Gå til innhold

Valgfusk ved presidentvalget 2016 vs 2020 i USA


Anbefalte innlegg

Fustasjeopphengsforkobling skrev (16 minutter siden):

Trump kan for min del overses.

Jeg tror ikke at man kan tak i dette uten å ta hensyn til at Presidenten spiller på konspirasjonsteorier 

Sitat

Jeg er mer bekymret for at rundt 40 % av befolkningen, samt mange republikanske politikere har bekymringer rundt valget. Dette må de få ryddet opp i.

40% er vel færre enn de som tror at verden er 6000 år gammel og at mennesket vandret sammen med t-rex?

Svaret på det er ikke å sette ned en «sannhetskommisjon» som skal vurdere om vitenskapen skal ha en plass i skolen.

Svaret er å sikre god skolegang til alle og å stoppe «schoolboards» som vil bruke skolen som et religiøst verktøy.

-k

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fustasjeopphengsforkobling skrev (20 minutter siden):

Jo, det er fryktelig rart, og slikt var det eksempler på for 2 måneder siden også. Det er ikke vanskelig å forstå at man da ønsker tilgang til å kontrollere stemmer.

Men jeg skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig å komme til bunns i hva som er årsaken til dette?

Hvilke andre eksempler finnes for dette?

Lenke til kommentar
MrVilla skrev (11 minutter siden):

Men jeg skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig å komme til bunns i hva som er årsaken til dette?

Hvilke andre eksempler finnes for dette?

Det er noe som kalles clerical error og skjedde med dataen som ble videreformidlet fra noen fylker i presidentvalget. Handler bare om systemene som teller feil iblant hos analyseselskapene, eller at det er blitt gjort en menneskelig feil som for eksempel tastefeil. Dette er lett å finne ut av og rette opp i, og sikres av mange mekanismer. Det er ikke noe "fryktelig rart" eller noe som handler om å "kontrollere stemmer" som Frustasjeopphengsforpling kaller det.

Fra presidentvalget:

Dette ble selvsagt gjenstand for en rekke konspirasjonsteorier fra Trump-supportere for 2 måneder siden. 

Her er et par faktasjekker:

https://www.politifact.com/factchecks/2020/nov/04/tweets/no-biden-did-not-receive-thousands-mysteriously-su/
https://factcheck.afp.com/human-error-michigan-county-vote-tally-sparks-claims-election-fraud
https://www.factcheck.org/2020/11/clerical-error-prompts-unfounded-claims-about-michigan-results/

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (10 minutter siden):

Jeg tror ikke at man kan tak i dette uten å ta hensyn til at Presidenten spiller på konspirasjonsteorier 

Det mener jeg man må, spesielt slik det har utviklet seg. Da må man legge vekk selv en nebbete sjef, og forsøke å forholde seg til virkeligheten - og oppklare de problematiske sidene mange sliter med. Dersom valget er helt i orden så har selv demokratene alt å vinne på at det foretas kontroller. Det ville være en god seier, som gir godt utgangspunkt for samarbeidsforholdet som Biden ønsker å gjennomføre - såfremt man stoler på kontollene da. Å nekte for å gjennomføre det fungerer istedet motsatt; mistenkelig. Det var en tilsvarende hendelse i 1877 som man løste på en god måte synes det som:

In 1877, Congress did not ignore those allegations, nor did the media simply dismiss those raising them as radicals trying to undermine democracy. Instead, Congress appointed an Electoral Commission-consisting of five Senators, five House Members, and five Supreme Court Justices-to consider and resolve the disputed returns.

Hva med å gjøre noe tilsvarende? Hvor man deler på å utnevne senatorer, hus-representanter og dommere mellom det demokratiske og republikanske partiet? Jeg tror det ville vært en god idê.

Demokratene er selv kjent med betenkeligheter for valg (men denne gang er det svært mange flere som deler bekymringene):

At that quadrennial joint session, there is long precedent of Democratic Members of Congress raising objections to presidential election results, as they did in 1969, 2001, 2005, and 2017. And, in both 1969 and 2005, a Democratic Senator joined with a Democratic House Member in forcing votes in both houses on whether to accept the presidential electors being challenged.

Sitat

40% er vel færre enn de som tror at verden er 6000 år gammel og at mennesket vandret sammen med t-rex?

Svaret på det er ikke å sette ned en «sannhetskommisjon» som skal vurdere om vitenskapen skal ha en plass i skolen.

Svaret er å sikre god skolegang til alle og å stoppe «schoolboards» som vil bruke skolen som et religiøst verktøy.

Dette har da ingenting med saken å gjøre. Vi har alt funnet ut at verden er eldre enn 6000 år. Det er lov å ikke tro på det, men det hjelper ikke. Alle kan slå opp i utallige beviser på det. Det har blitt dokumentert gjennom historiens løp i en åpen vitenskapelig prosess. Alle kunne bidra i undersøkelser etc, og etterhvert konkluderte man ihht bevisene som ble åpent lagt frem for alle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 minutter siden):

Det er noe som kalles clerical error og skjedde med dataen som ble videreformidlet fra noen fylker i presidentvalget. Handler bare om systemene som teller feil iblant hos analyseselskapene, eller at det er blitt gjort en menneskelig feil som for eksempel tastefeil. Dette er lett å finne ut av og rette opp i, og sikres av mange mekanismer. Det er ikke noe "fryktelig rart" eller noe som handler om å "kontrollere stemmer" som Frustasjeopphengsforpling kaller det.

Fra presidentvalget:

Dette ble selvsagt gjenstand for en rekke konspirasjonsteorier fra Trump-supportere for 2 måneder siden. 

Her er et par faktasjekker:

https://www.politifact.com/factchecks/2020/nov/04/tweets/no-biden-did-not-receive-thousands-mysteriously-su/
https://factcheck.afp.com/human-error-michigan-county-vote-tally-sparks-claims-election-fraud
https://www.factcheck.org/2020/11/clerical-error-prompts-unfounded-claims-about-michigan-results/

Jeg regner egentlig med at det er noe ala det, men det som er litt spesielt her er at det stiger jevnt og trutt og så pluytselig synker. Hadde det plutselig økt med 30k og så igjen blitt korrigert så hadde jeg mer forstått det.

Ettersom dette er såpass synlig så regner jeg med at Trump leiren har kjørt dette til retten og fått det bevist som feil som ble rettet opp.

Personlig så er jeg hellig overbevist om at dersom det har vært et skikkelig valgfusk i dette valget så må det være på republikansk side da jeg ikke skjønner hvordan Trump kan få så mange stemmer:)

Seriøst så burde dem være ganske konsekvente på å forklare alle slike uregelemessigheter i et slikt betent valg som dette!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
MrVilla skrev (29 minutter siden):

Men jeg skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig å komme til bunns i hva som er årsaken til dette?

Hvilke andre eksempler finnes for dette?

Nei, det skjønner ikke jeg heller. Det kan da ikke være så vanskelig å gi tilgang til å kontrollere noe man mistenker?

Jeg har sett flere, blandt annet nevnte jeg en som ble vist på CNN, og som trakk Trump for rundt 20000 stemmer samtidig som Biden fikk rundt 20000 stemmer (husker ikke stat). Siste jeg så var fra et IT-firma som dokumenterte det først i høringen i Georgia, deretter i Pennsylvania:

 

Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (7 minutter siden):

Nei, det skjønner ikke jeg heller. Det kan da ikke være så vanskelig å gi tilgang til å kontrollere noe man mistenker?

Jeg har sett flere, blandt annet nevnte jeg en som ble vist på CNN, og som trakk Trump for rundt 20000 stemmer samtidig som Biden fikk rundt 20000 stemmer (husker ikke stat). Siste jeg så var fra et IT-firma som dokumenterte det først i høringen i Georgia, deretter i Pennsylvania:

 

Hvis de faktisk hadde bevis for dette så hadde vel ikke alle sakene blitt kastet ut av dommerne? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (6 minutter siden):

NTD Youtube

Kom igjen a.

https://mediabiasfactcheck.com/ntd-tv-new-tang-dynasty/

Spoiler

 

History
Founded in 2001, NTD TV (Not to be confused with Australian NTD (TV station) or New Tang Dynasty Television is a New York-based television broadcaster. According to their about page NTD’s mission is “At NTD we believe the integrity of our world hinges on the accurate and truthful spreading of information.”  NTD TV is founded by a group of Chinese-American Falun Gong practitioners which supports social conservatism, segregated paradises, and anti-communism according to RationalWiki. The Wall Street Journal states that Falun Gong also founded the Epoch Times. However, a SF Gate article suggests that Executives at the Epoch Times, New Tang Dynasty, and Sound of Hope deny they represent the movement. The Chinese Government considers the movement a cult and they state “NTD.TV claims to be an independent public media organization serving Chinese people all over the world. But, in essence, it is a mouthpiece of ‘Falun Gong’ in cult and anti-China propaganda.”

NTD TV’s primary focus topics are news, cultural shows, educational programs, sports, and entertainment.

Funded by / Ownership
New Tang Dynasty TV  is a nonprofit organization that was founded by Falun Gong practitioners and generates revenue through advertising.

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (4 minutter siden):

Dette er alt diskutert på side 2. Det har vært noen kommentarer før dette.

Merk at dette ikke beviser juks, men det bør være et indisie til å kunne kontrollere.

Og hvor mange ganger skal dette kontrolleres..?

Helt til Trump og Trumpettene sier at det er greit..?

Definisjonen på galskap er å tro at det går an å bevise at valget har gått riktig for seg ovenfor kreasjonister som er hellig overbevist om at Trump vant valget, fordi deres øverste leder sier det, og som ikke tror på media med mindre det er media som sier det samme som de mener.

---

Valgresultatet er allerede verifisert av alle normale verifiseringsprosesser -- som er mer enn gode nok.

De eneste mulige kildene til valgjuks er maskiner som ikke etterlater papirspor -- som utelukkende er brukt i stater hvor republikanerene vant.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Kom igjen a.

https://mediabiasfactcheck.com/ntd-tv-new-tang-dynasty/

  Vis skjult innhold

 

History
Founded in 2001, NTD TV (Not to be confused with Australian NTD (TV station) or New Tang Dynasty Television is a New York-based television broadcaster. According to their about page NTD’s mission is “At NTD we believe the integrity of our world hinges on the accurate and truthful spreading of information.”  NTD TV is founded by a group of Chinese-American Falun Gong practitioners which supports social conservatism, segregated paradises, and anti-communism according to RationalWiki. The Wall Street Journal states that Falun Gong also founded the Epoch Times. However, a SF Gate article suggests that Executives at the Epoch Times, New Tang Dynasty, and Sound of Hope deny they represent the movement. The Chinese Government considers the movement a cult and they state “NTD.TV claims to be an independent public media organization serving Chinese people all over the world. But, in essence, it is a mouthpiece of ‘Falun Gong’ in cult and anti-China propaganda.”

NTD TV’s primary focus topics are news, cultural shows, educational programs, sports, and entertainment.

Funded by / Ownership
New Tang Dynasty TV  is a nonprofit organization that was founded by Falun Gong practitioners and generates revenue through advertising.

 

 

Hva har dette med saken å gjøre? Mener du nyhetssendingen deres er falsk? For ifølge din egen lenke (hvor troverdig er den?) så er dette generelt sett en troverdig nyhetskanal (dog med "ladet ordbruk"):

These media sources are slightly to moderately conservative in bias. They often publish factual information that utilizes loaded words (wording that attempts to influence an audience by using appeal to emotion or stereotypes) to favor conservative causes. These sources are generally trustworthy for information, but may require further investigation

Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (13 minutter siden):

Og hvor mange ganger skal dette kontrolleres..?

Helt til Trump og Trumpettene sier at det er greit..?

Jeg besvarte deg i en annen tråd. Leste du det? De får ikke tilgang til data som de ber om for å kunne kontrollere det selv. De har fått "offentlig tilgjengelige data" som ved gjennomgang viste ugyldige stemmer ifølge Trumps advokater, men så finnes det visstnok "interne data". Svaret de får er at man mener det er ulovlig å utlevere disse dataene. Javel - hva gjør man da? Det er ikke så rart at man fortsatt sitter der betenkt da. Ok ..så utnevn en kommisjon som jeg foreslo da - slik som ble gjort i 1877, eller finn på noe annet. 

Sitat

Definisjonen på galskap er å tro at det går an å bevise at valget har gått riktig for seg ovenfor kreasjonister som er hellig overbevist om at Trump vant valget, fordi deres øverste leder sier det, og som ikke tror på media med mindre det er media som sier det samme som de mener.

Eller motsatt.. at noen andre er hellig overbevist om at sine kilder er O store allmektige. Hvor langt kommer man med det?

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Se på kommentarfeltet.

Der er grunnen til at du ikke bør bruke youtube; en majoritet av menneskene som får nyheter fra youtube står igjen med et totalt feil bilde av de fleste politiske situasjoner -- inkludert disse videoene.

---

Og etter å ha sett videoen, så er det bare spredning av misinformasjon -- da de ikke gjør faktiske undersøkelser selv, og lar politikere på republikansk side stå uimotsagt.

Journalisme handler om å formidle nyheter -- og å sørge for at folk vet hva som har skjedd, som ofte krever at de faktasjekker hva politikerene og forteller sannheten.

 

  

Fustasjeopphengsforkobling skrev (Akkurat nå):

Jeg besvarte deg i en annen tråd. Leste du det? De får ikke tilgang til data som de ber om for å kunne kontrollere det selv. De har fått "offentlig tilgjengelige data" som ved gjennomgang viste ugyldige stemmer ifølge Trumps advokater, men så finnes det visstnok "interne data". Svaret de får er at man mener det er ulovlig å utlevere disse dataene. Javel - hva gjør man da? Det er ikke så rart at man fortsatt sitter der betenkt da. Ok ..så utnevn en kommisjon som jeg foreslo da - slik som ble gjort i 1877, eller finn på noe annet. 

...selvsagt får ikke de tilgang til materiale de kan ødelegge.

Valgfunksjonærer har allerede telt stemmene flere ganger og forsikret seg om at alt var riktig.
Valgfunksjonærene er politisk aktive og engasjerte mennesker som er godkjent av begge partier -- og fulgt med på av observatører som ser etter valgjuks -- i tillegg til det nye i år, mennesker som ikke vet hva de driver med som er plassert der av det republikanske partiet nettopp fordi de ikke vet hvordan det ser ut når folk teller stemmer og kan tro at noe er galt på grunn av inkompetanse.

Det ble ikke talt feil.

Forklaringen på stemmene er allerede nevnt; noen gjorde en tastefeil eller ble misforstått, for dataene er riktige, det er gjengivelsen av dataene som var feil.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (3 minutter siden):

Se på kommentarfeltet.

Der er grunnen til at du ikke bør bruke youtube; en majoritet av menneskene som får nyheter fra youtube står igjen med et totalt feil bilde av de fleste politiske situasjoner -- inkludert disse videoene.

---

Og etter å ha sett videoen, så er det bare spredning av misinformasjon -- da de ikke gjør faktiske undersøkelser selv, og lar politikere på republikansk side stå uimotsagt.

Journalisme handler om å formidle nyheter -- og å sørge for at folk vet hva som har skjedd, som ofte krever at de faktasjekker hva politikerene og forteller sannheten.

Hvor noe er publisert er også et problem mange idag ikke ser ut til å forstå. Noen tror at fordi en nyhetskanal har noe på youtube..ja da må det være usant, men det spiller da ingen rolle om man ser det på youtube-kanalen deres eller på kanalen deres via kablet nettverk via dekoderen i stua. Jeg er ellers fullt klar over at det er mye på rusk på youtube.

Selvfølgelig er det bare misinformasjon..  CNN og alle andre har aldri politikere i innslagene sine som får stå uimotsagt. Bra argument forresten!

Nettopp. Formidle nyheter, istedenfor meninger som det er blitt vel mye av på MSM idag - hvor de resirkulerer nyheter seg imellom, og gjerne sper på og drar den enda litt lenger mellom hvert ledd. MSM har mistet mye troverdighet idag iforhold til før. Grundig journalistikk gjøres det mindre og mindre av. Det er ofte "klipp og lim" fra sine kollegaer og twitter (de man er enige med vel og merke), og pengene har det blitt mindre av også - som (dessverre) fører til dårligere kvalitet og muligheter for skikkelig journalistikk.

Lenke til kommentar

Juks eller ikke juks, det er jo ett stort spørsmål hvordan Biden fikk flere stemmer enn noen andre amerikansk president tidligere. Med tanke på at han ikke har stor støtte på verken høyre eller venstresiden.

Og så er det jo litt bekymringsverdig at ingen saker kommer opp for retten, mange her i tråden spør om hvor er bevisa i retten, og det er nettopp problemet republikanerane har: De får ikke noen rettsak for å legge fram bevisa.

Så langt har søksmåla blitt avvist på grunn av standing aka. "du er ikke den påvika part så du kan ikke kjøre denne saken", eller prosedyre aka. "du er for tidlig/sent ute til å kjøre denne saken". Dette betyr ikke at rettsapparatet tar side, bare at de ikke har nok erfaring med hvordan de skal håndtere denne type saker. Som nevnt flere ganger er dette noe som historisk har gått problemfritt.

Lenke til kommentar

CNN har ekstremt høy faktualitet i nyhetssegmentene sine -- og er svært kritiske til det republikanske partiet i de sosiale diskusjonene om nyhetene.
Om de formidler feil, så er det ironisk nok menneskene de intervjuer som lyger og CNN som svikter faktasjekkingen.
Som gjør at republikanere som lyger og ikke blir faktasjekket trekker ned ratingen deres, samtidig som at det å faktasjekke ville økt biaset deres -- all den tid virkeligheten er at det republikanske partiet er i ekstremt mye dårligere posisjon enn det demokratiske når det kommer til de deres poisjoner på de fleste politiske spørsmål i dag.

Falun Gong er har feilede faktasjekker i nyhetene sine, og presenterer i videoen du viser nær 20 minutter med republikansk propaganda basert på at noen sa eller skrev feil data selv om dataene i seg selv var riktige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (8 minutter siden):

Sukk! Les deg opp.

Jeg trenger ikke å lese meg opp -- alle kontrollmyndigheter har allerede verifisert valget, og det er de som ikke vet hvordan verfiseringsprosessen foregår eller bevisst forsøker å villede andre som står igjen nå.

Og akkurat som flat jord og kreasjonisme så er dette et spørsmål som helt fint kan tas i en tråd i religionsforumet, hvor fjerne konspirasjonsteorier hører hjemme.

Eller så kan man begynne en tråd, ikke med premisset om at man skal motbevise valgjuks -- men å lære å forstå hvordan valg foregår og blir kontrollert, for å lære seg hvordan prosessene foregår.
Så kan man komme tilbake til spørsmålet om juks, og det vil være åpenbart at de som påstår juks ikke visste hva de snakket om.

 

...

Det er et eksempel på hvordan uvitenhet gir makt til kyniske populister.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...