EmilK Skrevet 17. november 2020 Del Skrevet 17. november 2020 Hei. Jeg disponerer en eldre båndsag, dette er en Dewalt 3501 Type 1. Sist jeg brukte saga sluttet startknappen å virke normalt. Saga går helt fint og normalt når jeg holder inne startknappen, men med en gang jeg slipper knappen kommer den ut igjen og saga stopper. Og det er litt brysomt å bruke båndsaga med en hånd. 😉 Har googlet meg fram til følgende mistanke: Det sitter et relé i bryteren (se vedlagt bilde) der magneten nå ikke blir aktivert for å holde startknappen inne. Denne delen er vanskelig å oppdrive, og på dewalt sine sider står det at den er utgått. Så: 1. Er dere enige i mitt forsøk på diagnose? 2. Er det mulig å reparere en slik bryter? 3. Kanskje jeg bare burde kjøpe en ny bryterboks, men hva da med den innebygde sikringa (overbelastning?) og annen elektronikk i originalboksen? Sikkert kjekt at det fortsatt er med i dansen for å beskytte motoren? Kanskje er det noen her som har erfaring med slikt og kan komme med noen gode råd? 🙂 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 17. november 2020 Del Skrevet 17. november 2020 Er det to knapper du trykker på, en for start og en for stopp? Da vil startknappen slå inn releet, og så skal releet holde seg selv inne via en hjelpekontakt. Så bryter du strømmen til releet når du trykker på stoppknappen. Siden du får start så antar jeg at releet må fungere. Problemet kan være enten med hjelpekontakten, eller brudd i ledningen til stoppknappen. Med forbehold om jeg ikke har satt meg helt inn i hvordan et slikt rele er koblet. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 17. november 2020 Del Skrevet 17. november 2020 (endret) EmilK skrev (10 timer siden): Er dere enige i mitt forsøk på diagnose? Hvordan kom du frem til at det ikke er switchbox nr 860461-00 som er problemet? Kan det være mulig at det holder med rengjøring? Endret 17. november 2020 av mobile999 Lenke til kommentar
EmilK Skrevet 20. november 2020 Forfatter Del Skrevet 20. november 2020 Hårek skrev (På 17.11.2020 den 19.00): Er det to knapper du trykker på, en for start og en for stopp? Ja det stemmer. Om du ser på vedlagt bilde treffer startknappen den sorte plastikken øverst, mens stoppknappen treffer den hvite plastikken nederst og skal vippe ut bryteren igjen slik at strømtilførselen brytes. Så det er noe som ikke gjør jobben med å holde inne bryteren. Jeg vet ikke hva en hjelpekontakt er, og trodde dette ble holdt inne vha en magnet. Jeg skalundersøke hjelpekontakt-sporet og forsøke å google litt. Takk for svar. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 20. november 2020 Del Skrevet 20. november 2020 (endret) Var litt vanskelig å se på det bildet, men så fikk jeg forstørret det. Da er det det ikke slik jeg trodde. Når bryteren løses ut mekanisk er det ingen behov for hjelpekontakt. Da kan det være at elektromagneten ikke virker. Man kan måle med et multimeter om det er brudd i spolen. Endret 20. november 2020 av Hårek 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå