Gå til innhold

VW letter på sløret: Stasjonsvognen får 700 kilometer rekkevidde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
30 minutes ago, Snowleopard said:

Spørs om MG klarer det da, om Urban-WLTP er ca 35 mil og blandet er rundt 25 mil. Da kan det det bli knapt om vinteren...

🙄

Kan bli i grenseland om kravet er 20 mil ja. Ville vært for lite til mitt bruk.

Men er vel det eneste valget i dag om man vil ha elektrisk stasjonvogn?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 minutter siden):

Kan bli i grenseland om kravet er 20 mil ja. Ville vært for lite til mitt bruk.

Men er vel det eneste valget i dag om man vil ha elektrisk stasjonvogn?

Kommer også denne Maxus Euniq som er 7-seter, men den har kanskje enda kortere rekkevidde. Men den er vel så høy at den kanskje går i SUV/SAV-kategorien?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Merko skrev (5 timer siden):

Hm ok, hvorfor er det slik egentlig? Er motorene til vw såpass mye større enn andre som har trunk? 

Hvor stor skulle frunken vært? Om du kun skal ha et lite rom til ladekabel, varseltrekant og snøbørste så hadde nok VW fått til trunk de og. Om du skal ha noe som i tillegg har plass til 2-3 handleposer fra REMA så måtte de gjort en aldri så liten redesign og da har kanskje VW vurdert at det ikke er bryet verdt.

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (6 timer siden):

Slike "reelle" testar kan du få billig av meg.  Eg har hytte i Tyskland, og har køyrt elbil til den i 7 somrar.  Turen hadde ikkje vore mogleg dersom teorien din stemte.

 

Vi har ein 2014-modell Tesla Model S 85.  WLTP-rekkjevidde er ikkje definert, men eg tippar han hadde hamna på ca 400 km (NEDC var på 500 km).  I starten var det ingen superladarar mellom Berlin og Hamburg, men den turen på 300 km gjekk heilt greitt utan å lade.  Når superladaren på Herzsprung kom, gjekk ruta frå Busdorf til Herzsprung.  298,8 km.  Autobahn mesteparten av vegen og ikkje noko problem.  No kortar vi ned ladetida ved å ikkje lade fullt i Busdorf, men heller klatte litt på i Wittenburg.  Eg pleier å køyre på, og heller ta det med ro på slutten når bilen indikerer at rekkjevidda nermar seg avstanden til superladaren, men vanlegvis er det so mykje vegarbeid og trafikkork at det aldri vert snakk om å leggje egg på gasspedalen når det er mogeleg å køyre fort.

Eg testa kalkulatoren her, og den syner ein reduksjon på 32,6%:

https://www.jaguar.no/elektriske-biler-modell

 

Jaguar I-Pace har relativt stort frontareral.  Det har mykje å seie for luftmotstanden, som er den som aukar mest med farten.

Har ikke sett el biler som bryter natur lovene. Forbruk øker ca 30% fra 90 til 120

Laget nylig et regneark som estimerte effekt kurven til biler. Skulle egentlig finne ut konstant leddet(Forbruk til oppvarming av kupe og batteri+div forbruk som stereo lys computer mm) havnet ofte på 1500W for at tallene skulle stemme. Rullemotstand er også litt vanskelig. Luftmotstand blir dominerende ved 120.

Det man også må huske på at oppvarming øker med økende fart. Dette fordi luft i fart har større kjøle effekt.

Når man ser på tallene forstår man for eksempel hvordan taycan kommer mye lenger på 24 timer enn andre biler. 

Lenke til kommentar
StigVidar skrev (1 time siden):

Ser ut som om plassen allerede er utnyttet her også. Hvordan i all verden skulle de fått inn bagasjeplass i dette lille rommet?

pFhxqj5vzbw7eH5VwzzTF9mcleQx1Dt2zkIrzj6t

Joda det er klart at de må bruke plassen. Hadde bare inntrykk av at de fleste elbiler kom med en frunk 😛 men så feil kan man ta 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

Frunk var nok beregnet på hybrid mulighet på noen el biler. Akkurat plass til å stappe inn en motor.

Nei det høres ikke sannsynlig ut. Er nok som andre påpeker at de må bruke plassen pga de ikke har noen andre plasser.. Hvertfall ikke en fossil motor i tillegg 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Merko skrev (Akkurat nå):

Nei det høres ikke sannsynlig ut. Er nok som andre påpeker at de må bruke plassen pga de ikke har noen andre plasser.. Hvertfall ikke en fossil motor i tillegg 

In February 2008 it was reported that Tesla, Inc. (then Tesla Motors) was planning to offer a range-extended version of its Model S. This version would have included a gasoline engineto extend the driving range of the vehicle,[39]

Lenke til kommentar
Trestein skrev (8 minutter siden):

In February 2008 it was reported that Tesla, Inc. (then Tesla Motors) was planning to offer a range-extended version of its Model S. This version would have included a gasoline engineto extend the driving range of the vehicle,[39]

Det hadde jo hjulpet på troverdigheten om du hadde linket til en side som faktisk nevner Tesla, men ingen av de to sidene har Tesla som et ord det går an å søke på. 

I tillegg til at dette høres ut som fyllerøre og rent ut bullshit...

Nei, her må du nok levere bedre humbug, dette var ikke godt nok til å kalles elendig humbug.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (8 minutter siden):

Det hadde jo hjulpet på troverdigheten om du hadde linket til en side som faktisk nevner Tesla, men ingen av de to sidene har Tesla som et ord det går an å søke på. 

I tillegg til at dette høres ut som fyllerøre og rent ut bullshit...

Nei, her må du nok levere bedre humbug, dette var ikke godt nok til å kalles elendig humbug.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S
 

Jeg lover at jeg aldri har skrevet noe på wiki

Lenke til kommentar
Trestein skrev (5 minutter siden):

Ser det er servert fra en reporter. Dette må enten være fra før de bestemte seg for å gå for all electric, eller så er reporteren "godt innrøkt". Nå husker jeg ikke når EM gikk inn i Tesla, men det er uansett bare rykter. Merkelig at slikt får slippe gjennom korrekturlesingene. 

Lenke til kommentar
Merko skrev (Akkurat nå):

Ikke noe tesla har laget. At du i det hele tatt gidder å søke opp selskaper som konvoterer elbil til fossil bil fatter jeg ikke... 

Kanskje vw ikke ønsker denne formen for modifisering. Vw kritiseres for å ikke ha frunk. Det er jo veldig enkelt å stappe en motorsykkel motor med generator inn i en slik

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Ser det er servert fra en reporter. Dette må enten være fra før de bestemte seg for å gå for all electric, eller så er reporteren "godt innrøkt". Nå husker jeg ikke når EM gikk inn i Tesla, men det er uansett bare rykter. Merkelig at slikt får slippe gjennom korrekturlesingene. 

Dette er en bil modifisert av et annet firma enn tesla. 
 

Bare en teknologi demonstrator. Litt vanskelig å modde en bil uten frunk slik

Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 minutter siden):

Kanskje vw ikke ønsker denne formen for modifisering. Vw kritiseres for å ikke ha frunk. Det er jo veldig enkelt å stappe en motorsykkel motor med generator inn i en slik

Alle bør ha frunk, men er det ikke plass så må man bruke den man har. 

Her har jo Tesla vist at de optimaliserer plassering av hardware komponenter på en veldig god måte. 

Får nok se frunk fra de andre, senere når det meste av komponenter krymper i størrelse 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...