ansees som den profesjonelle part her.

Lenke til kommentar
10 hours ago, H3ndrix said:

Kun to service (oljeskifte) tatt på bilen generelt siden den var ny - bekreftet av selger når jeg tok kontakt med de etterpå med følgende setning til meg til slutt: "Håper dette ikkje ødelegger levetida på bilen"....... og det var det. 
Ikke hørt mer fra de, uansett om at jeg har sent de mail om misfornøyelsen og at det må enten bli et stort prisavslag eller vi heve kjøpet - Ikke hørt noe og nå er det snart uke siden.

Enige, han er mye mindre verdt etter den funnen og med den usikkerheten så hadde det vært best å heve kjøpte. Er iallefall ikke i nærheten av å ha peiling om prisavslag på sånn ting.... 

Ville bare purret på dem, gjør alt skriftlig. Gi dem en kort frist til å svare og at du ellers må gå videre med saken. 

Personlig hadde jeg bedt om heving av kjøpet. Hvordan blir det å selge bilen igjen når den tid kommer, med så mangelfull servicehistorikk? Hvordan er bilen tatt vare på ellers når tidligere eier ikke engang har brydd seg om service på en slik bil...?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...