Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Dårlig søvn

Gjest d731e...0b6

Anbefalte innlegg

Gjest d731e...0b6

Nok en natt våkner jeg 2 og er lys våken. Ikke uthvilt, men liksom giret i hodet i forhold til at det er svarteste natta. Er dette typisk for de som får i seg for mye koffein? Jeg sovner vel tidlig om kvelden pga dette dog.

Anonymous poster hash: d731e...0b6

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, koffein kan være en grunn til at man får dårlig søvn. Det er et sentralstimulerende middel.

Mange andre ting som kan spille inn.

- Lys/total mørke
- Lyd/total stillhet
- Isolasjonsfølelse, skikkelig tildekte vinduer, låste dører etc
- Rent sengetøy
- Stressnivå ved sengetid, opplevd ro før sengetid
- Generelt stressnivå og opplevd ansvarsnivå i livet
- Følelse av økonomisk trygghet, tillit eierskap til boligen og bosituasjonen
- For stort inntak av mat, næringsfattig mat, og fet og tungfordøyd mat før sengetid
- Personlig sover jeg dårlig ved inntak av proteinholdig mat, og spesielt sukker, som kakao med sukker. Da får jeg mareritt!
- God luft, lufte skikkelig før sovetid.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Jeg har hatt dårlig søvn i mange år, men har dette året hatt det mye bedre. Vil nevne at jeg startet på adhd medisiner, av en eller annen grunn klarte jeg å legge meg uten å være aggressiv/sint. Det kreves også en del disiplin, da min døgnrytme har vært ødelagt i mange år. Å faktisk legge seg, slik at en sover mellom 00-03 for da er søvnkvalitet best. Ikke drikk koffein etter 18 på kvelden og spis sunn mat. Helst ikke noe etter kl 21. Sukker og raske karbo er nok noen verstinger, det gjør kroppen urolig. Å vær obs på mobil/skjermbruk. En psykolog sa til meg bruk av skjerm gjør noe i hodet våres.

Lenke til kommentar

Bare et par tips  .. har skrevet det sikkert et dusin ganger før men det har reddet søvnen for meg for mange år siden.

Disse øreproppene er av silikon og presser ikke mot øregangen, som skumgummi gjør. Etter 5 minutter merker man ikke at de er der engang.

https://www.clasohlson.com/no/Ørepropper-av-silikon/p/Pr340886000

Rens øra med en slik: https://testhelsen.no/produkt/termometer/oreskyller-60-ml

Øyemaske av god kvalitet kan være bra mot lys. Men å kjøpe en billig svart t-skjorte, skjære den til og bruke den i stedet, kan være bedre. Øyemasken fra clas ohlson er jeg misfornøyd med.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Slitt med søvn i alle år. Jeg passer alltid på å tvinge meg selv opp av sengen tidlig om morgenen, uansett hvor trøtt og sliten jeg er. Dagen avsluttes alltid med en lenger tur med den firbente i huset - Dusj - Rett i seng. Ender som oftest opp med 4-6 timer søvn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...