Gå til innhold

Bygge høyttalere selv


Anbefalte innlegg

Jeg holder på å bygge høyttalere fra Ljudia.no. Det er det første paret jeg bygger, så jeg lurer på om det er noe spesielt jeg må tenke på? Er det noen erfarne høyttaler - byggere der ute som har noen tips til en nybegynner?

Har ikke kommet særlig langt, har bare saget ut ca halvparten av platene.

 

 

Trenger også en forsterker til høyttalerne. Er interessert både i 2.0 og 5.1 forsterkere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Glawa er IKKE tingen om du bygger bassrefleks-kasse®. Biltema har sånn fint hvitt dempe-stoff til en hundrings. Ellers så må du passe på å få kassa skikkelig tett. Helst bruke et lim som jeg ikke husker navnet på. Ekspansjonslim eller noe. Er noe som ekspanderer no vanvittig ihvertfall.

 

Skal du bygge fler-veis høyttalere så pass på å kjøp skikkelig bra delefilter, og bruk gode kabler innvendig. Har selv Hjemmelagde høyttalere med elementer/filtre fra Ljudia. Jeg valgte lukka kabinett for å få renere/strammere lyd, og bruker heller en sub i tillegg. (SOm jeg gså har bygd selv, med elementer/forsterker fra Ljudia.)

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å si noe noe generelt om forsterker. Et spørsmål som dukker opp er om du skal bruke forsterkeren til musikk eller film. Hvis du skal høre musikk så vil du gjerne ha en varm rund lyd, mens film krever en presis og skarp lyd.

 

Forsterkeren må også velges etter høytalerne, da forskjellige høytralere har forskjellig karateristikk.

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Du burde kontrollregne volumet selv, om du har tilgang til et program som du stoler på. Resultatet kan variere en del, kanskje du har andre krav du vil oppfylle.

Det skader ikke å dobbelsjekke.

MDF plater er også å anbefale,er det et avansert bygg du skal prøve deg på?

skal det bare være mye bass og billig?

Lenke til kommentar
4,000-6,000

 

Har sett på denne fra Expert til 4495kr, er den bra?

Har den Sony forsterkeren selv, og må si jeg er veldig godt fornøyd. Den er ikke overdrevet kraftig, og egner seg ikke for alt for store høyttalere. Men bevares, velger du lettdrevne høyttalere (høy virkningsgrad altså) så holder den i massevis. Lyden er god, men krever bra cd-spiller for å yte max. Jeg kjører den sammen med Sony SCD-XB940 SACD-spiller, og synes lyden blir veldig god. Bassen er dyp og passe stram, mellomtonen er godt definert, og diskanten er veldig fin og krystallklar. Det er ikke hi-end, selvsagt, men det er noe av det bedre du får i prisklassen. For tiden kjører jeg med er par små PSB monitorer, på grunn av plassmangel, men vurderer å bygge nye selv.

 

Sånn for de som føler det som viktig info, TA-FB940R leverer 2x70W @ 8ohm.

Lenke til kommentar
forsterker

 

surroundforsterker Harman/Kardon AVR3550 på tilbud til 4000,- (før 6000,-)

 

ikke la deg lure av watt betegnelsene.. er nok mere trøkk i denne en den sony'n!

Ang. "Watt", så er ikke dette noe som er så vesentlig. Spessielt når det gjelder surround receivere og forsterkere (receiver = forsterker med innebygget radio) så stemmer sjelden de tallene som blir oppgitt.

 

Ofte måles effekten med en (eller to) kanal(er) i drift, også føres det samme tallet opp for 5, 6 eller 7 eller hvor enn mange kanaler det dreier seg om. Du kan få et lite hint om hvorvidt det stemmer eller ei, ved å se om det er oppgitt i RMS effekt (20-20kHz med 8ohm last) og i tilllegg ta en titt på hvor mange Watt forsterkeren drar fra nettet. Effekt er i så måte en konstant, og trekker forsterkeren din 200W fra nettet, så kan den aldri levere mer enn 2x100W ut til høyttalerne dine. Den produserer ikke kraft selv. Så uannsett om det står 5x150W i håndboka, leverer den ikke så mye om det bakpå står "Power consumtion 400W".

 

Dessuten: Om forsterkeren trekker 500W fra nettet, men er spesifisert til 2x150W, så kan du faktisk regne med at den leverer mer enn den lover, og kan klare å kjøre store høyttalere med bra kontroll.

 

Om noen finner feil her, så greit, da er det mulig jeg tar feil, men såvidt jeg vet stemmer disse tingene.

 

Og jeg sier ingenting galt om Harman Kardon... Harman Kardon har mye bra, og låter veldig "rock & roll" og tøft. Til surround utstyr å være, så leverer receiverene deres ganske bra med krefter. I allefall de jeg har vært borti.

Lenke til kommentar

i brukerhandboken hk avr 3550 står det tror det var max 580w vil det si at den er

max5x116w og max 2x290w

hk sier at den er 5x55w 8ohm 20-20000hz og 2x85w 8ohm dynamiskeffekt og 2x125w 4ohm dynamisk effekt

 

en ting er no iallfall sikkert bass er det nok av

 

nad tror jeg også er ærlige med watten

Lenke til kommentar

Du må ta i betraktning at virkningsgraden på en klasse A/B forsterker ligger rundt 50%. Dette varierer avhengig av mange variabler jeg ikke gidder å komme inn på her, men poenget er at dette forklarer iallefall at det som er oppgitt er ærlige watt/8ohm 0.07% THD 20 - 20000Hz.

Derav ser du lett av tallene at oppgitt RMS effekt stemmer bra. Den dynamiske effekten gitt i støt over en kort periode vil være større, og om høyttalerne dine har en impedanse på 4 - 6 ohm vil også dette gi forsterkeren støre muskler i forhold til hvordan den kontrollerer elementene.

Lenke til kommentar

Ikke bruk glava!

Kjøp heller en kilo vaska og karda ull fra husfliden.

Beste dempematerialet som er å få!

Bruk haugevis med lim som før nevnt her. Anbfaler polyuretan trelim. ca kr. 50/dl på byggern eller byggmakker.

 

Skal du skru så husk å forborre, da MDF sprekker lett. I tillegg ville jeg brukt selvborende liste/gulvskruer.

 

Mange skrutvinger trenger du også. Polyuretan er ekspanderende, og sørger for at ting tettes helt!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...