Redaksjonen. Skrevet 16. november 2020 Del Skrevet 16. november 2020 Volkswagen setter av 35 milliarder til elbil Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 17. november 2020 Del Skrevet 17. november 2020 Pass på! Med mindre du vil gi aktiv dødshjelp må du ikke snakke så varm om elbiler! Kjell Børre på 53 tåler ikke så meget må du forstå. 6 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 17. november 2020 Del Skrevet 17. november 2020 No satsar VW alt på å ta att forspranget Tesla. Det kan halde hardt, for Tesla har sett seg høgare mål. VW har fordelen av å ha eit velutbygd sals- og servicenettverk på førehand. Tesla har fordelen av å ha eit solid teknologisk forsprang, samt å vere den mest attraktive arbeidsgjevaren for ingeniør-studentar i USA (med SpaceX som nummer 2). VW har ikkje noko anna val enn å satse alt, dersom dei framleis ynskjer å vere ein stor bilprodusent om 15-20 år. 6 Lenke til kommentar
Kjetil Sandal Skrevet 17. november 2020 Del Skrevet 17. november 2020 Tesla skal lage 20 millioner elbiler i året om få år. så her må vw bli bedre 2 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 17. november 2020 Del Skrevet 17. november 2020 Dette er "fordelen" med dieselgate. VW føler seg tvunget til å satse skikkelig på elbiler, og det igjen tvinger andre bilprodusenter til å måtte satse på elbiler de også. Så noe godt kom det ut av dieselgate-skandalen. 👍😏 5 Lenke til kommentar
kmlund Skrevet 17. november 2020 Del Skrevet 17. november 2020 Dersom TU legger ut denne på Facebook er det bare å finne frem popcornet... 1 Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 17. november 2020 Del Skrevet 17. november 2020 (endret) 1 hour ago, kmlund said: Dersom TU legger ut denne på Facebook er det bare å finne frem popcornet... Heh ja... sist jeg diskutere med en rabiat mekaniker på TU sin Facebook post (om utslipp for elbiler) endte det med at fyren rapporterte meg til Facebook for mobbing/krenkelse og sendte meg trusler om vold på Messenger hah! Endret 17. november 2020 av The Very End 3 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 17. november 2020 Del Skrevet 17. november 2020 The Very End skrev (25 minutter siden): Heh ja... sist jeg diskutere med en rabiat mekaniker på TU sin Facebook post (om utslipp for elbiler) endte det med at fyren rapporterte meg til Facebook for mobbing/krenkelse og sendte meg trusler om vold på Messenger hah! Interessant hvordan folk knytter opp sin maskulinitet til hvilken energi fremkomstmiddelet sitt går på. Er folk her på forumet som mener det er krenkende å kalle bensin / diesel for fossil... Da har man kanskje egoet sitt litt vel tett knyttet opp mot bilen sin. 3 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 17. november 2020 Del Skrevet 17. november 2020 8 minutes ago, PgUp said: Interessant hvordan folk knytter opp sin maskulinitet til hvilken energi fremkomstmiddelet sitt går på. Er folk her på forumet som mener det er krenkende å kalle bensin / diesel for fossil... Da har man kanskje egoet sitt litt vel tett knyttet opp mot bilen sin. Eg kallar det som regel eksosbilar, men dersom du vil erte folk litt kan du alltids kalle dei prompebilar. Både lyd og lukt – spesielt av ein bensinbil med kald katalysator – minnar om det. 6 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 17. november 2020 Del Skrevet 17. november 2020 6 hours ago, Kjetil Sandal said: Tesla skal lage 20 millioner elbiler i året om få år. så her må vw bli bedre Mer enn vag og toyota kombinert altså, to av gigantene i markedet med lang fartstid. Og her snakker vi vel i løpet av 5 år også? 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 17. november 2020 Del Skrevet 17. november 2020 kremt skrev (50 minutter siden): Mer enn vag og toyota kombinert altså, to av gigantene i markedet med lang fartstid. Og her snakker vi vel i løpet av 5 år også? Tror det var snakk om innen 2030 som vil si 50% vekst hvert eneste år frem til det. De vil ikke klare å nå det i 2020 og prosentvis vekst har en tendens til å avta når man blir større, men pytt pytt. Når man har forlatt den virkelige verden så blir plutselig alt mulig. Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 17. november 2020 Del Skrevet 17. november 2020 (endret) kremt skrev (57 minutter siden): Mer enn vag og toyota kombinert altså, to av gigantene i markedet med lang fartstid. Og her snakker vi vel i løpet av 5 år også? Ja, i historien har det jo aldri kommet en disruptor som har tatt over markedet basert på ny teknologi og de gamle med enorm markedsandeler har gått dukken .... * Kremt Kodak * *Kremt IBM* * *Host host Blockbuster* Endret 17. november 2020 av PgUp 3 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 17. november 2020 Del Skrevet 17. november 2020 Det er ikke så komplisert å stampe ut noen biler fra ruller med blikk. Heller ikke vanskelig å slenge inn et par skjermer, som mange tydeligvis er opptatt av å ha i bilen sin nå til dags (uten at jeg skjønner hva de skal med det). Laptopbatterier er også vanlig handelsvare. Det man sitter igjen med er merkenavn, software og ladenettverk. Et helt ecosystem egentlig, etterhvert. Man skal på ingen måte undervurdere dette, og kan lett dra paralleller til Jobs. På mellomlang til lang sikt tror jeg dette kan bli en skummel produsent, også for forbrukeren. Når de først har fått en viss størrelse, makt og påvirkning på folk er det utrolig hva de kan finne på for å berike seg selv på bekostning av kunder. Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 17. november 2020 Del Skrevet 17. november 2020 Kjetil Sandal skrev (7 timer siden): Tesla skal lage 20 millioner elbiler i året om få år. så her må vw bli bedre Noen som vet hva Tesla har for kapasitet på sine fabrikker pr i dag ? Og hva som er kapasiteten om 2 år ? Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 17. november 2020 Del Skrevet 17. november 2020 3 minutes ago, Halvor Sølvberg- the MOV said: Noen som vet hva Tesla har for kapasitet på sine fabrikker pr i dag ? Kapasiteten nermar seg 750.000 bilar i året i Freemont og Shanghai. 3 minutes ago, Halvor Sølvberg- the MOV said: Og hva som er kapasiteten om 2 år ? Kapasiteten i Freemont skal opp til 500.000 bilar i året og 1 million bilar i året ved slutten av 2022 i Shanghai. Det tok 15 månadar frå fyrste spadetak til fabrikken i Shanghai produserte bilar. 4 månadar etter det var produksjonstakta ved fabrikken oppe i 150.000 bilar i året. På bakgrunn av det kan vi grovt rekne opp mot 500.000 bilar i året frå Berlin og 300.000 bilar i året frå Texas ved slutten av 2022. Dvs ca 2-2,3 millionar bilar i året. Fabrikken i Texas vert truleg størst av alle når han er ferdig. Tesla har truleg ein fabrikk til i Asia og ein til i Europa på teiknebrettet, men det er uvisst korvidt det vert bil- eller batterifabrikkar eller ein kombinasjon. Det som er sikkert er at Tesla har pengar til å byggje fleire fabrikkar. 3 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 17. november 2020 Del Skrevet 17. november 2020 Sturle S skrev (5 timer siden): Eg kallar det som regel eksosbilar, men dersom du vil erte folk litt kan du alltids kalle dei prompebilar. Både lyd og lukt – spesielt av ein bensinbil med kald katalysator – minnar om det. Det er jo det som er bra med el biler. De går jo på hvasomhelst. Kjernekraft, kull tungolje,diesel, naturgass, biomasse, trevirke, vannkraft, propan, hydrogen, vind, damp fra vulkaner, sol, bensin Bare å velge det som passer best. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 18. november 2020 Del Skrevet 18. november 2020 (endret) Trestein skrev (10 timer siden): Det er jo det som er bra med el biler. De går jo på hvasomhelst. Kjernekraft, kull tungolje,diesel, naturgass, biomasse, trevirke, vannkraft, propan, hydrogen, vind, damp fra vulkaner, sol, bensin Godt trollet! Du er faktisk en av de bedre her på forumet. 👍 Trestein skrev (10 timer siden): Bare å velge det som passer best. I Norge velger vi mest vannkraft. I resten av Europa så er også fornybar energi på full fart oppover. Endret 18. november 2020 av Hanhijnn 3 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 18. november 2020 Del Skrevet 18. november 2020 (endret) Med nye avgasskrav frå EU (Euro 7) kan eksosbilar verte de facto forbodne å selje frå 2025: https://www.electrive.com/2020/11/16/vda-worried-about-the-euro-7-emissions-standard/ Dette er moro. For få år sidan argumenterte elbil-hatarane med at elbilar var eit særnorsk fenomen og berre kom til å vere eit kort blaff. Snart skulle det vere slutt på alle elbilfordelar og dessutan var det ingen i andre land som kjøpte moderne bilar. Tenkjer dei er frustrerte no. Eller har kjøpt seg elbil. Endret 18. november 2020 av Sturle S 2 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 18. november 2020 Del Skrevet 18. november 2020 Sturle S skrev (15 minutter siden): Med nye avgasskraft frå EU (Euro 7) kan eksosbilar verte de facto forbodne å selje frå 2025: https://www.electrive.com/2020/11/16/vda-worried-about-the-euro-7-emissions-standard/ Så den. Skal bli spennende å se om EU virkelig tørr å være så tøffe. Håper det... 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå