medlemhjelp Skrevet 15. november 2020 Del Skrevet 15. november 2020 Hei! Temaet for norsk hovedmål tentamen blir i år "sykt godt menneske". På forberedelses- arket var det mange forskjellige tekster som inngår dette temaet. Hvordan kan jeg best mulig forberede meg til tentamenen? Hva legger dere i ordet "sykt godt menneske"? Og har dere noe tips til meg, om hva vi kan få å skrive om angående temaet "sykt godt menneske"? Takk på forhånd! Lenke til kommentar
Furkan Skrevet 22. november 2020 Del Skrevet 22. november 2020 For å forberede meg til norsk skriftlig tentamen ville jeg: 1. Lest forberedelsesarket nøye, og notert viktige og sentrale stikkord som jeg vet jeg vil ha bruk for på tentamen. Ikke noter altfor mye, men kun det mest viktige og sentrale. Du kan også "gule ut" det viktigste i disse tekstene med en markeringstusj. 2. Sett gjennom gamle tentamener/prøver jeg har hatt, og notert ned typiske feil. Dette arket med "feil" du har fått, ville jeg hatt med slik at du kan sjekke gjennom det du har skrevet på tentamen om du har gjort de samme feilene. 3. Øvd på de feilene du har hatt, slik at du er sikker på det ikke skjer igjen, og ellers øvd på rettskriving, grammatikk, ordforråd og lignende. Om dette kan du finne gode videoer på Youtube, og i tillegg kan du søke opp ulike tips om norsk skriftlig på Youtube og ha de viktigste tipsene i bakhodet. 4. Tenke litt over hva du vil skrive om (selv om du kanskje ikke vet oppgaven helt), og i tillegg kanskje lage en slags disposisjon eller idekart med ulike ideer. Utover dette er dette det viktigste på norsk tentamen (eller i hvertfall det mine norsklærere fokuserte mest på på ungdomsskolen): - Grammatikk og rettskriving - Ordforråd (at du bruker ulike ord enn å bruke samme ord flere ganger) - Starte setninger med ulike ord - Avsnitt med temasetninger (setninger som beskriver avsnittet) og kommentarsetninger (eksempler, ideer og mer tekst utfra temasetningen). - Innledning, hoveddel og avslutning - En god og spennende overskrift - Punktum, komma og spørsmålstegn. - God struktur og innhold på teksten. - Relevant tekst i forhold til oppgaven - Har med alt det oppgaven spør om En annen tips jeg har til deg er at når du får oppgaven så start med først å løse oppgaven NØYE. Også skriver du en tekst uten å bry deg veldig mye om det er riktig grammatikk og lignende (eller selvfølgelig skal du bry deg om det, men ikke les gjennom avsnitt og rett veldig mye). Fordi, etter at du har skrevet teksten med alle dine ideer (selv om teksten sikkert er veldig dårlig), så kan du til slutt rette på teksten. Da kan du rette på teksten med de tipsene jeg ga over og skrive den perfekte teksten. Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå