Gå til innhold

Multimedia smmx funker ikke

Anbefalte innlegg

Kanksje noen kan fortelle meg hvordan få xmms til å funke i gentoo!

Please check that:

1. u have the correct output plugin selected

2. No other programs is blocking the soundcard

3. Ur soundcard is configured properly

Endret av abze
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Load driverene til lydkortet... lsmod .... :)

Ta en lspci også så ser du hvilket lydkort du har, har du kompilert inn støtte for lydkortet? Har du det som modul?

Du kan ikke bare komme her å være frekk med mine forum-venner og forvente at vi skal hjelpe deg når du kjører den tonen.

Lenke til kommentar

root@frode frode # lspci

00:00.0 Host bridge: nVidia Corporation nForce2 AGP (different version?) (rev c1)

00:00.1 RAM memory: nVidia Corporation nForce2 Memory Controller 1 (rev c1)

00:00.2 RAM memory: nVidia Corporation nForce2 Memory Controller 4 (rev c1)

00:00.3 RAM memory: nVidia Corporation nForce2 Memory Controller 3 (rev c1)

00:00.4 RAM memory: nVidia Corporation nForce2 Memory Controller 2 (rev c1)

00:00.5 RAM memory: nVidia Corporation nForce2 Memory Controller 5 (rev c1)

00:01.0 ISA bridge: nVidia Corporation nForce2 ISA Bridge (rev a4)

00:01.1 SMBus: nVidia Corporation nForce2 SMBus (MCP) (rev a2)

00:02.0 USB Controller: nVidia Corporation nForce2 USB Controller (rev a4)

00:02.1 USB Controller: nVidia Corporation nForce2 USB Controller (rev a4)

00:02.2 USB Controller: nVidia Corporation nForce2 USB Controller (rev a4)

00:04.0 Ethernet controller: nVidia Corporation nForce2 Ethernet Controller (rev a1)

00:05.0 Multimedia audio controller: nVidia Corporation nForce MultiMedia audio [Via VT82C686B] (rev a2)

00:06.0 Multimedia audio controller: nVidia Corporation nForce2 AC97 Audio Controler (MCP) (rev a1)

00:08.0 PCI bridge: nVidia Corporation nForce2 External PCI Bridge (rev a3)

00:09.0 IDE interface: nVidia Corporation nForce2 IDE (rev a2)

00:0c.0 PCI bridge: nVidia Corporation nForce2 PCI Bridge (rev a3)

00:0d.0 FireWire (IEEE 1394): nVidia Corporation nForce2 FireWire (IEEE 1394) Controller (rev a3)

00:1e.0 PCI bridge: nVidia Corporation nForce2 AGP (rev c1)

01:06.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation NV17 [GeForce4 MX 420] (rev a3)

01:08.0 Multimedia controller: Philips Semiconductors SAA7134 (rev 01)

01:0b.0 RAID bus controller: CMD Technology Inc Silicon Image SiI 3112 SATARaid Controller (rev 02)

02:01.0 Ethernet controller: 3Com Corporation 3C920B-EMB Integrated Fast Ethernet Controller (rev 40)

root@frode frode #

Hvordan kompilere jeg støtte for dette lydkortet. Jeg er veldig takknemlig for all hjelp, er bare litt pissed for forskjellige grunner som ikke bare har med dette.

Endret av abze
Lenke til kommentar

00:05.0 Multimedia audio controller: nVidia Corporation nForce MultiMedia audio [Via VT82C686B] (rev a2)

00:06.0 Multimedia audio controller: nVidia Corporation nForce2 AC97 Audio Controler (MCP) (rev a1)

tror det er denne.. skriv "modprobe snd ; modprobe snd-intel8x0 ; esd &" som root..

Funker det ikke har du antakelig ikke denne støtten (tror det er rett modul for deg)..

Da kompilerer du simpelthen en ny kjerne som støtter dette ;)

(jeg antar også at du bruker ALSA istedenfor OSS (som jeg ikke har grepet på))

Lenke til kommentar

Legg enten inn nvidias drivere for det (se nvidia.com - det tar sikkert hele 2 sekunder, og burde være det første du tenker på å gjøre), eller kompiler kernel 2.6.1-rc1-mm1 (ja, for siden du har Nforce2 vil du støte på andre problemer relatert til APIC og ACPI - les litt på forumet, har svart på dette så altfor mange ganger). Når du kompilerer kernelen, finner du "Nforce audio" et eller annet sted under ALSA. That's it.

Nå, over til noe langt viktigere:

" Vet du svare på spørsmålet, hvis ikke shattup! Er lei av å sitte uten musikk, mens jeg prøver å lære meg gentoo!"

Hvorfor ta den tonen? Du skal være OVERLYKKELIG for at folk i det hele tatt gidder å svare på spørsmålet ditt, når du skriver slik sms-språk.

Edit: Leif.

Endret av gspr
Lenke til kommentar
Der kom gspr med rett svar ja, min var rett om du har et INTEL brikkesett med AC97-lydkort ;)

Tenkte på det faktum at vi snakka om NVidia rett etter posten min :]

Mener å huske at Nforce2-lydkortet funker med intel8x0-driveren. Gjør iallefall det hos en kamerat :S

Lenke til kommentar

*Roer ned* - blir bare litt pissed når folk spør om hjelp skjeller ut andre brukere.

AMDfan: <M> Intel i8x0/MX440, SiS 7012; Ali 5455; NForce Audio; AMD768/8111

Er visst litt av hvert som går på samme driveren.

abze: Når det gjelder infoen jeg gav deg: Jeg vet det var litt for kort forklaring for en som er ny på Linux, men kernelkompilering (for første gang) er ikke noe som er "lett forklart". Du kan jo ta en titt inn på #alinux.no @ efnet, og se om noen er i humør til å forklare det for n'te gang (alltid noen som spør). Hvis ikke, finnes det alltid guider for slikt (Google er din venn).

Lenke til kommentar

Det er slik at du har hovedkort med Nforce2 sitt innebygde lydkort?

Da er det flere måter å få lyd. Bortsett fra nvidia sine egene drivere, som muligens er det enkleste, så kan man som sagt tidligere brukte intel8x0 driverene. Om man velger dette har man valget om man vil bruke de som føkger med i kjernen, eller om man vil instalere ALSA. Jeg gjorde det siste. Gentoo har en fin om dette. Følg den til punkt å prikke. De forandringene du skal gjøre er så vidt jeg kan se disse:

På "Code listing 2.4: Compile correct modules" skriver du dette

env ALSA_CARDS='intel8x0' emerge alsa-driver 

I "Code listing 2.7: In /etc/modules.d/alsa" skal du ha dette skrevet:

## and then run `modules-update' command.
## Read alsa-driver's INSTALL file in /usr/share/doc for more info.
##
##  ALSA portion
##alias snd-card-0 snd-emu10k1
## If you have more than one, add:
alias snd-card-0 snd-intel8x0
## alias snd-card-2 snd-ens1370
##  OSS/Free portion
## alias sound-slot-0 snd-card-0
## alias sound-slot-1 snd-card-1
##

Det er stort sett det. Og husk, les guiden ordntlig, Ikke kom her om en time og ha glemt å umute den (Code listing 3.5: Unmuting channels).

Edit: Noen skriveleifer. Er sikkert flere jeg ikke ser :-S

Endret av P@rm@nn
Lenke til kommentar

Tusen takk for all hjelp, skal teste ut urler og kommandoer, jeg har gjort mye for å få til lyden på egen hånd, byttet kernel og oppdatert, unmute. Det går til hytt og pine....Siden jeg er ny, så er det ikke alle termer som sitter inne :) Men jeg er nesten sikker på at det som blir foreslått er ikke enda blitt prøvd fra min side, så i morgen skal jeg teste ut, har desverre ikke tid i dag :cry:

Kommer tilbake og forteller hvordan det gikk, kryss fingrene :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...