alfibooyyy Skrevet 16. november 2020 Del Skrevet 16. november 2020 (endret) Hei! Jeg begynte på høyere utdanning i høst, og det har vært mye skriving på PC. Jeg har ikke tenkt på sitteposisjonen min, så nå har jeg fått noe som kan minne om senebetennelse i begge håndleddene. Det gjør bare vondt når jeg faktisk bruker hendene, og som regel kun ved aktiviteter som krever at jeg sprer fingrene (bruke mobil, tastatur, piano osv...) Det har vart i 2 uker nå, og har ikke blitt noe bedre (heller litt verre) selv om jeg har kuttet ned på aktiviteter som har gjort vondt. Noen som har noen tips/erfaring med dette? Er jo ganske avhengig av hendene mine til det meste, hehheh, spesielt nå i eksamenstiden 😮 Og om jeg evt skulle kontakte hjelp, vet noen om jeg burde dratt til fastlege for så å bli henvist? Eller burde jeg bare dratt til fysioterapeut/naprapat/kiropraktor, og hvem av disse 3 passer best til mitt tilfelle? Takk på forhånd for svar! Vennlig hilsen fortvilet amatørstudent. Edit: Usikker på om det er senebetennelse eller overbelastning eller hva det nå enn er. Snakket hvertfall med legen idag, og hun ba meg ta legemiddelet Voltaren Enterotab 3 ganger om dagen i 3 dager, det skal virke betennelsesdempende. Jeg har derimot lite tro på at et legemiddel kan hjelpe, siden jeg ikke vet om det faktisk er betennelse. Jeg får vondt i håndleddet, men kjenner det også i under- og overarmen, til og med et punkt mellom bicep og skulder. Har jo og hørt at det er hvile og tøying som er løsningen. Vurderer å dra til fysioterapeut, men hakke peiling hvem å dra til, siden det er så mange. Bor i Oslo, noen tips til fysioterapeut og/eller tanker om Voltaren Enterotab eller om hva problemet/diagnosen med armene mine er? Endret 17. november 2020 av alfibooyyy Lenke til kommentar
Kryptodebunker Skrevet 16. november 2020 Del Skrevet 16. november 2020 Dra til lege. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 16. november 2020 Del Skrevet 16. november 2020 Gjør du mye av jobben hjemme? Jeg sitter i stressless og har tastaturet på fanget. Skriver en del og har aldri problemer med håndleddene. Å være i varmt vann, som på badeland, har alltid hjulpet når jeg har hatt sene- og muskelstrekk. Lenke til kommentar
oddeh Skrevet 16. november 2020 Del Skrevet 16. november 2020 https://nhi.no/sykdommer/muskelskjelett/albue-underarm-hand/musesyke/ Prøv å hold håndleddene i en mer naturlig stilling. Håndleddsstøtte er å anbefale. Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 16. november 2020 Del Skrevet 16. november 2020 Senebetennelse tar tid å tilhele, mer enn to uker. Det er enormt viktig at du unngår å gjøre de belastningene som trigger smertene, da starter du "på ny" hver gang. Øvelser, ro og hvile er tingen, for ikke å snakke om TID. Noen velger å ta Ibux som smertelindring, og det fungerer godt for mange - men skal ikke tas over flere uker fast daglig grunnet risiko for magesår. Lenke til kommentar
ultrastasjon Skrevet 17. november 2020 Del Skrevet 17. november 2020 Dra til lege! Er viktig å forebygge det slik at det ikke blir enda verre. Har slitet en del selv med det under trening, men da tok jeg bare en lengre pause fra de øvelsene jeg fikk vondt av. Gikk over etter hvert. 1 Lenke til kommentar
alfibooyyy Skrevet 17. november 2020 Forfatter Del Skrevet 17. november 2020 Oppdatering: Usikker på om det er senebetennelse eller overbelastning eller hva det nå enn er. Snakket hvertfall med legen idag, og hun ba meg ta legemiddelet Voltaren Enterotab 3 ganger om dagen i 3 dager, det skal virke betennelsesdempende. Jeg har derimot lite tro på at et legemiddel kan hjelpe, siden jeg ikke vet om det faktisk er betennelse. Jeg får vondt i håndleddet, men kjenner det også i under- og overarmen, til og med et punkt mellom bicep og skulder. Har jo og hørt at det er hvile og tøying som er løsningen. Vurderer å dra til fysioterapeut, men hakke peiling hvem å dra til, siden det er så mange. Bor i Oslo, noen tips til fysioterapeut og/eller tanker om Voltaren Enterotab eller om hva problemet/diagnosen med armene mine er? Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 17. november 2020 Del Skrevet 17. november 2020 Kjenner ikke til noen fysioterapeuter i Oslo, men sørg i alle fall for å velge en med avtale. Da slipper du med å betale en egenandel. https://www.helsenorge.no/betaling-for-helsetjenester/betaling-hos-fysioterapeut/ 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 18. november 2020 Del Skrevet 18. november 2020 (endret) Kjøp årskort på badeland. Gjør armbevegelser i varmebassenget. Frem og tilbake og opp og ned til sidene. Med lett motstand som om man gjør svømmetak. Endret 18. november 2020 av Taurean Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 20. november 2020 Del Skrevet 20. november 2020 Første bud er å høre på legen din og fullføre voltarenkuren din, kveldsdosen er den viktigste å huske på. NSAID's som diklofenak og ibuprofen fungerer best under hvile. Diklofenak er virkestoffet i voltaren og har betennelsesdempende effekt. Unngå aktivitet som trigger plagene. Overaktivitet av samme bevegelsesmønster vil irritere sene og bindevev og vil gjøre at betennelsen og irritasjonen vedvarer. Når man har begynt å få bukt på betennelsen/plagene så kan en fysioterapeut på sikt komme med forslag til behandling for å styrke støttemusklatur og vev så man er bedre rustet til å forhindre nye plager Lenke til kommentar
J!nx Skrevet 20. november 2020 Del Skrevet 20. november 2020 (endret) Det er viktig at du hviler området så mye som mulig når du ikke må bruke håndleddene - har du forsøkt lette avspennings og tøye øvelser? Om det blir smertefullt skal du kun hvile, men verdt ett forsøk hvis du klarer meget lette øvelser. Endret 20. november 2020 av J!nx Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå