Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Altibox og Google mesh løsninger (trenger ny router?)


Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg har Altibox og router (modellbetegnelse FMG3542) om de har levert, og nettet gir noen ganger dårlige signaler i borteste delene av leilighten. Vurderer derfor å gå for et et mesh-nettverk. Vurderer Google sin løsning ettersom jeg har mange Google/android devicer. 

Jeg er i villrede om jeg må skaffe en ny router (Google Nest wifi) + 1-2 "nest points" eller om jeg kun kan kjøpe 1-2 "nest points" uten å kjøpe ny router? Aller helst vil jeg gå for sistnevnte løsning hvis dette vil fungere ca. like bra - mye rimeligere hvis jeg slipper å kjøpe ny router tross alt. 

Noen som har kunnskap om dette? Er forsåvidt åpen for andre mesh-løsninger også hvis det er noe som er veldig brukervennlig, god rekkevidde og til en rimelig pris :-) 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget er å ha et nettverk som er stabilt og hvor Netflix ikke stopper for å buffre støtt og stadig. Poenget er ikke å få 500mbit i alle rom, men å få fornuftig hastighet der man jobber, ser på tv osv. 

Ønske om hastighet er ikke så voldsomt, men sliter litt slik det er idag (at en enkelt router fra Altibox skal dekke hele leiligheten). 

Lenke til kommentar

Hvis du har routere fra før som du ikke bruker kan du forsøke å sette de opp i repeater mode, ofte brukes 2.4 ghz til motta\send til hovedrouteren, men ofte får man ikke valgt 5 ghz til kominikasjon selv har jeg asus ac66u til dette. Funger vel greit men er best å bruke 5 ghz eller kabel til maskinene siden 2.4 ghz gir vesentlig dårligere ytelse, får 40 mbit av 80 mbit kapasitet.

Har lite erfaringer med google mesh, muligens det er lettere å administere.

men finner ikke ut hva den bruker til sending\motta til hovedruteren er vel bare strømkabel eller usb så tviler på den har særlig fordel annet en lett og liten og enkelt app, siden ofte setter man som repeatmode mister man tilgangen til routeren går direkte på hovedruteren.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
andre.v.ro skrev (6 timer siden):

Hei. 

Jeg har Altibox og router (modellbetegnelse FMG3542) om de har levert, og nettet gir noen ganger dårlige signaler i borteste delene av leilighten. Vurderer derfor å gå for et et mesh-nettverk. Vurderer Google sin løsning ettersom jeg har mange Google/android devicer. 

Jeg er i villrede om jeg må skaffe en ny router (Google Nest wifi) + 1-2 "nest points" eller om jeg kun kan kjøpe 1-2 "nest points" uten å kjøpe ny router? Aller helst vil jeg gå for sistnevnte løsning hvis dette vil fungere ca. like bra - mye rimeligere hvis jeg slipper å kjøpe ny router tross alt. 

Noen som har kunnskap om dette? Er forsåvidt åpen for andre mesh-løsninger også hvis det er noe som er veldig brukervennlig, god rekkevidde og til en rimelig pris 🙂

 

Sånn jeg har skjønt det så må du kjøpe Googles Nest router, samt 1 til to mesh-enheter. FMG-routeren til Altibox må settes i bromodus.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Som Pop sier, kan det være komplikasjoner her hvis du per i dag kjører tv-dekodere i samme hjemmenett. Et alternativ vil kunne være å velge en mesh-løsning som kan kjøre i aksesspunktmodus, noe eksempelvis en del fra Netgear, TP-Link og en rekke andre gjør. Da beholder du Altibox-ruteren som "hovedruter", mens trådløst håndteres av mesh-settet.

Kjører selv med en Asus-ruter som hovedruter, og TP-Link Deco X60 i aksesspunktmodus (dette for så vidt bak en Altibox-ruter som står i bromodus - men denne står plassert slik at jeg kan ha tv-dekoderen koblet direkte til Altibox-ruteren, og dermed blir ikke de nevnte begrensningene her et problem - tv-boksen er direkte mot Altibox-ruteren, og ikke "inne på hjemmenettet"). 

Løsninger som LMH1 her nevner, eksempelvis å bruk en eldre ruter et annet sted for å få bedre dekning, kan for så vidt fungere, men kan samtidig være veldig irriterende og jeg vil normalt sett fraråde det. Problemet blir for at når du går med mobilen fra der du har dekning på Altibox-ruteren til der den andre ruteren har bedre dekning, kan det godt være at mobilen fortsatt er tilkoblet Altibox-ruteren. Noe av hovedelementet bak mesh-løsningene er hvordan de styrer klienter mellom forskjellige wifi-aksesspunkter. Dette blir ellers samme problematikken man kan få med rimelige tradisjonelle repeatere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, LMH1 said:

men finner ikke ut hva den bruker til sending\motta til hovedruteren er vel bare strømkabel eller usb så tviler på den har særlig fordel annet en lett og liten og enkelt app, siden ofte setter man som repeatmode mister man tilgangen til routeren går direkte på hovedruteren.

???

Lenke til kommentar
NULL skrev (1 time siden):

Løsninger som LMH1 her nevner, eksempelvis å bruk en eldre ruter et annet sted for å få bedre dekning, kan for så vidt fungere, men kan samtidig være veldig irriterende og jeg vil normalt sett fraråde det. Problemet blir for at når du går med mobilen fra der du har dekning på Altibox-ruteren til der den andre ruteren har bedre dekning, kan det godt være at mobilen fortsatt er tilkoblet Altibox-ruteren. Noe av hovedelementet bak mesh-løsningene er hvordan de styrer klienter mellom forskjellige wifi-aksesspunkter. Dette blir ellers samme problematikken man kan få med rimelige tradisjonelle repeatere.

Uansett hva man går for har man lite kontroll på hva som skjer, repeater er vel uheldig med tanke på ping tider, og kan gir tekniske problemer at trådløs bruker samme kanal og ligene man har lite kontroll fordi er ruteren som setter verdiene selv. får selv ikke valg fra hvilken teknologi trådløs henter internett fra. Kunne man valgt 5 ghz ville ikke 2.4 ghz vært like tregt.

Men trådstarter får ta et valg eller sjekke mulighetene for support og returrett, i verstefall finne løsning selv. Er best å ha alle trådløse enheter i samme rom som router, så får heller annet som kan bruke kabel velge den løsningen der.

Finnes jo

Altibox Arris Trådløs TV VAP3402E Trådløs overføring av TV-signaler

Men beste hvis man kunne ungått det å ha dekoder samme rom som router.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
2 hours ago, LMH1 said:

Uansett hva man går for har man lite kontroll på hva som skjer, repeater er vel uheldig med tanke på ping tider, og kan gir tekniske problemer at trådløs bruker samme kanal og ligene man har lite kontroll fordi er ruteren som setter verdiene selv. får selv ikke valg fra hvilken teknologi trådløs henter internett fra. Kunne man valgt 5 ghz ville ikke 2.4 ghz vært like tregt.

Men trådstarter får ta et valg eller sjekke mulighetene for support og returrett, i verstefall finne løsning selv. Er best å ha alle trådløse enheter i samme rom som router, så får heller annet som kan bruke kabel velge den løsningen der.

Finnes jo

Altibox Arris Trådløs TV VAP3402E Trådløs overføring av TV-signaler

Men beste hvis man kunne ungått det å ha dekoder samme rom som router.

Heldigvis slipper man normalt sett å trenge å ha så mye "kontroll", ettersom mesh-løsningene gjerne fungerer helt strålende for de aller fleste. Google Wifi/Nest Wifi er ikke løsningen for dem som trenger 300 Mbps+ via trådløst til en enkelt klient. For de aller aller fleste, vil det være en fordel å ikke rote med en del av disse innstillingene. 

Hva "som er det beste", vil jo ikke være spesielt praktisk. 

Mesn-løsningene vil gjerne ha algoritmer som ser ut i fra en rekke forskjellige parametere hvilket bånd en klient eventuelt bør være tilkoblet. Eksempelvis en klient som har veldig liten trafikk og er et stykke unna aksesspunktet, kan være lur å sette på 2,4 GHz.

Trådstarter er ellers ganske tydelig på hva bruksområdet egentlig er, og det kan godt være at selv de rimeligere og enklere mesh-løsningene her vil gjøre en svært god jobb. Er kravene litt avanserte/krevende bør man se på en løsning som har dedikert backhaul-radio som opererer på andre kanaler på 5GHz enn det som brukes for kommunikasjon mot klienter. Skulle kravene være at man ønsker maksimalt, kan kablet backhaul for mesh-aksesspunktene naturligvis være det beste. Men kan her godt være at trådstarter, slik som så mange andre, klarer seg helt fint med noe som gir "greit nok ytelse" for websurfing, Netflix osv. Bruk der man mot en enkelt klient gjerne ikke merker spesiell forskjell om man har 20 eller 200 Mbps nødvendigvis. Latency-egenskaper kan spille en rolle, og på mange måter nok også en større rolle for den generelt opplevde ytelsen på vanlige bruksområder, enn det mange tror. Dette ser ut i fra noen mer dyptgående tester ut til å være et av de svake områdene til Nest Wifi, om de ikke har gjort endringer i firmware for hvordan dette er optimalisert (noe som kan ha gått på bekostning av hva man maksimal kan klare å hente av båndredde mot enkeltklienter, men som sett over ett gir et bedre trådløsnett).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

mesh-løsningene funger vel som ring som avlaster hverandre muligens hvis vi ha 10 kravstore brukere og 1 gigabit hastighet vil vær får totaltsett lengere vekk fra routeren bedre ytelse på trådløs en enkelt AX router med optimal drivere og maskinvare. Men ulempen er vel utgående teknolgi som muligens gjør man ikke får god ytelse på grunn av det ikke er egne antenner som henter nett og sender videre deler trådløse får dobbelt jobb en vanlig router som bruker fiber eller ethernet med internet. Men muligens noe kan dele med 4g\5g med mobil og få lengere rekkevidde en enkel router.

Men finnes det forskjellig grader av Acesspoint? og repeater?

For er vel lite informasjon på nettopp det, kan jo bruke forskjellig VLAN og forskjellig kanaler for å få bedre ytelse, for dagens billige ruter er ikke egnet på veldig høy ytelse på slike teknologier. Men er jo mulig f.eks Asus AC88u er hakket bedre en ac66u.

Men jeg har ikke veldig tro på Google Wifi/Nest Wifi er noe særlig for tungere bruk over tid. Er vel rettet mot mindre android baserte mobiler\nettbrett laptop ikke det råeste trådløs kortene på markedet.

TP-Link Archer TX50E Nettverkskort AX3000 og ligdene.

Riktignok har jo wireless AC som regel bedre rekkevidde en AX. Og kan være fordel med eldre nettverkkort før AC med AC. Men ikke regn med mange kanaler og 1024 QAM og ligene.

Bør Asus RT-AC5300 med 8 antenner gjøre det bedre på accesspoint?

Ruteren bør vel være plassert ca midt i huset vs mesh løsning hvis de er plassert lengst fra hverandre?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
23 hours ago, andre.v.ro said:

Jeg har Altibox og router (modellbetegnelse FMG3542) om de har levert, og nettet gir noen ganger dårlige signaler i borteste delene av leilighten. Vurderer derfor å gå for et et mesh-nettverk. Vurderer Google sin løsning ...

Altibox tilbyr Google Nest Audio med nedbetaling på 39 kr/mnd pr stk i 36 måneder: https://www.altibox.no/google/ De kan sikkert svare på hvordan FMGen skal settes opp for best funksjonalitet.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
9 hours ago, LMH1 said:

mesh-løsningene funger vel som ring som avlaster hverandre muligens hvis vi ha 10 kravstore brukere og 1 gigabit hastighet vil vær får totaltsett lengere vekk fra routeren bedre ytelse på trådløs en enkelt AX router med optimal drivere og maskinvare.

Skjønner du selv hva du skriver her? I så fall er du nok ganske alene om det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Siden dette er en leilighet, og ikke en stor villa, kan en enkel og billig løsning være å kjøpe en WiFi extender. Pass på at du får en som støtter både 2.4 og 5 GHz og 802.11ac. For eksempel denne: https://www.power.no/data-og-tilbehoer/nettverk-og-rutere/nettverksforlenger/tp-link-re305-ac1200-wifi-utvidder/p-570633/

Du finner også flere på finn: https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?filters=&q=wifi+extender&sort=PRICE_ASC_BB&sub_category=1.93.3215

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
5 hours ago, Slettet-fsaSP0zV said:

Siden dette er en leilighet, og ikke en stor villa, kan en enkel og billig løsning være å kjøpe en WiFi extender. Pass på at du får en som støtter både 2.4 og 5 GHz og 802.11ac. For eksempel denne: https://www.power.no/data-og-tilbehoer/nettverk-og-rutere/nettverksforlenger/tp-link-re305-ac1200-wifi-utvidder/p-570633/

Du finner også flere på finn: https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?filters=&q=wifi+extender&sort=PRICE_ASC_BB&sub_category=1.93.3215

Ikke helt enig - ref. problematikk rundt "sticky client" når man har en da ganske så "dum" repeaterløsning uten klientstyring. Kan i praksis variere litt mellom klienter med tanke på hvor flinke de selv er til å forstå at de bør bytte til et annet kjent aksesspunkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
1 hour ago, NULL said:

Ikke helt enig - ref. problematikk rundt "sticky client" når man har en da ganske så "dum" repeaterløsning uten klientstyring. Kan i praksis variere litt mellom klienter med tanke på hvor flinke de selv er til å forstå at de bør bytte til et annet kjent aksesspunkt.

Ved å bruke en extender i steder for mesh kan oppleve at noen klienter ikke bytter til beste aksesspunkt i tide, men min erfaring med nye(re) dingser er at de takler dette brukbart. Optimalt er det likevel ikke.

Mesh er bedre til dette, men jeg foreslo extender som en rimelig løsning som TS kunne prøve, siden "rimelig pris" nevnes i førstepost, og en extender gir mye lavere kostnad enn et mesh. 

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...