Gå til innhold

Hvor mye ville du leid for om du får 18.000 i netto?

Gjest 4837c...352

Anbefalte innlegg

Bjerknez skrev (2 minutter siden):

Det regnestykket må du vise meg som viser at du spiser for under 1000 kroner i måneden, inkludert kjøpt av husholdninsartikler. I løpet av en måned kjøper man veldig mye mer enn man tror når dte gjelder mat og ting til husholdningen som dasspapir, tannkrem, deodorant, sjampo, vaskemidler oppvasktabletter, lørdagskos med pizza etc. brus osv. osv. 

Nei. Jeg har fått ting av bekjente. Og da jeg var i utlandet kjøpte jeg en del der som var billigere enn i Norge.

I tillegg så selger jeg mye. 

min absolutt eneste utgift er mat. Går ofte i 50% og 40% disken. 

Vil ikke dele metoder. Er sjelden er god ide. Da begynner alle og så er det ødelagt. Gjør ikke noe ulovlig altså, går ikke rundt og nasker, dealer osv :p 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kris85 skrev (14 timer siden):

Hvorfor må du bo i Oslo by? 

Lillestrøm ligger kun 10 minutter med tog unna sentrum. Fint sted, nærme natur og alt du trenger + mer til. 

Jeg hadde funnet meg et kjekt lite småsted sentralt langs toglinjen mellom Oslo og Hamar. Det å by midt i gryta er som du sier dyrt. Dessuten tror jeg det er bedre for psyken din dersom du bor litt mer "landlig". 

Kollektiv bør du holde deg unna dersom du sliter med depresjon, ocd og lignende.

Mange små steder rundt Oslo sliter med fraflytning. Du har litt egenkapital, så det er ikke utenkelig at du kan du et svært gunstig boliglån gjennom Husbanken. Hvis du er villig til å flytte en time eller to fra Oslo kan du faktisk få deg en ganske flott plass for litt over millionen.

Lillestrøm, Lørenskog og det der er dyrt!! Ikke noe billigere enn Oslo. Jessheim er aktuelt, men er dyrt der og. Jeg har bodd i noen av de nevnte mindre byene her i tråden før, og det vil forsterke depresjonen å flytte tilbake. Fordi jeg er ferdig med det kapittelet. Men på alle måter føler jeg at jeg går veldig i retur. Tilbake til de samme stedene, osv. Jeg skulle jo egentlig fortsette reisen fremover. Et par andre byer ønsker jeg ikke å flytte til fordi så mange av mine tidligere mobbere flyttet dit. 
Så det blir å se hvor det er muligheter for en uutdannet. Og det må være Oslo området? Jeg skal behandles hos psykolog også. Men så er jeg ensom i Oslo også. Det er bare folk som løper rundt, rekke jobb, rekke banen, trikken, skolen osv. 

Lenke til kommentar
18 minutes ago, Dubious said:

Jeg er under 1k i måneden på mat

Det tror jeg ikke noe på.  Selv hvis du utelukkende spiser havregryn 3 ganger om dagen vil du bare såvidt klare det til 1000 kr/måneden og det ville ikke være et veldig balansert kosthold og så snart du kjøper litt kjøtt eller grønt vil budgettet bli sprengt.  Eventuelt spiser du 1-2 ganger/dagen på jobben til subsidierte priser og regner ikke med det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Taake89 skrev (9 timer siden):

At det er umulig å få noe levbart til under 10.000,- i Oslo er jeg uenig i. P.t betaler jeg 9500,- for 35 kvm med god standard på tåsen, alt inkludert. Ingenting felles og har oppvaskmaskin og stekeovn.

Enig. Sist jeg bodde i Oslo leide jeg for 5500,- mnd. Stor helt ny leilighet i velstående strøk på vestkanten. Knøttlite rom, 8 km2 eller noe, men delte med pendlere så hadde alt for meg selv 4 dager i uken. Var jo ikke så sentralt, var ikke nedi gryta. Der og da festet jeg litt mer og syntes det var avsides, men nå ville jeg heller bodd slik. Midt nedi byen frister ikke lenger. Går ut så er du midt nedi trafikken.

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (12 timer siden):

Man får ikke noe som er anstendig i Oslo hvis man ønsker bo alene for under 10000,- da ex strøm.

Klart du gjør. Mange billige sokkelleiligheter på Oslo Vest/Bærum Øst, f.eks. Bodde selv på ca. 40 kvm. for 7,5 i måneden for en tid tilbake. Men hvis du MÅ bo i relativt nyoppusset leilighet mitt i sentrum så ser det fort annerledes ut, da konkurrerer du jo med alt av studenter og deltidsarbeidere. 

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (30 minutter siden):

Det tror jeg ikke noe på.  Selv hvis du utelukkende spiser havregryn 3 ganger om dagen vil du bare såvidt klare det til 1000 kr/måneden og det ville ikke være et veldig balansert kosthold og så snart du kjøper litt kjøtt eller grønt vil budgettet bli sprengt.  Eventuelt spiser du 1-2 ganger/dagen på jobben til subsidierte priser og regner ikke med det. 

Jeg tenker meg havregrøt, løvetannsalat, ut og jakte på fugl og katt etter mørkets frembrudd 🙃.

Til trådstarter, hva med å sette opp regnskap et par måneder? Da får du en klarere idé om hva du bruker penger på.

Endret av SuperKrokodille
Lenke til kommentar
Buddy Dakota skrev (1 time siden):

Klart du gjør. Mange billige sokkelleiligheter på Oslo Vest/Bærum Øst, f.eks. Bodde selv på ca. 40 kvm. for 7,5 i måneden for en tid tilbake. Men hvis du MÅ bo i relativt nyoppusset leilighet mitt i sentrum så ser det fort annerledes ut, da konkurrerer du jo med alt av studenter og deltidsarbeidere. 

Jeg må ikke bo i nyoppusset i sentrum. Frister ikke å bo i sentrum, med mindre det er der jeg får jobb. Jeg vil ha et sted å gå uten å måtte se meg for/kræsje med en annen stresset person, ha litt annet enn asfalt :) ingen hard konkurranse om bosted i Oslo virker det som. Hører alltid tilbake fra utleier. De skriver alle at jeg er av de de kan si «ja» til, men det er tankene om hvor lenge jeg blir som stopper. Nok om det. Dukker alltid opp nytt i Oslo. 
Viktigst for meg er at det er rent og lyst. Hater mye forskjellige farger. Og at det ikke er et partysted.

Endret av Urealistisk
Lenke til kommentar

Til dere som kritiserer trådstarters utgift til mat som løgn. 1000 kr pr mnd i mat er helt realistisk, men kun et fåtall klarer det. 

Jeg har bodd i Portugal og der lever de ikke i overflod som vi gjør i Norge. Mat blir sjelden kastet og møbler, klær og annet blir oftere reparert. Derfor tillater jeg meg å si at det er "enkelt å være sparsommelig i Norge". Her kastes i snitt hver fjerde bærepose med mat, altså 25% går i søpla. Personlig nyter jeg godt av dumster diving - og bruker ca 300-500 kr,- på mat i måneden. (!). Inkluderer man litt drikkevarer, chips og kosemat havner jeg på ca 800 kr,- 

Hele leiligheten min er innredet (minus tven og laptop) er innredet med ting jeg har fått gratis på Finn.no under "gis bort". Ofte har jeg også hentet ting jeg ikke trenger og solgt videre til en rimelig pris og tjent noen hundrelapper på det. 

Man skulle tro at matprisene i Portugal er vesentlig lavere enn i Norge. Både ja og nei. Vi har et helt absurd prissystem på mat i Norge. Noe er svindyrt, annet er tilnærmet gratis i forhold til utlandet. Konkurransen mellom kjedene og prisjaget på enkelte produkter gjør det mulig å leve ekstremt sparsommelig. For oss prisjegere er vi nå inne i en gullmåned. Ukene før jul. Vi kan snart forvente oss surkål til 1 kr,- og greddost får man allerede til 27 kr,- Jeg pleier også stikke hånda ned i søppeldunkene på vei inn butikken. Ofte får jeg 2-4-6-8 kroner i pant med meg på en liten handletur. 1000 kr,- pr mnd i mat er absolutt innafor. 

Jeg har en kompis i nabolaget på min alder, 35 år. Han spiser også svært sparsommelig og bruker 1500 kr,- pr mnd på mat. Vel å merke spiser han middag gratis hos sin mor, far og søster hver helg. Så han sparer litt der.

Men over til "on topic".

Jeg har god erfaring med å selv legge ut annonse under "ønskes leid" på Finn. Det koster litt, ca 600-700 kr,- Men de beste tilbudene har jeg fått fra utleiere som har tatt direkte kontakt med meg. Men ikke vær naiv, hvis et tilbud ofte er for godt til å være sant - er det ofte det. Som ung kvinne kan man dessverre også forvente seg noen slibrige tilbud. Så her gjelder det å se an utleier like mye som selve boenheten. Men jeg tenker det er absolutt mulig å få et lite krypinn i Oslo by for 8500. Men da kan man ikke forvente noe annet enn en kjip hybel på 20 kvm. Ikke veldig gunstig i forhold til depresjon. 

Ang lånet ditt
Deres det er studielån lønner det seg å la det stå - fordi skattefordelene samt økt inflasjon er større netto enn rentene. Dersom du har effektiv brutto rente på større enn 3% ville jeg vurderte å nedbetale alt på en gang. Husk at folkene i bankene er selgere (selv med status som rådgiver) - og det er ikke alltid de gir de beste rådene. 

Inflasjon i Norge ligger i snitt på ca 2,5% årlig i Norge om jeg husker rett. Skattefradraget på lån er vel rundt 25% av betalte renter? (Husker ikke helt, da jeg ikke har lån selv). Så betaler du 1000 kr,- i renter får du 200 kr,- tilbake (800/100x25=200).

Man må også ta høyde for renter på innskudd for kontantbeholdningen i regnestykket. 

Men grunnregelen er at lån som IKKE lønner seg å betale ned med en gang er:
- Studielån
- Boliglån

Thats it.

Lenke til kommentar
Buddy Dakota skrev (6 timer siden):

Er klar over at man kan bo i et hus under noen der man må leve med støy fra de over daglig 24/7 for under 10k ;)

Jeg mener en liten 2roms eller 1roms med sovealkove og finne det i grei standar til under 10k er bare flaks.

Vi snakker om Oslo her ikke Bærum.

Lenke til kommentar
Urealistisk skrev (7 minutter siden):

Mange fine svar jeg har fått. Men så er det likson hva jeg skal da. Hadde dere flyttet nå? Men jeg vet ikke hva jeg vil heller. Har blitt en helt random. :( Er helst noe innen reise jeg vil da, men det er jo faen meg ingenting å få nå.

Nå har jeg vært på leiemarkedet en stund. Det gjelder å være "på hugget". Det er mange som leier ut til under markedspris med det ønske om å beholde en stabil leietaker over lengre periode. De som ønsker å kapitalisere mest på utleie, har også hyppigste inn og utflyttinger. 

Jeg leier i Stavanger sentrum og betaler 6500 for en helt OK nyere leilighet på 45 kvm. Attraktiv sted. Jeg ringte 20 minutter etter at annonsen havnet på Finn, og utleier kunne fortelle om 25 stk som allerede hadde tatt kontakt. Han avtale visning med fire aktuelle, og jeg fikk leiligheten etter å ha vært ganske pågående. 

Legg ut egen annonse, opprett push-varsel på Finn. Spre ordet om at du søker etter en ny plass å bo gjennom venner, familie, kjente og eventuelt kolleger. Før jeg flyttet hit, leide jeg for 5500 kr,- inkl strøm (!). Fordi jeg fikk leie gjennom et familiemedlem av en kollega. 

Også er det noe som heter "man kan ikke få i pose og sekk".
Trangt er nesten synonymt med Oslo dersom du ønsker å bo alene til en overkommelig pris.
Romslig og rimeligere utenfor Oslo. 

Dette gjelder hele utleiemarkedet. 

Mange studenter flytter ut rundt juni-måned. Da legges gjerne boligannonsene ut rundt mai-måned, mange gjør det veldig tidlig... allerede rundt februar/mars - med overtakelse i juni. 

Du kan jo også forsøke å søke om kommunal bolig. Men da får du ofte ikke de hyggeligste og mest stabile naboene. 

Lenke til kommentar
Kris85 skrev (3 minutter siden):

Nå har jeg vært på leiemarkedet en stund. Det gjelder å være "på hugget". Det er mange som leier ut til under markedspris med det ønske om å beholde en stabil leietaker over lengre periode. De som ønsker å kapitalisere mest på utleie, har også hyppigste inn og utflyttinger. 

Jeg leier i Stavanger sentrum og betaler 6500 for en helt OK nyere leilighet på 45 kvm. Attraktiv sted. Jeg ringte 20 minutter etter at annonsen havnet på Finn, og utleier kunne fortelle om 25 stk som allerede hadde tatt kontakt. Han avtale visning med fire aktuelle, og jeg fikk leiligheten etter å ha vært ganske pågående. 

Legg ut egen annonse, opprett push-varsel på Finn. Spre ordet om at du søker etter en ny plass å bo gjennom venner, familie, kjente og eventuelt kolleger. Før jeg flyttet hit, leide jeg for 5500 kr,- inkl strøm (!). Fordi jeg fikk leie gjennom et familiemedlem av en kollega. 

Også er det noe som heter "man kan ikke få i pose og sekk".
Trangt er nesten synonymt med Oslo dersom du ønsker å bo alene til en overkommelig pris.
Romslig og rimeligere utenfor Oslo. 

Dette gjelder hele utleiemarkedet. 

Mange studenter flytter ut rundt juni-måned. Da legges gjerne boligannonsene ut rundt mai-måned, mange gjør det veldig tidlig... allerede rundt februar/mars - med overtakelse i juni. 

Du kan jo også forsøke å søke om kommunal bolig. Men da får du ofte ikke de hyggeligste og mest stabile naboene. 

Har egne penger og aap. Tror man skal være helt blakk da. 
Men så er jeg veldig nedfor. Vet ikke hva jeg vil. Det tærer veldig på motivasjonen, at jeg på en måte bare møter avvisninger i livet. Ikke at jeg blir bedt om å gå vekk men at jeg blir glemt hele tiden. Så nå går jeg rundt kjempe ensom. I tillegg er jeg sint på meg selv fordi jeg liksom ikke klarer å «imponere» nokk. Med det mener jeg å føle at jeg klarer noe. 

Lenke til kommentar

Virker som du har ikkje anelse kva du ønskjer. 

Du sier du ser på Oslo, samtidig så skriver "asfalt, dyrt, kjenner lite folk+++".  Du vil bo fint, men du vil bo billig. Lost soul :)

edit:

Ok, ser at du er uutdannet.

Så, du har ingen jobb, familie eller utdanning som knytter deg til Oslo eller noe anna plass for den slags skyld. Kva med å oppleve noe nytt? Bo anna plass? Nord-Norge er heilt rå! Tromsø, Lofoten? Vestlandet er også fint. Ser du etter billigeste hus/leiligheter på finn.no, er det masse fint til 4000-7000kr.

Psykolog kan du fint ta via Zoom, det er framtiden anyway. Å bo langt frå alle andre, i nærheita av natur. Du får fred og ro til å samle tankene, slappe av. 

Kva skal du med storby, spesielt mtp covid? Alt er jo stengt. Å betale same for 8kvm som du kan for 120kvm hus og sitte heime anyway?
Ta utdanning via nett mens du sitter heime og ikkje gjør noe. Så for du fint re-start når covid går bort.

Endret av aomt
edit
  • Liker 1
Lenke til kommentar
aomt skrev (1 time siden):

Virker som du har ikkje anelse kva du ønskjer. 

Du sier du ser på Oslo, samtidig så skriver "asfalt, dyrt, kjenner lite folk+++".  Du vil bo fint, men du vil bo billig. Lost soul :)

edit:

Ok, ser at du er uutdannet.

Så, du har ingen jobb, familie eller utdanning som knytter deg til Oslo eller noe anna plass for den slags skyld. Kva med å oppleve noe nytt? Bo anna plass? Nord-Norge er heilt rå! Tromsø, Lofoten? Vestlandet er også fint. Ser du etter billigeste hus/leiligheter på finn.no, er det masse fint til 4000-7000kr.

Psykolog kan du fint ta via Zoom, det er framtiden anyway. Å bo langt frå alle andre, i nærheita av natur. Du får fred og ro til å samle tankene, slappe av. 

Kva skal du med storby, spesielt mtp covid? Alt er jo stengt. Å betale same for 8kvm som du kan for 120kvm hus og sitte heime anyway?
Ta utdanning via nett mens du sitter heime og ikkje gjør noe. Så for du fint re-start når covid går bort.

Nå poster jeg mange innlegg i denne tråden. 😆 Skal snart gi meg... Men er helt enig.

Jeg kjenner nord-norge godt.... og kan virkelig anbefale Tromsø og Bodø. Jeg syns Oslo er den minst tiltalende byen å bo i fordi folk dømmer deg så fort i Oslo. Det er så utrolig fort at man føler seg mislykket der, fasaden og det ytre er utrolig viktig. Og det er veldig lett å bare "forsvinne" i mengden. Jeg tror Oslo er den byen i Norge JEG hadde følt meg mest ensom i. Fordi der måtte jeg aktiv gå inn for å bli kjent med folk og skikkelig "stå på". I nord-norge kan du slå av en prat med hvem som helst på bussen om du vil.

Men nord er kanskje litt vel ekstremt.... Trondheim? Jeg har bodd i mange år i Stavanger, og er har vi drittvær 8 av 10 dager... så ehhh, nei. 😜

Jeg ser virkelig ingen fordel å bo i Oslo. Alt er dyrere, det er mer støy, mer folk, trangere, dyrere, folk er mer stressa.... nei fysj. 

Lenke til kommentar
Urealistisk skrev (12 timer siden):

Nei. Jeg har fått ting av bekjente. Og da jeg var i utlandet kjøpte jeg en del der som var billigere enn i Norge.

I tillegg så selger jeg mye. 

min absolutt eneste utgift er mat. Går ofte i 50% og 40% disken. 

Vil ikke dele metoder. Er sjelden er god ide. Da begynner alle og så er det ødelagt. Gjør ikke noe ulovlig altså, går ikke rundt og nasker, dealer osv :p 

En ting er sikkert. Nicket ditt passer deg utmerket virket det som 😄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kris85 skrev (2 timer siden):

Men nord er kanskje litt vel ekstremt.... Trondheim? Jeg har bodd i mange år i Stavanger, og er har vi drittvær 8 av 10 dager... så ehhh, nei. 😜

Eg var i "noe liknande" situasjon ei stund sia (vi måtte flytte midlertidig), då var nord høyst aktuelt. Ingenting ekstremt med det. Det er ikkje verre enn 2 timer å fly fra Oslo. Bur ein på kysten, så er ikkje det SÅ mye kaldere heller. Men ein får oppleve ein heilt anna sia av Noreg.
Å flytte te nord for 6-24 månader (mens TS får behandling, kanskje tar utdanning og COVID går bort) er heilt fantastisk. TS har ingenting som knytter ho te Oslo og ingenting å tape på det i alle fall. 

Lenke til kommentar
aomt skrev (4 timer siden):

Eg var i "noe liknande" situasjon ei stund sia (vi måtte flytte midlertidig), då var nord høyst aktuelt. Ingenting ekstremt med det. Det er ikkje verre enn 2 timer å fly fra Oslo. Bur ein på kysten, så er ikkje det SÅ mye kaldere heller. Men ein får oppleve ein heilt anna sia av Noreg.
Å flytte te nord for 6-24 månader (mens TS får behandling, kanskje tar utdanning og COVID går bort) er heilt fantastisk. TS har ingenting som knytter ho te Oslo og ingenting å tape på det i alle fall. 

Har bodd i Oslo, og har bekjente der. Det er der jeg har bekjente, men hjelper lite når det bare er jeg som tar kontakt. Og det er ikke fordi de støter meg ut, det er fordi folk har blitt slik. Opptatte med sitt. De har flyttet sammen med kjærestene sine, kjøpt hus/leil. Men så har jeg ikke lyst å være i Norge i det hele tatt. Alt er lite, dårlig vær ofte osv. Vil jobbe med noe innen reise, men blir det liksom aktuelt? 😕 

Lenke til kommentar
Kris85 skrev (7 timer siden):

Nå poster jeg mange innlegg i denne tråden. 😆 Skal snart gi meg... Men er helt enig.

Jeg kjenner nord-norge godt.... og kan virkelig anbefale Tromsø og Bodø. Jeg syns Oslo er den minst tiltalende byen å bo i fordi folk dømmer deg så fort i Oslo. Det er så utrolig fort at man føler seg mislykket der, fasaden og det ytre er utrolig viktig. Og det er veldig lett å bare "forsvinne" i mengden. Jeg tror Oslo er den byen i Norge JEG hadde følt meg mest ensom i. Fordi der måtte jeg aktiv gå inn for å bli kjent med folk og skikkelig "stå på". I nord-norge kan du slå av en prat med hvem som helst på bussen om du vil.

Jeg ser virkelig ingen fordel å bo i Oslo. Alt er dyrere, det er mer støy, mer folk, trangere, dyrere, folk er mer stressa.... nei fysj. 

Jeg liker ikke Trondheim! Der bor så mange som mobbet meg. Er fra lite sted, og Trheim er liksom byen for de som er fra slike små steder. Har aldri klart like meg der. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...