Gjest 2b2a4...1dc Skrevet 17. november 2020 Del Skrevet 17. november 2020 Lurer på et mulig dilemma jeg ser ofte i aviser. Jeg er ansatt med en stillingsbeskrivelse som absolutt ikke omfatter noe som helst med "sjåfør" å gjøre, og det er mange oppgaver på jobben som ikke behøver førerkort. Likevel er det et eget punkt i kontrakten med "Førerkort, stillingen krever at arbeidstaker har førerkort i x, dersom arbeidstakeren fratas førerkortet vil dette kunne medføre at arbeidsforholdet opphører" Er det da forsatt oppsigelsesgrunn dersom jeg blir fratatt førerkortet, selv om stillingen i seg selv ikke krever førerkort, og jobben ikke eksplisitt er en sjåførjobb? Ta som eksempel at stillingen selv er "Flyttemann, arbeidstaker skal flytte møbler i et team" Anonymous poster hash: 2b2a4...1dc Lenke til kommentar
aomt Skrevet 17. november 2020 Del Skrevet 17. november 2020 Gjest 2b2a4...1dc skrev (4 minutter siden): - Anonymous poster hash: 2b2a4...1dc Ingen jus her, noen andre får ta den delen. Eg tipper at noen oppdrag kan være slik at du blir sendt åleine, da må du ha førerkort. Eller om 50% av folkene i bedrifta plutselig står uten lappen, det blir jo logistisk mareritt å sette sammen team. Samtidig, er du flink på jobb og sjefen liker deg/ønskjer å ha deg der, så burde det vert null stress å få det til. Lykke til! Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. november 2020 Del Skrevet 17. november 2020 Hvis stillingens arbeidsoppgaver ikke forutsetter førerkort, og det heller ikke er påregnelig at førerkort vil kunne være nødvendig i forutsigbare situasjoner, vil arbeidsgiver vanligvis ikke kunne forsvare en oppsigelse opp mot kravet om saklig grunn. Lenke til kommentar
Gjest 2b2a4...1dc Skrevet 17. november 2020 Del Skrevet 17. november 2020 krikkert skrev (6 minutter siden): Hvis stillingens arbeidsoppgaver ikke forutsetter førerkort, og det heller ikke er påregnelig at førerkort vil kunne være nødvendig i forutsigbare situasjoner, vil arbeidsgiver vanligvis ikke kunne forsvare en oppsigelse opp mot kravet om saklig grunn. Situasjonen er ganske lik beskrevet over, med for eksempel et team flyttefolk. Det er vanlig at alle kjører og avlaster hverandre, men den eksplisitte arbeidsoppgaven er forsatt kun å flytte og jobbe fysisk, ikke sjåfør. Så juridisk sett vil paragrafen i kontrakten med påbud om førerkort ikke være gyldig oppsigelsesgrunn dersom det kommer til saken? Den alternative oppgaven er å følge stillingsbeskrivelsen og kun jobbe fysisk uten å kjøre, som kontrakten egentlig tilsier. Anonymous poster hash: 2b2a4...1dc Lenke til kommentar
iknutis Skrevet 17. november 2020 Del Skrevet 17. november 2020 Dersom bortfall av førerretten ikke medfører at du kan utføre dine daglige oppgaver ser jeg ikke at dette kan få en konsekvens for deg. Dersom du er sjåfør derimot, kan du ikke utføre dine daglige oppgaver. Så i praksis det samme som krikkert skriver. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. november 2020 Del Skrevet 17. november 2020 Gjest 2b2a4...1dc skrev (23 minutter siden): Situasjonen er ganske lik beskrevet over, med for eksempel et team flyttefolk. Det er vanlig at alle kjører og avlaster hverandre, men den eksplisitte arbeidsoppgaven er forsatt kun å flytte og jobbe fysisk, ikke sjåfør. Så juridisk sett vil paragrafen i kontrakten med påbud om førerkort ikke være gyldig oppsigelsesgrunn dersom det kommer til saken? Den alternative oppgaven er å følge stillingsbeskrivelsen og kun jobbe fysisk uten å kjøre, som kontrakten egentlig tilsier. Anonymous poster hash: 2b2a4...1dc Hvis arbeidsgiver ikke kan pålegge deg å gjøre sjåførens jobb vil det ikke være saklig grunn å si deg opp fordi du ikke har forutsetninger du ikke trenger (forutsatt at du ikke har løyet, da - løgn vil kunne være en selvstendig grunn uavhengig av hva man lyver om). Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 17. november 2020 Del Skrevet 17. november 2020 og til slutt sitter arbeidsgiver igjen med mange som ikke har førerkort, så det er nok en god grunn til kravet. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 17. november 2020 Del Skrevet 17. november 2020 Så lenge du ikkje har sjåførjobb så vil ikkje tap av førarkortet i seg sjølv utgjere sakleg grunn til oppseiing, men om du mister førarkortet og blir tildelt arbeidsoppgåver som du ikkje lenger kan utføre så vil det kunne være sakleg oppseiingsgrunnlag at du ikkje lenger har nødvendig kompetanse til å utføre jobben. Når det er eit krav om at du må ha gyldig serifikat så medfører det at arbeidsgiver i mindre grad må tilrettelegge arbeidet slik at du blir fritatt frå køyreoppgåver. Lenke til kommentar
Gjest 2b2a4...1dc Skrevet 18. november 2020 Del Skrevet 18. november 2020 krikkert skrev (22 timer siden): Hvis arbeidsgiver ikke kan pålegge deg å gjøre sjåførens jobb vil det ikke være saklig grunn å si deg opp fordi du ikke har forutsetninger du ikke trenger (forutsatt at du ikke har løyet, da - løgn vil kunne være en selvstendig grunn uavhengig av hva man lyver om). Litt usikker på hva du mener med løgn. Løgn med hva jeg forteller arbeidsgiver? Jeg har ikke sagt noe om førerkort da jeg uansett er langtidssykemeldt. En årsak er fysisk skade som hindrer jobb som flyttemann i seg selv, og neste årsak er store psykiske plager, deriblant selvmordsforsøk i sommer, og stor depresjon og langvarig behandling i DPS nå. Om jeg skulle blitt friskmeldt hadde det uansett på det meste vært 50% da jeg må delta i aktiv behandling flere ganger ukentlig for psykiske lidelser. Så arbeidsgiver vil jo uansett ha meg bort. Men jeg kan til syvende og sist uansett ikke se hvorfor jeg skulle kunne blitt oppsagt for at jeg ikke har førerkort når jeg uansett er sykemeldt? Anonymous poster hash: 2b2a4...1dc Lenke til kommentar
vara Skrevet 18. november 2020 Del Skrevet 18. november 2020 1 hour ago, Guest 2b2a4...1dc said: Litt usikker på hva du mener med løgn. Løgn med hva jeg forteller arbeidsgiver? Jeg har ikke sagt noe om førerkort da jeg uansett er langtidssykemeldt. Anonymous poster hash: 2b2a4...1dc Jeg antar at det er mest aktuelt på ansettelsestidspunktet. Hvis du lyver på deg kvalifikasjoner du ikke har på CV/interjuv så har arbeidsgiver saklig grunn til å si deg opp, muligens også avskjedige deg øyeblikkelig. Lenke til kommentar
Gjest 2b2a4...1dc Skrevet 18. november 2020 Del Skrevet 18. november 2020 vara skrev (40 minutter siden): Jeg antar at det er mest aktuelt på ansettelsestidspunktet. Hvis du lyver på deg kvalifikasjoner du ikke har på CV/interjuv så har arbeidsgiver saklig grunn til å si deg opp, muligens også avskjedige deg øyeblikkelig. Ah, ja det forstår jeg. Men det er ikke tilfellet. Jeg er selvfølgelig leid inn med bakgrunn at jeg hadde førerkort, men ikke eksplisitt som sjåfør. Har jobbet der over et år, men ikke fått spørsmål om å se førerkortet nå før mens jeg er sykemeldt. Anonymous poster hash: 2b2a4...1dc Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 19. november 2020 Del Skrevet 19. november 2020 Gjest 2b2a4...1dc skrev (10 timer siden): Har jobbet der over et år, men ikke fått spørsmål om å se førerkortet nå før mens jeg er sykemeldt. Det er fordi det er ditt ansvar å ha førerkort for det du blir satt til Må stole litt på de man ansetter 1 Lenke til kommentar
Gjest 2b2a4...1dc Skrevet 19. november 2020 Del Skrevet 19. november 2020 Dubious skrev (7 timer siden): Det er fordi det er ditt ansvar å ha førerkort for det du blir satt til Må stole litt på de man ansetter Ja, og da heller ingen grunn å be om å få kopi av førerkort når man har vært sykemeldt flere mnd og forsatt er det. Anonymous poster hash: 2b2a4...1dc Lenke til kommentar
Gjest 2b2a4...1dc Skrevet 30. november 2020 Del Skrevet 30. november 2020 Nytt spørsmål : Har fått flere spørsmål om å sende inn bilde av førerkort til sjefen plutselig. Jeg kan vel svare at jeg ikke ser grunnlag for dette? Jeg er tross alt sykemeldt. Så førerkort eller ei kan jeg uansett ikke jobbe nå. Og når jeg er sykemeldt skal jeg vel uansett ikke plages med krav om dokumentasjon på førerrett, kan han lage trøbbel for dette? Anonymous poster hash: 2b2a4...1dc Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 30. november 2020 Del Skrevet 30. november 2020 (endret) Mine tanker: 1. Er det noen som har stilling som sjåfør? Om alle som flytter møbler har samme stillingsbeskrivelse, der det å være sjåfør ikke er eksplisitt nevnt, men alle deler på det å være sjåfør, så tenker jeg arbeidsgiver kunne si opp noen som mister lappen. Hva man legger i å "flytte møbler" kan tolkes ganske vidt. Jeg vil si at det ikke bare betyr å flytte møblene ut i bilen, men også det å transportere møblene med bilen, altså å kjøre bil. Men er det noen andre som har stilling som sjåfør, så er det kanskje riktigere å tolke det å flytte møbler smalere, der det å kjøre bil ikke er med. 2. Det er helt riktig for arbeidsgiver å tilrettelegge for at arbeidstaker kan komme tilbake i jobb. Altså om arbeidstaker ikke kan løfte tungt, men klarer kjøre bil, så kan det være naturlig at oppgavene man da får tildelt går mer eller mindre utelukkende på å kjøre bil. Har man da ikke førerkort, som kontrakten krever, så tenker jeg det er grunn for oppsigelse. 3. Arbeidstaker har en medvirkningsplikt. Altså du plikter å gi opplysninger om egen funksjonsevne til arbeidsgiver. Jeg tenker det å sende inn et bilde av førerkort kan gå innunder dette. Men vil tro at det er vanskelig for arbeidsgiver å gjøre noe om du ikke er frisk nok til å hjelpe. F.eks om du var i koma, så kan jeg ikke tenke meg at arbeidsgiver kunne gå til oppsigelse om du ikke sendte inn bilde av førerkort. (En legeattest som unntar deg fra medvirkningsplikten kan være nødvendig.) Og bare for å understreke: Dette er min ukvalifiserte synsing. Endret 30. november 2020 av Espen Hugaas Andersen 1 Lenke til kommentar
Gjest 2b2a4...1dc Skrevet 30. november 2020 Del Skrevet 30. november 2020 Espen Hugaas Andersen skrev (8 minutter siden): Mine tanker: 1. Er det noen som har stilling som sjåfør? Om alle som flytter møbler har samme stillingsbeskrivelse, der det å være sjåfør ikke er eksplisitt nevnt, men alle deler på det å være sjåfør, så tenker jeg arbeidsgiver kunne si opp noen som mister lappen. Hva man legger i å "flytte møbler" kan tolkes ganske vidt. Jeg vil si at det ikke bare betyr å flytte møblene ut i bilen, men også det å transportere møblene med bilen, altså å kjøre bil. Men er det noen andre som har stilling som sjåfør, så er det kanskje riktigere å tolke det å flytte møbler smalere, der det å kjøre bil ikke er med. 2. Det er helt riktig for arbeidsgiver å tilrettelegge for at arbeidstaker kan komme tilbake i jobb. Altså om arbeidstaker ikke kan løfte tungt, men klarer kjøre bil, så kan det være naturlig at oppgavene man da får tildelt går mer eller mindre utelukkende på å kjøre bil. Har man da ikke førerkort, som kontrakten krever, så tenker jeg det er grunn for oppsigelse. Tilrettelegging i form av å kun kjøre er ikke aktuelt i denne jobben, så det er ikke en problemstilling. Jeg er sykemeldt for både fysiske og psykiske grunner, så jeg returnerer ikke til arbeid med det første. Sannsynligvis aldri denne jobben, men det får være en diskusjon med NAV og fremtiden. Jeg kan dog likevel ikke forstå grunnlaget å kreve dokumentasjon fra en sykemeldt arbeidstager som uansett ikke kan utføre arbeid nå. Anonymous poster hash: 2b2a4...1dc Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 30. november 2020 Del Skrevet 30. november 2020 Om det er slik at du ikke ønsker sende inn bilde av førerkort, så ville jeg ikke begrunnet det i at du ikke ser grunnlaget for å kreve dette. Jeg ville heller svart at du er ikke i form til å jobbe eller kjøre og at du blir sliten av å i det hele tatt måtte ha denne kommunikasjonen med arbeidsgiver. Be de respektere det at du er sykemeldt og at du fokuserer på å bli bedre, og si du skal ta kontakt om/når situasjonen i forhold til funksjonsevne endrer seg. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 30. november 2020 Del Skrevet 30. november 2020 Om du ikke har planer om å returnere så bør du si det til de, så kan de velge om de vil gi deg sparken, så slipper du også at de spør deg om førerkort Du kan fortsatt være sykmeldt Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 30. november 2020 Del Skrevet 30. november 2020 Det å skulle sende inn formell dokumentasjon på kompetanse medan du er 100% sjukmeldt ligg nok utanfor medvirkningsplikta. Unntaket slik eg ser det er dersom førarkort er ein nødvendig kompetanse for å kunne tilrettelegge arbeidsoppgåver, til dømes dersom du er sjukemeldt fordi du ikkje kan belaste skuldra med tunge løft, så vil det kunne være aktuelt å sette deg til sjåføroppgåver om du har sjåførkompetanse slik at du likevel kan være på jobb. Ei praktisk utfordring for trådstarter er at å avfotografere førarkortet er ei såpass lite energikrevjande oppgåve at det er vanskeleg å skulle nekte å gjere dette utan å framstå som særdeles lite samarbeidsvillig. Det vil heller ikkje være særleg vanskeleg for arbeidsgiver å skulle forsvare ein slik førespurnad ettersom det kan relaterast direkte opp mot arbeidsgivers plikt til å lage oppfølgingsplan og dermed også kartlegge mulige arbeidsoppgåver. Om eg har tolka situasjonen rett så indikerer trådstarter at han er sjukemeldt og at arbeidsgiver aktivt leiter etter ein gyldig oppseiingsgrunn og prøver seg på å begrunne oppsigelsen i manglande førarkort for å kunne seie opp arbeidstakaren som er sjukmeldt. Uansett så er prinsippet fortsatt at arbeidsgiver må kunne vise til eit reelt behov for at arbeidstakaren skal ha gyldig førarkort før dette er gyldig oppseiingsgrunn, også når det står i arbeidsavtalen at det kan medføre at arbeidsforholdet blir sagt opp. Der det enkelt kan tilretteleggast for at du ikkje treng å køyre så vil ikkje manglande førarkort være oppseiingsgrunnlag i seg sjølv, men når du står i ein situasjon at du ikkje kan utføre bestemte arbeidsoppgåver fordi du ikkje er satt saman med andre arbeidstakarar med rett førarkort så er det grunnlag for oppseiing. Denne forskjellen er veldig liten, og arbeidsgiver kan langt på veg framprovosere ein slik gyldig grunn ved sette deg til arbeidsoppgåver der du må køyre åleine og dermed ikkje kan få ein kollega til å ta køyredelen av oppdraget. Lenke til kommentar
Gjest 2b2a4...1dc Skrevet 30. november 2020 Del Skrevet 30. november 2020 Espen Hugaas Andersen skrev (21 minutter siden): Om det er slik at du ikke ønsker sende inn bilde av førerkort, så ville jeg ikke begrunnet det i at du ikke ser grunnlaget for å kreve dette. Jeg ville heller svart at du er ikke i form til å jobbe eller kjøre og at du blir sliten av å i det hele tatt måtte ha denne kommunikasjonen med arbeidsgiver. Be de respektere det at du er sykemeldt og at du fokuserer på å bli bedre, og si du skal ta kontakt om/når situasjonen i forhold til funksjonsevne endrer seg. Hjertelig takk. At jeg ikke kom på et slikt svar før, det var en veldig fin og ryddig måte å si det på og samtidig indirekte presisere jeg ikke bør eller trenger stresse med slikt når jeg uansett er sykemeldt. Anonymous poster hash: 2b2a4...1dc Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå