Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Prioritetsrekkefølge for utrulling av vaksinen

Simen1

Hva tenker du om en slik prioritering?  

48 stemmer

1. 1. Hva tenker du om en slik prioritering?

• Jeg synes den høres bra ut
      13
    • Jeg ville hatt en annen prioritering
      30
    • Jeg vil ikke ha noen prioritering
      5

Anbefalte innlegg

Evil-Duck skrev (1 time siden):

Jeg mener ikke de har glemt noen sykdommer, men jeg syns folk under 65 med alvorlige sykdommer som kreft eller immunsvikt bør være like høyt om ikke høyere prioritert enn friske over 75+ nå ligger personer under 65 med en hvilken som helst alvorlig diagnose på plass nummer 4 i vaksinekøen, det er det jeg reagerer på.

Dette er nok en vanskelig vurdering, men det er jo faktisk slik at de aller fleste med kreft ikke er i noen risikogruppe.

Nå kommer det selvfølgelig an på type kreft og hvor syk man er, men generelt tror jeg diabetes og høyt blodtrykk er en større risikofaktor enn kreft.

Nedsatt immunforsvar kan nok være et problem, men det største problemet er tross alt alder, hvor man vet at de eldre i langt større grad blir alvorlig syke, eller dør.

Jeg tror derfor det er lettere å si at alder på 70+ er en stor risikofaktor, enn å si at for eksempel kreft eller sykdommer som påvirker immunforsvaret er en risikofaktor, ut i fra den statistikken man har.

Det beste hadde jo vært om legene som kjente pasientene avgjorde, men det er en vanskelig avveining det også, man ønsker jo generelt ikke at fastleger skal behøve å bestemme slike ting, samt hvem bestemmer hvem som trenger vaksinen mest av pasienter som har forskjellige fastleger?

Nå hevder jo Sverige at de vil kunne vaksinere alle over 18 år innen midten av april.
Det betyr egentlig at Norge burde kunne klare det samme, ettersom vi får samme antall vaksiner (justert for befolkning), på samme tid, så forhåpentligvis blir ikke ventetiden så lang, uansett hvilken plass i køen man får.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (10 timer siden):

Prioriteringsrekkefølge for vaksinen:

Hadde vært fint om de hadde opplyst hvor mange personer som er i hver gruppe.

VG viser noen tall. Kilde: FHI s48.

Gruppe 1: 40 000. Antall før i køa: 0

Gruppe 2: 120 000. Antall før i køa: 40 000

Gruppe 3: 290 000. Antall før i køa: 160 000

Gruppe 4: 540 000. Antall før i køa: 450 000

Gruppe 5: 175 000. Antall før i køa: 990 000

Gruppe 6: 125 000. Antall før i køa: 1 165 000

Gruppe 7: 160 000. Antall før i køa: 1 290 000

Gruppe 8: 650 000. Antall før i køa: 1 450 000

Gruppe 9: 745 000. Antall før i køa: 2 100 000

Jeg husker ikke leveranse-estimatene i farta så jeg får ikke regnet ut noen datoer.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er kaotisk og motstridende info om vaksineleveransene, men om jeg klarer å filtrere infoen rett så blir det:

Spoiler

9750 doser Pfizer-vaksine levert til Norge 23.12

10 000 doser Pfizer-vaksine leveres til Norge 26.12. Dette er muligens de samme som nevnt over.

40 000 doser Pfizer-vaksine leveres til Norge 28.12. Det står også 50 000 et annet sted, men det kan være akkumulert.

550 000 doser Pfizer-vaksine leveres til Norge i løpet 1. kvartal, også formulert som 40 000 i uka, fram til alle 2,5 millioner dosene er levert.

3,3 millioner Oxford AstraSenca-vaksine, ukjent leveringstid

1,9 millioner Moderna-vaksine, i første omgang 150 000 i 1. kvartal, men godkjenningen skjer tidligst i januar. Antydet betydelig flere doser fra mars.

Det anslås både 130 000 vaksiner (alle merker?) innen 17. januar og 160 000 innen 10. januar. Jepp, motstridende, men her har dere i hver fall begge versjonene.

Håper det kommer såpass mye tydeligere info snart at jeg kan sette opp en datoplan for de ulike prioriteringspuljene.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Alle land får denne første ladningen på 9750 doser, ettersom det er 975 doser på ett brett, og en eske inneholder ti brett.
Det skal liksom være symbolsk, for å komme i gang.

Pfizer sa i går at denne første esken med vaksiner vil sendes julaften eller dagen etter til EU-landene, så den kommer nok rundt 26. desember, så starter vaksinering som planlagt 27. desember.

Deretter sier Sverige, som også er samordner for Norge, at de vil få ytterligere 80 000 doser til mellom 28. desember og 3. januar, og deretter omtrent samme kvantum hver uke fremover, med mindre produksjonskapasiteten endrer seg.

Det skulle vel bety at Norge får på samme tidspunkt, men halvparten av dosene Sverige får, altså 40 000, ettersom de påfølgende sendingene gjøres ut fra folketall i landet.

Det forventes vel at Moderna sin vaksine godkjennes 6. januar i EU, med mindre de klarer å få det til raskere.
Levering og mengder av den er fremdeles noe usikkert.

AstraZeneca blir trolig ikke før til høsten igjen, men Janssen, som er det amerikanske legemiddelfirmaet Johnson & Johnson har ting på gang, så den kommer trolig tidligere.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Syntes ansatte og beboere i pleiehjem og eldreomsorgen burde vaksineres først, deretter sykehusansatte. Dette for å forhindre smitte fra sykepleier/lege til pasienter.

Barn sist da det er viktig å forhindre at evnt bivirkninger påvirker unge og de blir lite syke ved smitte.

Endret av freddy85
Lenke til kommentar

Jeg har gjort noen foreløpige beregninger her baset på en del antagelser (Pfizer 9750 per pakke, 1 pakke 26.12, 4 pakker 28.12, deretter 4 pakker i uka. Moderna 12500 pr uke fra uke 2, dobling fra uke 10. Oxford er så usikker at den ser jeg bort fra inntil videre). Da får jeg følgende estimat:

Gruppe 1 sykehjemsbeboere starter vaksinering 26.12.2020

Gruppe 2 85+ starter vaksinering i uke 1

Gruppe 3 75+ starter vaksinering ca i uke 6

Gruppe 4 65+ og yngre i høyrisikogruppa starter vaksinering til våren

Gruppe 5 55+ og yngre i middels risikogruppa starter vaksinering på sensommeren

Endret av Simen1
Glemte 2 doser pr person. Fikset nå.
Lenke til kommentar

Når det kommer til leveringsdatoer fra produsentene, så tipper jeg de er litt vage på akkurat datoer på grunn av sikkerhet også.

Det har ikke vært skrevet så mye om, trolig bevisst, men for en stund siden var det en artikkel i en eller annen utenlandsk avis, hvor journalisten hadde fått komme inn på fabrikken i Belgia, samt hos BioNTech i Tyskland.

Visst nok var det var tysk spesialpoliti i store mengder ved begge disse stedene, mange av de i sivil.
Utenfor hovedkvarteret til BioNTech kunne man i følge journalisten knapt se de, men de var overalt rundt i området, godt bevæpnet, for å påse at ingenting hendte.

Disse eskene med vaksiner vil jo sendes med egne biler og fly, som også angivelig skal ha et stort sikkerhetsoppbud.
Jeg antar at de ikke ønsker å komme med helt presise tidspunkt for når transporten skjer, men i stedet sier mellom den og den datoen, for å gjøre det vanskeligere for kriminelle å planlegge noe?

Simen1 skrev (30 minutter siden):

Oxford 20000 pr uke fra uke 6, høyst usikker både dato og antall).

Det er veldig mye usikkerhet rundt AstraZeneca/Oxford vaksinen nå.

De lå helt først i kappløpet, og var den første vaksinen EU startet rullende godkjenning av, men etter problemene de hadde med fase 3-studiene, dårlig effektivitet, samt at de oppdaget bedre effektivitet ved halv dose første gang osv. uten å helt kunne forklare det, så kan det se ut som det kan ta lang tid før den er tilgjengelig.

De er også nå i samtaler om å slå sammen enkelte ting med Sputnik-vaksinen, for å øke effektiviteten, men det vil kreve nye studier og godkjenninger.

UK har ønsket å godkjenne denne før EU, men har heller ikke godkjent den enda, det er usikkert av hvilken grunn, men en del av det er nok manglende data fra studiene.

Hvorvidt den vil være godkjent innen februar er trolig usikkert, mange tror den kan drøye helt til etter sommeren en gang, men det kan jo også være at de plutselig får orden på ting, å får den godkjent raskt?

Det er denne vaksinen mange land håper på, ettersom den er mye billigere og enklere å distribuere, og derfor er førstevalget for mange fattige land rundt om i verden.

EDIT: Og mens jeg skriver dette, står Matt Hancock, britenes helseminister, å taler på en pressekonferanse, hvor han nå uttaler at britiske myndigheter nettopp har fått inn alle dataene de trenger for å starte en godkjenningsprosess av Oxford-vaksinen.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
0laf skrev (37 minutter siden):

Når det kommer til leveringsdatoer fra produsentene, så tipper jeg de er litt vage på akkurat datoer på grunn av sikkerhet også.

Datoene 26. og 28. desember er mye nevnt i media så det antar jeg stemmer. Deretter har jeg egentlig bare beregnet antall vaksiner pr uke og brukt mandag til å konvertere til en dato siden jeg foretrekker dato fremfor ukenummer. Jeg endrer nå tilbake til ukenummer.

0laf skrev (37 minutter siden):

Det er veldig mye usikkerhet rundt AstraZeneca/Oxford vaksinen nå.

Da fjerner jeg Oxford fra beregninga inntil vi hører noe mer sikkert derfra og så oppdaterer jeg innlegget over her med nye datoer. De ser kun ut til å påvirke de allerede usikre datoene for gruppe 4 og 5.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
freddy85 skrev (1 time siden):

Syntes ansatte og beboere i pleiehjem og eldreomsorgen burde vaksineres først, deretter sykehusansatte. Dette for å forhindre smitte fra sykepleier/lege til pasienter.

Jeg følger logikken din på sykehusansatte, men på eldrehjem ser jeg ikke helt poenget med å vaksinere de ansatte før beboerne. Beboerne står først i køa og blir vaksinert i løpet av bare et par uker.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (12 minutter siden):

Jeg følger logikken din på sykehusansatte, men på eldrehjem ser jeg ikke helt poenget med å vaksinere de ansatte før beboerne. Beboerne står først i køa og blir vaksinert i løpet av bare et par uker.

Ja sant nok

Edit tanken min var at man da slapp bekymringen om at nye beboere ikke var vaksinert, men hvis det er nok vaksiner til å vaksinere alle gamle raskt så er det best.

Endret av freddy85
Lenke til kommentar
Gjest 2b458...fc7

Det komiske er at Norge venta på EU, er ingen grunn til at staten ikke kunne kjørt sitt eget løp på samme måte som UK og fått vaksiner tidligere og i større ladninger per gang.

Sykehusansatte er forresten bka i køa fordi det prioriteres færre dødsfall enn færre syke.

Anonymous poster hash: 2b458...fc7

Lenke til kommentar
  1. Gi blaffen i om noen er av adelig blod eller ikke.
  2. Gi blaffen i bedriftsledere.
  3. Vaksinere de i risikogruppene.
  4. Vaksiner helsepersonell.
  5. Vaksiner de som har samfunnskritiske jobber.
  6. Vaksiner de som i sitt virke blir utsatt for kontakt med mange mennesker og som utfører en viktig oppgave for samfunnet, for eksempel lærere.
  7. Vaksiner de som ikke kan ha hjemmekontor, håndverkere og lignende.
Lenke til kommentar
Sitat

Helsepersonell står langt ned på lista over dem som skal prioriteres i vaksinekøen i Norge. Vaksine- og virusforsker, Gunnveig Grødeland, ved Oslo universitetssykehus, mener myndighetene må endre på dette. – Det er vanskelig å spå hvordan viruset vil utvikle seg framover. Derfor bør vi innføre de tiltakene som vil hjelpe oss ved et mulig storspredningsutbrudd. Å vaksinere helsepersonell kan sikre at helsevesenet fungerer uansett hva som skjer, sier vaksine- og virusforsker ,Grødeland, til Klassekampen.

Enig. 

Lenke til kommentar
J!nx skrev (6 timer siden):

Interessant å se hvordan de bruker de aller svakeste i samfunnet som prøvekaniner for eventuelle uforutsette bivirkninger. Det er gode intensjoner som brolegger veien til helvete.

Noen land startet med statsledere (Biden, samt statsministere og presidenter i flere andre land), noen har startet med helsepersonell eller medisinske ledere, og noen har da startet med de eldste og mest utsatte. Det handler nok neppe om å bruke de svakeste som prøvekaniner.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...