Gå til innhold

MÅ flytte hjemmefra hva å si til NAV?

Kampsport

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har før jobbet og godt skole osv. og bodd hjemme ifra 3 ganger både i og utennom fylket, men alltid i Norge. Jeg har INGEN familie medlemmer jeg kan få hjelp av overhodet. Jeg har IKKE OVERHODET MULIGHET Å BO HJEMME. KRANGLING FRA MORGEN TIL KVELD I FLERE ÅR. Jeg er dessverre IKKE arbeidsfør lengre, så penger er ett stort, stort problem, forsett å les, når dere har lest igjennom absolutt ALT, så kan dere stille spørsmål. Jeg har fylt 25 år, men har ryggskade og to brudd i nakken. Etter flere OM og MEN så har jeg akkurat funnet ut at jeg IKKE kan jobbe, men har IKKE hverken UNG eller vanlig UFØR pr D.D. (Målet var jo å komme 100% ut i arbeid igjen, men realistisk sett så ser det vanskelig ut...)

- Jeg har det laveste av det laveste, AAP som er på 2 x G i ÅRET. 

- Sender meldekort hver 14. dag. Når jeg får utbetalt er det ca. 6400 kroner.

- JEG er INGEN SNYLTER, så å leve på NAV er LANGT ifra min intensjon, men er det slik man ikke har ett valg..

- Jeg kan (går utennom å si det) ikke bare få meg en ektra jobb...Hadde det bare vært så lett. 

- Går på medisiner for å forbedre livet mitt selv med de strever jeg å leve "normalt". SPAR MEG moralprekenen. mtp medisiner.

- NAV og andre har fortalt meg (dette er ett par år siden da) at de kan betale møbler? for meg eller dekke ting (SNAKKER IKKE SOSIALHJELP som de sier nei på hver gang. Uansett om det er godt dokumentert og og kvitteringer på!)

- Er det andre ting jeg kan få hjelp av NAV med? Har absolutt ikke/lite greier på papirer og hvem som kan hjelpe meg med dette...DERFOR JEG SPØR HER!

- Desember 2020 blir jeg 100% gjeldfri på flere år. Har ingenting av verdi som jeg ikke bruker/ser verdt noe! Så ikke kommenter "selg bla bla for ekstra penger"

Jeg setter veldig pris på skikkelige igjennom tenkte kommentarer og hjelp. Leiter etter noe aleine å leie i LINDESNES KOMMUNE, MANDAL. Må helst være relativt billig og nærme busstopp (skal jo leve i tillegg til å ha en plass å bo, røyker ikke, drikker ikke, har ikke dyr osv. så har ikke mye ekstra utgifter....)

Håper jeg får MANGE FORNUFTIGE SVAR! 

Mvh Kampsport.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst; Jeg dømmer ikke på noen punkter, for jeg har vært i samme situasjon flere ganger selv.

Bruk finn.no ofte. Vær "på" helt til du finner noe (ting kommer og går), søk i byen du bor etter de billigste utleieleilighetene, inkludert så mye som mulig. I hvert fall helst strøm, så du slipper å tenke på den delen.

Vurdér å flytte til en større, mellomstor by med flere muligheter.

Når det kommer til uføretrygd, så er det dessverre blitt vanskeligere. Jeg gikk til rusterapeut i 2 år før det skjedde, og jeg ansér meg selv som svært heldig. Jeg kom meg inn dit på bakgrunn av for høyt alkoholbruk som førte til en innleggelse som jeg ordnet selv. Jeg var ærlig om dét og alt rundt livet mitt hele tiden. Også fortiden helt tilbake til tidlig barndom.

Jeg har snakket med folk som fikk uføretrygd for 30 år siden, og på den tiden var det nesten bare å søke om det, så fikk de det innvilget. I dag må man ha grundig dokumentert psykologisk analyse. Det må være en fundamental og grunnleggende diagnose som beviser at man ikke kan fungere i lønnet arbeid. I hvert fall såvidt jeg har forstått. Det er jo mulig det går an på bakgrunn av kroniske fysiske skader. Jeg har bare ikke hørt om det. Men det er jo fremdeles en -mulighet- å søke om det, så det er jo -mulig- å få det innvilget. Man må bare gå frem på riktig måte og være ærlig.

Så du må opprettholde en dialog med fastlegen, og fortsette å prøve å kreve en undersøkelse så du kan få uføretrygd. Det kan høres grådig og selvopptatt å skrive det på den måten, men jeg forstår deg godt. Og en annen ting er at; Hvis du får uføretrygd, bor for deg selv, får mer plass og ro i livet, så vil sjansen -øke- for at du kanskje kommer deg ut i arbeidslivet igjen. Og er du heldig, finner du en arbeidsplass med intelligent lederskap, så du føler deg verdsatt og respektért .. så kanskje ting bedrer seg på alle måter og du ikke trenger å motta uføretrygd i det hele tatt. Noe som jeg tror alle egentlig ønsker seg. Derfor stemmer jeg Rødt, så vi kanskje raskere får innført borgerlønn, sånn at nettopp akkurat sånne som i din (og min, tidligere) situasjon kan komme seg videre raskere i livet.

Hvis du bor med familien som du gjør nå, hvor det bare er krangel og problemer (kjenner til det også), så vil sjansen i hvert fall minske. For du får aldri noe positiv stimulans. Når du bor aleine, får du i hvert fall fred til å bygge opp litt psykologisk overskudd til å prøve å søke etter jobb. Det er ikke så lett når man går og krangler hele tiden. Den psykologiske effekten ved å føle seg trygg der man bor er ekstremt viktig for å kunne fungere overhodet. Dessverre tar ikke nav hensyn til sånne ting.

Har du vært i kontakt med fastlegen, og hva får du høre der?

Jeg vet ikke om andre instanser å søke om økonomisk støtte enn nav. Det finnes kanskje gratis mat og husholdningsartikler hos blåkors.

Og ja, du skal ta kontakt med nav. Du møter opp og forklarer situasjonen, og spør om veien videre. Så tar du det derfra.

Hvis jeg skal gi ett siste langfattet råd, er det å gjøre ett aller siste forsøk på å skape samhold i familien. Spør om dere kan samle økonomien og samarbeide om det økonomiske. Prøv å skape en samarbeidskultur. Du har kanskje prøvd flere ganger enn du kan huske og har gitt opp .. men jeg bare slenger det ut. Å leie gjør bare at man utsetter egen økonomisk fremtid enda mer.. så å samarbeide hjemme og bygge opp kapital felles med familien er den raskeste måten, HVIS det fungerer med det psykososiale da ...

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høres ut som du kvalifiserer til kommunal bolig. 
https://www.lindesnes.kommune.no/kommunal-bolig.507365.no.html#p62682182

Dette kan du få hjelp til å søke om hos NAV. 

Siden du har lav inntekt, kan du få støtte til deler av husleien gjennom Husbanken.
https://www.husbanken.no/person/bostotte/ - Med 2G utbetalt vil jeg anslå ca 1300 kr,- i bostøtte pr mnd.

2G tilsvarer ca 17 000 kr pr brutto pr mnd. Det er mer enn nok å leve på inkludert husleie. Du kan prøve selv å finne noe rimelig på Finn.no. Møbler kan du få gratis på "gis bort" -torget. Jeg har personlig innredet en hel bolig med ting jeg har fått gratis på Finn. 

Du støtter deg mye til NAV. Med all respekt så kan du gjøre en innsats selv også dersom du ønsker å flytte ut. Du er en voksen person, og dersom du er oppegående og frisk mentalt er det ingen ting som stopper deg fra å flytte. Du trenger ikke annet enn en madrass på gulvet de første ukene.... så kan du kjøpe det du trenger etter hvert som du får råd til det. 

Med 13 000 netto utbetalt i måneden. Så har du råd til husleie på ca 5000 kr,- Du får en liten hybel til den prisen.
https://www.finn.no/realestate/lettings/ad.html?finnkode=87227088 

Lenke til kommentar
Taurean skrev (7 minutter siden):

Først og fremst; Jeg dømmer ikke på noen punkter, for jeg har vært i samme situasjon flere ganger selv.

Bruk finn.no ofte. Vær "på" helt til du finner noe (ting kommer og går), søk i byen du bor etter de billigste utleieleilighetene, inkludert så mye som mulig. I hvert fall helst strøm, så du slipper å tenke på den delen.

Vurdér å flytte til en større, mellomstor by med flere muligheter.

Når det kommer til uføretrygd, så er det dessverre blitt vanskeligere. Jeg gikk til rusterapeut i 2 år før det skjedde, og jeg ansér meg selv som svært heldig. Jeg kom meg inn dit på bakgrunn av for høyt alkoholbruk som førte til en innleggelse som jeg ordnet selv. Jeg var ærlig om dét og alt rundt livet mitt hele tiden. Også fortiden helt tilbake til tidlig barndom.

Jeg har snakket med folk som fikk uføretrygd for 30 år siden, og på den tiden var det nesten bare å søke om det, så fikk de det innvilget. I dag må man ha grundig dokumentert psykologisk analyse. Det må være en fundamental og grunnleggende diagnose som beviser at man ikke kan fungere i lønnet arbeid. I hvert fall såvidt jeg har forstått. Det er jo mulig det går an på bakgrunn av kroniske fysiske skader. Jeg har bare ikke hørt om det. Men det er jo fremdeles en -mulighet- å søke om det, så det er jo -mulig- å få det innvilget. Man må bare gå frem på riktig måte og være ærlig.

Så du må opprettholde en dialog med fastlegen, og fortsette å prøve å kreve en undersøkelse så du kan få uføretrygd. Det kan høres grådig og selvopptatt å skrive det på den måten, men jeg forstår deg godt. Og en annen ting er at; Hvis du får uføretrygd, bor for deg selv, får mer plass og ro i livet, så vil sjansen -øke- for at du kanskje kommer deg ut i arbeidslivet igjen. Og er du heldig, finner du en arbeidsplass med intelligent lederskap, så du føler deg verdsatt og respektért .. så kanskje ting bedrer seg på alle måter og du ikke trenger å motta uføretrygd i det hele tatt. Noe som jeg tror alle egentlig ønsker seg. Derfor stemmer jeg Rødt, så vi kanskje raskere får innført borgerlønn, sånn at nettopp akkurat sånne som i din (og min, tidligere) situasjon kan komme seg videre raskere i livet.

Hvis du bor med familien som du gjør nå, hvor det bare er krangel og problemer (kjenner til det også), så vil sjansen i hvert fall minske. For du får aldri noe positiv stimulans. Når du bor aleine, får du i hvert fall fred til å bygge opp litt psykologisk overskudd til å prøve å søke etter jobb. Det er ikke så lett når man går og krangler hele tiden. Den psykologiske effekten ved å føle seg trygg der man bor er ekstremt viktig for å kunne fungere overhodet. Dessverre tar ikke nav hensyn til sånne ting.

Har du vært i kontakt med fastlegen, og hva får du høre der?

Jeg vet ikke om andre instanser å søke om økonomisk støtte enn nav. Det finnes kanskje gratis mat og husholdningsartikler hos blåkors.

Hvis jeg skal gi ett siste langfattet råd, er det å gjøre ett aller siste forsøk på å skape samhold i familien. Spør om dere kan samle økonomien og samarbeide om det økonomiske. Prøv å skape en samarbeidskultur. Du har kanskje prøvd flere ganger enn du kan huske og har gitt opp .. men jeg bare slenger det ut. Å leie gjør bare at man utsetter egen økonomisk fremtid enda mer.. så å samarbeide hjemme og bygge opp kapital felles med familien er den raskeste måten, HVIS det fungerer med det psykososiale da ...

Grunnen jeg har ventet alle årene er å prøve å skrape sammen kr på besøk + mye gjeld. Uansett hvor mye familien ville hjelpe til går det ikke. Så er bare å glemme det med eigang. Ja følger med på finn og har ei hærlig venninne heldigvis som prøver det hun kan med å hjelpe meg. Uføre vet jeg er veldig veldig vanskelig men har mye traumer osv osv, men vanskelig for det om. Er flere grunner jeg vil bo her samtidig som å ikke bo her... TENKT MYE på det. Men første omgang blir det nok å bo her (første 5-10 år minst!)

Setter pris på slike svar du kommer med!

ENDRE/EDIT:
Regner de BSU som inntekt/formue? Kunne ikke finne det på husbankens kalkulator... Står KANSKJE en plass?
Med legen så kan de ikke gjør noe mer egentlig. De har sendt meg på 99% av alt det går. Så blir det oppdatering så kommer jeg med det.

Endret av Kampsport
Lenke til kommentar

Kan ha 2 mål, 100% ufør, og 100% jobb
Skader ikke å søke om ufør, og etter at du har fått innvilget ufør, kan du begynne å jobbe
Begynner du å jobbe så vil du ikke få uføretrygd

Jeg jobbet for mye, så fikk ikke 50% ufør, så jeg sluttet å jobbe og fikk 100% ufør  (Jeg jobbet under 50%, men NAV trakk fra ferie..)
Nå jobber jeg sammenlagt 1-2 uker i måneden, som er bedre enn ingenting

Lenke til kommentar
Taurean skrev (På 17.11.2020 den 1.22):

Vet ikke om BSU regnes som inntekt eller formue.

Kanskje spørre den venninna di om dere kan bo sammen et sted? Altså bare som venner, ikke noe mer. Må være et sted med to soverom, eller i så fall separere ting så dere sover hver for dere.

NEI hun har famiie og unger......så nei.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 17.11.2020 den 6.10):

Kan ha 2 mål, 100% ufør, og 100% jobb
Skader ikke å søke om ufør, og etter at du har fått innvilget ufør, kan du begynne å jobbe
Begynner du å jobbe så vil du ikke få uføretrygd

Jeg jobbet for mye, så fikk ikke 50% ufør, så jeg sluttet å jobbe og fikk 100% ufør  (Jeg jobbet under 50%, men NAV trakk fra ferie..)
Nå jobber jeg sammenlagt 1-2 uker i måneden, som er bedre enn ingenting

PLANEN ER JO Å BLI 100% ARBEIDSFØR, MEN ER IKKE ETT VALG. HAR DET I BAKHODET HEEEEEEELEEEEEEE TIDEN OM Å JOBBE. HADDE JEG BLITT UFØR (SOM SAGT ER JEG PÅ AAP/ARBEIDSAVKLARINGSPENGER) SÅ HADDE JEG JO PRØVD ETTER BESTE EVNE Å KOMME TILBAKE TIL JOBB. INGET liv å gå som ufør/ung ufør osv HVIS man KAN jobbe..Det er jo idioti for DE som TROR uføre er drømmen. Begynner nesten å grine bare å tenke tanken av at noen kan tro noe slikt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...