ilpostino Skrevet 7. mars 2002 Del Skrevet 7. mars 2002 har testet skjermkortet mitt litt og det har vist seg at det kjører på ca 59-60 fps. er dette mye eller lite (eller passe)? når jeg se på dvd på data'n hakker mange av filmene, dette i form av hakkete bilde & lyd. Lenke til kommentar
thomasolsen Skrevet 7. mars 2002 Del Skrevet 7. mars 2002 59-60 fps er mer enn bra.. på et vanlig TV er det 50 fps. grunnen til at dvd filmene hakker på PC-en kan være at du har en "flaskehals" en eller annen plass. Kanskje du trenger mer ram? men fps`en er bra i hvertfall. Lenke til kommentar
-Espen- Skrevet 7. mars 2002 Del Skrevet 7. mars 2002 Heisann ! grunnen til at du ikke får mer enn 60 fps er nok fordi du ikke har skrudd av vertical sync. Ergo hvis du har 60hz refreshrate på skjermen vil du aldri få noe spesiellt mer enn 60.. Skru av den du.. Men når du spør et slikt spørsmål må du huske å legge ved info om hardwaren din .. Ellers blir det vasnkelig for oss å si noe om generell fps ytelse :smile: Espen Lenke til kommentar
PlacidDragon Skrevet 7. mars 2002 Del Skrevet 7. mars 2002 FPS = Frames Per Second, det betyr "antall bilder i sekundet". Jo fler FPS du har, jo bedre er det. Hvor mange FPS du får, er stort sett basert på skjermkortet ditt, men også CPU og RAM har en innvirkning (spesielt på litt "tregere" maskiner). Hvis bildet ditt hakker, kan jo dette bety at du har et skjermkort som ikke klarer helt å "henge med", men hvis lyden også hakker, begynner jeg å helle mot at det heller er CPU'en din, eller en kombinasjon av CPU og skjermkort. Du kan også ha for lite RAM, etc etc. Det er mange muligheter :smile: Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 7. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2002 har også hatt problemer med spilling av 3d-spill(maskinen låser seg etter 1-2 minutter) så har en mistanke om at det er noe galt et eller annet sted. kjøpte meg nytt skjermkort i september ifjor og har en liten mistanke om at det er en liten hardware-kræsj. maskinen min inneholder dette: pIII 500 655 meg ram 1x 20.5 giga hd 1x 40 giga hd Gigabyte AGp 440 BX hovedkort Creative soundblaster platinum 1x Creative 48 speed cd-rom 1x Yamaha 4/4/16 1x Creative 5x dvd Lenke til kommentar
SpirreVipp Skrevet 7. mars 2002 Del Skrevet 7. mars 2002 Quote: On 2002-03-07 09:47, thomasolsen skrev:59-60 fps er mer enn bra.. på et vanlig TV er det 50 fps. grunnen til at dvd filmene hakker på PC-en kan være at du har en "flaskehals" en eller annen plass. Kanskje du trenger mer ram? men fps`en er bra i hvertfall. Nei, på en TV er det 25 fps, men den går på 50 Hz (eller 100Hz). Filmer er laget med 24 fps så en vanlig kinofilm sendt på TV er faktisk litt kortere etter som de øker hastigheten med ett bilde pr. sekund. Du merker jo ikke så mye til det da :smile:. Derfor holder det med 30 fps for å se DVD på PC, men detsto mere, desto bedre. Filmen vil oppleves som "glattere" selv om øyet ikke greier å registrere det. Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 7. mars 2002 Del Skrevet 7. mars 2002 Tror du vikelig at tv`n går på 24 fps? neppe teknologien er nok bedere en den var for 40-50år siden, de kjører vel rund 50 ja. Men det med Hz og fps ligger hovedsaklig ann på hvilken OS man har, XP har HZ bug som må fixes... men men.... Btw: Hvilken maskin og hva for skjermkort har du (som har prob med dvd) du kan ha en eldere maskin som ikke tåler så mye =) Lenke til kommentar
Magic- Skrevet 7. mars 2002 Del Skrevet 7. mars 2002 655 mb ram? LOL !!! Ikke rart den maskina di går litt "ehhmm rart".. :smile: Lenke til kommentar
SpirreVipp Skrevet 7. mars 2002 Del Skrevet 7. mars 2002 Quote: On 2002-03-07 11:37, Samcki skrev:Tror du vikelig at tv`n går på 24 fps? neppe teknologien er nok bedere en den var for 40-50år siden, de kjører vel rund 50 ja.Men det med Hz og fps ligger hovedsaklig ann på hvilken OS man har, XP har HZ bug som må fixes... men men.... Btw:Hvilken maskin og hva for skjermkort har du (som har prob med dvd) du kan ha en eldere maskin som ikke tåler så mye =) Nei, jeg tror ikke. Jeg vet at TV'n går på 25 fps. Teknologien har ikke endret seg når det gjelder TV på 40-50 år. Søk litt rundt på Internett så får du se. Lenke til kommentar
sjantiok Skrevet 7. mars 2002 Del Skrevet 7. mars 2002 dvd-rom bør helst være 6x eller høyere. noe lavere hastighet vil føre til nøkking i lyd og bilde. har du en nogenlunde oppegående maskin er ikke maskinvaren avgjørende. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 7. mars 2002 Del Skrevet 7. mars 2002 PAL = 24 fps NTSC = 25 fps TV'n kan ikke vise mere enn standaren gjør mulig... Har hørt at digital-signaler via parabol har 30 fps hele veien til boksen og vet da ikke om det da er mulig å få denne fps'n ut på tv'n. Og JA tv'n kjører ikke på høyere hastighet enn dette, og det trenger den ikke heller siden fps'n er statisk, det er akkuart nok og ikke for mye. Video/dvd-avspilling og spill er to vidt forskjellige ting, og hakk i filmen har ikke noe med 3d-egenskapene til kortet(det var jo ATI Rage Fury et godt eksempel på). Tilbake til topic: Prøv å kjøre noen benchmark for å finne ut hva flaskehalsen er, med den maskinen din SKAL det gå fint og spille av film. Det er mest sansynlig at bare driverne må oppdateres. Lenke til kommentar
Spaz Skrevet 7. mars 2002 Del Skrevet 7. mars 2002 DVD-Film blir avspilt i 1x hastighet, så du skal kunne se film flytende selv om du har 1x DVD spiller 6x, 10x og 16x DVD-spillere har bare fordel når man kopiererog leser data, IKKE når man ser på filmer Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 7. mars 2002 Del Skrevet 7. mars 2002 sjantiok: 1x DVD vil si at du kan spille av en DVD-film i 1x hastighet, hastigheten på DVD-rommen har ikke noe å si på kvaliteten. _________________ MSI K7T266 PRO-R AMD Athlon [email protected] (268fsb) 512 MB PC2100 DRR-Ram WD 60GB 5400rpm(=lite bråk?) ASUS V8200 Deluxe(ikke ti500) 235@540 SB-Live! Platinium 5.1 Digital Doc 5 :smile: Chieftech Dragon tower "with a blue aura" arg...for seint.. [ Denne Melding var redigert av: Civilix på 2002-03-07 12:16 ] Lenke til kommentar
SpirreVipp Skrevet 7. mars 2002 Del Skrevet 7. mars 2002 Quote: On 2002-03-07 12:11, Civilix skrev:PAL = 24 fpsNTSC = 25 fps 50 Hz dividert på 24 fps går ikke så bra. 50 Hz dividert på 25 fps går mye bedre etter som TV'n tegner opp et halvt bilde pr Hz (annen hver linje). Quote: Har hørt at digital-signaler via parabol har 30 fps hele veien til boksen og vet da ikke om det da er mulig å få denne fps'n ut på tv'n. Har hørt det samme selv, men TV'n kjører bare på 25 fps samme søren. Du får derfor ikke utnyttet det før man får digitale TVer. Lenke til kommentar
sjantiok Skrevet 7. mars 2002 Del Skrevet 7. mars 2002 javel rart da at når jeg byttet fra 2xdvd til 6x dvd så kunne jeg se film uten problemer. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 7. mars 2002 Del Skrevet 7. mars 2002 Quote: 50 Hz dividert på 24 fps går ikke så bra.50 Hz dividert på 25 fps går mye bedre etter som TV'n tegner opp et halvt bilde pr Hz (annen hver linje). Yup du har rett, jeg som ikke tenkte riktig når jeg skreiv, men ntsc er høyere og når jeg tenker etter tror jeg det kjører på 30fps... ja det var det ja...fant en side nå akkurat: http://www.netup.no/~englevak/palvsntsc.htm Lenke til kommentar
pkalle Skrevet 7. mars 2002 Del Skrevet 7. mars 2002 Quote: On 2002-03-07 12:20, sjantiok skrev:javelrart da at når jeg byttet fra 2xdvd til 6x dvd så kunne jeg se film uten problemer. Det har ikke bare med antall X å gjøre. Teknisk konstruksjon og kvalitet på f eks. laseren har mye å si. Lenke til kommentar
SpirreVipp Skrevet 7. mars 2002 Del Skrevet 7. mars 2002 Quote: On 2002-03-07 12:44, Civilix skrev:Yup du har rett, jeg som ikke tenkte riktig når jeg skreiv, men ntsc er høyere og når jeg tenker etter tror jeg det kjører på 30fps...ja det var det ja...fant en side nå akkurat: http://www.netup.no/~englevak/palvsntsc.htm Stemmer nok bedre med 30 fps på NTSC (Never The Same Colour) etter som de har 60 Hz "over there". Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 7. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2002 maskinen min hang seg opp når jeg prøvde å kjøre 3dmarkt 2001, så det må være en liten bug et eller annet sted. tipper det er noe med minne som gjør at maskinen henger seg opp,...har aldri hatt problemer med at dvd-avspilling går hakkete... noen forslag til benchmark-programmer som tester minne (ram, hd, skjermkort-ram) og som er *BRA* ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå